Minister wil celstraf voor gebruik smartphone achter stuur

31 reacties

Minister Grapperhaus van Justitie is helemaal klaar met weggebruikers die hun smartphone niet kunnen laten liggen. Hij wil de straffen fors verhogen en ook verder gaan dan het uitdelen van boetes.

Het gebruik van een telefoon achter het stuur is al strafbaar, maar levert momenteel alleen boete van 230 euro op. Als het aan Grapperhaus ligt, moet dit een celstraf van maximaal twee jaar worden. Wie door het gebruiken van een telefoon een dodelijk ongeluk veroorzaak, gaat wat de minister betreft maximaal zes jaar achter de tralies.

Nieuw wetsvoorstel met hogere straffen

De minister wil dit bereiken met een nieuw wetsvoorstel. Daarin zijn zwaardere straffen voor verschillende vormen van gevaarlijk rijgedrag opgenomen. Er komt een nieuwe categorie overtreding genaamd “Zeer gevaarlijk rijgedrag zonder gevolgen” met een celstraf van maximaal twee jaar. Het wetsvoorstel moet nog in de twee kamer besproken worden.

iOS 11 niet storen tijdens het rijden
iOS 11 worden berichten en oproepen tijdens het rijden onderdruk – Klik/tap voor groter.

Telefoon in dashboardhouder bedienen mag

Vandaag werd nog een interessante uitspraak gedaan over het gebruiken van een smartphone in de auto. Volgens het gerechtshof is het toegestaan om een telefoon die in een dashboardhouder zit tijdens het rijden te bedienen. Een man werd in 2016 voor dit feit bekeurd, maar liet het voor de rechter komen. Die oordeelde vandaag dat het bedienen van een mobiele telefoon volgens de wet niet strafbaar is, alleen het vasthouden ervan.

Toen het wetsartikel ingevoerd werd kon er met een mobiele telefoon alleen worden gebeld en ge-sms’t, waardoor het begrip “vasthouden” voldoende was. In de uitspraak zegt de rechter dat de wet wellicht aangepast moet worden en “vasthouden” vervangen kan worden door “bedienen”. Tot die tijd is het niet strafbaar, maar ook niet aan te raden. Volgens cijfers van Veilig Verkeer Nederland is afleiding door een smartphone de oorzaak van een kwart van de ongelukken.

Reacties

31 reacties
  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Hopelijk zet dit app-makers aan toto een goede eyes-free design.

  • Profielfoto
    The Redesigner

    En terecht.

    Onder het rijden heb je je telefoon NIET nodig!

  • Profielfoto
    iCorsa

    Helemaal terecht!! Hoe vaak ik op de motor al bijna niet voor m’n donder ben gereden door 1 of andere debiel die persé z’n app moest lezen… Ik pleit voor een rijverbod van 6 maanden. Zelfs dronken mensen rijden nog verstandiger…

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    prima voer die wet maar door !

  • Profielfoto
    Nosferatu

    iCorsa op 7 maart 2018 20:40
    Helemaal terecht!! Hoe vaak ik op de motor al bijna niet voor m’n donder ben gereden door 1 of andere debiel die persé z’n app moest lezen… Ik pleit voor een rijverbod van 6 maanden. Zelfs dronken mensen rijden nog verstandiger…

    Motoren, lees: kakkerlakken, zijn een plaag op des konings wegen

  • Profielfoto
    NielsDam

    /dev/enschede op 7 maart 2018 20:34
    Hopelijk zet dit app-makers aan toto een goede eyes-free design.

    Nergens voor nodig, appen doe je maar lekker als je aangekomen bent op je locatie. Tot die tijd gewoon je iPhone op stil en in je broekzak.

  • Profielfoto
    xaddict

    Goed idee. Maar zolang er mensen zijn die rechts inhalen om daarna te gaan slalommen, de vluchtstrook gebruiken om voorbij files te komen, 150 rijden waar je 100 mag etc etc. lijkt me dit nog steeds een redelijk nutteloze oplossing.

    Eikels in auto’s zijn eikels in auto’s, met of zonder telefoon.

  • Profielfoto
    Athens56

    Verbieden en wie gepakt zal worden hard straffen. Het is schering en inslag en lijken bestuurders de gevaren niet in te zien. Zal er nu eindelijk een minister zijn die hard gaat optreden?

