iOS 11.3 maakt iPhone 8 met onofficieel scherm onbruikbaar

Door: Raymon Mens - 28 reacties
Apple iPhone 8

Een schermreparatie buiten het officiële Apple-circuit laten uitvoeren is goedkoop, maar brengt ook risico’s met zich mee. Dat hebben iPhone 8-gebruikers ondervonden. Schermen die niet door Apple gemaakt zijn, reageren sinds de update die eind maart uitkwam niet meer.

Diverse iPhone 8-gebruikers die hun scherm hebben laten vervangen, doen hun beklag. Het gaat steeds om hetzelfde probleem, namelijk een scherm dat nog wel werkt, maar niet meer op aanrakingen reageren.

Nieuwe chip iPhone 8 veroorzaakt problemen

Reparateurs erkennen tegenover techsite Motherboard het probleem. Dit zou veroorzaak worden door een chip die het scherm van stroom voorziet. Het onofficiële scherm wordt niet goed herkend en dat veroorzaakt de problemen. Inmiddels zouden er onofficiële schermen zijn die wel goed met iOS 11.3 werken, maar dat lost het probleem voor duizenden mensen die nu met een onbruikbare iPhone zitten niet op.

iPhone 8 scherm chip iFixit
De chip die de problemen veroorzaakt is rood omkaderd (Afbeelding via: iFixit) – Klik/tap voor groter.

Een reparateur in de Amerikaanse staat Georgia zegt dat hij meer dan 2.000 schermen opnieuw moet vervangen.

Bekend probleem

Dit is niet de eerste keer dat niet door Apple uitgevoerde reparaties problemen veroorzaken. In 2016 zorgde een iOS 9-update voor problemen op toestellen die de home-knop buiten Apple’s officiële wegen om hadden laten vervangen. iPhones weigerden te starten en bij herstel via iTunes werd alleen een Error 53 getoond.

Apple bracht na een week een iOS-update uit die het probleem verhielp. Het bedrijf verontschuldigde zich en zegt dat de problemen ontstonden omdat Touch ID na een reparatie opnieuw geautoriseerd moet worden. Dat kunnen externe reparateurs die niet door Apple erkend zijn niet doen.

Tikkende tijdbom

De moraal van dit verhaal is duidelijk. Een iPhone die buiten het officiële Apple circuit is gerepareerd, is een tikkende tijdbom. Je weet nooit wanneer een software-update problemen gaat veroorzaken met niet-officiële onderdelen.

Apple heeft een online tool waarmee je een erkende serviceprovider in de buurt kunt. Voor bezitters van een iPhone 8 die na de iOS 11.3-update niet meer werkt zit er niets anders op dan het scherm opnieuw te laten vervangen, of wachten. Downgraden naar iOS 11.2.6 kan immers niet meer.

iPhone reparatie
Klik/tap voor groter.

Reacties

28 reacties
  • Profielfoto
    Niels

    Waarom zou je dan ook in godsnaam een namaak scherm op een toestel van 1000+ euro laten zetten? Goedkoop is duurkoop.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Nou ja een officieel scherm is ook wel weer EXTREEM DUUR met bijna 400 euro, dus als het ook voor 50 kan…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Tsja, als je hem voor de derde keer uit je klauwtjes laat glijden, dan stopt het geld naar Apple brengen ook wel een keer. Dan kies je toch al sneller voor een third-party schermpje.

  • Profielfoto
    maconly

    KarelWillem op 10 april 2018 21:20
    Tsja, als je hem voor de derde keer uit je klauwtjes laat glijden, dan stopt het geld naar Apple brengen ook wel een keer. Dan kies je toch al sneller voor een third-party schermpje.

     

  • Profielfoto
    maconly

    Apple wil alles en gunt anderen helemaal niks.

  • Profielfoto
    wensink

    Vreemd dat het alleen de iPhone 8 is.

  • Profielfoto
    Ketaru

    En dan kom je bij de apple store voor die nieuwe vervanging. Krijg je te horen dat er een niet officiële herstelling geweest is en dat ze voor hun eigen veiligheid niets meer aan dat toestel mogen doen. Vervolgens mag je met een niet hersteld toestel naar huis wandelen. Been there done that!

