Jaarlijks betalen: BMW maakt abonnement van CarPlay

Door: Raymon Mens - 35 reacties

Niet alleen ontwikkelaars ontdekken dat het lucratief is om software als abonnement aan te bieden, ook automakers zien dit in. Voor kaartupdates betalen was al heel normaal en nu gaat BMW ook een jaarlijkse bijdrage vragen voor CarPlay in het infotainmentsysteem van zijn voertuigen.

Het automerk rekent vanaf 2019 een bijdrage van 80 euro per jaar voor CarPlay. Voor bezitters van een nieuwe BMW is Apple’s systeem dat je iOS-apps op het dashboard laat gebruiken het eerste jaar gratis. Momenteel wordt CarPlay nog als eenmalige optie voor € 321,- verkocht.

Meer keuzevrijheid

Een woordvoerder van BMW zegt dat het abonnement voor meer keuzevrijheid moet zorgen. Momenteel zitten consumenten na aanschaf vast aan het systeem, maar met een abonnement wordt switchen naar bijvoorbeeld Android Auto mogelijk. Momenteel ondersteunt de fabrikant alleen smartphones van Apple, maar vanaf 2019 moet ook Google’s besturingssysteem op het dashboard verschijnen. Later dit jaar komt ook Alexa (van Amazon) naar het dashboard van BMW.

CarPlay is onderdeel van BMW Connected Drive
CarPlay is onderdeel van BMW Connected Drive – Klik/tap voor groter.

CarPlay vaak een kostbare extra

Hoewel steeds meer autofabrikanten CarPlay ondersteunen is het nog lang geen standaard. Praktisch alle automerken bieden Apple’s systeem voor Siri en apps op het dashboard aan, maar vaak alleen als kostbare extra op premium-modellen. Apple houdt op zijn eigen website een lijst bij met alle fabrikanten en modellen die zijn systeem ondersteunen. Het gaat op moment van schrijven om ongeveer 200 modellen van ruim 50 fabrikanten.

Het is ook mogelijk om een los infotainmentsysteem met CarPlay te kopen. Pioneer en Alpine zijn de bekendste fabrikanten van inbouwoplossingen. Liever een motor dan een auto? Dan heeft Honda sindskort een model dat feilloos met je iPhone werkt.

The Verge

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    Jor1

    tsss… stelletje graaibakken…

  • Profielfoto
    i.am.will

    Ik vind het van de zotte worden. Je betaalt 30k voor een beetje auto en dan ook nog jaarlijks een abo betalen omdat je bepaalde SW in je auto gebruikt. Varkens zijn het.

  • Profielfoto
    MrPapple

    Ik denk/hoop dat BM zichzelf hiermee in de voet schiet. De auto’s zijn al zeer duur en dan nog een abonnementsformule voor iets wat je ook op de aftermarket kan kopen…

  • Profielfoto
    .Robin

    Geldklopperij eerste klas. Erg jammer.

  • Profielfoto
    qbdbd

    Waarom zou je het inderdaad niet gratis erin doen. Mijn polo uit 2016 heeft gewoon CarPlay erin zitten, en het is toch een stuk goedkopere auto.

    Alhoewel gratis is het in de polo ook niet want je moet uiteraard een bepaald model kopen. Wanneer je nu op het basismodel een bepaalde fee ervoor vraagt, dat kan ik nog enigszins begrijpen.

  • Profielfoto
    Niels

    Ondertussen zijn er automerken die zowel Apple Carplay als Android Auto ondersteunen zonder extra kosten. Weer een reden om Mercedes te rijden;)

  • Profielfoto
    koen

    Zo, net even een request gestuurd naar de nieuwe developers on alle zeik reacties te verbergen. ⛄️

  • Profielfoto
    Yosemite

    Dus alleen duurder als je langer dan 4 jaar in je nieuwe BMW rijdt.

