Apple verbetert de garantie op de Mac (maar nog niet in Nederland)

11 reacties

Naast de wettelijke garantie die een Mac hebt, is er AppleCare. Dit is een extra garantiepakket dat je recht geeft op drie jaar ‘no questions asked’ service bij defecten. Toegang tot een 24/7 telefonische helpdesk is ook inbegrepen. Daar blijft het niet bij, want in een aantal landen is AppleCare voor de Mac uitgebreid.

Apple’s optionele garantiepakket biedt nu ook dekking bij ongelukjes. Reparaties aan een Mac met waterschade of een gebarsten scherm na een val worden voor een zacht prijsje uitgevoerd. In de VS, Japan, Nieuw-Zeeland en Australië is deze uitbreiding van AppleCare al gedaan. In Europa nog niet.

Mac beschermd tegen ongelukjes

De bescherming tegen ongelukje omvat het volgende: schade aan het scherm om de behuizing wordt voor 99 dollar gefikst. Andere schade (zoals waterschade) wordt voor 299 dollar verholpen. Dat is een stuk goedkoper dan een nieuw scherm of een nieuw moederbord laten plaatsen. Apple dekt maximaal twee ongelukjes tijdens de driejarige looptijd van AppleCare voor Mac.

Afbeelding: Apple – Klik/tap voor groter.

Nog niet in Nederland en België

De extra dekking tegen schade veroorzaakt door ongelukjes is nog niet in de Europese variant van AppleCare voor Mac opgenomen. Dat wil zeggen dat in Nederland en België alleen hardwarematige defecten worden gedekt en geen schade die door de gebruiker zelf is ontstaan. Wanneer AppleCare bij ons uitgebreid wordt is nog onduidelijk.

iOS-apparaten met AppleCare zijn al wél beschermd tegen ongelukjes. Apple vervangt sinds 2013 het scherm van een iPhone, iPad of Apple Watch met AppleCare voor 29 euro. Andere schade wordt voor 99 euro gerepareerd.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    html-junky

    Zijn de prijzen voor het Applecare pakket ook aangepast? Of zit dit er nu extra bij voor de zelfde AC prijzen?

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Nee natuurlijk nog niet in Nederland…

  • Profielfoto
    strigoi

    De garantie is er toch geen haar beter op geworden? Zover ik weet geeft Apple nog steeds slechts 1 jaar garantie. Wel een verbetering van AppleCare, maar als ik weer een nieuwe Mac zou ‘moeten’ kopen dan doe ik dat toch liever bij een reseller die zelf standaard 3 jaar garantie biedt.

  • Profielfoto
    Planeten Paultje

    En dat zal denk ik alleen voor nieuwe AC+ aankopen zijn en niet voor lopende AC+ termijnen?

  • Profielfoto
    Maarten

    In de hele eu heb je nog aanvullend consumentenrecht. Hier gaan ze heel goed mee om ook na twee jaar nog. Heb hier zelf al meerdere malen gebruik van gemaakt

  • Profielfoto
    Cest Mac

    In Nederland is het veel beter geregeld dan door de fabrieksgarantie. Dus ik maak mij nergens druk om. Aangezien sprake moet zijn van een deugdelijk product gedurende een normale levensduur dat de winkelier aansprakelijk is voor eventuele problemen. Wel kan de gebruiksschade die ontstaat niet toekomen aan de verkoper maar aan de koper. Wat ook gewoon redelijk is. Zie art. 7:17 BW en verder voor de juridische info of zie op de site van ConsuWijzer.

  • Profielfoto
    html-junky

    Het gaat hier natuurlijk meer over ongelukken met het apparaat die zelf veroorzaakt zijn

  • Profielfoto
    Q-collective

    Even wat aanvullingen op het artikel:

    Het heet geen AppleCare (dit is nergens zo, slecht onderzoek Raymon?) maar AppleCare+. Dit om het te onderscheiden van het AppleCare Protectie Plan, wat al vele jaren bestaat in Nederland en België. Het laatste is een uitbreiding van de fabrieksgarantie naar 3 jaar en biedt het voordeel dat je iMac of Mac Pro kan worden opgehaald voor reparatie. Het AC+ voegt daaraan toe dat het óók een verzekeringsprduct is wat dus tot aan twee incidenten dekt voor een eigen risico.

