Jan de Raab
Jan de Raab Nieuws 25 april 2018

Apple iPhone X: concurrentie uit de achterkamer

Van een nieuw revolutionair ontwerp en dito functionaliteit mag je goede verkoopresultaten verwachten. De ondersteuning van een stevige marketingcampagne zorgt in de regel ook voor goede verkoopresultaten. Toch bleven de verkoopcijfers van de iPhone X ver achter bij de verwachtingen. De boosdoener bleek echter niet de concurrentie van collega fabrikanten. Er was iets heel anders aan de hand.

Bij de introductie van de iPhone X in 2017 waren de verwachtingen hoog gespannen. Het vooruitzicht van een, in meerdere opzichten geslaagde, upgrade van de iPhone, was voor veel analisten aanleiding om een aanzienlijke toename van de winst te voorspellen. In die situatie zou Apple zich weer heer en meester van de markt kunnen noemen. De realiteit bleek echter zeer ontnuchterend te zijn. Het commerciële succes bleef uit, echter werd dit niet veroorzaakt door een gezonde tegenwind van de concurrentie. Het oude iPhone ontwerp bleek te geliefd om de verkoopcijfers van de nieuwe iPhone X naar grote hoogten te stuwen.

Verkoopresultaten iPhone X

Dat de verkoopresultaten van het nieuwe model achterbleven bij de verwachtingen is een ding, het achterhalen van de oorzaak is iets heel anders. Onderzoeksbureau “Consumer Intelligence Research Partners” laat in haar rapportage duidelijk zien dat de consument nog steeds in grote getale kiest voor de oudere modellen. Waar de iPhone X een schamele 16% van de verkoopcijfers voor zijn rekening neemt, daar is de iPhone 8 en de iPhone 8 Plus goed voor maar liefst 44% van de omzet.

Er is echter meer aan de hand. De echte verrassing komt namelijk als we gaan kijken naar de verkoopcijfers van de iPhone 7 en iPhone 6S. De iPhone 7 en iPhone 7 Plus – inderdaad, twee jaar oude modellen – overtroffen ook de verkoopcijfers van de iPhone X. Beide modellen nemen maar liefst een respectabele 20% van de iPhone-verkopen in het eerste kwartaal van 2018 voor hun rekening. Ook de verkoopcijfers van een nog ouder model waren reden tot zorg. In hetzelfde kwartaal van 2018 bleken de gezamenlijke verkoopcijfers van de iPhone 6S en de 6S Plus in de buurt te komen van het verkoopresultaat van de iPhone X, namelijk 13% respectievelijk 16%. Zelfs de iPhone SE, het toestel wat al ruim een jaar geen update meer heeft gekregen, was goed voor 8% van de omzet. Die cijfers zijn dus inderdaad reden tot zorg.

De iPhone 7 & 7 Plus verkopen beter

Na de eerste opwinding over de iPhone X-functies lijkt het best verkochte vlaggenschip genoegen te nemen met een kleiner deel van de omzet. Verrassend genoeg bleven de in 2015 en 2016 geïntroduceerde iPhone-modellen sterke verkopen vertonen. Ook de een jaar oude iPhone 7 en 7 Plus waren goed voor bijna een vijfde van de omzet, en de twee jaar oude iPhone 6S en 6S Plus behaalden 13% van de omzet. Zelfs de SE had een eigen positie van 8%, een lichte daling ten opzichte van 11% in hetzelfde kwartaal van 2017, er is zelfs sprake van een lichte stijging ten opzichte van het laatste kwartaal  2017. Met acht beschikbare iPhone modellen en de nieuwste iPhone X, die laatste met een prijskaartje van circa € 1.050,- , lijken consumenten eerder te kiezen voor een betaalbaar toestel met vergelijkbare functies.

Representatief onderzoek

De conclusies uit het onderzoek zijn niets minder dan opzienbarend. Een kleine kanttekening is echter op zijn plaats, het onderzoek is door de beperkte omvang weinig representatief te noemen. CIRP heeft gebruik gemaakt van consumentendata en niet van de gegevens van verkooporganisaties of verkoopcijfers. Het CIRP onderzoekt elk kwartaal 500 Amerikaanse Apple-klanten om hun gegevens te verzamelen. De rapporten zijn daardoor minder bruikbaar als maatstaf voor de verkoopresultaten van Apple, het geeft echter wel een goede indicatie voor het in kaart brengen van trends binnen de branche. De enquête methodiek van het CIRP heeft echter een betrouwbare geschiedenis en is van oudsher een goede indicator van Apple’s eigen verkoopgegevens. De conclusies uit het onderzoek hebben daarom een grote mate van betrouwbaarheid.

Consumentenprijs geeft de doorslag

De conclusies uit het onderzoek van CIRP zijn ook goed verdedigbaar als ze worden vergeleken met andere rapporten, bijvoorbeeld over de productie van de iPhone X, en de berichten in het bijzonder over hetgeen Apple dit jaar gaat uitbrengen. Apple zal naar verwachting dit jaar drie nieuwe iPhone-modellen lanceren: een opvolger van de iPhone X met een vergelijkbaar scherm en dito functies, een grotere iPhone X Plus en een goedkope uitvoering van de iPhone met een Lcd-scherm. De iPhone X2 en LCD iPhone kunnen de huidige prijzen zeker gaan beïnvloeden: de huidige voorspellingen suggereren dat de iPhone X2 een verkoopprijs zou krijgen van circa € 850,-.  De Lcd-iPhone zou nog veel goedkoper kunnen worden, circa € 700,-. Dergelijke ontwikkelingen zijn logisch gezien de populariteit van goedkopere iPhone modellen

Reageer op artikel:
Apple iPhone X: concurrentie uit de achterkamer
Sluiten