Weekend poll: smartphone op dashboard

49 reacties

Deze week deed het gerechtshof een opmerkelijke uitspraak. Het bedienen van een smartphone terwijl deze in een dashboardhouder zit is toegestaan. Een man die voor dit feit bekeurd werd, hoefde na een gerechtelijke procedure niets te betalen.

Hoe denk jij over het gebruik van een smartphone op het dashboard? Stem tot maandag 17:00 uur in onze weekend poll!

Reacties

49 reacties
  • Profielfoto
    Robert_91_

    Moet kunnen, als t bij navigatie en muziek/spotify blijft.

    mensen die appen/Facebook gebruiken achter t stuur; rijbewijs afpakken, nooit meer terug krijgen

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Niks er van gewoon bekeuring uit schrijven. Want zo gaan mensen vanaf het dashboard appen en instagrammen enzo. En dan krijg je dezelfde ongelukken.

  • Profielfoto
    JWB

    Laat de politie gelijk maar even automobilisten bekeuren die denken dat ze een head-up display hebben en hun telefoon voor hun neus hebben vastgezogen op de voorruit.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Alleen als ze me te pakken krijgen. Vroooooooem…. knipper-knipper toet-toet aan de kant! 🖕 🏎

     

  • Profielfoto
    RJG

    Als je de telefoon niet mag bedienen mag je ook niet meer je dashboard aanraken. Appen e.d. mag niet, je gaat ook niet de krant lezen tijdens het rijden. Discussie loopt volledig uit de hand, telefoon is in de ban gedaan. Er moet veilig gereden worden en daar moet toezicht op zijn. Er zijn nog zat andere mogelijkheden buiten de telefoon om voor onveilig rij gedrag. Er is veel te weinig nuance in de discussies, het is alles of niets, voor of tegen, zie ook de vraagstelling van deze pol. Ik gebruik zelf de telefoon voor actueel beeld van het verkeer (Waze) en voor audio, privé auto via het dashboard, zakelijke auto via de telefoon.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik heb CarPlay en telefoon ligt los. Wat ik bedien zit dus in console. Het zou zo on-ge-lo-fe-lijk fijn als Siri me verstond als ik een bericht dicteer.

    Gisteren nog zoiets: whatsapp bericht laten voorlezen, gaat op zich redelijk. “Wilt u antwoorden”, “ja” zeg ik. Siri: “op welk nummer van X wil je antwoorden?” Wat een dom systeem is het toch, gewoon op het nummer waar het bericht vandaan kwam waarop ik antwoord…

    Als Siri me weer eens niet verstaat of domme antwoorden geeft, moet ik toch nog bij de telefoon zelf zijn. Ze zeggen wel dat de mens de zwakste schakel is: die mensen kennen Siri nog niet.

  • Profielfoto
    Ziegler

    RJG op 10 maart 2018 11:31
    Er moet veilig gereden worden en daar moet toezicht op zijn.

    Helemaal mee eens, maar er is nog volstrekt onvoldoende benul hoe afleidend een telefoon is. Ik bedien mijn telefoon ook in de zin dat ik muziek aan en uit zet of een melding van tomtom o.i.d. wegklik, maar alle communicatie gaat via siri of via de carkit. Ik zal niet zeggen dat dit niet afleid, maar je kan in ieder geval je ogen op de weg houden.

    Het geldt ook niet alleen voor automobilisten. Ik zie steeds vaker mensen rondfietsen terwijl ze  50% van de tijd naar hun telefoon kijken.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Moet kunnen, die telefoon is makkelijker te bedienen dan menig dashboard.

  • Profielfoto
    tuuur

    Alsof even stilstaan om bijvoorbeeld de route in te stellen al teveel tijd kost pfff, mensen die nu nog steeds niet inzien dat iedere seconde niet opletten al voor de grootste ellende kan zorgen die zijn blijkbaar niet geschikt voor een rijbewijs!

