‘Apple en Volkswagen werken samen aan zelfrijdende auto’

Door: Raymon Mens - 13 reacties

Onder de noemer Project Titan was Apple ooit van plan een eigen, zelfrijdende auto te bouwen. Die ambities zijn echter teruggeschroefd en het bedrijf uit Cupertino richt zich nu op software voor autonome voertuigen. Volkswagen gaat daar een belangrijke rol bij spelen.

Volgens The New York Times hebben Apple en Volkswagen een overeenkomst gesloten. Die gaat ervoor zorgen dat er snel zelfrijdende voertuigen met Apple-software op de weg zijn. Het gaat niet om personenauto’s, maar om busjes.

Zelfrijdende busjes voor Apple-medewerkers

De deal met de Duitse fabrikant is vertrouwelijk en niet door Apple bevestigd, maar er zijn toch al details naar buiten gekomen. De zelfrijdende voertuigen worden busjes, om precies te zijn de Volkswagen T6 Transporter. Apple zou ze in gaan zetten om medewerkers van en naar Apple Park, het hoofdkantoor van de iPhone-maker, te vervoeren. Een afgebakende route over wegen waar Apple op mag testen, is een logische keuze.

Apple Car Project Titan Volkswagen
Een Volkswagen T6 op de assemblagelijn – Klik/tap voor groter.

Van Apple Car naar carOS

Wanneer de Volkswagen-busjes die door Apple’s software worden aangestuurd te zien zijn, is nog niet bekend. Volgens bronnen van de Amerikaanse krant loopt het project om een aantal redenen achter op schema. Allereerst zou Apple geprobeerd hebben een eigen auto te maken. Ingewijden omschrijven het als een sportauto voor designer Jony Ive. Op het hoogtepunt sleutelden meer dan duizend werknemers aan de auto in een oude Pepsi-fabriek die Apple opkocht. Een auto maken was echter veel moeilijker dan Apple dacht, dus werd de focus verlegd naar software voor zelfrijdende voertuigen.

Het tweede struikelblok was een geschikte partner voor de voertuigen vinden. Apple rijdt met een groeiend aantal testvoertuigen op wegen in de VS, maar die zijn vooral voor het verzamelen van data. Nadat onderhandelingen met BMW en Mercedes-Benz op niets uitliepen, kan Apple nu eindelijk met Volkswagen vooruit. Nu maar hopen dat er geen sjoemelsoftware in de auto’s terecht komt.

Bovenstaande video: Een blik op een van de testvoertuigen van Apple.

 

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Zijn er al ergens sjoemelmotorgeluiden gehoord?  😇

     

  • Profielfoto
    kasuja

    Nu maar hopen dat er geen sjoemelsoftware in de auto’s terecht komt.

    :D Goeie

  • Profielfoto
    kasuja

    Zelfrijdende Volkswagen shuttle busjes dus…

    Ik benieuwd of deze elektrisch worden en of Volkswagen dit ziet als een pilot voor wereldwijde expansie als het project slaagt bij Apple.

  • Profielfoto
    fredmatrack

    Ik hoop dat carOS minder last gaat hebben van bugs zoals ze in macOS hadden: root toegang, crashes op het niveau van het filesystem, … Dat gaat anders niet goed komen!

  • Profielfoto
    Vandefilm

    fredmatrack op 24 mei 2018 14:34
    Ik hoop dat carOS minder last gaat hebben van bugs zoals ze in macOS hadden: root toegang, crashes op het niveau van het filesystem, … Dat gaat anders niet goed komen!

    I see what you did there :P.

  • Profielfoto
    Cybertopian

    Ik dacht dat Apple het milieu hoog ik het vaandel had staan. En dan samenwerken met het auto fabrikant het een trackrecord heeft van de meest vervuilende fabrikant. Lekker geloofwaardig weer.

    Als Tim Sculley ballen had dan had hij geïnvesteerd in Tesla en daar zijn productie expertise ingebracht. Of hoop Apple dat het fout gaat bij Tesla zodat ze de boel voor een prikkie kunnen kopen?

  • Profielfoto
    Bart119

    Kunnen ze nu een automerk vinden dat nog een duistere geschiedenis heeft, met een nog saaier design als VW??

  • Profielfoto
    Sannetju

    @Bart119 , ben best wel benieuwd wat voor auto u rijd…. KIA?… 😜

  • Profielfoto
    Night

    Ik hoop dat ze geen Siri inbouwen, dan weet je spontaan de weg niet meer te vinden… of…. “I found this on the web for you” en komt vervolgens met Google Maps aan:-P

  • Profielfoto
    Patrick S

    Cybertopian op 24 mei 2018 15:19
    Ik dacht dat Apple het milieu hoog ik het vaandel had staan. En dan samenwerken met het auto fabrikant het een trackrecord heeft van de meest vervuilende fabrikant. Lekker geloofwaardig weer.

    Als Tim Sculley ballen had dan had hij geïnvesteerd in Tesla en daar zijn productie expertise ingebracht. Of hoop Apple dat het fout gaat bij Tesla zodat ze de boel voor een prikkie kunnen kopen?

