Weekend poll: voor of tegen de sleepwet?

Door: Raymon Mens - 44 reacties

Aanstaande woensdag kunnen Nederlanders niet alleen stemmen voor lokale politici, maar ook voor of tegen de sleepwet. Er is namelijk een referendum over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).

Eerder deze week hebben we je in een uitgebreid artikel uitgelegd wat er precies gaat veranderen. Nu is het tijd om een mening te vormen. Voor of tegen? Stem in onze weekend poll! Een toelichting op waarom je voor of tegen bent is uiteraard welkom in de reacties op dit artikel.

Zie je geen poll? Dan staat een adblocker aan die externe scripts blokkeert. Zet ‘m uit om te stemmen!

Reacties

44 reacties
  • Profielfoto
    A KLERK

    De (internationale) digitale criminaliteit kan uitsluitend worden aangepakt door de Overheid meer bevoegdheden te geven. De tijd zal leren of het toezicht voldoende is. Dan is eventuele aanpassingen mogelijk. Sterke krachten werken door indoctrinatie dit soort wetten in hun eigen voordeel tegen. LAAT JE NIET DOOR HEN BEÏNVLOEDEN: Het zijn sluipmoordenaars!

  • Profielfoto
    Swiftly

    Ik ben tegen deze waanzin: referendum
    We kiezen mensen die ons vertegenwoordigen.

  • Profielfoto
    Swiftly

    99,999% van de mensen die hier stemmen hebben geen idee van de inhoud van de wet.

    Die stemmen op basis van wat ze uit de media horen. In de media vertellen mensen alleen wat ze willen vertellen. Ze beïnvloeden mensen via de media. Als dit echt zou zijn, …. dan wordt het hier een chaos in NL

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ik ben in principe voor de wet. De oude wet is oud en moet vervangen worden maar ik ben tegen de randvoorwaarden. Daarnaast vraag ik me af of de huidige mogelijkheden van de wet wel geven wat ze willen. Hoe wil je de enorme hoeveelheden encrypted data die het sleepnet binnenhaalt voor “die terroristische aanval” decoderen?

    En stel dat een type als Wilders aan de macht zou komen en zijn cabinet vind het geoorloofd om moslims preventief te ‘slepen’. Ver gezocht misschien maar de Duitsers hadden omstreeks de jaren 30 ook geen idee.

  • Profielfoto
    Mr_Freeze

    Wat ik me afvraag in deze hele zaak is of de overheid, of wie dan ook, al die encrypte whatsapp/telegram/whatever berichten kan lezen, en ssl data verkeer?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Nou, geniet er maar van, want dit zal jullie laatste referendum worden.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Dit is een (meningen)poll; geen referendum.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    De sleepwet wordt er gewoon door gedrukt. Wel of geen referendum.

    Ik ben tegen. Justitie en de AIVD hebben op dit moment al tools genoeg om criminaliteit aan te pakken. Ik heb bij KPN gewerkt, waardoor ik veel van dit soort dingen af weet.

    Als ik nog aan de Fred Teeven deal denk (bonnetjes affaire ), schiet ik meteen in de lach. Of aan de Libor rente. Als je een flink vermogen bezit, kun je gewoon je straf gevangenis straf ontlopen.

    Eerst wordt de sleep wet er door gedrukt, en later moet de rechten als nog bepalen of justitie correct in bepaalde zaken heeft gehandeld.

    We leven in een rechtstaat, zo moet het blijven. Het moet geen politie staat worden.

    Tuurlijk, dit is het laatste referendum, dat willen de Liberalen in dit kabinet zo hebben. Rutte en Ollongren. Met is als de dood in het kabinet dat Nederland afgaat op internationale vlak zoals bij de Oekraïne referendum.

     

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Ik ben op vakantie. Nog beter.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Pete.Z op 17 maart 2018 14:22
    Ik ben op vakantie. Nog beter.