  • Profielfoto
    queenfan

    Blij met AppleCar, als ik mijn iPhone er aan koppel schakelt de niet storen voor autorijden aan.

    Kan bellen en gebeld worden, navigeren en via spotify muziek luisteren.

    Appen enz komt wel als ik de auto geparkeerd heb.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Berichten lezen en schrijven tijdens het rijden is levensgevaarlijk, ook in een dashboard-houder, rijontzegging lijkt me een prima sanctie.

    Het bedienen heb je in gradaties. Een song in Spotify selecteren, is niet veel anders dan je airco aanzetten of de radio van zender wisselen. En bijv. in Waze even aangeven of een obstakel op de vluchtstrook er nog staat of niet kan op een bepaalde manier de veiligheid op de weg ten goede komen.

    En je heb mensen die met 130+ shag kunnen draaien, met 1 hand hamburgers vreten en niet knipperen bij het inhalen van de 90 rijdende lege Tesla of uit pakken drink-yoghurt drinken tijdens de lunch om oprijd op de volgende klus te zijn. Dat verschilt niet zoveel van een bericht lezen. Er zijn idioten genoeg met een engeltje op de schouder.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    The Redesigner op 7 maart 2018 20:38
    Onder het rijden heb je je telefoon NIET nodig!…

    Dat maak ik zelf wel uit. Ik gebruik Android Auto en navigeer dus o.m. met de telefoon. Dat is niet anders dan een TomTom op je dashboard, of je in-dash media-systeem.

     

  • Profielfoto
    RJG

    In beginsel ben ik het er wel mee eens maar het begint zo ongeveer een heksenjacht te worden en de straffen buiten proportioneel. Zwaarder straffen helpt over het algemeen niet, pakkans vergroten wel, voorlichting en flinke boete is over het algemeen voldoende. Er zijn overigens nog wel meer factoren waardoor chauffeurs slecht rijgedrag vertonen. Het zijn over het algemeen altijd de anderen die slecht rijden, dat vindt geloof ik 99% van de bevolking Blijft er maar 1% over, waar hadden we het ook al weer over? 😉

  • Profielfoto
    JLnl

    wow, heftige video… zet je wel aan het denken.

  • Profielfoto
    Das

    Lijkt me nogal disproportioneel, 2 jaar celstraf voor gebruik van een telefoon. 5 maanden en 3 weekendjes schoffelen voor iemand doodrijden. Dat kun je moeilijk uitleggen. Dat hoeft ook niet, want ook de minister zelf weet dat dit onzin is. Maar dit is politiek en iets roepen op zijn tijd is een wezenlijk onderdeel van dit “vak”. Toch ook weer leuk om te zien hoeveel mensen dit ook nog echt serieus nemen.

    Voordat iedereen weer begint te roepen, ik gebruik geen telefoon onder het rijden, daar heb ik geen wetgever voor nodig die mij dit verbied.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Menig dashboard ziet er tegenwoordig uit als een kermis. Al die lampjes, effectjes etc.. leidt mij persoonlijk meer af dan wanneer ik snel even op “volgende” op mijn lockscreen klik of een binnenkomende notificatie lees. Maar eens reageren, Whatsappen, facebook… die meuk moet je gewoon niet doen.

  • Profielfoto
    sjoerdrei

    Ik denk dat het probleem niet de “lage” boetes zijn maar de pakkans. Ik zit veel op de weg en zie nauwelijks politie. Als ik een uurtje aan het rijden ben zie ik zo 5 of meer mensen met hun telefoon bezig die helemaal niet hun best doen om het te verbergen.

    Ik zeg meer handhaving door meer agenten. Zo kan je gelijk ook beter handhaven op ander asociaal rij gedrag

  • Profielfoto
    McMeller

    Ik voel er veel voor om dit harder aan te pakken. Dagelijks erger ik mij groen en geel aan andere weggebruikers, die volop met hun smartphone bezig zijn.

    Toch is het lastig om hier maar één mening over te hebben. Hoewel mijn auto ingebouwde navigatie heeft, gebruik ik elke dag Google Maps voor navigatie met live informatie. Je ontkomt er bijna niet aan je telefoon af en toe aan te raken.

