iPhone 8 ontpopt zich tot reparatie-nachtmerrie

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Een iPhone repareren is nooit erg makkelijk geweest, maar reparateurs worden er steeds beter in. Hoewel Apple zijn eigen netwerk van winkels en erkende servicepartners heeft, voeren onafhankelijke reparateurs vaak voor een zacht prijsje reparaties uit.

Dat lijkt met de iPhone 8 echter definitief te veranderen. Het toestel wordt een steeds grotere nachtmerrie voor niet door Apple erkende reparateurs. Onlangs bleek dat onofficiële schermen sinds iOS 11.3 niet meer reageren en nu doet zich opnieuw een probleem voor. Zelfs met officiële Apple-schermen.

Omgevings­licht­sensor werkt niet na reparatie

Onafhankelijke reparateurs hebben ontdekt dat de plaatsing van een nieuw scherm in een iPhone 8 (Plus) leidt tot het uitschakelen van de omgevingslichtsensor. Daardoor werkt de functie die de helderheid en kleurtoon van het scherm automatisch aanpast niet meer. Dit komt zelfs voor bij plaatsing van een officieel door Apple gemaakt scherm.

Het is onduidelijk of het om een bug in iOS gaat, of een bewuste keuze van Apple is. De sensor werkt niet meer sinds iOS 11.2 en ook niet met iOS 11.3. Het kan dus goed een bewuste keuze van Apple zijn om reparaties bij niet-erkende reparateurs te ontmoedigen.

iPhone 8 Omgevings­licht­sensor
De Omgevings­licht­sensor zit boven de speaker – Klik/tap voor groter.

Speciale machine nodig

In zijn eigen winkels en bij erkende reparateurs gebruikt Apple een speciale machine om schermen te repareren. Dit apparaat heet ‘Horizon’ en kan een scherm kalibreren, maar koppelt ook nieuwe sensoren voor Touch ID en Face ID aan de secure enclave van de iPhone. Dat is gedaan om de veiligheid te garanderen en een begrijpelijk stap.

Een nieuwe omgevings­licht­sensor heeft echter weinig invloed op de veiligheid van een toestel. Sommige reparateurs denken dan ook dat Apple het reparatieproces bewust frustreert. Het bedrijf Cupertino heeft nog niet gereageerd. Een kapot scherm is een van de meest voorkomende redenen voor reparatie, dus waarschijnlijk worden tienduizenden door dit probleem getroffen. Midden in een debat over het right to repair, is dit een “bug” die snel in controverse kan veranderen.

Engadget

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Niels

    Ik begrijp Apple wel hoor, als iemand met een goedkoop namaak scherm de volgende keer bij Apple komt met een ander probleem met het toestel, dan kunnen ze terecht geen garantie bieden. Dat wordt dan natuurlijk weer als ‘slechte service opgevat’ en daar heeft Apple geen trek in.

    Overigens zouden alle Apple erkende service providers toch over dit soort apparatuur moeten bezitten? Niet-erkende reparateurs moeten dan ook niet zeuren, want zij investeren niet in apparatuur om een goede reparatie te bieden.

     

  • Profielfoto
    kasuja

    Waarom zou je het bewust onnodig moeilijk maken om de hardware te laten repareren? Als de intentie is dat mensen naar Apple komen voor reparatie dan zijn er natuurlijk veel meer (klantvriendelijke) mogelijkheden om dat te stimuleren.

  • Profielfoto
    kasuja

    Er zijn genoeg voorbeelden van telefoon makers die je zelf de accu laten vervangen door gewoon de achterkant er af te laten wippen. Je hebt dan zelfs de mogelijkheid om een tweede Sim of een geheugen kaart in te prikken. Dan is de telefoon misschien niet gegarandeerd waterdicht maar dat heb ik liever dan hoe Apple het nu aanbiedt.

    Als de designers bij Apple er eens goed voor gaan zitten kan dit vast ook nog eens op een mooi ontworpen manier. Het zou ze sieren… ook als het gaat om herbruikbaarheid van de telefoon onderdelen voor refurbishment. Dat maakt Apple nog groener dan ze al zijn.

  • Profielfoto
    Dashter

    NielsDam op 13 april 2018 00:06
    Ik begrijp Apple wel hoor, als iemand met een goedkoop namaak scherm de volgende keer bij Apple komt met een ander probleem met het toestel, dan kunnen ze terecht geen garantie bieden. Dat wordt dan natuurlijk weer als ‘slechte service opgevat’ en daar heeft Apple geen trek in.

    Overigens zouden alle Apple erkende service providers toch over dit soort apparatuur moeten bezitten? Niet-erkende reparateurs moeten dan ook niet zeuren, want zij investeren niet in apparatuur om een goede reparatie te bieden.

     

    Bullshit. Er is geen enkele reden zo goed om garantie te weigeren als ‘het toestel is reeds geopend / bewerkt door een niet gecertificeerde partij’. De gemiddelde klant weet heus wel dat garantie vervalt als je een toestel opent.

    Apple heeft doorgaans lak aan consumentenmeningen op dat vlak. Deze stap zetten ze echt niet omdat ze klanten niet willen vertellen dat hun garantie verlopen is.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Jammer maar realiteit. Apple is (was) altijd sterk omdat hun producten lang mee gaan. Een iPhone kon je na 3 of 4 jaar nog gemakkelijk doorverkopen voor een mooi bedrag. Dit soort praktijken druist daar lijnrecht tegenin. Hierdoor kun je geen versleten accu vervangen, omdat het teveel geld kost of omdat Apple het weigert omdat er een beschadiging op de behuizing van je telefoon zit (zelf persoonlijk meegemaakt met mijn iPhone 6).

  • Profielfoto
    App69

    Lees vaak: ik gebruik mijn iPhone ‘naked’. Ok, begrijp ik. Zou hem ook liever ‘naked’ gebruiken omwille van het prachtige design, fijn gevoel en de dunheid ervan. Maar wil het probleem van in het artikel vermijden. Gebruik nu momenteel https://rhinoshield.io/pages/shop/Apple?device=iphone-8&category=mod en zeer tevreden over.