  • Profielfoto
    Edwin

    Ik vind dat het mogelijk moet zijn om je telefoon te bedienen op het dashboard. Dit omdat je dan in je periferisch zich ook nog de situatie om je heen in de gaten kunt houden. Natuurlijk moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen om deze tijd zo kort mogelijk te laten. Dus geen Facebook of iets dergelijks gebruiken. Maar je navigatie aanpassen, je flitmeister checken, een ander stukje muziek opzetten of een “kort” tekst berichtje zoals: ik ben er bijna! Dat moet kunnen. Ik ben het er mee eens dat overmatig en onverstandig gebruik van de smartphone achter het stuur gevaarlijk is. Maar als je het voorzichtig doet en het alleen op minder verkeers intensieve momenten doet en je kop erbij houd dat het best kan.
    Je hebt ook mensen die doen het op hun schoot en dan zijn hun ogen naar beneden gericht waardoor ze blind rijden. Ze zien niet wat er om hun heen gebeurd. Dat is super gevaarlijk!

  • Profielfoto
    joram

    Ik vind ook dat het moet kunnen… een 2-din radio met navigatie is ten slotte óók een touch screen met een menu en bevat een hoop wat een telefoon ook heeft. Zou vreemd zijn als je je 2-din radio met MP3-speler en navigatie wel mag bedienen, maar een telefoon die dienst doet als exact hetzelfde niet.

    Wat ik wel vind, is dat je, ongeacht waar en hoe je je telefoon in de auto hebt, je geen spelletjes, SMS’jes e.d. moet mogen gebruiken of lezen.

  • Profielfoto
    vuurvreter

    @RJG

    “Als je de telefoon niet mag bedienen mag je ook niet meer je dashboard aanraken

    Je mag de telefoon niet vasthouden maar wel bedienen in een houder.
    Het vasthouden van een mobieltje tijdens autorijden staat niet gelijk aan het aanraken/bedienen van een telefoon in een houder en is wél strafbaar, zo heeft het gerechtshof in Leeuwarden woensdag bepaald.

    Het aanraken van je dashboard, is natuurlijk een kul argument.

  • Profielfoto
    Spinozo

    Mag je straks je stuur nog wel bedienen of is dat ook te gevaarlijk?

  • Profielfoto
    Night

    Ik weet niet wat onveiliger is: het bedienen in een carkit of in de hand houden. Volgens mij het eerste (niet-ergonomische positie)…

  • Profielfoto
    oblomov

    Edwin op 10 maart 2018 13:29
    Ik vind dat het mogelijk moet zijn om je telefoon te bedienen op het dashboard. Dit omdat je dan in je periferisch zich ook nog de situatie om je heen in de gaten kunt houden. Natuurlijk moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen om deze tijd zo kort mogelijk te laten. Dus geen Facebook of iets dergelijks gebruiken. Maar je navigatie aanpassen, je flitmeister checken, een ander stukje muziek opzetten of een “kort” tekst berichtje zoals: ik ben er bijna! Dat moet kunnen. Ik ben het er mee eens dat overmatig en onverstandig gebruik van de smartphone achter het stuur gevaarlijk is. Maar als je het voorzichtig doet en het alleen op minder verkeers intensieve momenten doet en je kop erbij houd dat het best kan.
    Je hebt ook mensen die doen het op hun schoot en dan zijn hun ogen naar beneden gericht waardoor ze blind rijden. Ze zien niet wat er om hun heen gebeurd. Dat is super gevaarlijk!

    Doet mij denken het programma ‘Blik op de weg’. Bijna alle aangehouden chauffeurs vonden dat ze goede chauffeurs waren.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    tuuur op 10 maart 2018 13:04
    Alsof even stilstaan om bijvoorbeeld de route in te stellen al teveel tijd kost…

    Het is 2018 hoor. ‘Oké Google, plan een route naar…’.

    Bovendien is het midden op de snelweg wellicht wat lastig even te stoppen om een nieuwe route te plannen (b.t.w. doe ik dat meestal op het startpunt, maar ik weet niet hoe dat bij jou is).

