Mijlpaal: De vijfhonderdste Apple Store is geopend

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Wat in 2001 begon als een droom van Steve Jobs met twee kleine winkels in de Verenigde Staten, is 17 jaar later een heus retail-imperium. Apple heeft afgelopen zaterdag zijn vijfhonderdste winkel geopend in Seoul, Zuid-Korea.

Het is Apple’s eerste, eigen winkel in Zuid-Korea. De iPhone-maker heeft nu winkels in 23 landen. Seoul heeft bijna 10 miljoen inwoners en is niet alleen de hoofdstad van Zuid-Korea, maar ook de stad waar het hoofdkantoor van Samsung gevestigd is. Apple heeft nu dus écht voet in Samsung’s achtertuin gezet.

Duizenden fans en Angela Ahrendts aanwezig

Tijdens de opening waren natuurlijk duizenden fans aanwezig, maar ook Apple’s retail-topvrouw Angela Ahrendts. De indeling van de winkel is volgens Apple’s nieuwste concept. Dat lijkt niet op de Apple Stores zoals we ze in Nederland hebben, die zijn van een vorige generatie. Wie de Apple Store in Brussel heeft bezocht, zal de indeling met grote videowall en genius grove in plaats van bar meteen herkennen.

Apple Store Zuid-Korea Seoul Garosugil Angela Ahrendts selfie
Angela Ahrendts was aanwezig – Klik/tap voor groter.
Apple Store Zuid-Korea Seoul Garosugil Apple Watch
De Apple Watch is ook in Zuid-Korea populair – Klik/tap voor groter.
Apple Zuid-Korea Seoul Garosugil Today at Apple
Achterin de winkel is een groot scherm voor Apple Today-workshops – Klik/tap voor groter.
Apple Store Zuid-Korea Seoul Garosugil iMac
Foto’s: Apple – Klik/tap voor groter.

Apple Store: 17 jaar, 500 winkels

De meeste winkelketens krimpen, maar Apple zet de uitbreiding van zijn eigen retailconcept voort. Het succesverhaal begon in 2001 toen Steve Jobs de eerste twee Apple Stores in de VS opende. Hij wist handig in te spelen op de opkomst van het internet. Alle computers en laptops waren verbonden met het internet en bezoekers konden naar hartelust surfen. Op die manier maakten ze ook meteen kennis met de Mac.

Goudmijn

Dat Apple zoveel winkels opent is geen toeval, want de Apple Store is een de meest succesvolle winkelconcepten ter wereld. Volgens data van eMarketer brengt een Apple Store namelijk omgerekend 5000 euro per vierkante meter op. Dat is meer dan een premium juwelier, die zo’n 2800 euro per vierkante meter verdient.

De afgelopen jaren heeft Apple onder leiding van Angela Ahrendts ingezet op het vernieuwen van het Apple Store-concept. Een van de belangrijkste onderdelen is Today at Apple. Dit programma met dagelijks gratis workshops moet de Apple-winkels meer maken dan een plaats die je bezoekt om apparaten te kopen of een reparatie aan te vragen.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

     

  • Profielfoto
    bartvdv

    Toch raar dat ze daar tijd en geld insteken. Vroeger dan later wordt het aantal winkels toch weer afgebouwd. Goudmijnen raken vroeg of laat ook uitgeput. En nog geen artikel over het lager uitvallende marktaandeel van iOS (17/1/2018) en de gehalveerde productie van de iPhone X.

  • Profielfoto
    Sannetju

    @bartvdv

    ach vroeg of laat vergaat de wereld ook 😜

    Apple weet precies waar ze mee bezig zijn en dat blijkt wel 😉

    Ik kijk alweer uit naar de opvolger van het toppertje iPhone X… zou de perfecte marketing van Apple dan toch werken….😇

  • Profielfoto
    Joid

    @bartvdv ze moeten jou niet alleen in de buurt van een touw en een kruk laten, of wel?

  • Profielfoto
    Maikelw

    5000 per vierkante meter, is dat per dag, week, maand of jaar?

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @Joid & Sannetju: ZALIG(y):-D