Apple: sterk merk, niet op nummer 1

Door: Jan de Raab - 7 reacties

Toen we het rapport van consultancybedrijf ‘BrandZ’ met meest waardevolle merken ter wereld zagen, was de verwachting dat Apple bovenaan zou staan. Dat is niet het geval, want Google is dit jaar nummer 1.

BrandZ combineert data van Kantar en Bloomberg om de ‘merkwaarde’ te meten. Bovenaan de lijst staat Google met een waardering van $ 302,06 miljard, een stijging van 23 procent vergeleken met vorig jaar. Het bedrijf uit Cupertino staat op twee met een merkwaardering van $ 300,59 miljard, een stijging van 28 procent.

Top 10 meest waardevolle merken 2018

Zowel Apple als Google behouden dezelfde positie als vorig jaar, ondanks Apple’s grotere winst in totale merkwaarde. Ondertussen staat Amazon op de derde plaats met een waarde van $ 208 miljard, gevolgd door Microsoft (201 miljard dollar) en Tencent sluit met een merkwaarde van 179 miljard dollar de top 5 af. Het volledige overzicht op basis van de merkwaarde voor de eerste 10 bedrijven, ziet er als volgt uit:

  1. Google – $ 302.06 miljard
  2. Apple – $ 301 miljard
  3. Amazon – 208 miljard dollar
  4. Microsoft – $ 201 miljard
  5. Tencent – $ 179 miljard
  6. Facebook – $ 162 miljard
  7. Visa – $ 146 miljard
  8. McDonald’s – $ 126 miljard
  9. Alibaba Group – $ 113 miljard
  10. AT & T – $ 107 miljard

Apple heeft wel meest herkenbare logo

Interessant is dat Apple wel op nummer één staat als het gaat om merkherkenbaarheid, met een score van 164. Deze waarde weerspiegelt hoe herkenbaar het bedrijfslogo is. Patronen, logo’s en vormen, gecombineerd met opvallende kleuren zijn meestal direct aan een merk te koppelen. Het beroemde Apple-logo loopt voorop en is volgens de onderzoekers een “actief merk met bijna universele herkenbaarheid”.

Amazon is derde

Dit soort ranglijsten moeten over het algemeen met een korrel zout worden genomen. Desalniettemin is het interessant om te zien dat Apple en Google nog steeds een enorme voorsprong hebben op Amazon. Met een achterstand van bijna 100 miljard dollar, staat de e-commercegigant op een onbedreigde derde positie.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Rickje

    Met een achterstand van bijna 100 miljard dollar, staat de e-commercegigant op een onbedreigde derde positie.

    Microsoft zit ‘maar’ 7 miljard achter ze. Hoezo onbedreigd.

  • Profielfoto
    steveb

    Maar?
    Hoe oud is Amazon? Is dat geen razend tempo om a tot due waarde te komen?

    Daar kunnen Apple en Google misschien. Zelfs jaloers op zijn.

  • Profielfoto
    Spinozo

    Amazon bestaat sinds 1994, Google 1996 en Apple in zijn huidige vorm pas sinds de terugkeer van Jobs in 1997. Onbedreigde 3e positie wordt er bedoeld vanwege het gat naar nummer 1 en 2.

  • Profielfoto
    Vilscon

    Het is ook maar welke waardemeter je pakt he..?

    https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4213736/microsoft-google-waarde-beurswaarde-alphabet

    Toevallig pak ik deze, omdat ik deze voorbij zag komen. Vervelende is dat ik er geen officiële bron bij kan vinden.. Maar het is maar volgens welke berekening je bekijkt welk bedrijf het meeste waard is.

  • Profielfoto
    html-junky

    Wat ik me afvraag is of de bedrijfswaarde van Google en Alphabet bij elkaar opgeteld zijn. Dit zijn twee verschillende bedrijven

  • Profielfoto
    Vilscon

    html-junky op 31 mei 2018 07:29
    Wat ik me afvraag is of de bedrijfswaarde van Google en Alphabet bij elkaar opgeteld zijn. Dit zijn twee verschillende bedrijven

    Ik mag hopen dat ze niet bij elkaar worden opgeteld.. Google is namelijk van Alphabet en dat betekent dat de waarde van Google in Alphabet zit..

  • Profielfoto
    janvanes

    Het gaat hier helemaal niet over ‘bedrijfswaarde’, maar over ‘brand value’: wat is het merk waard. Alphabet is een veel minder sterk merk dan Google, en komt dus niet eens in de top-100 voor.

    Over hoe hard die cijfers zijn kun je natuurlijk wel discussiëren. Interviews met consumenten lijken een belangrijke factor te zijn in die waardebepaling.