     

  • Profielfoto
    pruus

    Zo mag je straks geen beker koffie of fris meer onder het rijden gebruiken. Laat staan ook nog roken, dat is dan gelijk de doodstraf. Of opmaken in de binnenspiegel. Of een sigaret aansteken onder het rijden. Straks mag je niet eens meer in het handschoenkastje kijken onder het rijden, of op de snelheidsmeter. Gekker moet het niet worden.

  • Profielfoto
    Robert848

    Ik begrijp de uitspraak van de rechter wel degelijk. Deze vloeit namelijk voort uit het feit dat het gebruiken van je telefoon, enkel waarbij je deze daarbij vasthoudt, strafbaar is. Als je je telefoon in een houder aan het dashboard of de binnenkant van de voorruit van je auto bevestigt, wordt de smartphone als het ware een verlengstuk van je auto. Deze dán bedienen is niet strafbaar, net zoals het niet strafbaar is om je autoradio te bedienen of de schuifjes van de in het dashboard gemonteerde ventilatieroosters. Dat je met een smartphone in potentie veel meer verschillende dingen kunt doen dan met een autoradio, doet daar niets aan af.

    De wetgever zou de tekst van het wetsartikel explicieter en vollediger dienen op te stellen als daarmee het bedienen van een smartphone, ongeacht de wijze waarop dat gebeurt, wordt beoogd.

  • Profielfoto
    RoyB

    Op de nieuwe VW up is het standaard dat je telefoon in het dashboard klikt en daar je status van de auto kunt aflezen en bedienen

  • Profielfoto
    richard@beune.nu

    Je zal maar Tesla rijder zijn…….knap vervelend als je het scherm niet meer mag aanraken.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    KarelWillem op 10 maart 2018 15:31

    Het is 2018 hoor. ‘Oké Google, plan een route naar…’.

    Ja en dat werkt altijd foutloos;-)

     

  • Profielfoto
    HappyUser

    Het is een “Grijs” gebied.

    De vrijgesproken man was s’avonds op televisie, hij zat daarbij in z’n auto. De smartphone zat links tegen de voorruit. Daarbij had de man zijn linkerarm vooruit gestrekt liggen tegen het raam van het voorportier. Al rijdend kon hij zo permanent zijn phone bedienen zonder dat dat van buitenaf direct te zien was. Tja….

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Als ze daar iets tegen willen doen zullen ze de wet aan moeten passen, maar mag je dan nog wel je radio bedienen, of je touchscreen?

    Wat mij aangaat slaan ze dan door, en zijn er veel ergere dingen die op de weg gebeuren dan een smartphone bedienen die in een houder zit. Begin eens met nul promille alcohol als je aan het verkeer deelneemt en geen drugs, je wil niet weten hoe vaak ik in auto’s stap waar de weedlucht te snijden is.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    HappyUser op 10 maart 2018 17:52
    Het is een “Grijs” gebied.

    De vrijgesproken man was s’avonds op televisie, hij zat daarbij in z’n auto. De smartphone zat links tegen de voorruit. Daarbij had de man zijn linkerarm vooruit gestrekt liggen tegen het raam van het voorportier. Al rijdend kon hij zo permanent zijn phone bedienen zonder dat dat van buitenaf direct te zien was. Tja….

    Hmmm toen hebben ze hem toch daar zeker wel een boete voor gegeven, voor het bevestigen van “iets” op de voorruit? Volgens mij staat er nog altijd in de wegenverkeerswet dat het niet toegestaan is om iets op uw voorruit te bevestigen anders dan door de fabrikant bedoeld.

     

    zie je helaas ook nog vaak genoeg, van die heldere lichten die een telefoonhouder of een stom stom midden op de ruit pontificaal in het gezichtsveld monteren.

     

    een kind op een fietsje kan daar mooi achter verdwijnen, om vervolgens een paar seconden later aangereden te worden, en dan maar roepen ” ik heb het kind nooit gezien”.

     

    deze test is destijds ook al een keer gedaan bij blik op de weg, en ik schrok wat ik toen zag, ik heb me toen voorgenomen NOOIT iets op de voorruit te bevestigen, en ben blij dat ik me daar tot op de dag van vandaag heb gehouden.

