Apple wil minder betalen voor Samsung’s OLED-schermen

Door: Jelle van Es - 9 reacties
Apple iPhone X veranderingen

Apple en Samsung hebben momenteel een samenwerking, waarbij de Samsung Display-divisie Apple voorziet van OLED-schermen die door Apple gebruikt worden in de productie van de iPhone X. Momenteel is dit OLED-scherm de grootste kostenpost in de totale productie van de iPhone X. Apple zou volgens bronnen nu met Samsung in overleg zijn om de prijs voor de OLED-schermen te verlagen, om zo de winst per verkochte telefoon omhoog te schroeven.

Apple wil minder betalen aan Samsung

Afgelopen jaar heeft Apple maar liefst vijftig miljoen schermen bij Samsung besteld om te gebruiken in de iPhone X. Daar betaalde het naar verluidt 110 dollar per scherm voor. Voor dit jaar heeft Apple het plan om de aankoop op te schroeven naar 100 miljoen schermen. 25 miljoen zouden daarbij gebruikt worden voor het huidige iPhone X-model, terwijl de rest naar verluidt gebruikt gaan worden voor de modellen die later dit jaar aangekondigd worden. Het zou daarbij gaan om 5.8 en een 6.5 inch model. Maar daarvoor wil Apple dan wel dat de prijs per scherm omlaag gaat naar de 100 dollar per scherm.

 

Apple iPhone X veranderingen

Niet zo heel gek als je bedenkt dat het Apple het plan heeft om meer aan te schaffen en dat productiekosten normaliter in een jaar tijd omlaag gaan. Bovendien zijn er inmiddels andere partijen naast Samsung die in staat zouden zijn om hoogwaardige OLED schermen te produceren voor een eventuele lage prijs.

Er zit echter een risico aan overstappen naar een andere partij. Samsung heeft zich in het verleden bewezen als trouw partner als het aankomt op het leveren van onderdelen. Andere partijen zouden wellicht moeite hebben met de grote vraag die er vanuit Apple is. En dat zou weer eventueel kunnen leiden tot tekorten wanneer een nieuwe telefoon succesvol wordt uitgebracht. Op die manier zit Apple dus met een luxepositie, maar ook wel met een klein dilemma.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Tegenwind

    Natuurlijk om de winst te verhogen, niet om de prijs te kunnen verlagen naar een enigszins acceptabel niveau.. Thx, Apple.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Uiteraard. Zo werkt elke grote partij. Een toeleverancier ‘afhankelijk’ van je maken, en dan per levering de prijs gaan drukken.

  • Profielfoto
    Spinozo

    Ik vind het verschil tussen mijn iPhone X en iPhone 6 heel marginaal dus wat mij betreft wachten ze tot LG de productie kan overnemen of dat ze met microLED kunnen starten en stoppen ze in de nieuwe iPhones maar weer zo’n uitstekend LCD scherm.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Uiteraard. Zo werkt elke grote partij. Een toeleverancier ‘afhankelijk’ van je maken, en dan per levering de prijs gaan drukken.

    Ik denk dat in dit geval het Samsung is die Apple in de tang heeft. Niet omgekeerd.

  • Profielfoto
    Night

    Het probleem is dat LG geen schermen kan maken die aan de kwaliteitsstandaard van Apple voldoen.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    “Apple zou volgens bronnen nu met Samsung in overleg zijn om de prijs voor de OLED-schermen te verlagen, om zo de winst per verkochte telefoon omhoog te schroeven.”

    Typisch… En zich dan afvragen waarom er steeds meer die hard fans afhaken.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    bartvdv op 25 april 2018 14:09

    Uiteraard. Zo werkt elke grote partij. Een toeleverancier ‘afhankelijk’ van je maken, en dan per levering de prijs gaan drukken.

    Ik denk dat in dit geval het Samsung is die Apple in de tang heeft. Niet omgekeerd.

    Echt niet. Apple heeft stevige wensen maar Samsung heeft ook gewoon afzet nodig.

    De meeste hier zullen ongetwijfeld de laatste berichtgeving over winstgevendheid smartphones hebben gelezen en zult dan ook niet anders kunnen concluderen dat dit weer een onzin-artikel is. Als we het nu eens bekijken zoals we bij elk ander bedrijf zouden bekijken is hogere afname ook nagenoeg altijd lagere kosten. Het is maar hoe dat je het wilt lezen, Winstgevendheid verhogen of simpel kosten verlagen. Vraag me eigenlijk af waarom ik dit artikel nu weer helemaal gelezen heb.

  • Profielfoto
    durrrr

    En ik wil minder betalen voor de producten van Apple.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Als je groter inkoopt, krijg je meestal meer korting. Niks geks aan. Of je die korting gebruikt om de klant minder te laten betalen: niet altijd. Let wel dat de productiekosten per telefoon slechts $10 omlaag zouden gaan. Eindstand zou dan misschien $40 korting voor de klant kunnen zijn?