Heeft de Apple HomePod de race tegen Google en Amazon verloren?

Door: Jan de Raab - 24 reacties

De strijd om de gunst van de consument kent vele uitdaging. Naast de prijs is ook de factor tijd van wezenlijk belang. Ondanks de moeilijkheden van Apple om een stevig marktaandeel te veroveren, blijft Apple vast houden aan haar eigen prijsstrategie.

In een beleggersnota van de Deutsche Bank concluderen de analisten van de financiële dienstverlener dat Apple de boot heeft gemist bij het veroveren van de markt voor slimme speakers. Het rapport maakt een schatting dat de productie van de Apple HomePod is teruggebracht tot 200.000-300.000 eenheden per maand. Als deze cijfers kloppen, betekent dit dat de totale verkoop voor geheel 2018 in de buurt komt van 3 tot 4 miljoen stuks.

Eerder deze maand noteerde KGI Securities dat het totale aantal verkochte HomePods over 2018 aanzienlijker lager zou zijn, te weten 2 tot 2,5 miljoen. De investeerder schetst een treurig beeld van de zoektocht van Apple naar de markt voor slimme luidsprekers, waarbij de beperkte mogelijkheden van de speaker en de relatief hoge prijzen worden aangevoerd als oorzaak voor de tegenvallende verkoopcijfers.

Een (te) hoge prijs en een (te) kleine doelgroep

De Apple HomePod had het antwoord van Apple moeten zijn op de Amazon Echo en Google Home. De bedrijven die reeds langer actief zijn in de markt voor slimme luisprekers, domineren de markt al geruime tijd. In een dergelijke achterstandspositie is het voor Apple lastig om de strijd om de gunst van de consument te winnen. Hier komt dan nog bij, dat de HomePod een kleine 200 dollar duurder is. In feite richt Apple zich dus op een (te) kleine doelgroep; consumenten die graag wat over hebben voor een nieuw apparaat en het zich kunnen permitteren. Het speelveld is dus erg beperkt voor Apple.

Comptabiliteit en toekomstscenario’s

Een van de grootste nadelen van HomePod is de compatibiliteit, of liever het ontbreken daarvan. Dit is iets wat in toekomstige software-updates kan worden verbeterd, maar volgens het rapport kan het te laat zijn. De analisten voorspellen dat virtuele AI-assistenten, zoals Alexa, Google Assistant, Cortana en Siri, een grote rol zullen spelen in slimme woningen. Dat is dan ook de reden waarom merken zoals Amazon en Google een sterke positie in de markt nodig hebben. De indrukken zijn van vitaal belang voor een nieuwe markt en kunnen de kijk van consumenten op toekomstige producten sterk beïnvloeden. Apple heeft dus mogelijk een grote kans gemist, volgens het rapport.

Apple may have already lost against Google and Amazon in the smart speaker race

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    Dashter

    Het grootste obstakel is voor mij niet zozeer dat Apple de boot heeft gemist met de Homepod zelf, maar wel dat ze ook nog elke dag verder en verder terrein verliezen zolang Siri zo’n domme assistent blijft…

  • Profielfoto
    Melle

    Rustige ontwikkeling. Tijd en boterhammen. En op een goede dag komen ze hier wel ergens mee. Hun HomePod kennis koppelen aan het nieuwe scherm dat volgend jaar uitkomt en waarom niet – als speaker bij een Apple TV. Een product waar ik nog altijd ingeloof

  • Profielfoto
    Elduderino

    Jullie geven wel erg snel op, dat ding is amper op de markt. Dan ook nog vergelijken met bijv een echo… een apparaat dat iets heel anders beoogt.

  • Profielfoto
    Q-collective

    De strijd om de gunst van de consument kent vele uitdaging.

    Grammaticaal goede zinnen opschrijven en een redactionele check blijkbaar ook.

    Inhoudelijk: het ding is inderdaad nauwelijks op de markt. Laten we er over een jaar nog eens rustig naar kijken. Tegen die tijd verwacht ik dat het apparaat de nodige updates heeft gehad en qua functionaliteit prima mee kan met de Echo als slimme speaker.

