Jan de Raab
Jan de Raab Apple Inc. 30 mei 2018

Apple: sterk merk, niet op nummer 1

Toen we het rapport van consultancybedrijf ‘BrandZ’ met meest waardevolle merken ter wereld zagen, was de verwachting dat Apple bovenaan zou staan. Dat is niet het geval, want Google is dit jaar nummer 1.

BrandZ combineert data van Kantar en Bloomberg om de ‘merkwaarde’ te meten. Bovenaan de lijst staat Google met een waardering van $ 302,06 miljard, een stijging van 23 procent vergeleken met vorig jaar. Het bedrijf uit Cupertino staat op twee met een merkwaardering van $ 300,59 miljard, een stijging van 28 procent.

Top 10 meest waardevolle merken 2018

Zowel Apple als Google behouden dezelfde positie als vorig jaar, ondanks Apple’s grotere winst in totale merkwaarde. Ondertussen staat Amazon op de derde plaats met een waarde van $ 208 miljard, gevolgd door Microsoft (201 miljard dollar) en Tencent sluit met een merkwaarde van 179 miljard dollar de top 5 af. Het volledige overzicht op basis van de merkwaarde voor de eerste 10 bedrijven, ziet er als volgt uit:

  1. Google – $ 302.06 miljard
  2. Apple – $ 301 miljard
  3. Amazon – 208 miljard dollar
  4. Microsoft – $ 201 miljard
  5. Tencent – $ 179 miljard
  6. Facebook – $ 162 miljard
  7. Visa – $ 146 miljard
  8. McDonald’s – $ 126 miljard
  9. Alibaba Group – $ 113 miljard
  10. AT & T – $ 107 miljard

Apple heeft wel meest herkenbare logo

Interessant is dat Apple wel op nummer één staat als het gaat om merkherkenbaarheid, met een score van 164. Deze waarde weerspiegelt hoe herkenbaar het bedrijfslogo is. Patronen, logo’s en vormen, gecombineerd met opvallende kleuren zijn meestal direct aan een merk te koppelen. Het beroemde Apple-logo loopt voorop en is volgens de onderzoekers een “actief merk met bijna universele herkenbaarheid”.

Amazon is derde

Dit soort ranglijsten moeten over het algemeen met een korrel zout worden genomen. Desalniettemin is het interessant om te zien dat Apple en Google nog steeds een enorme voorsprong hebben op Amazon. Met een achterstand van bijna 100 miljard dollar, staat de e-commercegigant op een onbedreigde derde positie.

  • De volledige top 100 met sterkste merken is
Reageer op artikel:
Apple: sterk merk, niet op nummer 1
Sluiten