WhatsApp Business nu beschikbaar in Nederland

Door: Raymon Mens - 10 reacties

Na maanden van betatesten is de zakelijke variant van WhatsApp eindelijk voor iedereen beschikbaar. De Business-app van WhatsApp is vooralsnog alleen beschikbaar in de Google Play Store, maar een iOS-versie moet snel volgen.

WhatsApp Business is speciaal gemaakt voor eigenaren van een klein bedrijf. Het is geen oplossing voor klantcontact met talloze medewerkers, maar een extra app op de telefoon van de eigenaar of een van de medewerkers.

Automatisch antwoorden en vast nummer

De zakelijke variant van de populaire chat-app heeft een aantal extra functies. Zo is het mogelijk om een vast in plaats van een mobiel nummer te koppelen. Het is echter niet mogelijk om één nummer voor de prive- en zakelijke variant van WhatsApp te gebruiken. Als je al een nummer voor zakelijk contact gebruikte, is het mogelijk om alle gesprekken en contacten te migreren.

WhatsApp Business
Klik/tap voor groter

Zakelijke gebruikers hebben verder de beschikking over een uitgebreid profiel met onder andere openingstijden en een korte bedrijfsintroductie. Standaard antwoorden en een afwezigheidsbericht behoren ook tot de mogelijkheden.

Nu op Android, binnenkort op iOS

WhatsApp Business is nu beschikbaar in de Google Play Store, maar nog niet op iOS. Een versie voor de iPhone moet echter binnen enkele dagen volgen. We zullen dit artikel bijwerken als het zover is.

Heb je geen ambities om een bedrijf te starten, maar wel een auto met CarPlay? Dan hebben we ook goed nieuws! WhatsApp is sinds vandaag ook compatibel met Apple CarPlay.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Maar je laat je medewerkers toch niet met een mobiel klantcontact afhandelen?

    Is er geen API of desktop/web app zodat je dit via een computer kunt doen, soort Slack dingetje.

  • Profielfoto
    koolenboer

    Skype for business is de standaard momenteel. Dus helaas. En zolang Facebook er achter zit willen weinig bedrijven overstappen.

  • Profielfoto
    SvS

    Citeer knop doet het niet, dus dan maar zo:

    Hmm, ik kan ook geen tekst kopieren, dus dan maar zo:

    @koolenboer, er zijn meer naïevelingen (FB-fans) dan je denkt.

     

  • Profielfoto
    imathijs

    Als ik dat voorbeeld van “Sandra’s Cakes” zie, lijkt het erop alsof je o.a. bestelling updates en aanbiedingen naar je klanten kunt sturen. Eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten als webwinkels mij via WhatsApp aanbiedingen etc gaan sturen. Zal me niks verbazen als bedrijven dit op grote schaal zouden inzetten, dit is natuurlijk heel interessant voor ze.

  • Profielfoto
    SvS

    Gelukkig kunnen we nrs blokkeren.
    Dat is dan wat ik doe zodra ik aanbiedingen krijg.

  • Profielfoto
    i.am.will

    Als eigenaar van een uitzendbureau sta ik hier op te wachten. Veel communicatieverkeer met werknemers en werkzoekende gaat tegenwoordig al via whatsapp. Mijn werknemer zijn veelal laag opgeleid en werken in de logistiek en bouw/ technische sector en hebben geen pc voorhanden. Voor mij is het dus ideaal om op deze manier met hun te communiceren. Ik ben echter wel benieuwd of ik mijn desktop app hiervoor kan gebruiken…

  • Profielfoto
    Shmoo

    koolenboer op 30 januari 2018 09:03
    Skype for business is de standaard momenteel. Dus helaas. En zolang Facebook er achter zit willen weinig bedrijven overstappen.

    Appels en peren. Jij begrijpt volgens mij niet dat dit geen interne communicatie is voor bedrijven maar hun klantenservice. Het vervangt hun mailsysteem.

    Je koopt een product online en wanneer je dan een vraag hebt over de bestelling dan sms je dit bedrijf via WhatsApp, simpel naar een 06-nummer van het bedrijf en daar word je dan persoonlijk geholpen door een van de vele medewerkers van het bedrijf die allemaal toegang hebben tot hetzelfde WhatsApp account. Vroeger moest je dan via een contactformulier een mailtje sturen en dan hopen dat je de volgende dag een reactie terug kreeg. Nu zie je meteen wanneer iets ontvangen + gelezen is.

     

    En ja hier zit ook een donkere kant aan want je moet erop vertrouwen dat een medewerker van het bedrijf niet jouw 06-nummer noteert en je dan na zijn werk begint te appen met de vraag of je vriendjes wilt worden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat vooral meiden hier veel last van gaan krijgen dus bedrijven moeten daar heel serieus mee omgang en ook regels voor maken in hun CAO of wat dan ook. Zodat wanneer iemand een contactgegevens drive gaat gebruiken je meteen ontslagen bent.

    https://twitter.com/ShelbyTree/status/953059471198220288

     

  • Profielfoto
    Shmoo

    Bump – anders is mijn link niet clickbaar vanwege de Force Field bug. #waardelozeOMTdevelopers

     

  • Profielfoto
    computer space

    Waarom niet gewoon vast nummer en openingstijden aan de normale Whatsapp toevoegen?

  • Profielfoto
    xaddict

    Heet dat icoontje met de B erin dan nu Batsapp?

    Want daar zien veel mensen de toegevoegde waarde wel in denk ik, net als in fuckbook:p