  • Profielfoto
    Night

    Al zo lang ik me kan herinneren wordt er tegen Apple producten geschopt. Ook door zgn. “analisten’.  Ik denk nog even aan de meest recente: de notch van de iPhone X, die nu ineens blijkt te getuigen van individualiteit en status en dan dus maar schaamteloos gekopieerd wordt. Apple is net begonnen op het pad van de serieuze audio en boekt – o.a. met de komst van nieuw bloed – in het diepste geheim vást enorme vooruitgang met Siri. Ik denk dan ook dat we al die schapen lekker moeten laten blaten en kijken wat deel 2 van dit boek brengt.

  • Profielfoto
    KR1275

    Kennelijk zit hier bijna niemand op te wachten. Ik vermoed dat dat de reden is.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Siri werkt voor geen meter en staat op al mijn apparaten op uit

  • Profielfoto
    yellow

    Al verkopen ze 10 miljoen stuks per jaar: das ‘slechts’ 3,5 miljard dollar extra omzet. Voor Apple is dat peanuts, jaaromzet is circa 220 miljard.
    Het gaat om het ecosysteem, klantenbinding, Services, Apple Music.

    Ik denk dat de medewerkers zelf gewoon zo’n HomePod wilden hebben. Waarom inferieure speakertjes nemen van andere merken als zij het zelf net zo goed/beter kunnen. Muziek (iPod) heeft Apple gered. Ze houden van muziek. En bovendien, hoe zit het met de privacy bij die andere slimme speakers.
    Maar dit is 100% mijn theorie.:-)

  • Profielfoto
    Pbelmaps

    Als ze eerst al eens beginnen met dat ding (Homepod) beschikbaar te maken in B en NL…

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Misschien is de bottleneck daar ook Siri, de Nederlandse/Belgische Siri moet de Homepod ondersteunen. Dat moet eerst gedaan worden en misschien gaan andere landen voor.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    Release date 2 feb 2018. In US+UK+Aus. Zelfs in Duitsland is hij nog niet verkrijgbaar, laat staan hier. Apple hoeft nooit de eerste te zijn, en het is nooit te laat. Zo’n Echo laat je gemakkelijk in een la verdwijnen.

    Dit artikel is niet meer dan hijgerig analisten napraten die zoals bekend altijd mas zitten met Apple.

    Omdat de bediening via Siri gaat wordt Apple nu serieus met de stagnatie van hun spraakassistent geconfronteerd. Het zoveelste dossier dat Eddie Cue laat verslonzen. Ik denk dat Cue de duurste werknemer ooit is, in termen van missed opportunity. Ik denk daarbij in de orde van honderden miljarden. Maar Craig Federighi heeft Siri vorig jaar al van Cue overgenomen, en begin april kwam John Giannandrea (ex-Google AI baas!) die nu direct aan Tim Cook rapporteert. Ik denk dat het wel goed komt.

    De Homepod is qua geluid een Sonos concurrent (vergelijkbare prijsklasse), respecteert de privacy en profiteert van de sterke integratie in het Apple ecosysteem. Van het laatste heeft het natuurlijk ook last, maar het is voorlopig de keuze van Apple om het zo te doen.

  • Profielfoto
    Facundo

    Het is allemaal één groot complot van die nare investeringsmaatschappijen tegen Apple.

  • Profielfoto
    App69

    KR1275 op 28 april 2018 22:46
    Kennelijk zit hier bijna niemand op te wachten. Ik vermoed dat dat de reden is.

    Toch wel. Ik ben er ene van. Het is gewoon nog niet beschikbaar overal ter wereld.

    Zoals met vele zaken bij  tegenwoordig. Denk dat Tim zijn pipeline serieus verstopt zit.

    Ook al werkt Siri ondermaats maar is nog steeds niet beschikbaar op de Belgische TV. Ook al moeten we AN praten tegen Siri want ons Vlaams verstaat ze al helemaal niet.

  • Profielfoto
    App69

    Waarom staat mijn screenshot bij de quote? Raar.