  • Profielfoto
    Ewout

    Waarom zou je Carplay willen? Ik voel me gedwongen om Siri te gebruiken wat ik persoonlijk het allerslechtste vind wat Apple ooit gemaakt heeft. Ik krijg dat kreng maar niet zover dat ze me verstaat. Hartstikke leuk als je maar een taal gebruikt, maar met drie talen door elkaar (bijvoorbeeld; Nederlandse, Engelse en Noorse namen) is het een drama. Carplay zou kunnen werken als je buiten de verplichte Siri om zou kunnen…

  • Profielfoto
    sciletto

    Jonge jonge, waar gaan we heen:( krijgen we straks premium pakketen zodat je elk jaar een nieuwe toeter kan kiezen. Man man man man, kansloos.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Ik begrijp BMW niet. Dat software ontwikkelaars naar een abonnementsmodel gaan snap ik; software wordt continue door ontwikkeld en krijgt steeds nieuwe features.

    Maar abonnementsmodel op hardware is heel apart. Alsof ik een monitor bij mijn laptop gratis kan ophalen in de winkel, maar per jaar moet betalen. Dat is een heel raar model.

    Of krijg ik voor dat geld bij iedere onderhoudsbeurt van de BMW steeds nieuwe hardware geïnstalleerd?

  • Profielfoto
    Rolf

    mijn connected VW heeft ook Apple Carplay, maar dat staat uit.

    Het eigen systeem van zo’n connected VW is veel handiger (hoewel dat ook geld kost, maar dat zit in leasecontract) maar het ‘voelt’ alsof DAT wel OK is (het daarvoor betalen bedoel ik dus)

  • Profielfoto
    pannekoek

    Klinkt als een diefstal preventie maatregel.

  • Profielfoto
    joram

    Wat zijn autofabrikanten toch een uitzuigers. Het is een systeem(pje) wat geinstalleerd wordt, dus een ander systeem installeren (Android) hoeft niet eens een heel grote klus te zijn. Dat je er iets meer voor betaalt, soit. Maar €320, laat staan een absurd abonnement van €80 per jaar? Dat laat in mijn ogen maar weer zien dat autofabrikanten voor elke scheet de hoofdprijs vragen, puur omdat het kan.

    BMW heeft het systeem niet eens ontwikkeld, en de reden van meer keuzevrijheid? Pfah.

  • Profielfoto
    Martin55

    Nog even en je moet ook een jaarabonnement nemen om je motormanagement aan de gang te houden. Oops dat is nu al, als je jaarlijks niet naar een BMW garage gaat, blijven allerlei irritante lampjes en ge-fakete alarmen op het dashboard branden.

  • Profielfoto
    Xcode

    Ik zou hier als koper niet blij mee zijn. Voor mij reden om een ander automerk te kiezen.

  • Profielfoto
    Macteach

    Mijn Citroen kreeg een, gratis, firmware update (C3, 2015), daarna kon de garage, als je dat wilde, zowel Carplay als MirrorLink activeren. Citroen laat het aan de dealer over of deze er wat voor rekent (het is via ‘de plug’ een flag zetten). De mijne deed dat gratis. Zo kan het dus ook.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    “Een woordvoerder van BMW zegt dat het abonnement voor meer keuzevrijheid moet zorgen. Momenteel zitten consumenten na aanschaf vast aan het systeem, maar met een abonnement wordt switchen naar bijvoorbeeld Android Auto mogelijk. Momenteel ondersteunt de fabrikant alleen smartphones van Apple, maar vanaf 2019 moet ook Google’s besturingssysteem op het dashboard verschijnen. Later dit jaar komt ook Alexa (van Amazon) naar het dashboard van BMW.”

     

    Meer keuzevrijheid ? Ze moeten er zich natuurlijk uitpraten… Dees is gewoon belachelijk!

     

    @Koen, jij vindt het misschien erg fijn om dit er als abo elke maand ook nog eens bij te nemen maar ik ben eigenlijk erg tevreden over de reacties. Hoeveel abonnement gaan we nog aangesmeerd krijgen?

    Even op een rijtje (wat me te binnenschiet)

    Abonnement:

    Water,gas,elektriciteit,internet,telefoon/GSM,tv, (en dit is gewoon maar de basis).

