Spotify brengt nieuwe verbeteringen voor gratis service

Door: Rajno van Wilgenburg - 3 reacties
Gratis Spotify

Spotify maakte een aantal mooie aankondigingen tijdens hun eigen evenement in New York. De gratis versie van de app wordt nog interessanter voor de gebruiker die liever niet betaalt voor de muziekservice en wel op deze manier. 

Minder data-gebruik

De streamingdienst belooft met de ‘low data’ modus om de data-consumptie tot wel 75 procent te verminderen. Deze nieuwe mode is vooral in het leven geroepen voor gebruikers die een beperkt datalimiet hebben. Spotify kan namelijk veel data consumeren zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is. Of de premium user deze functie ook kan gebruken, is echter niet vermeld.

Meer keuze

Het verminderen van data-consumptie was echter niet het enige nieuws dat Spotify bood. De grootste aankondiging betreft de vijftien nieuwe playlists die niet-betalende gebruikers vrijblijvend kunnen beluisteren. Voorheen kon je met de gratis versie alleen naar een geshuffelde afspeellijst luisteren. Spotify bedient hun gebruikers daarom goed door hier een mooi aantal aan afspeellijsten aan toe te voegen, waaronder de Discover Weekly. Deze lijsten worden ingevuld op basis van de persoonlijke muziekvoorkeur van de gebruiker.

De gratis versie zal de gebruiker na de update vragen naar welke artiest hij/zij wil luisteren, zoals Apple Music dat ook doet. Op basis daarvan zal de lijst dagelijks ververst worden. Spotify stapt met de gratis variant echter nog niet af van de shuffle-functionaliteit, maar belooft op deze manier dat de gebruiker meer nut uit de app haalt.

Daarnaast deelde de muziek streamingdienst tijdens het evenement ook hoeveel mensen de app gebruiken.  Maar liefst negentig miljoen mensen zijn free user en 71 miljoen mensen betalen voor de service.

9To5Mac

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    Q-collective

    Ik ga ervan uit dat het mindere data-verbruik ook voor betalende klanten is. Althans, dat mag ik toch hopen…

    Is het enige verschil nog de reclame dan tussen free en premium? Dat is mij die €2,50 op het family plan wel waard, maar ik kan me zomaar voorstellen dat veel mensen nu toch afhaken.

  • Profielfoto
    Furbz

    Ik vind t eigenlijk wel heel normaal dat je betaalt voor content. Niks is gratis!

    Zie Facebook…

  • Profielfoto
    csteelooper

    Q-collective op 25 april 2018 11:54
    Ik ga ervan uit dat het mindere data-verbruik ook voor betalende klanten is. Althans, dat mag ik toch hopen…

    Is het enige verschil nog de reclame dan tussen free en premium? Dat is mij die €2,50 op het family plan wel waard, maar ik kan me zomaar voorstellen dat veel mensen nu toch afhaken.

    Nee. Alles boven “Free” (nu “Freemium”) mag álle muziek luisteren zoals hij/zij wil. De gratis gebruiker mag nu 15 door Spotify zelf samengestelde (lange) playlists beluisteren in de volgorde die hij/zij zelf wil. Als bínnen die playlists een track wordt geselecteerd, wordt die track ook afgespeeld. Búiten die 15 playlists blijft alles bij het oude. Dus als je zelf playlists maakt, mag je die nog steeds alleen shufflen.

    Furbz op 25 april 2018 12:10
    Ik vind t eigenlijk wel heel normaal dat je betaalt voor content. Niks is gratis!

    Zie Facebook…

    Daar moet je dan wel geld voor hebben, @Furbz …
    Dat is iets wat de maatschappij zo langzamerhand lijkt te vergeten. Ik heb 1,5 jaar lang Premium gehad, maar moet nu door maatregelen van de Overheid flink gaan bezuinigen. Dan gaan dit soort dingen er als eerste uit. Niet dat ik het in dit geval erg vind, want ik was toch al voornemens om terug te schakelen naar Free omdat ik gemiddeld 3 keer per jaar af en toe een track via Spotify luister. De rest komt van vinyl of CD, of anders lineair via de radio (traditioneel dus). Als ik dan heel af en toe Spotify nog gebruik kan dat best met het Free-model. Scheelt me toch weer een kleine 10 euri per maand.

    Ik word er zo langzamerhand murw van hoe makkelijk mensen denken over betalen voor content. Tuurlijk, ik ben daar voorstander van. Maar niet iedereen heeft geld daarvoor (over). En dan is het alleen maar mooi dat er een Free-oplossing bestaat, al is het tegen de prijs van reclame tussen je muziek door.
    Ik heb nu op de 99ct na die ik voor iCloud betaal alle abo’s opgezegd die niet strikt noodzakelijk zijn (denk aan tijdschriften en the like); dat scheelt behoorlijk veel per maand, waardoor ik toch weer vooruit kan zien naar dingen die ik bij éénmalige aankoop kan aanschaffen.

    Dat maakt dan ook meteen duidelijk waarom ik vooral voor software (waar Spotify als dienst nadrukkelijk níet onder valt) mordicus tegen abonnementsmodellen ben…!