     

    vwb de poll: ik heb gezegd bekeuren, zoals eerder genoemd gaat het van kwaad tot erger, en gaat straks iedereen in zo’n houder bedienen, hetgeen de verkeersveiligheid niet ten goede komt.

  • Profielfoto
    Di May

    Hele discussie doet me denken aan die
    tussen de rokers en de rest van de wereld.

    Ook rokers waren nauwelijks bereid in te zien
    dat hun gedrag het leven van hen en
    van anderenin gevaar bracht.

    No way dat aan hun verslaving zou geraakt
    worden. En al de rest kon de pot op.

    Dat is nu net hetzelfde.

    De argumenten pro om toch maar met
    een telefoon te prutsen terwijl men met de
    levens van anderen speelt, slaan nergens op.

  • Profielfoto
    Afroman

    Telefoon mag best prima op het dashboard staan maar je mag hem niet bedienen.

     

    Ik vind navigeren met de telefoon echt 200 keer fijner dan de ingebouwde navigatie. Ten eerste is alles up to date en ten tweede zijn de file-meldingen en andere meldingen bijna realtime. (Zeker met Waze).

    Ik ben dan ook heel erg voor de ontwikkelingen van Google Auto en Apple Carplay. Want je mag prima een ander liedje kiezen of iemand bellen in de auto zolang het handsfree is. Spotify en bellen via Carplay of Google Auto is de interface zo groot en zo gemaakt dat je het prima kunt gebruiken tijdens het rijden. Niet constant maar om ff snel wat te regelen is dat goed. Er zijn zat interfaces in autodashboard die gewoon niet te behandelen zijn. Tesla en Volvo zijn ook koningen qua GUI. Daar kun je zelfs de airco en dergelijke bedienen via het scherm en het werkt feilloos.

     

    Dus zolang de apps geoptimaliseerd zijn voor de auto is er niks aan de hand. Spotify op je telefoon in de auto is niet te doen en moet je ook niet doen. Via Carplay of Google Auto is het goed te doen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Cenobyte op 10 maart 2018 17:18

    Het is 2018 hoor. ‘Oké Google, plan een route naar…’.

    Ja en dat werkt altijd foutloos

    Ik plan per dag handsfree tussen de 15 en 20 routes.

    Dus ik kan wel zeggen; ja.

  • Profielfoto
    makasa

    In principe verbod op bedienen telefoon en andere display opties in de auto. Testen laten zien dat die korte afleiding genoeg is voor een ongeval. Wanneer je kind of andere relatie door op deze wijze afgeleide automobilist wordt aangereden zal de mening snel omslaan naar verbod. Technisch eenvoudig te realiseren dat apparatuur tijdens rijden niet te bedienen is.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Tegelijk wil diezelfde overheid het verkeer op de weg en naar parkeerplaatsen spreiden door ons de juiste, actuele informatie te geven. Bovendien heeft de navigatie enorm bijgedragen aan de veiligheid op de weg. Vroeger reden we met een papieren routebeschrijving of 70.000 stratenboek in de hand. Al die electronica heeft dus ook wel degelijk bijgedragen aan de veiligheid op de weg.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Misschien, maar het netto resultaat van de electronica in de auto is volgens mij negatief. Zelfs de autoclub ANWB heeft zich uitgesproken om het gebruik van de telefoon in het verkeer terug te dringen.

    https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2017/september/afleiding-door-gebruik-smartphone-in-verkeer-moet-stoppen

    Jammer genoeg realiseren een heleboel mensen zich niet dat bij zo’n 50 km per uur die ton staal waar je in zit bijna 14 meter aflegt, bij hogere snelheden zelfs nog meer. Daarom is het belangrijk dat je niet afgeleid wordt en alle aandacht houdt bij de weg.

