Apple als platenlabel? Apple Music krijgt publishing-afdeling

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Heeft Apple ambities om platenlabel te worden? Apple Music heeft er een nieuwe afdeling bij, genaamd Global Music Publishing. De nieuwe afdeling staat onder leiding van Elena Segal, die haar sporen verdiende bij iTunes en daar onder andere verantwoordelijk was voor de muziekrechten.

Volgens vaksite Music Business Worldwide gaat de nieuwe afdeling zich vooral richten op het ontdekken en naar de studio halen van nieuwe artiesten. In de muziekwereld is dit ook wel bekend als de afdeling A&R (Artist and Repertoire). Apple’s nieuwe tak gaat echter veel verder.

Alles voor een album of single in huis

Het lijkt erop dat Apple alles in huis wil hebben voor het lanceren van een album of single voor een (nieuwe) artiest. De publishing-afdeling van Apple Music krijgt namelijk ook een studio- en marketing-tak. Zo kan een artiest van A tot Z ondersteund worden bij de release van muziek. Dat Apple een muziekdienst met 50 miljoen gebruikers beheert, komt ook goed van pas.

Streamingdiensten kunnen artiesten tegenwoordig maken of breken. Apple heeft een aantal grote artiesten in het verleden geholpen met het uitbrengen van muziek, zowel met geld als promotie. Het album Views van rapper Drake werd bijvoorbeeld door Apple gefinancierd en was enige tijd alleen op Apple Music te beluisteren. Dat legde de rapper en muziekdienst geen windeieren, want het album werd in de eerste week meer dan 250 miljoen keer beluisterd.

Meer veranderingen bij Apple Music

Naast de nieuwe publishing-afdeling, zijn er meer veranderingen bij Apple Music op komst. Zo verlaat Beats-medeoprichter Jimmy Iovine de dienst deze zomer, hij wordt opgevolgd door Oliver Schusser. De muziekdienst van Apple doet het overigens prima. Het is naast Spotify de enige, grote, internationaal beschikbare muziekdienst. Onlangs kondigde Apple aan 50 miljoen betalende abonnees te hebben. Spotify heeft echter 94 miljoen betalende klanten en is wereldwijd de grootste.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    vuurvreter

    Schoenmaker, hou je bij je leest.

  • Profielfoto
    Q-collective

    vuurvreter op 30 mei 2018 22:36
    Schoenmaker, hou je bij je leest.

    Apple differentieert haar bedrijfsinkomsten. Het is namelijk goed mogelijk dat we op afzienbare tijd (ergens in de komende tien jaar) een periode ingaan waar inkomsten op hardware het niet meer gaan halen. We zien dit al jaren met de iPad: dit is geen product die je elk jaar ververst, maar waar gemiddeld een jaar of 3 a 4 mee wordt gedaan. Dit kan net zo goed gebeuren voor de iPhone die op een gegeven moment “af” is in de ogen van een boel mensen.

    Daarom dus nu al de strategie verleggen naar diensten. Apple is traditioneel sterk in de muziekindustrie, dus dat is een eerste experiment waard en dus met succes. Apple Music is meer succesvol dan ik eerlijk gezegd had verwacht. Dus waarom niet verder uitbouwen wat blijkbaar goed werkt?

  • Profielfoto
    KR1275

    Zouden ze ook investeren in goede, maar minder populaire artiesten?

  • Profielfoto
    html-junky

    @vuurvreter, ben je de iPod en iTunes store vergeten? Dit IS de leest van Apple!

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Voor de jonkies ;): Apple is van origine een platenlabel

  • Profielfoto
    Fietsbel

    Naam en appel symbool dus