    Ik vind niet dat fabrikanten verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de gebruikers. Wel vind ik dat ze er veel meer aan kúnnen doen. Wat stelt die automodus in iOS nou helemaal voor? Ik stoor mij aan heel andere dingen. Als ik, tijdens navigeren met Google Maps, handsfree een telefoongesprek start, vindt mijn iPhone het nodig om op de telefoon-app over te schakelen. Als ik niet snel genoeg zelf terugga naar Google Maps, vergrendelt hij. Dat moet toch anders kunnen?

    Zelfs gebruik van CarPlay is niet bevredigend. Mijn vriendin heeft een aftermarket CarPlay-systeem in haar auto. Daarmee ervaar ik bijvoorbeeld dat de radio niet vanzelf aangaat na elke navigatie-instructie. Daarvoor moet je elke keer opnieuw naar het hoofdmenu en de radio-app weer aantikken.

    Fabrikanten van auto’s, smartphones en autoradio’s moeten de basis op orde brengen, en zich eens écht verdiepen in hoe de systemen tijdens het rijden presteren en voor afleiding zorgen. Door middel van wat onderlinge tweaks kan het allemaal een stuk beter. En dán kun je de gebruiker verantwoordelijk stellen.

  • Profielfoto
    ikra

    Motoren, lees: kakkerlakken, zijn een plaag op des konings wegen

    Verklaar u nader?

  • Profielfoto
    Dydefox

    Gewoon-niet-doen, en wanneer toch: verplicht uitleggen aan de nabestaanden waarom je het nodig vond. Wat mij betreft ook voor de alcomobilisten en andere invloedrijders, waaronder het bekijken van films of het prutsen aan je Kerstboom-dashboard.

    Nog veel erger vind ik de agressieve reactie, wanneer je een bestuurder erop attendeert dat je last hebt van het telefoongebruik. Tot en met wilde achtervolgingen, afsnijden en doen-alsof-ik-uitstap-maar-de-gordel-houdt-me-tegen.

  • Profielfoto
    Di May

    Eindelijk.
    Nu hetzelfde nog in België en we zijn d’er.

  • Profielfoto
    sedikit

    En nu de FIETSER nog!!! In Amsterdam is de appende, telefonerende, muziek-luisterende fietser een plaag geworden. Geen mens meer die met z’n smartphone nog z’n poot uitsteekt bij het afslaan., het andere verkeer ziet, en/of hoort, bij stoplichten andere fietsers dwingt mee te luisteren naar de meest onbenullige gesprekken enz. Maar bovenal: het fietsen wordt voor de ander levensgevaarlijk.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    En zo heeft iedereen blijkbaar weer van iets anders last in het verkeer. Het is natuurlijk ook het makkelijkst ongelukken af te wenden op ‘het gebruik van…’ (vul maar in).

     

    Dat het grootste gedeelte van het gevaar op de weg schuilt in ‘gewoon’ onkundige gebruikers van alle vervoersmiddelen, wordt in deze discussies al snel vergeten. Als ik 10 minuten rechtdoor fiets op de hoofdweg in Soest, moet ik 12 keer remmen of uitwijken voor voetgangers, auto’s, scooters, wandelwagens en rollators. Allemaal zònder smartphone, maar zich alsnog op geen enkele manier bewust van de omgeving. Maar ja, dàt kun je niet beboeten hè?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Er IS helemaal geen bewijs.

    Hoewel zijn organisatie zelf geen gegevens heeft over de oorzaak van de ongevallen die zij registreert, verwijst hij naar onderzoek van TNO.

    En dat onderzoek van het TNO heeft alleen de mate van afleiding van smartphones gemeten. Dat die hoog is mag geen verrassing heten. Die afleiding is echter net zo hoog bij vervelende kindertjes achter je, bij en ruziënde echtgenoot, bij het regelen van je airco waarvan de bediening zowat op de vloer ligt, bij het bedienen van je TomTom, en roep het maar.

     

    Verder: verhoging van maximum-snelheden op veel (snel)wegen in de afgelopen twee jaar. Komt niet geheel toevalligerwijs overeen met de stijging van ongelukken in diezelfde periode. Dan: 30% door te hard rijden, 20% door alcohol, steeds meer ouderen in de auto.