  • Profielfoto
    M@cer

    Tuurlijk zou het geen probleem moeten zijn om een nummer door te skippen op Spotify of even kort je navigatie te bedienen, maar helaas kunnen wij mensen dat niet en binnen de kortste keren zitten we onzinnige berichten te lezen en te beantwoorden.. En ik denk dat dat aan het dashboard mogelijk nog gevaarlijker is dan in je hand..

    In de auto blijf je gewoon met je poten van je telefoon af… Ze zouden de niet storen functie gewoon standaard aan moeten zetten, 90% van de mensen weet die dat de functie beschikbaar is. Ik gebruik het nu standaard wanneer mijn telefoon connectie maakt met mijn carkit en het bevalt perfect..

  • Profielfoto
    JanRutgers

    “Meneer (of mevrouw) u krijgt een proces verbaal, want u zit te “appen” en u staat niet stil”.

    “Maar agent, ik zat niet te appen, ik bediende slechts mijn navigatie”.

    Bewijs jij dan als verbalisant maar, dat het niet zo is.

    Geen gezanik, aantoonbaar en/of zichtbaar bezig met afleidende zaken, gewoon een verbaal en daaruit volgend een flinke boete.

  • Profielfoto
    Ziegler

    JanRutgers op 11 maart 2018 11:00
    “Meneer (of mevrouw) u krijgt een proces verbaal, want u zit te “appen” en u staat niet stil”.

    “Maar agent, ik zat niet te appen, ik bediende slechts mijn navigatie”.

    Bewijs jij dan als verbalisant maar, dat het niet zo is.

    Wat je bedient zou er niet zoveel toe moeten doen. Een agent zou pas iemand moeten aanhouden op het moment dat zijn rijgedrag lijdt onder de afleiding. Je kent ze wel, die vrachtwagens die 3 rijstroken afwisselend gebruiken, terwijl ze even met het thuisfront overleggen . . . .

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Dat kan een agent nu al bij gevaarlijk weggedrag, artikel 5 Wegenverkeerswet.

  • Profielfoto
    oblomov

    Pete.Z op 10 maart 2018 18:17
    Begin eens met nul promille alcohol als je aan het verkeer deelneemt en geen drugs, je wil niet weten hoe vaak ik in auto’s stap waar de weedlucht te snijden is.

    Stap je als je de drank- en/of wietlucht ruikt meteen weer uit?

  • Profielfoto
    Kobes

    Ik snap echt niet hoe ze voor kunnen stellen dat je niet meer de telefoon in een houder mag bedienen, maar wel de ingebouwde radio. Wat is dan het verschil? Dat de radio op een plaats zit waardoor je helemaal niet meer naar de weg kunt kijken en de telefoon (mogelijk) wel?
    Toen de autoradio gemeengoed werd zal het aantal ongevallen misschien ook wel zijn toegenomen. Gebrekkige registratie en nieuwsvoorziening maakt dat er geen haan naar kraaide. Nu is dat wel anders en moet er meteen een verbod op.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ome Kor op 11 maart 2018 11:38
    Dat kan een agent nu al bij gevaarlijk weggedrag, artikel 5 Wegenverkeerswet.

    Dat artikel gebruik je niet voor iemand die wat aan het slingeren is.

  • Profielfoto
    TandMac

    Moet je bestraffen.

    Net als rokers.

    (die nog meer, want in tegenstelling tot gsm gebruikers gooien zij keer op keer op keer hun peuken het raam uit en gsm gebruikers gooien hun toestel niet buiten. Wat hun dus maakt tot: mensen die niet met de handen aan het stuur zitten, niet 100% de focus op de weg hebben en tot slot ernstige, hardleerse sluikstorters zijn)

    (wie nam er laatst nog de optie, toen er een nieuwe wagen gekocht werd, de optie “asbak”?)

  • Profielfoto
    rolandvc

    Verschil maken tussen navigatie en muziek bedienen en sms of Facebook gebruiken is toch onzin. Hoe kan men nu controleren wat je exact aan het doen was op je toestel. Navigatie kan je instellen voor je vertrekt, of even stoppen als je wat wil wijzigen. Radio bedienen en telefoon opnemen kan in veel autos van op het stuur, dat maakt het al minder afleidend. Twee minuten stoppen lijkt voor sommige mensen een onoverkomelijk probleem.

