Jan de Raab
Jan de Raab Nieuws 28 april 2018

Heeft de Apple HomePod de race tegen Google en Amazon verloren?

De strijd om de gunst van de consument kent vele uitdaging. Naast de prijs is ook de factor tijd van wezenlijk belang. Ondanks de moeilijkheden van Apple om een stevig marktaandeel te veroveren, blijft Apple vast houden aan haar eigen prijsstrategie.

In een beleggersnota van de Deutsche Bank concluderen de analisten van de financiële dienstverlener dat Apple de boot heeft gemist bij het veroveren van de markt voor slimme speakers. Het rapport maakt een schatting dat de productie van de Apple HomePod is teruggebracht tot 200.000-300.000 eenheden per maand. Als deze cijfers kloppen, betekent dit dat de totale verkoop voor geheel 2018 in de buurt komt van 3 tot 4 miljoen stuks.

Eerder deze maand noteerde KGI Securities dat het totale aantal verkochte HomePods over 2018 aanzienlijker lager zou zijn, te weten 2 tot 2,5 miljoen. De investeerder schetst een treurig beeld van de zoektocht van Apple naar de markt voor slimme luidsprekers, waarbij de beperkte mogelijkheden van de speaker en de relatief hoge prijzen worden aangevoerd als oorzaak voor de tegenvallende verkoopcijfers.

Een (te) hoge prijs en een (te) kleine doelgroep

De Apple HomePod had het antwoord van Apple moeten zijn op de Amazon Echo en Google Home. De bedrijven die reeds langer actief zijn in de markt voor slimme luisprekers, domineren de markt al geruime tijd. In een dergelijke achterstandspositie is het voor Apple lastig om de strijd om de gunst van de consument te winnen. Hier komt dan nog bij, dat de HomePod een kleine 200 dollar duurder is. In feite richt Apple zich dus op een (te) kleine doelgroep; consumenten die graag wat over hebben voor een nieuw apparaat en het zich kunnen permitteren. Het speelveld is dus erg beperkt voor Apple.

Comptabiliteit en toekomstscenario’s

Een van de grootste nadelen van HomePod is de compatibiliteit, of liever het ontbreken daarvan. Dit is iets wat in toekomstige software-updates kan worden verbeterd, maar volgens het rapport kan het te laat zijn. De analisten voorspellen dat virtuele AI-assistenten, zoals Alexa, Google Assistant, Cortana en Siri, een grote rol zullen spelen in slimme woningen. Dat is dan ook de reden waarom merken zoals Amazon en Google een sterke positie in de markt nodig hebben. De indrukken zijn van vitaal belang voor een nieuwe markt en kunnen de kijk van consumenten op toekomstige producten sterk beïnvloeden. Apple heeft dus mogelijk een grote kans gemist, volgens het rapport.

Reageer op artikel:
Heeft de Apple HomePod de race tegen Google en Amazon verloren?
Sluiten