Raymon Mens
Raymon Mens App Store 23 januari 2018

Mobiel bankieren-app vervangt TAN-code bij ING

Al 30 jaar staat ING bekend om zijn ingenieuze verificatie, de TAN-code. Een verificatie waar menig ABN- en Rabobank-gebruiker jaloers op was. Simpelweg omdat je zo’n e.dentifier niet altijd bij de hand hebt, maar je telefoon wel. ING heeft nu besloten dat de iconische TAN-code gaat verdwijnen. Betalingen bevestigen via de mobiele app is de toekomst.

Als je een betaling via de mobiele app deed, was de TAN-code al niet meer nodig. De verificatie verloopt via de vingerafdruk, gezichtsherkenning (iPhone X) of toegangscode van de ING Mobiel Betalen App. Alleen via ‘Mijn ING’ in de browser had je de code nodig om een betaling te verifiëren.

TAN-code maakt plaats voor autorisatie app

ING wil toe naar één systeem voor het bevestigen van betalingen en dat is de mobiele app. Deze verandering is onderdeel van een vernieuwingen van Mijn ING. In de nieuwe omgeving gebruik je de ING Mobiel Bankieren App om opdrachten te bevestigen. In de oude situatie werkte dit al eenvoudig met een QR-code, maar nu wordt het nog eenvoudiger.

Nog niet alle klanten gebruiken de app

ING heeft op dit moment 3,2 miljoen klanten die de app gebruiken, maar dat zijn niet alle klanten. Wie de app (nog) niet gebruikt, kan tot eind 2018 van TAN-codes gebruiken. De bank belooft eind 2018 met een alternatief voor deze gebruikers te komen.

Particuliere klanten worden vanaf vandaag overgezet op bevestigen met de app, zakelijke klanten volgen in maart. De TAN-code werd meer dan 30 jaar geleden geïntroduceerd. Klanten kregen toen op een papieren lijst met codes om Girotel te gebruiken.

Girotel van de Postbank werd in 1986 gelanceerd – Klik/tap voor groter.

ING is niet de enige bank die de smartphone als primaire verificatiemiddel ingezet. ABN Amro maakte eind 2017 bekend de smartphone als vervanger van de e.dentifier in te gaan zetten.

Reageer op artikel:
Mobiel bankieren-app vervangt TAN-code bij ING
Sluiten