  • Profielfoto
    zulu

    Er is al een wet dat je geen mobiele telefoons mag gebruiken, dus ook geen smartphones. Punt. Alternatief is een was een carkit, zodat je zonder aanraken kunt bellen. Nu heb je Siri, dus er veranderd eigenlijk niets. Alleen wie moet al die wetten naleven? Daar denken politici nooit over na, nog meer werk voor dezelfde hoeveelheid agenten..

  • Profielfoto
    Frans

    Gebruik van een smartphone op het dashboard moet gewoon kunnen. Bedienen is een ander verhaal. Navigatie moet je gewoon instellen voor je vertrekt. Muziekje skippen alleen als het veilig is. Verder met je poten van het ding afblijven. Liever niet bellen. Appen en SMS-en is natuulijk uit den bozen tijdens het rijden.

    Een voertuig besturen is geen spelletje. Het is een serieus gevaarlijke bezigheid met risico’s die tot dodelijke ongevallen kunnen leiden. Gebruik je verstand en concentreer je 100% op het verkeer wanneer je een voertuig bestuurt!

  • Profielfoto
    Chytin

    De meeste bezoekers van OMT kennen Koen van Tongeren (mede-oprichter OMT) wel. Anders hierbij een link: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/veroorzaker-ongeluk-door-mij-leeft-een-kind-van-twee-niet-meer

    De tragiek voor alle partijen bij dit afschuwelijke dodelijk ongeval, bij die ene is de impact uiteraard groter dan bij de ander, lijkt mij helemaal duidelijk. Onze telefoons zijn smart maar wees jij dat ook.

    Ik hoop dat er ooit een software update komt, zowel iOS als Android, dat op het moment dat je telefoon weet dat je auto in beweging is (moet lukken met al de sensoren) dat je telefoon op een soort van vliegtuigmodus (automodus?) gaat. Apple heeft de Do Not Disturb while driving feature, maar dit zal de Snapchatters/Instagrammers/Facebookers (goh, wat hebben jullie een interessant leven) standaard uitzetten. Ik pleit voor een niet uit te zetten feature. Zolang dit een keuze blijft, zullen er ongelukken blijven gebeuren. Het bedrijf waar ik voor werk mag je niet eens met je carkit bellen. Drastische maatregelen, dat zeker, maar het is echt wel nodig. Elk dodelijk ongeval is er één teveel. Apple en Google zouden hier duidelijk een standpunt moeten innemen en hun oren niet laten hangen aan de zeikerds die vinden dat ze dat zelf mogen bepalen wat hun met hun smartphone doen.

    Pas als wij allemaal in een auto rijden met een hyperintelligente autopilot, mogen wij onze smartphone tijdens het rijden weer gebruiken. Ik bedoel, je Snapchat volgers moeten natuurlijk allemaal kunnen zien wat een heerlijke cheesecake jij die middag hebt gegeten. Of dat jij loopt te playbacken in je auto (ligt het aan mij of kennen jullie de teksten niet?) en wild zwaaiend met je handen als een mf gansta aan de wereld wilt tonen wat een bad ass je wel niet bent.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Het was natuurlijk wachten totdat iemand met dat verhaal zou aankomen zeulen…

     

    Enig idee hoeveel ritjes er per dag wel goed gaan en hoeveel mensen tijdens al die ritjes hun radio, airco of spiegels afstellen/bijstellen.

    Volgens mij denken bepaalde mensen hier dat ze een ongeluksvrije verkeersstaat kunnen creëren. Mogen er dan echt geen ongelukken meer gebeuren? Enig idee hoeveel ongelukken er per dag gebeuren door mensen die ook afgeleid waren maar niet door hun telefoon maar door Ruud de Wild op de radio en zijn doelloze leven over het feit dat witte druiven in de supermarkt gewoon groen zijn en blauwe druiven toch echt zwart.