    Als je dan naar software gaat, in mijn geval komt hier Adobe bij, maar je hebt ook nog abo’s van bepaalde internetsecurity (voor wie dit gebruikt op zijn Mac), etc etc…

    Dan hebben we nog onze (verplichte) verzekeringen: Brandverzekering,familiale verzekering,Burferlijke aansprakelijkheid (auto)

    “optioneel”: omnium/mini omnium.

     

    En zo blijft dieje zever maar doorgaan. Nee, er mag wel eens een stop komen…

     

    Net zoals “MrPapple” zegt: Ik hoop dat BMW zich hiermee in de voet schiet. En ik hoop vooral dat andere fabrikanten hier GEEN voorbeeld aan nemen:-)

  • Profielfoto
    Drs. P. Freubel

    BMW laat rekent de kosten die zij aan Apple moeten betalen gewoon door aan de eind gebruiker. Niks mis mee.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Ik heb een losse autoradio met DAB+ en Carplay / Android Auto. Er is maar 1 model te krijgen gek genoeg. Uiteraard zonder abbo. De updates zitten in je iPhone zelf. De hardware hoef je niet te updaten.

    De auto-en radiobouwers doen veel te moeilijk met hun infotainment systemen. Er moet alleen maar DAB+ op en Carplay / Android. Verder niks. Ja de camera’s. Moet toch niet moeilijk zijn.

  • Profielfoto
    polansky

    En dit vinden we normaal?
    Een product van Apple inbouwen in je auto en waar jij geen zeggenschap over hebt of je dat wel of niet wilt en vervolgens datzelfde product in de verhuur gooien…

    Het moet niet gekker worden.

  • Profielfoto
    polansky

    koen op 17 januari 2018
    Zo, net even een request gestuurd naar de nieuwe developers on alle zeik reacties te verbergen. ⛄️

    Neem aan dat jouw reactie daar dan ook bij hoort zuurpruim!

  • Profielfoto
    hans dorsman

    Dat moeten ze natuurlijk zelf weten, maar fabrikanten zoals Peugeot en Opel bouwen het steeds meer in en zonder abonnement. Je krijgt tegenwoordig juist kaartupdates levenslang gratis, dus dit is wel tegen de trend in.

  • Profielfoto
    RJG

    Ik heb CarPlay in mijn Mini zitten, ik ben niet onder de indruk. Loopt toch regelmatig vast wat tijdens rijden niet echt fijn is. De beschikbare functies zijn beperkt. Ik heb de wagen nog te kort maar mijn eerste indruk is het maar niet te gebruiken. Gewoon verbinden met de auto en verder niets. CarPlay is echt geen € 80. Per jaar waard. Paar Euro per maand maximaal. Ze kunnen kunnen vragen wat ze willen, concurrentie genoeg, leren ze snel genoeg af. Maar goed, ze maken prachtige auto’s….

  • Profielfoto
    html-junky

    Als je een BMW kan betalen kan je ook dit betalen

  • Profielfoto
    aaa

    In mijn Hyundai zat het er standaard op. Tevens ben ik ook voorzien van het Android variant. Debiel dat BMW hier geld voor gaat vragen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    RJG op 17 januari 2018
    …CarPlay is echt geen € 80. Per jaar waard. Paar Euro per maand maximaal…

    80 euro per jaar IS een paar euro per maand.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    KarelWillem op 18 januari 2018

    RJG op 17 januari 2018
    …CarPlay is echt geen € 80. Per jaar waard. Paar Euro per maand maximaal…

    80 euro per jaar IS een paar euro per maand.

