iOS 11 App Store zorgt voor flinke stijging in downloads

Door: Jelle van Es - 1 reactie
iOS 11 App Store

Toen Apple in september van vorig jaar iOS 11 uitbracht, kwam het ook met een flinke update voor de App Store. Het doel van de iOS 11 App Store was om gebruikers meer duidelijkheid te geven over welke Apps en games daadwerkelijk de moeite waard zijn, zodat je echt wat waardevolle dingen op je iPhone of iPad binnen haalt. En het heeft zijn vruchten afgeworpen. Het aantal downloads per week zijn volgens Sensor Tower, die onderzoek heeft gedaan naar de Amerikaanse downloadcijfers, behoorlijk door het dak gegaan. In sommige gevallen zijn het aantal downloads met 800 procent gestegen.

Meer downloads in de iOS 11 App Store

Met name de stijging op het gebied van games is behoorlijk groot. Waar een game gemiddeld in een week voordat hij in de iOS 11 App Store werd uitgelicht zo’n 500 keer werd gedownload, daar werd hij 4.300 keer gedownload op het moment dat hij werd uitgelicht. Dat is een stijging van zo’n 802 procent.

App Store iOS 11
Klik/tap voor groter

Ook de App of the Day-melding heeft zijn vruchten afgeworpen. Een app die hierin genoemd werd, werd gemiddeld de week voor de extra aandacht 2.100 keer werd gedownload, daar werd dezelfde app in de week dat hij de App of the Day was 16.800 keer binnengehaald. Dat is een stijging van 685 procent.

Het grote verschil die de App Store heeft doorgevoerd, is dat je als gebruiker het gevoel hebt dat de tips gegeven worden op basis van kennis. Dat in plaats van de zoveelste Candy Crush- of Clash Royale-ripoffs die je ziet op basis van de populairste games. Dankzij de nieuwe opzet vind je nu wekelijks andere apps en games die daadwerkelijk de moeite waard zijn, zonder dat je naar speciale websites hoeft te gaan die jou vertellen wat de moeite waard is.

iOS 11 App Store
Klik/tap voor groter

Het enige nadeel wat de nieuwe opzet geeft, is dat het voornamelijk games van grote uitgevers zijn die aandacht krijgen. Het is zo als nieuwkomer nog steeds lastig om je app aan het grote publiek te slijten.

Reacties

1 reactie
  • Profielfoto
    sciletto

    @jelle

    Ik vraag het maar even zo maar kunnen jullie een artikel schrijven over de verandering van de Europese wetgeving die 25 mei ingaat (AVG) en de algemene voorwaarden die massaal veranderden bij social media’s en andere tech bedrijven.

    Ik vraag me namelijk af of er in de nieuwe algemene voorwaarden is opgenomen dat je je gegevens afstaat en voor altijd opslaat ofzo. Ik denk namelijk dat techbedrijven nieuwe algemene voorwaardes opstellen om de nieuwe wet te ontlopen.