  • Profielfoto
    App69

    NielsDam op 10 april 2018 20:39
    Waarom zou je dan ook in godsnaam een namaak scherm op een toestel van 1000+ euro laten zetten? Goedkoop is duurkoop.

    iPhone 8 kost geen €1000 +

  • Profielfoto
    darthvader

    Die dingen zijn niet om mee te gooien😇

  • Profielfoto
    Loyd

    NielsDam op 10 april 2018 20:39
    Waarom zou je dan ook in godsnaam een namaak scherm op een toestel van 1000+ euro laten zetten? Goedkoop is duurkoop.

    Iphone 8  is goedkooer hoor

  • Profielfoto
    Niels

    Man, wat een reacties weer hier. Het is natuurlijk iedereen zijn eigen keuze, maar ik blijf erbij dat goedkoop duurkoop is. Dan nog even de feiten.

    Een nieuw scherm kost geen 400 euro, maar €180 voor de iPhone 8 en €200 voor de iPhone 8 Plus (https://support.apple.com/nl-nl/iphone/repair/service/pricing).

    Zeker niet goedkoop, maar als je een reparatie bij Samsung met originele onderdelen laat uitvoeren ben je hetzelfde kwijt. Bovendien verlies je met die goedkope 50 euro schermen je garantie (je hoeft daarna niet meer te rekenen op service onder garantie bij Apple). De kwaliteit van die schermen is ook niet gelijk aan originele Apple onderdelen.

    Als je zo onhandig bent dat je drie keer per jaar je iPhone laat stuiteren is het misschien geen slecht idee om te investeren in een goede verzekering of Apple Care+.

    En dan de prijs van de iPhone 8. Ja, niet alle modellen van de iPhone 8 kosten 1000 euro, maar ga je voor het 256Gb model of het Plus model dan zit je daar al snel in de buurt of ga je er zelfs overheen (980 voor de 256Gb en 1090 euro voor de 256Gb Plus).

  • Profielfoto
    Q-collective

    NielsDam +1

    Niks aan toe te voegen.

  • Profielfoto
    sciletto

    Goed zo, gewoon een originele erop en weg met die goedkope rotzooi

  • Profielfoto
    defores

    NielsDam op 10 april 2018 20:39
    Waarom zou je dan ook in godsnaam een namaak scherm op een toestel van 1000+ euro laten zetten? Goedkoop is duurkoop.

    Omdat Apple absurd hoge reparatie kosten vraagt?
    Zo hebben ze wel meer van dit soort ongein.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    NielsDam op 11 april 2018 00:15
    …Een nieuw scherm kost geen 400 euro, maar €180 voor de iPhone 8 en €200 voor de iPhone 8 Plus…

    Dat is de theorie. De praktijk is dat er al snel ‘overige schade’ bij komt kijken volgens Apple. En dan zijn de prijzen al snel een stuk minder vriendelijk.

  • Profielfoto
    csteelooper

    @NielsDam +1! Kudo’s!

    defores op 11 april 2018 04:59

    NielsDam op 10 april 2018 20:39
    Waarom zou je dan ook in godsnaam een namaak scherm op een toestel van 1000+ euro laten zetten? Goedkoop is duurkoop.

    Omdat Apple absurd hoge reparatie kosten vraagt?
    Zo hebben ze wel meer van dit soort ongein.

    Misschien is dat wel omdat ze goede service leveren? Mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten… Je brengt een dure Mercedes toch ook niet naar de eerste de beste beunhaas? Waarom dan je iPhone? Het wordt gewoon tijd dat mensen zich eens realiseren dat het repareren van premium toestellen gewoon duur(der) ís! Dat geldt overigens zeker niet alleen voor Apple…

    Als je kosten op dit gebied wilt voorkomen is het misschien verstandig om wat zuiniger met je devices om te gaan (uiteraard heb ik het hier nadrukkelijk níet over ongelukken buiten eigen schuld…) Mijn oude iPhone 4S werkt zelfs nog (al is de batterij volledig ruk), dus dat moet met een 8 toch zeker kunnen?

  • Profielfoto
    Koezel

    Ik heb ooit eens op een Iphone 4 het scherm laten vervangen door een niet Apple scherm. Dat zag er dus niet uit. Fletse kleuren, touchscreen werkte niet soepel meer. Goedkoop was duurkoop inderdaad. Naderhand nooit meer iets hoeven vervangen . Maar als het nodig zou zijn kies ik voor originele onderdelen. Ik weet met de aanschaf van een Iphone dat dit nodig is. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dus moet je ook niet klagen.