    Omdat dit een “koppelproduct” is (garantie + verzekering), mag het AppleCare+ voor iPhones en iPads niet in België worden verkocht vanwege de wetgeving. Ik verwacht dat dit anders zal zijn voor de Macs. De facto worden AppleCare producten helemaal afgeschaft in België. Misschien tijd voor andere wetgeving op dit vlak?

    Dan het consumentenrechtverhaal:

    Vaak wordt gedacht dat dit twee jaar is. Dat stelt de EU richtlijn ook en is zo geïmplementeerd in Belgische wetgeving. In Nederland echter is er geen termijn opgenomen in de wet en kan, als het een overduidelijk productieprobleem is, ook langer dan twee jaar consumentenrechtgarantie worden geclaimd.
    Dit claimen gebeurt via het punt van verkoop, niet de fabrikant. Een belangrijke nuance, want een product wat je bij de Dixons hebt gekocht kun je niet alsnog claimen bij de fabrikant omdat Dixons failliet is gegaan. Pech gehad.
    Ook kan de winkel bij verkoop aangeven hoelang ze onder consumentenrecht garantie willen geven. Amac doet dit bijvoorbeeld en stelt dat ze 3 jaar consumentenrechtgarantie bieden (strigoi verwijst hier al naar, maar wat hij niet weet is dat als Apple je punt van aankoop is je geen termijn hebt. Ook producten van 5 jaar oud kunnen bij Apple worden geclaimd, als Apple zelf uiteraard je verkooppunt is).
    Consumentenrecht geldt voor consumentenaankopen. Zakelijke aankopen vallen daar niet onder. Dit is een overweging van de wetgever en heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat zakelijke aankopen geen BTW betalen en sneller afschrijven.

    Volgens mij is dat wel de kern.

    Side rant

    Voor de diehards die nog steeds denken dat “1 jaar echt te weinig is” als het product bij Apple zelf is aangeschaft, even het volgende: de wetgever heeft consumentenrecht opgedeeld in twee periodes, te weten de eerste zes maanden na aankoop en de periode daarna. In de eerste periode moet de verkopende partij aantonen dat iets jouw opzettelijke schuld is, anders zijn de reparatiekosten voor de verkoper. Na die zes maanden is die bewijslast omgedraaid en is het aan de consument om te bewijzen dat iets ondeugdelijk was vanaf dag 1. Apple’s 1 jarige garantie is in feite een uitbreiding van die eerste periode. En, zoals gezegd, heb je daarna nog een (duidelijke) fabrieksfout, wil Apple het spul nog tot vijf jaar maken (totdat de onderdelen niet meer leverbaar zijn), in ieder geval in Nederland.

    Apple voldoet hiermee meer dan voldoende aan de wet en eerlijk gezegd vind ik het getuigen van een gebrek aan kennis als je iets bij een andere reseller koopt. Daar is het vaak niet alleen kariger geregeld (zoals de al genoemde 3 jaar), maar is de afhandelijk ook vaak stroef of gaan bedrijven gewoon failliet.

    Ander voorbeeldje van faillissement: iCentre ging failliet en werd snel daarna doorgestart en uiteindelijk overgenomen door Amac. Denk jij bij Amac je consumentenrecht te kunnen claimen omdat iCentre je verkoper was? Ik wens je veel geluk.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Beetje jammer dat bulletpoints wegvallen (maakt nu het consumentrecht verhaal wat onoverzichtelijk) en dat je berichten niet meer kunt aanpassen trouwens. Maar dit terzijde.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    In Belgie doen ze niet moeilijk om het  2de jaar.

    Zelfs niet als je de garantie bij Apple zelf wil claimen , terwijl je het bvb 20 maanden geleden in een andere winkel kocht. Gewoon de aankoopbon voorleggen en ze doen de herstelling.

    Dat 2de jaar garantie hebben ze in 2014 toegevoegd.

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20140321_01034978

  • Profielfoto
    hagar2008

    Apple doet helemaal niet moeilijk in het 2de jaar. Of zelfs erna. Ik heb reeds buiten mijn 2 jaar een iPhone gratis omgewisseld gekregen of een scherm vervangen gekregen op mijn MacBook pro. Ik vind hun service fantastisch!