Translink trekt de stekker uit OV-chip Mobiel project

Door: Jan de Raab - 6 reacties

Het leek zo’n goed plan, je reis met het openbaar vervoer betalen met je smartphone. Simpel, veilig en snel. De complexiteit van het Nederlandse openbaar vervoer bleek echter het struikelblok.

De perikelen van Translink

Translink, het bedrijf wat verantwoordelijk is voor het functioneren van de ov-chipkaart, is vorig jaar gestart met een proef waarbij reizigers via een app op hun smartphone kon reizen. Deze app verving de ov-chipkaart en bij een succesvol verloop van de proef zou het systeem landelijk worden ingevoerd. De problemen die bij het gebruik van OV-chip Mobiel aan het licht kwamen, dwongen Translink om de proef per 15 juni te beëindigen. Volgens Translink is er een nieuwe technologie noodzakelijk om het reizen met de smartphone mogelijk te maken.

Slechts 8.000 gebruikers

De bedoeling van Translink was om een groep van zo’n 10.000 reizigers in staat te stellen om via de app op hun smartphone te reizen. Uiteindelijk bleek dat van die groep slechts 8.000 mensen gebruik maakten. Samen met de providers KPN en Vodafone werd een betalingsmethode ontwikkeld, specifiek voor deze proef. Het installeren ervan bleek echter bijzonder ingewikkeld te zijn. Zo moest er niet alleen een app worden geïnstalleerd, er moest ook een digitale portemonnee bij de provider worden aangevraagd.

Pas nadat beiden waren geïnstalleerd kon de gebruiker een bedrag van € 0.01 overmaken naar Translink ter verificatie. Pas daarna werd het systeem geactiveerd en kon men er gebruik van maken. Overigens was het voor bezitters van een iPhone niet mogelijk om mee te doen met deze proef, de app was enkel beschikbaar voor Android toestellen.

Te complex

De complexiteit van het betalingssysteem werd duidelijk nadat verschillende deelnemers aan de proef assistentie nodig hadden om de app en de bijbehorende wallet te installeren. Voor een succesvolle werking van het gehele systeem was het noodzakelijk om 9 verschillende ict-systemen naadloos te laten samenwerken om een succesvolle betaling te laten plaatsvinden. De gebruikers die er wel in slaagden om het systeem werkend te krijgen, waren bijzonder tevreden volgens Translink. Het grootschalige gebruik van het systeem was dus in de huidige opzet onmogelijk. “Een landelijk uitrol zal gebaseerd moeten zijn op een andere techniek die wel geschikt is voor grootschalig gebruik”, aldus Translink.

Terug naar de OV-chipkaart

Dat de kosten voor een dergelijke proef miljoenen heeft gekost, zal geen verbazing wekken. Translink, eigendom van alle gezamenlijke openbaar vervoerbedrijven, heeft tot 2016 ongeveer 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in de OV-chip Mobiel. Het bedrag wat de 2 providers in het project hebben gestoken is niet bekend. Translink blijft echter vertrouwen hebben in de toekomst, waarbij je kunt reizen met je mobiele telefoon. Mensen die gebruik maakten van OV-chip Mobiel zullen vanaf 15 juni gebruik moeten maken van de reguliere OV-chipkaart om te reizen met het openbaar vervoer.

Proef met mobiel reizen in OV mislukt, systeem was te complex

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    /dev/enschede

    In de Android-wereld is de toegang tot de chip gewoon vrijgegeven en mogen marktpartijen daar zelf iets mee ontwikkelen. Niet fout, maar het houdt wel risico’s in. Payments zijn een succes geworden, reizen met de chip niet. Dat blijkt te complex.

    Apple heeft de toegang tot de NFC-chip niet vrijgegeven. Ze houden zelf de controle. Rond payments hebben we een werkend proces (dat ze alleen wat langzaam uitrollen). Voor reizen hebben ze dat nog niet (of het moet samen met Translink zijn, die doorstart waarop Translink nu hint).

    Ik weet nog niet wat beter is, blijkbaar is het inrichten van een goed proces toch wat minder simpel dat domweg openstellen van een API. Misschien nog niet zo heel raar dat Apple dat nog niet heeft vrijgegeven.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Translink, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het functioneren van de ov-chipkaart heeft hier dus al miljoenen in gestopt.

    Al die beloofde besparingen en eenvoudige werking voor de reizigers blijkt dus een zware kostenpost met complexe ICT-systemen. Denk ook aan dure servers, energiekosten, beheerders, managers, etcetera.

    Volgens mij was een kaartje kopen aan de automaat en een leuk gesprekje met de conducteur nog altijd goedkoper en fijner. Ja ik word wat ouder, maar kom op, de kosten gieren zo wel de pan uit.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Prutsers bij Translink. In veel landen kan werkt dit al jaren, os Hongkong en Singapore.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Volgens mij ben je met zo’n pilot al heel snel aan dat soort bedragen en 2miljoen schrik ik niet erg van. De opzet was echter wel recept voor falen (te complex), en dat is jammer. Als je wilt digitaliseren dan doe je dat voor gebruiksgemak, kostenreductie of meer van zulke redenen. Hier zie ik vooral een technologie-gedreven motief en ik laat dus geen traan om de afloop. Ik ben er niet voor de technologie: de technologie is er voor mij.

  • Profielfoto
    draugminaion

    /dev/enschede op 26 april 2018 10:49
    In de Android-wereld is de toegang tot de chip gewoon vrijgegeven en mogen marktpartijen daar zelf iets mee ontwikkelen. Niet fout, maar het houdt wel risico’s in. Payments zijn een succes geworden, reizen met de chip niet. Dat blijkt te complex.

    Apple heeft de toegang tot de NFC-chip niet vrijgegeven. Ze houden zelf de controle. Rond payments hebben we een werkend proces (dat ze alleen wat langzaam uitrollen). Voor reizen hebben ze dat nog niet (of het moet samen met Translink zijn, die doorstart waarop Translink nu hint).

    Ik weet nog niet wat beter is, blijkbaar is het inrichten van een goed proces toch wat minder simpel dat domweg openstellen van een API. Misschien nog niet zo heel raar dat Apple dat nog niet heeft vrijgegeven.

    Wat een stropdassenpraat weer. Zowel Android als iOS geven geen toegang tot chips.

  • Profielfoto
    Buzz

    De complexiteit van het Nederlandse openbaar vervoer bleek echter het struikelblok.

    Dit zie ik nergens in het verhaal terug. Volgens mij is het grootste struikelblok geweest dat de telecom-providers er bij werden betrokken. Ik zie nog steeds niet in waarom dat nodig was. Met goede afspraken tussen smartphone-fabrikanten, banken en vervoerders moet er toch iets simpelers en werkbaarders op te zetten zijn, zoals bijvoorbeeld in Londen al lang het geval is.