Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 17 januari 2018

Jaarlijks betalen: BMW maakt abonnement van CarPlay

Niet alleen ontwikkelaars ontdekken dat het lucratief is om software als abonnement aan te bieden, ook automakers zien dit in. Voor kaartupdates betalen was al heel normaal en nu gaat BMW ook een jaarlijkse bijdrage vragen voor CarPlay in het infotainmentsysteem van zijn voertuigen.

Het automerk rekent vanaf 2019 een bijdrage van 80 euro per jaar voor CarPlay. Voor bezitters van een nieuwe BMW is Apple’s systeem dat je iOS-apps op het dashboard laat gebruiken het eerste jaar gratis. Momenteel wordt CarPlay nog als eenmalige optie voor € 321,- verkocht.

Meer keuzevrijheid

Een woordvoerder van BMW zegt dat het abonnement voor meer keuzevrijheid moet zorgen. Momenteel zitten consumenten na aanschaf vast aan het systeem, maar met een abonnement wordt switchen naar bijvoorbeeld Android Auto mogelijk. Momenteel ondersteunt de fabrikant alleen smartphones van Apple, maar vanaf 2019 moet ook Google’s besturingssysteem op het dashboard verschijnen. Later dit jaar komt ook Alexa (van Amazon) naar het dashboard van BMW.

CarPlay is onderdeel van BMW Connected Drive – Klik/tap voor groter.

CarPlay vaak een kostbare extra

Hoewel steeds meer autofabrikanten CarPlay ondersteunen is het nog lang geen standaard. Praktisch alle automerken bieden Apple’s systeem voor Siri en apps op het dashboard aan, maar vaak alleen als kostbare extra op premium-modellen. Apple houdt op zijn eigen website een lijst bij met alle fabrikanten en modellen die zijn systeem ondersteunen. Het gaat op moment van schrijven om ongeveer 200 modellen van ruim 50 fabrikanten.

Het is ook mogelijk om een los infotainmentsysteem met CarPlay te kopen. Pioneer en Alpine zijn de bekendste fabrikanten van inbouwoplossingen. Liever een motor dan een auto? Dan heeft Honda sindskort een model dat feilloos met je iPhone werkt.

Reageer op artikel:
Jaarlijks betalen: BMW maakt abonnement van CarPlay
Sluiten