    NEE, dat is bijna 7 euro in de maand. Erg stevig.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Voor de lease rijder zal het worst wezen . De periode voor te leasen is zo goed als altijd 4 jaar. (80×4 is 320 eur;) )

     

    En als je hem in de prak rijd tussen nu en die 4 jaar ben je ook ..  euhm goedkoper af (?);)

  • Profielfoto
    Peppijnr

    Hoeveel barrières wil je opleggen? Als eerste is bij de meeste merken Apple Play alleen te gebruiken als je de als optie “navigatie” toevoegt. Dat is nu net wat je niet nodig hebt als je kiest voor Apple Play. En nu moet je maandelijks gaan betalen, dus ben je per saldo nog duurder uit.De autobouwers doen er werkelijk alles aan om toch hun eigen steeds steeds achter de feiten lopende infotainment systeem  in leven te houden. Als ze Apple Play nu werkelijk willen omarmen zetten ze dat tegen eenmalige betaling op de optielijst zonder dat je daar een dure achterhaalde navigatie voor aan hoeft te schaffen. 9 van de 10 keer navigeer ik met mijn iPhone waar ik Navigon op heb staan deze wordt doorlopend geüpdatet tegen een fractie van de update die je moet betalen voor je dure achterhaalde autonavigatie. Zou fijn zijn als de autobouwers eens echt luisteren naar hun klanten. Een enquête waar hiernaar wordt geïnformeerd zou misschien geen slecht idee zijn.

  • Profielfoto
    Peppijnr

    Peppijnr op 18 januari 2018
    Hoeveel barrières wil je opleggen? Als eerste is bij de meeste merken CarPlay alleen te gebruiken als je de als optie “navigatie” toevoegt. Dat is nu net wat je niet nodig hebt als je kiest voor CarPlay. En nu moet je maandelijks gaan betalen, dus ben je per saldo nog duurder uit.De autobouwers doen er werkelijk alles aan om toch hun eigen steeds steeds achter de feiten aan lopende infotainment systeem  in leven te houden. Als ze CarPlay nu werkelijk willen omarmen zetten ze dat tegen eenmalige betaling op de optielijst zonder dat je daar een dure achterhaalde navigatie voor aan hoeft te schaffen. 9 van de 10 keer navigeer ik met mijn iPhone waar ik Navigon op heb staan deze wordt doorlopend geüpdatet tegen een fractie van de update die je moet betalen voor je dure achterhaalde autonavigatie. Zou fijn zijn als de autobouwers eens echt luisteren naar hun klanten. Een enquête waar hiernaar wordt geïnformeerd zou misschien geen slecht idee zijn.

     

  • Profielfoto
    Targaryen

    Bij andere merken (Nissan, Suzuki, Fiat) zit dat gewoon standaard ingebouwd, meer nog: je krijgt nog wel de optie om met Android Auto ook te werken. Absurd dat ze hier een abonnementsdienst van maken. Nu, zal wel een markt voor zijn…

     

    Leuke nieuwe lay-out van de website trouwens!

  • Profielfoto
    computer space

    Wachten is tot de eerste auto’s verschijnen die barebone zijn qua software. Wat motor/rem/klimaat management en verder niks. Ik wil niet betalen voor een bios op wielen.

  • Profielfoto
    neuerburg

    Ooit was BMW een van de eerste die een iPod (toen nog) ondersteunde met bediening op het stuurwiel. Dat was voor mij toen een reden om een BMW te kopen. Nu zou ik dus om exact deze reden geen BMW meer kopen. Ik zit toch niet te wachten op allemaal abonnementjes die er bij komen.

  • Profielfoto
    tonnert

    In 2015 heb ik in mijn 3 series separaat 300 euro moeten betalen om bovenop het executive navigation systeem CarPlay te krijgen. Het eerste jaar werkte het niet goed, na een korte rit opnieuw instappen zorgde ervoor dat CarPlay dan geen verbinding meer met de iPhone kon krijgen. Ergens in de zomer van 2016 is dat opgelost met een firmware update en sindsdien werkt het vlekkeloos.

    Het systeem van BMW kan er niet aan tippen, kunnen ze wat mij betreft eruit halen, maar de enige manier om CarPlay überhaupt te krijgen, is het duurste navigatie systeem te nemen (wat je dan ook niet meer gebruikt).

    Die 80 euro is voor de lease rijder, want die betaalt nu iets minder als hij of zij in drie jaar 240 euro aftikt ipv in één keer 300 euro.

    Wat dit doet met de prijs van tweedehands BMW’s laat zich raden, want zo’n beetje alle andere software verloopt ook na 3 jaar en moet opnieuw moeten worden aangeschaft.