    En ik weet waar. Ik werk bij de aivd.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Anno 2018 ga ik niet met potlood stemmen. Ik ga alleen stemmen als het via DigiD kan.

  • Profielfoto
    reddog

    zou je ‘voor’ stemmen als je in Turkije woonde?

  • Profielfoto
    bmeerdink

    Swiftly op 17 maart 2018 09:57
    99,999% van de mensen die hier stemmen hebben geen idee van de inhoud van de wet.

    Die stemmen op basis van wat ze uit de media horen. In de media vertellen mensen alleen wat ze willen vertellen. Ze beïnvloeden mensen via de media. Als dit echt zou zijn, …. dan wordt het hier een chaos in NL

    Een artikel als: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/17/wiv-referendum-te-simpel-geframed-a1596080 geeft gewoon een fatsoenlijke analyse, en er staan bij het NRC nog veel meer artikelen.

    Ik trap niet in vage samenzweringstheorieën, zoals ook Klerk hier poneert.

    In het artikel dat ik noem staan goede argumenten waarom de wet te veel risico’s oplevert. Daarom stem ik tegen deze wet.

  • Profielfoto
    maconly

    Swiftly op 17 maart 2018 09:57
    99,999% van de mensen die hier stemmen hebben geen idee van de inhoud van de wet.

    Die stemmen op basis van wat ze uit de media horen. In de media vertellen mensen alleen wat ze willen vertellen. Ze beïnvloeden mensen via de media. Als dit echt zou zijn, …. dan wordt het hier een chaos in NL

    Jij bent ook beinvloedt, deze wet is een samenspel met afschaffing referenda en internet censuur.

    als men geen toestemming krijgt om jou te tappen pakken ze iemand in he omgeving en slepen ze jou mee.

  • Profielfoto
    maconly

    iAmRenzo op 17 maart 2018 10:06
    Ik ben in principe voor de wet. De oude wet is oud en moet vervangen worden maar ik ben tegen de randvoorwaarden. Daarnaast vraag ik me af of de huidige mogelijkheden van de wet wel geven wat ze willen. Hoe wil je de enorme hoeveelheden encrypted data die het sleepnet binnenhaalt voor “die terroristische aanval” decoderen?

    En stel dat een type als Wilders aan de macht zou komen en zijn cabinet vind het geoorloofd om moslims preventief te ‘slepen’. Ver gezocht misschien maar de Duitsers hadden omstreeks de jaren 30 ook geen idee.

    iAmRenzo op 17 maart 2018 10:06
    Ik ben in principe voor de wet. De oude wet is oud en moet vervangen worden maar ik ben tegen de randvoorwaarden. Daarnaast vraag ik me af of de huidige mogelijkheden van de wet wel geven wat ze willen. Hoe wil je de enorme hoeveelheden encrypted data die het sleepnet binnenhaalt voor “die terroristische aanval” decoderen?

    En stel dat een type als Wilders aan de macht zou komen en zijn cabinet vind het geoorloofd om moslims preventief te ‘slepen’. Ver gezocht misschien maar de Duitsers hadden omstreeks de jaren 30 ook geen idee.

    Wat een onzin verhaal om Wilders er bij te halen en te linken aan jaren 30, zijn jullie op links allemaal hersenloos tegenwoordig.

  • Profielfoto
    Frans

    Ik ben er op zich niet op tegen dat onze inlichtingen diensten meer mogelijkheden krijgen om onze samenleving zo veilig mogelijk te houden, maar sommige delen van de nieuwe WiV gaan me gewoon te ver. Ik ben er vooral op tegen dat nog niet geanalyseerde bulk data met buitenlandse diensten gedeeld zou kunnen worden.

