Apple verliest rechtszaak om grijze import iPhone-schermen

11 reacties

Apple heeft een gevoelige nederlaag geleden voor de Noorse rechter. Het bedrijf uit Cupertino had een rechtszaak aangespannen tegen een kleine reparateur van smartphones, maar verloor. Het ging om de (grijze) import van iPhone-schermen.

De winkel importeerde refurbished iPhone-schermen waarvan het Apple-logo weggelakt was. Deze werden gebruikt bij reparaties. Apple was van mening dat dit inbreuk maakt op zijn merkrecht, maar de rechter ging daar niet in mee.

Apple vs. PCKompaniet

Het gaat om de winkel PCKompaniet die iPhone 6- en iPhone 6s-schermen uit Hongkong importeerde. Die zouden originele refurbished Apple-schermen zijn die uit andere toestellen komen en technisch gecheckt zijn. De schermen waren voorzien van Apple-logo’s, maar ze waren met een stift weggekrast. Dat viel de douane op, die Apple inschakelde wegens mogelijk inbreuk op het merkrecht.

Apple wilde met de winkel schikken voor een bedrag van omgerekend 3000 euro. De winkel zou dan ook alle facturen, e-mails en andere documentatie over moeten dragen aan Apple. Het bedrijfje besloot de zaak echter voor de rechter te laten komen, en die stelde de reparateur in het gelijk.

PCKompaniet
PCKompaniet is gevestigd in de Noorse stad Ski – Klik/tap voor groter.

PCKompaniet voerde ook aan zich nooit als geautoriseerde serviceprovider te hebben geprofileerd. De winkel heeft de inkt waarmee de logo’s onzichtbaar waren gemaakt ook niet verwijderd. Het had naar eigen zeggen geen reden om dit wel te doen. Volgens de Noorse rechter was er geen sprake van inbreuk op Apple’s merkrecht omdat het Apple-logo niet zichtbaar was voor consumenten. De rechter vraagt zich ook af waarom Apple zijn logo op zoveel kleine onderdelen plakt, terwijl dat geen praktisch nut heeft.

Bokkensprongen

Reparateurs die niet door Apple erkend zijn, moeten vaak allerlei bokkensprongen uithalen om aan vervangende onderdelen te komen. Apple levert namelijk alleen onderdelen aan erkende Apple serviceproviders. Veel kleine winkels hebben niet de ambitie of middelen om erkende serviceprovider te worden, maar willen toch reparaties uitvoeren.

iPhone scherm reparatie
Klik/tap voor groter.

Dit leidt meer dan eens tot problemen, ook voor gebruikers. Zo bleek onlangs dat het scherm van de iPhone 8 sinds iOS 11.3 niet meer reageert na een vervanging door een niet-erkende reparateur.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    sedikit

    Bravo voor PCKompaniet , de kleine reparateur! “Apple wilde met de winkel schikken voor een bedrag van omgerekend 3000 euro.” Een royaal gebaar…

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @sedikit, ik heb zo het gevoel dat u niet echt begrijpt waar de zaak concreet om draait.

  • Profielfoto
    sedikit

    1+1=2. Of is het 3? Ik heb geen idee wat er meer uit het bericht te halen is.

  • Profielfoto
    xaddict

    Apple is wat dat betreft een beetje een Nvidia met hun belachelijke GPP.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    @sedikit: dit is er meer uit artikelen op internet te halen, een beetje meer onderzoek naar achtergronden: https://goo.gl/ge2qwz

    Het gaat dus meer over de vraag of PCkompaniet wel of geen nep-schermen gebruikte. Wat in dit geval dus niet zo was, omdat het wel degelijk Apple schermen waren. Daarnaast had het bedrijfje geen toestemming Apple schermen te verkopen, maar dat deed hij juridisch ook niet, omdat hij de weggekraste Apple logo’s niet zichtbaar had gemaakt en er dus niet mee adverteerde. Deze nuances komen niet naar voren in het OMT-artikel.

  • Profielfoto
    Athens56

    Apple wenst dat hun producten goed functioneren. Men wil uitsluiten dat niet deugdelijke onderdelen het product aantasten en dus niet optimaal functioneren. De beslissing van de rechter acht ik zeer omstreden!

  • Profielfoto
    maconly

    Dat laatste stukje dat het problemen op kan leveren, zo vermoeiend.

    apple is een inhalig kut bedrijf dat elk dubbeltje zelf wil hebben.

    non tax paying multinational maffia.

     

    hulde aan de Noorse rechter.

  • Profielfoto
    maconly

    Barika Cala Saidah op 16 april 2018 18:00
    @sedikit, ik heb zo het gevoel dat u niet echt begrijpt waar de zaak concreet om draait.

    Daar hebben we apple is geweldig weer in de bocht, krijg jij daar voor betaald?

  • Profielfoto
    maconly

    Athens56 op 17 april 2018 08:38
    Apple wenst dat hun producten goed functioneren. Men wil uitsluiten dat niet deugdelijke onderdelen het product aantasten en dus niet optimaal functioneren. De beslissing van de rechter acht ik zeer omstreden!

    Als gebruiker heb je betaald voor je phone, dan lijkt mij het normaal dat je zelf bepaalt wie de reparatie doet en voor welke prijs.

    Die refurbished schermen daar is ooit voor betaald en zijn geen apple eigendom meer.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Apple (en een aantal andere technologiebedrijven) zijn al enig tijd bezig om de kleine reparateur de nek om te wringen en reparaties op een of ander manier naar zich toe te trekken. Al dan niet via officiële herstelpunten. Kunnen ze lekker de prijzen nog meer optrekken.

    Als consument moet je gewoonweg het recht hebben – na de garantieperiode – om zelf te kiezen waar je wil laten herstellen. Er is geen enkele reden waarom die kleine reparateur om de hoek geen degelijk werk zou kunnen leveren. En zeker niet als Apple de herstelhandleidingen vrijgeeft.

    Geheel naar analogie met de autosector. Identiek hetzelfde onderdeel, ander merkstempeltje.

    Lees dit maar: https://www.howtogeek.com/339925/what-are-“right-to-repair”-laws-and-what-do-they-mean-for-you/

  • Profielfoto
    sedikit

    @Barika Cala Saidah (” @sedikit, ik heb zo het gevoel dat u niet echt begrijpt waar de zaak concreet om draait.”), in bovenstaande reactie, met name in de bijgevoegde link, wordt voor jou nog eens uitgelegd waar het eigenlijk om gaat. Dan begrijp je, eh u, het misschien ook. ☺️