Tim Cook pleit voor strengere privacywetten na Facebook-schandaal

Door: Raymon Mens - 6 reacties
Tim Cook

Vorige week werd bekend dat de gegevens van meer dan 50 miljoen Facebook-gebruikers buit zijn gemaakt door Cambrigde Analytica. Het bedrijf gebruikte die gegevens bij onder andere politieke campagnes. Apple-CEO Tim Cook hield zich op de vlakte over het schandaal, maar spreekt zich nu voor het eerst uit.

Volgens Cook is dit een belangrijke wake-up call. De tijd is volgens de Apple-CEO rijp voor strengere privacywetten. Hij vreest dat bijna niemand zich bewust is van de enorme hoeveelheid data die verzameld wordt.

Grootschalige data-analyse onacceptabel

De topman sprak tijdens het China Development Forum in Beijing. Hij riep daar op tot strengere privacywetten. “Ik denk dat deze situatie zo nijpend is en zo groot geworden is dat goede regulering nodig is”, aldus Cook. “Het zou niet mogelijk moeten zijn om iemands browsegeschiedenis, contacten en likes te analyseren. De meest intieme details over je leven kunnen zo blootgelegd worden. Dat is wat mij betreft onacceptabel”, aldus de Apple-CEO.

Facebook Mark Zuckerberg
Klik/tap voor groter.

Cook is bezorgd dat mensen onbewust veel te veel data delen. “We maken ons zorgen over het feit dat veel consumenten gegevens hebben gedeeld zonder dat ze wisten wat ze aan het doen waren. Ze wisten waarschijnlijk niets over de gedetailleerde profielen die werden opgebouwd. Onze vrees is meer dan eens uitgekomen.”

Cook noemde de Verenigde Staten niet specifiek als land waar nieuwe wetten nodig zijn, maar hield het algemeen. Grote technologiebedrijven zijn in de VS echter behoorlijk vrij in het verzamelen van data. Zeker nu de Europese GDPR-wetgeving eraan komt. Die verplicht bedrijven namelijk om vóór het verzamelen van data uit te leggen waarom ze dat doen en wat ze precies verzamelen.

Mark Zuckerberg zegt sorry

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg heeft zich vandaag verontschuldigd voor het misbruik van data door Cambridge Analytica. Dat doet hij in paginagrote advertenties in diverse Britse kranten.

Zuckerberg spreekt van een vertrouwensbreuk en zegt dat Facebook verantwoordelijk is voor het beschermen van gebruikersdata. Als het bedrijf dat niet kan doen, verdient het die data niet. Hij belooft stappen om herhaling te voorkomen. In een weekend poll op OMT gaf 38 procent van de respondenten aan Facebook na dit schandaal minder of helemaal niet meer te gebruiken.

Facebook advertentie in krant na schandaal Cambridge Anaytica
Klik/tap voor groter.

 

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    Ik begrijp niet echt hoe je je gelukkig kan prijzen door omzet te maken door het uitbuiten van zulke gigantische hopen persoonlijke gegevens.

  • Profielfoto
    iMad

    Barika Cala Saidah op 26 maart 2018 19:40
    Ik begrijp niet echt hoe je je gelukkig kan prijzen door omzet te maken door het uitbuiten van zulke gigantische hopen persoonlijke gegevens.

    GELD

  • Profielfoto
    html-junky

    Mensen willen niet betalen voor diensten en service, dus dit is het resultaat

  • Profielfoto
    iNicky

    Strengere privacywetten? In China? Deze man spoort niet.

  • Profielfoto
    Furbz

    html-junky op 26 maart 2018 20:27
    Mensen willen niet betalen voor diensten en service, dus dit is het resultaat

    +1

  • Profielfoto
    Di May

    Nooit iets gevoeld voor het businessmodel van Smoelboek …