‘Apple werkt aan eigen all you can read-dienst’

Apple Music is als tegenhanger van Spotify zeer succesvol. Maar liefst 40 miljoen gebruikers betalen maandelijks voor het luisteren naar muziek. Nu wil Apple naar verluidt hetzelfde doen voor nieuws en magazines. All you can read.
Het bedrijf is naar verluidt van plan zijn Apple News-app, die nog niet in Nederland beschikbaar is, uit te breiden met een abonnementenservice. Met dit abonnement kunnen gebruikers voor een vaste prijs tijdschriften lezen waar ze zich anders op zouden moeten abonneren. Volgens Bloomberg wordt de dienst in 2019 gelanceerd.
Droom Steve Jobs
Het was Steve Jobs zelf die in 2010 al een groot voorstander was van een verdienmodel in de nieuwsvoorziening. Bij de lancering van de eerste iPad was hij het meest opgetogen over ‘The Daily’. Deze, inmiddels weer verdwenen, app was bracht iedere dag nieuws dat exclusief voor iPad-gebruikers gemaakt werd. Helaas heeft hij nooit mogen zien dat dit een succes werd.
Texture geïntegreerd in Apple News
Dat Apple interesse had in nieuwsgaring bleek al toen het bedrijf eerder dit jaar de app ‘Texture’ kocht. Deze app biedt voor $ 9,95 per maand de mogelijkheid om ruim 200 Amerikaanse magazines te lezen. Inmiddels zijn 80 van de 100 medewerkers van Texture door Apple overgenomen en werken ze aan Apple News.
Het verdienmodel wordt, net als bij Apple Music een zogenoemd ‘split revenue model’ waarbij Apple en de deelnemende tijdschriften de inkomsten verdelen. Op dit moment is nog niet bekend wat de abonnementsprijs wordt of hoe de verdeling van opbrengsten eruit gaat zien. De vraag is of Apple News net zo succesvol kan worden als Apple Music. Aan de andere kant was Spotify ook al op de markt toen Apple Music geïntroduceerd werd.
Nederlanders en Belgen kennen Apple News alleen als kleine widget op het lock screen van hun iPhone. In de VS is de News-app echter een volledige verzamelplaats van artikelen die door een algortime en mensen geslecteerd worden.