  • Profielfoto
    mdmable

    wensink op 10 april 2018 21:49
    Vreemd dat het alleen de iPhone 8 is.

    Ook mijn iPhone 7 homebutton werkt nu al helemaal niet meer met 11.3

     

  • Profielfoto
    Milez

    Het probleem is niet alleen dat een reparatie via Apple duur is, ze duurt vaak ook langer. Toen ik onlangs mijn iPhone via een officiële reseller wilde laten herstellen (het ging toen om de batterij), zou dat 10 dagen duren. Toen ik bij een onafhankelijke reseller ging, kon het op een half uur tijd. Dan heb je de keuze ook snel gemaakt.

    Ik veronderstel dat het sneller kan als er Apple Stores in de buurt zijn, maar in België is er alleen een in Brussel en dat was me een beetje te ver.

  • Profielfoto
    peteha

    Ik betaal liever iets meer voor origineel spul dan risico’s te nemen. Ik breng mijn BMW/Audi/Mercedes toch ook niet naar de Kwikfit of dorpsgarage voor een forse reparatie? Uiteindelijk blijkt goedkoop dus duurkoop te zijn.

    Wat ik ook wel gek vind is dat er zoveel mensen zijn met gebroken schermen. In de bijna 10 jaar dat ik een iPhone heb is me dat nog nooit overkomen, terwijl ik m toch wel vaak laat vallen. Wel altijd met hoesje overigens.

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Dan moet je de iPhone ook niet laten vallen. Laat die dingen een keer in je zak zitten als je op de fiets gaat. Domme kut scholieren.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Mooi staaltje van vrijheid. Apple beslist in jouw plaat waar reparaties moeten uitgevoerd worden en wie dat mag doen.

    Zelfs merkverdelers van auto’s mogen dat niet meer doen.

    Google: Fair Repair Act / Europe.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @peteha: terwijl het algemeen geweten is dat heel wat onderdelen gewoonweg uit dezelfde fabriek komen en op identieke manier worden geproduceerd en van dezelfde kwaliteit zijn. Verschil is alleen maar het stempeltje.

  • Profielfoto
    tinus_omt

    De reacties beginnen een beetje Telegraafniveau te worden. Hebben jullie in de gaten dat dit niet dezelfde site is als GeenStijl en Dumpert?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik heb nog nooit een i-device met een gebroken scherm gehad. Ik heb ook nooit begrepen waarom mensen kleur en afwerking can het ding zo belangrijk vinden: er gaat on-mid-del-lijk een hoesje om waardoor je dat toch niet ziet. Maar goed: áls er iets stuk gaat aan een device (MacBook Pro een keer laten vallen en in de val tegen de muur aan gedrukt en daarmee de scharnieren overstrekt: €800) dan ga ik echt niet naar beun de haas.

    Als ik 3x per jaar een kapot scherm zou hebben, zou ik ook twijfelen aan mijn motoriek en/of een beter hoesje regelen.

  • Profielfoto
    Night

    Goedkoop = duurkoop?

    Als ik onderstaand artikel mag geloven, treed het probleem niet alleen op met goedkope schermen maar zélfs als Apple het scherm zelf repareert:

     

    https://www.engadget.com/2018/04/11/iphone-replacement-display-ambient-light-sensor-issue/

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Er is een nieuw probleem ontdekt met vervangende schermen waarbij de ambient-sensor niet meer lijkt te werken. Dat is dan wél met originele Apple-onderdelen, maar reparatie NIET door Apple zelf uitgevoerd.

    Dus: veel geld betaald voor originele onderdelen, en alsnog een gemankeerd werkende telefoon.

  • Profielfoto
    Niels

    KarelWillem op 12 april 2018 11:03
    maar reparatie NIET door Apple zelf uitgevoerd.

     

    En daar ligt dus het probleem. Voor reparatie is gespecialiseerde apparatuur nodig en die is alleen beschikbaar bij erkende reparateurs. Niets mis mee dus, want die reparateurs investeren in het bieden van een goede reparatie.

    Als jij Audi een mankement vertoont, ga je toch ook niet zelf de onderdelen kopen en vervolgens laten plaatsen door je neefje die wel eens een avondcursusje autosleutelen heeft gevolgd.