     

  • Profielfoto
    monty python

    Begrijp het product ‘slimme speaker’ totààl niet. Niet het minste, nog geen greintje behoefte hieraan. Geen haar op mijn hoofd denkt er trouwens aan te spreken tegen gadgets, ook niet mijn telefoon, laat staan mijn computer, als dat niet echt noodzakelijk is.  Leuke gimmick en in de wagen kan zoiets eens nuttig zijn maar voor de rest ? Meer dan een heel soms nuttig appje is iets als Siri echt niet. Een microfoontje om tekst in te spreken zonder te typen, ja. Maar ook als sporadisch hulpmiddeltje. En zelfs dat werkt amper vlot.

    Waarom in godsnaam zou ik ook NOG een extra Tommy Teleshopping device in huis halen én er nog voor betalen ook ?

    En voor de muziek heb ik koptelefoons genoeg. Nee, snap dit totaal niet.

     

  • Profielfoto
    Cybertopian

    De HomePod is niet in de markt gezet als directe concurrent van de slimme speakers in de categorie van ~€150,=. Maar is meer vergelijkbaar me de Google Home Max (~€400,=) en Sonos speakers rond die prijsklasse. Dus dan is hij niet echt te duur.

    Door deze prijs en door de nadruk meer op “speaker” dan op “slim” te leggen probeert Apple de directe strijd met andere slimme speakers juist te ontwijken. Dus ook een “kleinere” versie zullen we vast niet zien totdat Siri weer een beetje mee kan komen.

    Verder zijn ondersteuning van standaard aansluitingen wel een gemis. Maar als BT ondersteuning zou worden toegevoegd (via software?) zou dat al een verbetering zijn.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Ik begin steeds meer het Apple van voor de (terug)komst van Steve te zien…

  • Profielfoto
    Twijfelaar

    Dashter op 28 april 2018 19:48
    Het grootste obstakel is voor mij niet zozeer dat Apple de boot heeft gemist met de Homepod zelf, maar wel dat ze ook nog elke dag verder en verder terrein verliezen zolang Siri zo’n domme assistent blijft…

    Breek mij de bek niet open… Siri pfff… wat een Steve Jobs onwaardig gedrocht!

     

  • Profielfoto
    monty python

    Mogelijk ziet Apple het wel juist. Homepod als muziekspeler en niet verder investeren in iets als Siri. Ik geloof daar ook totaal niet in. Laat de rest zich maar vermaken in reclamespeakers met matige muziekkwaliteiten. Ik geloof niet in zo’n product en Apple blijkbaar ook niet. Het is ook reclamegedreven en daar moet Apple zich van af houden, als enige. En moest het toch doorbreken moeten ze niet veel aanpassen. Maar ik betwijfel dat sterk.

  • Profielfoto
    pruus

    Het ecosysteem van Apple vind ik persoonlijk bijzonder prettig. Je hoeft niet constant instellingen te veranderen. Alles werkt uit de doos. Het basisidee van een centrale speaker, met goed geluid, is niet nieuw. Kijk naar alle pogingen. Wel wordt de integratie van diensten een uitdaging. Meerdere accounts, persoonlijke stemherkenning. We staan pas aan het begin. Ik ben ervaring aan het opdoen met Google Home Mini. Wat ik prettig vind is dat ze niet opzichtig zijn. Lampen aan/uit gaat prima. Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen. Concurrentie is goed en zeker voor Apple, reach for the best…

  • Profielfoto
    sonic1984

    De HomePod is een onzinnig product. Het is een domme speaker, met enkel Siri en Apple Music. Koop dan gewoon een Sonos Connect AMP met twee goede speakers en je hebt veel betere geluidskwaliteit. Zet er een Amazon Echo Dot naast en slimmer wordt het niet.

  • Profielfoto
    leovanh

    Ik wacht er niet meer op, heb Sonos one gekocht. Sorry Apple too late.

  • Profielfoto
    tjerk

    Wat een hoop oordelen zonder er een ervaren te hebben. Ik heb er 1 in huis en vind m echt fantastisch. Zowel qua geluid, als toegankelijkheid en gehoorzaamheid van siri. Ik zou willen adviseren: eerst zien (en horen), dan beoordelen.

    Ik ben in ieder geval verkocht en zal er op termijn een bij halen wanneer stereo wordt ondersteund.

  • Profielfoto
    Loyd

    Een onzinnig ding; zie hier totaal geen toegevoegde waarde in. Heb dan ook zelf een Sonos one gekocht want wil wel spotify ondersteuning.