    Het regerendum laat niet toe op delen een ja of nee te laten horen. Daarom wordt het voor mij een NEE. Ik besef dat het een raadgevend referendum is en dat de regering de wet toch wel gaat invoeren. Maar een luid en duidelijk NEE kan de regering toch niet helemaal negeren. Ik hoop dat een NEE ertoe zal leiden dat er nog eens naar de scherpe randjes gekeken wordt, dat beter naar al die bezwaren die van diverse kanten geuit zijn geluisterd wordt en dat de wet dan op punten aangepast wordt.

    Met een NEE hoop ik te bereiken dat de goede aspecten van de WiV er komen en de slechte delen er uit worden gehaald. Daarom hoop ik ook dat veel mensen strategisch NEE zullen stemmen om de regering zo, min of meer, te dwingen de wet te herzien.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    ‘t Is een raadgevend referendum, dus ik stem tegen, zodat de kans groter is dat de overheid de prima nuanceringen van Groen Links opnieuw in overweging neemt. Met die nuanceringen ben ik voor.

  • Profielfoto
    seek

    Wat zou Apple stemmen?

  • Profielfoto
    steveb

    Gelukkig hoef ik me (nog) geen zorgen te maken.
    Ons Belgen land is te traag om hier aan te denken

  • Profielfoto
    Maikelw

    Geen poll ineens door de adblocker helaas, maar als ik zou stemmen is het natuurlijk tegen.

  • Profielfoto
    MIVE

    Vertegenwoordigers van de veiligheidsdiensten vinden dat we allemaal voor de wet moeten stemmen. Maar wat is jouw eerste gedachte als een spion tegen je zegt: “Geloof me op mijn blauwe ogen, dit is het beste voor je …”.

    Woordvoerder AIVD: ” Mensen geven vrijwillig al hun persoonlijke gegevens aan Facebook en Google, maar zijn opeens wel nerveus als de overheid deze wet wil invoeren..”. Mijn antwoord: Facebook en Google kunnen mij niet in de cel gooien en ze hebben geen geweldsmonopolie…. Mensen (meestal niet-juristen) vergeten hoe machtig de Staat is en hoe weinig je kunt uitrichten als het staatsapparaat fouten maakt. Ga eens praten met mensen die slachtoffer wordt van fouten in de GBA. Ook in Nederland zijn mensen ten onrechte dood-verklaard. Enig idee hoe lang het duurt om dat soort fouten te herstellen? Daar komt bij dat ik uit eerste hand weet hoe onzorgvuldig de overheid omgaat met persoonlijke gegevens. En dan hebben we het gewoon nog over onachtzaamheid, onzorgvuldigheid en onkunde.

    Ik ben voor het aanpassen van de wetgeving aan nieuwe omstandigheden maar ik denk dat de overheid eerst eens de huidige boel op orde moet brengen. En verder – zoals al aangehaald – is er behoorlijk wat mis met de wet in de huidige vorm. Helaas kunnen we niet stemmen over aanpassingen, maar alleen voor of tegen. En dan zeg ik tegen, in de hoop dat het gefixed wordt.

    Ijdele hoop waarschijnlijk. Ik ben tegen referenda, omdat ik denk dat we al mensen gekozen hebben die ons vertegenwoordigen. Maar dezelfde mensen die nu voorop gaan in het afschaffen van het referendum hebben het destijds ingesteld, als een noodrem tegen besluitvorming die gegijzeld is door politiek spelletjes. Ja, ik heb het hier vooral over D66, toen ze nog niet aan de macht waren. En tot hun leuke speeltje van het Oekraïne verdrag als eerste onderuitgeschoffeld werd. Toen was inspraak opeens een slecht idee. Als oppositiepartij wil je natuurlijk alleen inspraak van het volk als het je eigen agenda helpt. Ik ga stemmen, want als je dat recht hebt is het ook je plicht om het te gebruiken, ook al ben ik eigenlijk blij dat dat hele referendum weer verdwijnt.  Ik was tegen het referendum toen ik nog lid was van D66 en het referendum ingevoerd wordt. Nu stem ik van harte deze ronde om aan D66  duidelijk te maken wat een ongelooflijke, inconsequente draaikonten het zijn geworden.