    Al die wantrouwen is echt van de gekke. We sturen mensen naar de ruimte, de meeste van ons weten hoe je kinderen moet maken en bij vele is dat ook nog gewoon gelukt en die hebben deze kids ook nog gewoon in leven weten te houden maar een auto besturen en iets op het dashboard aanwijzen/intikken tijdens het rijden, dat is allemaal een serieus probleem en hogere wiskunde. Wij zijn ook wel een beetje spoorloos en een tikkeltje doelloos volkje geworden in Nederland.

    Als er nog mensen zijn die goed onder water kunnen zwemmen… ik moet binnenkort nog mijn vissen in de vijver gedekt hebben. Oranje badmuts is aanwezig.

     

     

     

  • Profielfoto
    BelegenBelg

    Mijn grootmoeder vond het al gevaarlijk om een radio in de auto te hebben.

  • Profielfoto
    xaddict

    Er zijn natuurlijk veel meer antwoorden mogelijk dan de twee in de poll.

    Ik zelf vind dat je zo min mogelijk aan je telefoon moet zitten, maar:

    – als ik een ander muzieknummer op wil zetten is dat via de telefoon een óf twee klikken op ooghoogte. Via mijn stereo (via Bluetooth) is dat naar beneden kijken om de toets te zoeken (zitten er drie op een vierkante cm zo ongeveer). Dat lijkt me een stuk gevaarlijker aangezien je niet eens meer een beetje naar de weg kijkt.
    – Soms krijg ik een melding/vraag van Apple maps dat er een snellere route beschikbaar is. Deze krijg ik niet pas als ik in de file sta en als ik er niet op reageer gaat hij weer weg. Daar moet je wel op kunnen drukken (met Siri hier op reageren kan nog niet, bovendien gaat Siri rampzalig samen met muziek op hebben staan).

  • Profielfoto
    VinB

    Wat raar is is de willekeurigheid. Wij hebben een Peugeot 308 uit 2017 met zo een groot touchscreen als bedieningsconsul en bijna verder geen fysieke knoppen. Als je de airco warmer of zachter, radio op een andere zender wilt zetten, een andere tune of zelfs een telefoon wilt afwijzen is dat allemaal een enorme afleiding. Dit kan niet op het gevoel, dus je bent afgeleid. Dit mag dus wel, maar als ik de zelfde acties op een telefoon wil doen ben ik in overtreding. Vandaar dat ik het allemaal willekeur vind. Er moet echt duidelijkheid gaan komen. Want als ik eerlijk ben is dit in mijn Peugeot net zo gevaarlijk!

  • Profielfoto
    Airheart

    Het is natuurlijk nog een aantal jaren totdat de computer het hele rijden gaat overnemen. Maar goed, tot die tijd? ik gebruik Siri lopend, op de fiets, en in de auto. Gaat al heel vaak goed, moet nog verbeterd worden. Ik telefoneer, verstuur berichten (sms, WhatsApp, email) via Siri, en dat gaat best goed.Ik vind het een groot verschil of je moet kijken naar je telefoon, of dat je je stem gebruikt. Ogen op de weg houden. Daarnaast zie ik uit naar een auto met vele computer-ogen rondom. Dat wordt veel veiliger.

  • Profielfoto
    Bryan

    Het zou mooi zijn als je telefoon in de auto in ‘carplay’ mode zou gaan en dan ook die interface zou laten zien. Feitelijk zou dat dan niets verschillen van een ingebouwd systeem.

  • Profielfoto
    hfolkertsma

    Edwin op 10 maart 2018 13:29
    Ik vind dat het mogelijk moet zijn om je telefoon te bedienen op het dashboard. Dit omdat je dan in je periferisch zich ook nog de situatie om je heen in de gaten kunt houden.

    Zicht op het verkeer in je periferie vind ik echt niet genoeg! Je volledig zicht en aandacht aan het verkeer: dat is het vereiste. Die verantwoordelijkheid neemt een rijbewijs met zich mee. Probeer maar eens tijdens een rij-examen je telefoon op het dashboard te bedienen, it won’t fly!