     

    Kortom: het smartphone-gebruik in de auto is zeker niet aan te raden, en dat ding hoort gewoon in een houder of in je tas/broekzak. Maar er is op de weg (veel) meer ander gevaar dan die van de smartphone.

  • Profielfoto
    sedikit

    Ik geef het op KarelWillem. Je doet net alsof die links van mij “fake” nieuws is. Alle denkbare en relevante organisaties luiden de alarmbel (die organsaties roepen maar wat?). De kranten lullen uit hun nek? Dat ik meer moet uitkijken/ontwijken dan 15 jaar geleden, net als iedereen in mijn omgeving zuig ik uit mijn duim? Is proefondervindelijk ook geen bewijs? Ik zou zeggen KarelWillem, kom eens langs, en ga met mij door Amsterdam fietsen, en doe dat dan op je eigen manier zoals je dat thuis ook zou doen. Ik wens je dan veel geluk!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    sedikit op 8 maart 2018 15:01
    Ik geef het op KarelWillem. Je doet net alsof die links van mij “fake” nieuws is.  … … kom eens langs, en ga met mij door Amsterdam fietsen…

    In Amsterdam nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar toe met één: van 11 in 2015 naar 12 in 2016.Het jaar dáárvoor stond de teller echter nog op 19. 

    Ik zou het inderdaad opgeven als ik jou was.
    Het is maar hoe en wat je wilt lezen hè?

     

  • Profielfoto
    sedikit

    Nou vooruit dan maar, mijn laatste reactie 💤💤. “Het is maar hoe en wat je wilt lezen hè?”☺️  Heb je die bovenstaande links wel gelezen? Er zijn er veel meer als je googlet. Heb je mijn reacties wel goed gelezen? Ik had het nergens over dodelijke ongelukken (sommige onderzoeken wel). Mogen zwaargewonden ook?

  • Profielfoto
    justi

    Ik ben het helemaal eens met KarelWillem. Niks aan toe te voegen.

  • Profielfoto
    Ziegler

    KarelWillem op 8 maart 2018 14:32
    Er IS helemaal geen bewijs.

    Hoewel zijn organisatie zelf geen gegevens heeft over de oorzaak van de ongevallen die zij registreert, verwijst hij naar onderzoek van TNO.

    En dat onderzoek van het TNO heeft alleen de mate van afleiding van smartphones gemeten. Dat die hoog is mag geen verrassing heten. Die afleiding is echter net zo hoog bij vervelende kindertjes achter je, bij en ruziënde echtgenoot, bij het regelen van je airco waarvan de bediening zowat op de vloer ligt, bij het bedienen van je TomTom, en roep het maar.

    En voor al deze stellingen is wel bewijs?

    Ik weet niet zo goed waarom je steeds betoogt dat maatregelen tegen de mobiel onterecht zijn, omdat er ook andere zaken afleidend zijn. Dat is een raar verhaal.

    De mobiel haalt veel erger dan de meeste afleidende handelingen de ogen van de weg. Als je dat niet wilt erkennen . . . . .tsja.

    De krant lezen terwijl je rijdt is inderdaad ook erg. Klopt. Maar dat doet voorzover ik kan beoordelen niemand. Terwijl ik nogal eens mensen tegemoet kom die de gehele passeeractie de ogen op de mobiel hebben. Dat is best lang.

  • Profielfoto
    Ziegler

    KarelWillem op 8 maart 2018 12:43
    Dat het grootste gedeelte van het gevaar op de weg schuilt in ‘gewoon’ onkundige gebruikers van alle vervoersmiddelen, wordt in deze discussies al snel vergeten. Als ik 10 minuten rechtdoor fiets op de hoofdweg in Soest, moet ik 12 keer remmen of uitwijken voor voetgangers, auto’s, scooters, wandelwagens en rollators. Allemaal zònder smartphone, maar zich alsnog op geen enkele manier bewust van de omgeving. Maar ja, dàt kun je niet beboeten hè?

    En nu moet je je afvragen wat er zou gebeuren als jij tijdens die fietstocht een mobiel zou bedienen . . .

  • Profielfoto
    computer space

    Verbiedt meteen ook touch-screens om autofuncties te bedienen.