  • Profielfoto
    Pad

    Ik ben tegen dit artikel van OMT. Zoek een ander platform voor deze politieke nonsens

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Absoluut tegen! De overheid heeft nu al meer data dan ze kunnen verwerken en daar zit ook al te veel data tussen die er niet thuis hoort. Met de sleepwet gaan zometeen massa’s mensen door de verwerking heen en is niets meer privé voor de overheid. We leven (nog) niet in een dictatuur hier, maar begint een beetje Chinese of Koreaanse trekjes te krijgen zo…

  • Profielfoto
    Bram

    Of je voor of tegen stemt heeft ook te maken of je onze overheid vertrouwt. Houden ze zichzelf aan de wet? Het antwoord is nee. Nederland is op de vingers getikt:

    “Het EHRM komt in zijn uitspraak unaniem tot het oordeel dat de inzet van bijzondere bevoegdheden door de AIVD tegen de journalisten van De Telegraaf een schending oplevert van artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) (recht op eerbiediging van privé, familie- en gezinsleven) en artikel 10 EVRM (vrijheid van meningsuiting). De strafvorderlijke inbeslagneming van documenten bij De Telegraaf acht het EHRM (in meerderheid; vijf tegen twee) in strijd met artikel 10 EVRM.”

    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34027-3.html

  • Profielfoto
    Pad

    Waar waren jullie op 2 juli 2015? https://www.internetconsultatie.nl/wiv/details

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Pad op 18 maart 2018 09:35
    Waar waren jullie op 2 juli 2015? https://www.internetconsultatie.nl/wiv/details

    Heeft denk ik niets met deze poll te maken, maar ik was toen ergens in Noorwegen.

    Waarschijnlijk was/is dit ook wel bekend bij de overheid, c.q. AIVD.

  • Profielfoto
    Pad

    Dit IS de overheid. Bij een conceptwet wordt altijd uw mening gevraagd. Bits of Freedom e.v.a. heeft dat toen gedaan.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Waarschijnlijk was/is dit ook wel bekend bij de overheid, c.q. AIVD.

    Lezen is niet makkelijk. 😳 Ik bedoelde (in dit kader) dus dat mijn afwezigheid waarschijnlijk ook wel bekend was bij genoemde instantie.

  • Profielfoto
    Hydrarchos

    A KLERK op 17 maart 2018 09:25
    De (internationale) digitale criminaliteit kan uitsluitend worden aangepakt door de Overheid meer bevoegdheden te geven. De tijd zal leren of het toezicht voldoende is.

    Het feit dat je “overheid” met een hoofdletter schrijft is veelzeggend (zelfs als het onbedoeld is). Zelf zou ik willen dat we veel wantrouwender naar de overheid zijn dan het geval is (Nederlanders zijn wel heel makke schapen), en terughoudender met het overhandigen van onze privacy.

  • Profielfoto
    puccini

    Pad op 18 maart 2018 09:12
    Ik ben tegen dit artikel van OMT. Zoek een ander platform voor deze politieke nonsens

    Vertel Pad, Wat is nu precies je probleem ?

  • Profielfoto
    Yosemite

    Ik ben ook tegen referenda dus doe niet aan die onzin mee.

  • Profielfoto
    Ziegler
  • Profielfoto
    puccini

    Yosemite op 18 maart 2018 15:13
    Ik ben ook tegen referenda dus doe niet aan die onzin mee.

    Neen, moet je zeer zeker niet doen !

  • Profielfoto
    STEVEJ0BS

    Ik heb niets te verbergen dus van mij mag die sleepwet er komen.

