Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 22 maart 2018

Netflix bespaart miljoenen met nieuw lettertype

Je hoort er als techgigant pas écht bij als je een eigen font hebt. Apple heeft San Francisco, Samsung gebruikt SamsungOne en Google doet het met Roboto of Product Sans. Netflix sluit nu in dat rijtje aan met Netflix Sans.

De streamingdienst deed zijn eigen font vandaag uit te doeken. Voorheen werd het lettertype Gotham gebruikt en dat paste prima, maar kostte ook klauwen met geld om te gebruiken.

Dit is Netflix Sans

Netflix opereert op enorme schaal en betaalde zich scheel aan het Gotham-font. Het lettertype is bekend, maar niet gratis. Het werd jaren geleden bedacht door modeblad GQ en iedereen die het wil gebruiken moet betalen. Netflix Sans is eigendom van de streamingdienst zelf en kan overal gebruikt worden zonder extra kosten. Je komt het de komende tijd niet alleen in video’s tegen, maar ook in reclame-uitingen van de streamingdienst.

Netflix Sans Regular – Klik/tap voor groter.

De bekende studio Dalton Maag heeft het lettertype samen met Netflix-ontwerper Noah Nathan gemaakt. Er zijn verschillende varianten, waaronder regular, light, thin, medium, bold en black.

Netflix Sans Thin / Hoofdletters – Klik/tap voor groter.

Cinemascopische curve

Het lettertype is gemaakt voor schermen en print. De ontwerper omschrijft het als “neutraal en benaderbaar, maar ook compact en efficiënt.” De gebogen uitsparing bij de kleine letter “t” is geïnspireerd op de “cinemascopische curve” van het woordmerk Netflix.

Wanneer je de volgende keer iets van de streamingdienst tegenkomt dat er net iets anders uitziet dan dat je gewend bent, dan weet je nu waar dat vandaan komt. Of die het het lettertype bespaarde miljoenen ten goede komen aan nieuwe series, is niet bekend.

Klik/tap voor groter.
Reageer op artikel:
Netflix bespaart miljoenen met nieuw lettertype
Sluiten