Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 21 februari 2018

Tim Cook: “Muziek verliest de menselijke maat”

Met Apple Music en de HomePod legt Apple de nadruk meer dan ooit op muziek. Reden voor CEO Tim Cook om in een nieuw interview uit te weiden over Apple’s kijk op muziek.

Verrassing: de iPhone-maker verdient er niets mee en houdt Apple Music niet voor het geld in de lucht. Tim Cook kan zelf niet zonder muziek in zijn leven vreest dat door digitalisering de menselijke maat verdwijnt. Apple probeert dit op zijn eigen manier te voorkomen.

Streaming is geen vetpot

Muziek is altijd onderdeel van Apple’s DNA geweest. Talloze artiesten hebben hun eerste nummer op een Mac gecomponeerd. Cook: “Muziek is iets waarvan we denken dat onze gebruikers willen dat we het aanbieden. We maken ons zorgen over het menselijke dat uit muziek verdwijnt. Het is steeds meer een kwestie van algoritmes, bits en bytes en draait steeds minder om kunst en creativiteit.”

Tegenwoordig is er Apple Music, maar de streamingdienst is geen vetpot voor Apple. “We doen het niet voor het geld. Ik denk dat het belangrijk is voor artiesten om een geweldige creatieve community te behouden. We moeten creativiteit financieren”, betoogt Cook.

Klik/tap voor groter.

Het financieren van creativiteit gebeurt op allerlei manieren. Zo financierde Apple het laatste album van Drake en worden veelbelovende artiesten uitgelicht op Apple Music. Cook kijkt ook terug naar de hoogtijdagen van de iTunes Music Store: “Toen waren we het eerste bedrijf dat een laagdrempelige manier van muziek kopen introduceerde. We deden dat omdat iedereen illegaal muziek aan het rippen sloeg en dat was niet goed voor artiesten.”

HomePod en plezier in muziek

De HomePod richt zich naast Siri ook op muziek. Apple gaat voor een zo goed mogelijke geluidskwaliteit en dat is volgens Cook een bewuste keuze. “Bedenk je maar eens hoeveel werk er gaat in het produceren van een nummer. Artiesten letten op ieder detail en als je een kleine, krakerige speaker koopt, zijn alle details weg! De kunst en ambacht van muziek is dan verdwenen. Het plezier dat muziek brengt zit ‘m ook in het horen van alle klanken en geluiden.”

iPhone en Homepod
Klik/tap voor groter.

Apple wil de markt niet blind volgen

Soms is Apple het eerste bedrijf dat een radicaal nieuwe technologie uitbrengt, zoals Face ID. Soms volgt Apple aanzienlijk later dan de eerste spelers op de markt, zoals bij de HomePod.

Volgens Cook is het vooral een kwestie van de achterliggende technologieën op een rijtje krijgen: “Sommige producten kunnen het levenslicht pas zien als een fundamentele technologie beschikbaar is. Face ID is bijvoorbeeld afhankelijk van de A11-chip. We starten meestal veel eerder met het ontwikkelen van technologie dan andere spelers, maar zijn niet de eerste op de markt. We wachten liever wat langer en gebruiken onze klanten niet als proefpersonen. Je kunt wel stellen dat we vaak de eerste zijn die een moderne variant van een product op de markt brengt.”

Klik/tap voor groter.

De HomePod lijkt een uitzondering op die regel. Apple was relatief laat en bracht een beperkt product op de markt. Functies zoals multiroom-audio werken nog niet, maar volgen later in een software-update.  Het hele interview met Tim Cook is bij Fast Company te lezen.

Reageer op artikel:
Tim Cook: “Muziek verliest de menselijke maat”
Sluiten