  • Profielfoto
    ElTollo1978
  • Profielfoto
    GrandMaster

    Laat de overheid eerst maar eens naar hun eigen gedragingen te kijken alvorens een wet door te drukken die er toch komt. De Roverheid is allang niet meer te vertrouwen en maakt alleen maar wetten zoals het hen uitkomt en niet voor de gehele bevolking. Laten ze daarom zelf eerst maar eens beginnen met transparant te zijn, en die gekozen vertegenwoordigers zijn alles behalve transparant. Voorbeelden te over en die kan je allemaal zelf wel bedenken als je het nieuws allemaal gevolgd hebt. En juist deze gekozen vertegenwoordigers hebben de wijsheid allerminst in pacht.

    Bv: cookie wetgeving
    De overheid zelf maakt daar geen gebruik van en houd zich dus ook niet aan de europeesche wetgeving.

    Bonnetjesaffaire
    Huisje Pechtold

  • Profielfoto
    bmeerdink

    STEVEJ0BS op 18 maart 2018 20:04
    Ik heb niets te verbergen dus van mij mag die sleepwet er komen.

    Edward Snowden: “Arguing that you don’t care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don’t care about free speech because you have nothing to say.”

  • Profielfoto
    Eprom

    bmeerdink op 18 maart 2018 22:19

    STEVEJ0BS op 18 maart 2018 20:04
    Ik heb niets te verbergen dus van mij mag die sleepwet er komen.

    Edward Snowden: “Arguing that you don’t care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don’t care about free speech because you have nothing to say.”

    Je haalt me de woorden uit de mond.

  • Profielfoto
    gbruit

    maconly op 17 maart 2018 20:08

     

    Wat een onzin verhaal om Wilders er bij te halen en te linken aan jaren 30, zijn jullie op links allemaal hersenloos tegenwoordig.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Lentz

    Prima geregeld, toen al.

  • Profielfoto
    maconly

    gbruit op 19 maart 2018 03:15

    maconly op 17 maart 2018 20:08

     

    Wat een onzin verhaal om Wilders er bij te halen en te linken aan jaren 30, zijn jullie op links allemaal hersenloos tegenwoordig.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacob_Lentz

    Prima geregeld, toen al.

    Zo vermoeiend die links gekkies in Nederland, de jaren 30 vergelijken met nu.

     

  • Profielfoto
    Facundo

    Snowden heeft nu z’n ideale ‘free speech’-land gevonden.

  • Profielfoto
    wacon

    ‘China rangschikt alle inwoners: wie slecht scoort, mag trein of vliegtuig niet meer op (en dat is nog maar het begin)’

    https://www.hln.be/nieuws/buitenland/china-rangschikt-alle-inwoners-wie-slecht-scoort-mag-trein-of-vliegtuig-niet-meer-op-en-dat-is-nog-maar-het-begin~aa1c5a52/

    In NL trouwens (nog?) niet echt een nieuwswaardig feit blijkbaar.

    Kwam deels al aan bod in de laatste uitzending van de docu serie ‘Door het hart van China’

    Dit nog zoiets: https://www.autoweek.nl/nieuws/overheid-kruipt-bij-je-achter-het-stuur/

    Misschien beide voorbeelden niet 100% rechtstreeks relevant voor de sleepwet, maar sommige reageerders lijken wel erg naïef… De uitkomst van dit’laatste’ referendum zal trouwens zonder schroom desnoods terzijde gelegd worden door de regering.

  • Profielfoto
    puccini

    STEVEJ0BS op 18 maart 2018 20:04
    Ik heb niets te verbergen dus van mij mag die sleepwet er komen.

    Ik heb ook niets te verbergen en van mij mag de sleepwet er niet komen.

  • Profielfoto
    Nielske

    De mensen die slecht willen vragen niet of ze iets mogen hacken of aftappen maar doen het gewoon. En de mensen die ons beschermen moeten zich voor elke poep en scheet in bochten wringen. Moeten ze goed gemonitord worden? Jazeker! Maar zo lang de autoriteiten zo aan ren riempje worden gehouden gaan we zien dat ze de strijd verliezen en dan ligt alles zoiezo op straat. Ik stem voor!