Raymon Mens
Raymon Mens Diensten 14 maart 2018

‘Ontwikkeling Siri verliep enorm chaotisch’

Apple’s virtuele assistent Siri werd in 2011 met de iPhone 4s gelanceerd. Zeven jaar later heeft Siri maar beperkte vooruitgang geboekt en blijft achter bij de verwachtingen. Dat komt omdat de ontwikkeling van Siri enorm chaotisch is verlopen.

In een artikel van The Information (achter betaalmuur) vertellen oud-medewerkers hoe het eraan toe ging. Er waren op praktisch alle vakken problemen.

Problematische overname

Siri is geen creatie van Apple, maar werd door de iPhone-maker in 2010 gekocht. In 2011 ging Siri live op de iPhone 4s, maar de achterliggende infrastructuur was daar niet klaar voor. Al snel ontstonden allerlei problemen met de snelheid en betrouwbaarheid. Apple kon daar weinig aan doen omdat de backend van Siri slecht was opgezet.

Het opnieuw ontwerpen van de achterkant van de assistent kostte veel tijd, maar stelde Apple uiteindelijk in staat om Siri op 5 in plaats van 500 servers te laten draaien. Omdat die ‘rewrite’ haastig is gedaan, is het nog steeds lastig om nieuwe functies toe te voegen. De code wordt als ‘broos’, ‘inflexibel’ en ‘te vaak gepatcht omschreven.

De iPhone 4s was het eerste toestel met Siri – Klik/tap voor groter.

HomePod-team wist lang van niets

Siri is op de HomePod erg beperkt en dat is niet voor niets. Volgens The Information was het plan aanvankelijk om de speaker als puur audioproduct in de markt te zetten. Pas in 2015, toen de Amazon Echo reuring begon te veroorzaken, werd het Siri-team in contact gebracht met het HomePod-team.

Het gevolg is dat Siri op Apple’s slimme speaker nog weinig kan. De assistent spreekt alleen Engels en kan lang niet alles dat op de iPhone mogelijk is. Zo is een wekker zetten wel mogelijk, maar het raadplegen van je agenda niet.

HomePod

Eddy Cue had het te druk voor Siri

Apple’s Eddy Cue was tot september 2017 eindverantwoordelijk voor Siri, maar het ontbrak naar verluidt lang aan goed management. Cue was druk met iCloud, iTunes en Apple Music en andere managers hielden het nooit lang vol. Er was een doorlopend verschil van inzicht tussen verschillende teams en dat zou pas gestopt zijn toen Apple’s software-chef Craig Federighi eind 2017 verantwoordelijk werd voor de ontwikkeling van de virtuele assistent.

Craig Federighi is tegenwoordig verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Siri – Klik/tap voor groter.

Reactie Apple: It gets better

Apple heeft op het bericht van The Information gereageerd. Hoewel het bedrijf niet op het verleden ingaat, is de boodschap duidelijk: het gaat nu beter. De volledige reactie van Apple luidt: “We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in de prestaties, het aanpassingsvermogen en de betrouwbaarheid van Siri. De nieuwste technieken voor machine learning zijn geïmplementeerd, de stem is natuurlijker en we maken steeds meer proactieve functies. We blijven zwaar investeren in machine learning en kunstmatige intelligentie om de kwaliteit van Siri te verbeteren.”

Reageer op artikel:
‘Ontwikkeling Siri verliep enorm chaotisch’
Sluiten