‘Amazon Echo wordt ook reclameplatform’

Door: Raymon - 5 reacties

Negen maanden geleden was het internet boos op Google. De zoekgigant had een advertentie voor de bioscoopfilm Beauty and The Beast in zijn slimme speaker verstopt. Nu kunnen de digitale hooivorken opnieuw van zolder, want Amazon gaat naar verluidt een reclameplatform voor zijn Echo-speaker lanceren.

Gesponsorde zoekresultaten en skills

Volgens bronnen van het Amerikaanse CNBC richt Amazon zich in eerste instantie op grote consumentenmerken. Er zouden al gesprekken zijn met Procter & Gamble en Clorox. Dat zijn de bedrijven achter merken als Braun, Gillette, Oral-B en diverse schoonmaakmiddelen.

Bedrijven zouden zoekresultaten kunnen sponsoren. Als je Alexa vraagt om scheermesjes te kopen, zou je de vraag kunnen krijgen welk merk je zoekt, gevolgd door een aanbieding van een bepaald merk. Daarnaast zou het mogen worden om bepaalde skills te kunnen sponsoren. Skills zijn voice-apps voor de slimme speaker van Amazon. Bedrijven kunnen dan een commerciële boodschap aan het eind van een skill laten horen.

Amazon Algemeen 16x9
Klik/tap voor groter.

Amazon Echo en HomePod

Amazon wil het bestaan van de plannen niet bevestigen, maar CNBC zegt zich op meerdere hooggeplaatste bronnen te baseren. In de toekomst moeten dynamische advertenties mogelijk worden door de koophistorie van de gebruiker te analyseren. De plannen zouden nog in een vroeg stadium zijn en niet voor het eind van het jaar uitgerold worden.

Naast Amazon brengt Apple binnenkort ook een slimme speaker op de markt. De HomePod bevat Siri als virtuele assistent en richt zich ook op een goede audiokwaliteit. Apple heeft geen plannen om zijn slimme speaker van advertenties te voorzien. De HomePod is nog niet te koop, maar de Amazon Echo sinds kort wel in Nederland. De adviesprijs is € 99,99.

De komende dagen zal de lay-out van artikelen op OMT veranderen. We schrijven alvast met de conventies van ons nieuwe design dat binnen enkele dagen live gaat in het achterhoofd. Daardoor zien artikelen er in de app en in de oude lay-out mogelijk minder goed uit.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Wim Van Hemelrijk

    Bon, … diegene die dat niet van ver zag aankomen is dan toch niet het scherpste potlood in de doos!

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Prima, zolang er ook de keus blijft om geen reclame te horen.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik had dit eigenlijk wel verwacht. Wat geldt voor slimme speakers gold al in beperkte mate voor smart TV’s
    De vraag voor mij blijft moeten we dit allemaal willen
    Ik heb niet voor niets een NO NO stikker op mijn brievenbus en spam filters in mijn email boxen

  • Profielfoto
    wacon

    ‘Slimme speakers’ net wat de wereld nodig heeft… Bekijk de film ‘The Circle’ – 2017 maar eens;-)

  • Profielfoto
    Ivo-tje

    Logisch, anders is er aan een skill geen droog brood te verdienen.
    Tenzij het een skill is rond je eigen product of dienst en je het dus als service aanbiedt.
    Maar heel veel informatieve skills, daar moet dan reclame in, of een betaalmodel….

    Altijd jammer, maar het is niet anders