Punish Website keert de logica van adblockers om

Door: Raymon Mens - 11 reacties

Adblockers verwijderen standaard advertenties van alle websites. Maar is dat wel logisch? Zou het beter zijn om alleen sites die het te gortig maken op de blokkeerlijst te plaatsen? Zo worden overtreders ‘gestraft’ zonder dat dit ten koste gaat van anderen.

Als de benadering je aanspreekt, is Punish Website de adblocker die je moet hebben. Standaard worden geen advertenties geblokkeerd, maar met een simpele actie is een site op de zwarte lijst te plaatsen.

Simpele werking

Punish Website werkt als Safari-extensie op iPhone en iPad. Je kunt ‘m via het deel-menu activeren om snel een website op de zwarte lijst te zetten en dat werkt verrassend goed. Je tikt op het deel-menu, kiest voor Punish en tikt op done. Vervolgens kun je de website herladen en zal deze zonder advertenties getoond worden. Het is jammer dat de huidige pagina niet automatisch ververst wordt en een leuk geluidseffect zou ook niet misstaan.

punish website adblocker
Zie je door de ads de content niet meer? Punish Website Adblocker in actie – Klik/tap voor groter.

Punish Website is gemaakt door de ontwikkelaar achter de succesvolle adblocker 1Blocker, dus met de filtering zit het wel goed. Je dient de app na installatie nog wel te activeren via InstellingenSafariMateriaalblokkeringen. Vervolgens zet je de Punish-knop in het deel-menu van Safari aan door in de onderste rij op ‘Meer’ te tikken. Daarna ben je klaar om te storende advertenties klappen te geven ?

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    kasuja

    Waarom maken reclame makers geen adblockers???

    Dan is er hoe dan ook geld te verdienen.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Voor mij persoonlijk geen reclame als ik eerlijk moet zijn. En ja, ik weet, het moet allemaal opbrengen, maar we krijgen zodanig veel reclame door onze strot geramd dat als je het even kan “uitzetten”, de meeste het ook wel zullen doen. Al zullen de meeste dat ook gewoon ontkennen:-)

  • Profielfoto
    kasuja

    niks is voor gratis.

    Ik negeer de reclame of klik het gewoon weg. Ik weet waar ik voor kom op een site.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Ik heb hem meteen gedownload.
    Normaal was ik tegen adblockers maar OMT maakte het te gek en daardoor heb ik adblocker geinstalleerd.
    Tussen de reclame staat dan een artikel van middelmatig kwaliteit.
    Dit fear use policy beval me wel bij Punish Website
    OMT wel gelijk op de lijst gezet.

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    €3,49? Afpersers

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Ik heb gewoon adblock, problem solved

  • Profielfoto
    wensink

    €3,49? Afpersers

    Vind je? Dat is volgens mij minder dan wat 2 biertjes kosten in de gemiddelde horecazaak. Ik vind het niet gek hoor.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ach ja, in een ideale wereld niet..

  • Profielfoto
    xaddict

    “Het is jammer dat de huidige pagina niet automatisch ververst wordt en een leuk geluidseffect zou ook niet misstaan.”

    Ja. Want een geluidseffect is wat we nodig hebben.

    Bovendien kunnen browser extensies de browser niet voor je verversen op die manier. Dat is waarom Firefox Focus nu een in-app browser heeft.

  • Profielfoto
    Furbz

    Tijd om OMT te Punishen ;).
    AdBlock wint het wat mij betreft. Ik hoef geen gepersonaliseerde reclame
    dankjewel!

  • Profielfoto
    Maikelw

    niks is voor gratis.

    Ik negeer de reclame of klik het gewoon weg. Ik weet waar ik voor kom op een site.

    Dan moet je de homepage van OMT toch wat vaker bezoeken, dikwijls schermvullende banners boven en naast de website, onderaan nog een banner + de reclame op de standaard plekken. ’t is af en toe niet te doen gewoon en daarbij jaagt dit soort agressieve reclame bezoekers weg. Jammer dat ze (lees OMT+ andere website’s met zo veel reclame) dat niet in (willen) zien. Oplossing voor mij? Adblocker altijd aan met uitzonderingen voor website’s die wel een goed advertentieprogramma hebben. Als klikvee hoor je dat natuurlijk niet te doen want “voor niets gaat de zon op” en kom je ondankbaar over, maar niets is minder waar: Ik maak de hele dag reclame, dag in dag uit, de afgelopen 10 jaar. Banners, advertenties, gedrukte reclame, you name it: het zorgt voor brood op de plank. Maar er zijn grenzen, de manier waarop bijvoorbeeld een OMT zijn advertentiebeleid voert is belachelijk en een klant met dit verzoek zou ik ook adviseren dit niet op deze manier uit te voeren. Daarbij, opdrachten die resulteren in iets wat voor dezelfde irritatie zorgen als het bovengenoemde neem ik ook niet aan.
    Gelukkig past Google zijn advertentiebeleid aan zodat de meest irritante reclames er niet meer door zullen komen, maar helaas zie je dat nog niet echt terug. (OMT heeft hier ook een bericht over geschreven met als conclusie dat het advertentiebeleid per direct aangepast zou worden (wat een week later al weer was teruggedraaid en de irritaties terug waren).

    Anyway, om een lang verhaal kort te maken: Het begint bij de adverteerders. Als zij de advertenties aanpassen en niet irritant maken is een adblocker niet nodig.