    Nee, Tesla is lekker schoon met zijn batterypacks aan boord van hun voertuigen. Lijkt wel of de wereld slaapt. Resources worden uitgeput om batterijen te kunnen fabriceren. Zeker nu de elektrische auto in opmars is. Niemand hoor je over wat we gaan doen met de gebruikte batterypacks of de bijbehorende auto’s. (afvoeren naar andere minder ontwikkelde landen en deze opzadelen met ons restafval…?)OW wat zijn we schoon, ow wat zijn we groen. De politiek zou wereldwijd in moeten zetten op waterstof en deze techniek moeten doorontwikkelen tot het voordelig genoeg is om het op te wekken en veilig genoeg is om in te rijden.

  • Profielfoto
    Bart119

    Sannetju op 24 mei 2018 16:40
    @Bart119 , ben best wel benieuwd wat voor auto u rijd…. KIA?… 😜

    Ik rij Frans, meerdere merken;) Maar geef nu toe, als Apple op gebied van uiterlijk even creatief was als VW zag de iMac er nog steeds uit als een Apple 2…

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    Patrick S op 24 mei 2018 20:36

    Cybertopian op 24 mei 2018 15:19
    Ik dacht dat Apple het milieu hoog ik het vaandel had staan. En dan samenwerken met het auto fabrikant het een trackrecord heeft van de meest vervuilende fabrikant. Lekker geloofwaardig weer.

    Als Tim Sculley ballen had dan had hij geïnvesteerd in Tesla en daar zijn productie expertise ingebracht. Of hoop Apple dat het fout gaat bij Tesla zodat ze de boel voor een prikkie kunnen kopen?

    Nee, Tesla is lekker schoon met zijn batterypacks aan boord van hun voertuigen. Lijkt wel of de wereld slaapt. Resources worden uitgeput om batterijen te kunnen fabriceren. Zeker nu de elektrische auto in opmars is. Niemand hoor je over wat we gaan doen met de gebruikte batterypacks of de bijbehorende auto’s. (afvoeren naar andere minder ontwikkelde landen en deze opzadelen met ons restafval…?)OW wat zijn we schoon, ow wat zijn we groen. De politiek zou wereldwijd in moeten zetten op waterstof en deze techniek moeten doorontwikkelen tot het voordelig genoeg is om het op te wekken en veilig genoeg is om in te rijden.

    Inderdaad, de mensheid is blind, ik eb dit ook nooit begrepen dan iedereen achter elkaar aan huppelt.
    Meeste mensen interesseren dat ook niks, 0% bijtelling, geen kosten voor brandstof.
    Volgende jaar veranderd dat toch, 22% elektrische auto’s boven de 50.000,-

  • Profielfoto
    Cybertopian

    Patrick S op 24 mei 2018 20:36

    Cybertopian op 24 mei 2018 15:19
    Ik dacht dat Apple het milieu hoog ik het vaandel had staan. En dan samenwerken met het auto fabrikant het een trackrecord heeft van de meest vervuilende fabrikant. Lekker geloofwaardig weer.

    Als Tim Sculley ballen had dan had hij geïnvesteerd in Tesla en daar zijn productie expertise ingebracht. Of hoop Apple dat het fout gaat bij Tesla zodat ze de boel voor een prikkie kunnen kopen?

    Nee, Tesla is lekker schoon met zijn batterypacks aan boord van hun voertuigen. Lijkt wel of de wereld slaapt. Resources worden uitgeput om batterijen te kunnen fabriceren. Zeker nu de elektrische auto in opmars is. Niemand hoor je over wat we gaan doen met de gebruikte batterypacks of de bijbehorende auto’s. (afvoeren naar andere minder ontwikkelde landen en deze opzadelen met ons restafval…?)OW wat zijn we schoon, ow wat zijn we groen. De politiek zou wereldwijd in moeten zetten op waterstof en deze techniek moeten doorontwikkelen tot het voordelig genoeg is om het op te wekken en veilig genoeg is om in te rijden.

    Ook van de “rare earth metals” die in de battery packs zitten is er meer dan genoeg beschikbaar. En die battery packs worden natuurlijk gewoon gerecycled. Daar is gewoon een programma voor. De grondstoffen worden dus niet uitgeput en worden hier juist goed gebruikt. Of wil je het liever in de grond laten zitten?

    Waterstof is een slechte keuze voor wegverkeer. De fuel cells hebben behoorlijk wat verlies bij het omzetten van en naar elektriciteit. En ook in een fuel cell zitten kostbare metalen, en zijn daarom nog steeds duur. En dat nog los van een waterstof infrastructuur. Het is lastig om alles “waterstof dicht” te maken, zeker als het ook nog onder druk staat. Het zijn voornamelijk de oliemaatschappijen die waterstof blijven promoten en dat is volledig in hun eigen belang omdat ze graag brandstoffen willen blijven verkopen aan een pomp.

    Waterstof heeft veel meer toekomst in de luchtvaart, daar is het ideaal. Dus misschien eens wat verder lezen dan de reclame folders van Shell i.p.v. Ow, Ow roepen.