Podcast Analytics: Apple geeft inzicht in luistergedrag

Door: Raymon Mens - 7 reacties

Apple is begonnen met het aanbieden van analytics voor podcasters. Makers van shows kunnen nu niet alleen zien hoeveel mensen luisteren, maar ook hoe lang en wanneer ze luisteren. En nog belangrijker: wanneer afgehaakt of doorgespoeld wordt.

Apple is de eerste partij die data voor alle podcasters beschikbaar maakt. Voorheen moesten makers van het doen met het aantal downloads per aflevering. Maar dat zegt natuurlijk niets over het luistergedrag.

Werkt alleen met Apple’s podcast-app

Een beperking aan Apple Podcast Analytics is dat het alleen met de podcasts-app van iOS 11 of iTunes 12.7 werkt. Externe apps als Overcast of Castro rapporteren geen data aan Apple en zijn niet van plan een analytics-service aan te bieden. Toch levert Apple’s dienst nuttige inzichten op, zoals:

  • Hoeveel mensen die een podcast downloaden, luisteren ook echt.
  • Hoeveel unieke apparaten luisteren naar een aflevering.
  • Hoe lang is de gemiddelde luistertijd.
  • Hoeveel procent haalt het eind van de aflevering.
  • Welke commercial wordt het vaakst overgeslagen.
podcast analytiscs 001
De rode lijn is het aantal downloads. De grafiek toont hoeveel mensen luisteren naarmate de aflevering vordert – Klik/tap voor groter.

Privacyvriendelijk voor luisteraars

Bij analytics denk je waarschijnlijk al snel aan diepgaande tracking, maar luisteraars leveren amper privacy in. Apple Podcast Analytics toont alleen gecombineerde data en bouwt geen profiel per apparaat of luisteraar op. Het is vreemd genoeg niet mogelijk om je luistergedrag niet te delen. Via Instellingen → Podcasts → Podcasts en Privacy kun je alleen je ID opnieuw instellen, waardoor je als nieuwe luisteraar gezien wordt.

podcast analytiscs 002
Klik/tap voor groter.

Tot slot is het goed om te vermelden dat de dienst momenteel in betafase is. Apple vraagt actief feedback van podcasters om de analytics te verbeteren.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    En dit komt voort vanwege welke overname ook alweer?

    Er staat mij nog iets bij dat Apple een aantal jaar geleden een …. analytics firmaatje heeft overgenomen. Iemand nog een idee wie dat was?

  • Profielfoto
    MEEUW

    Bij analytics denk je waarschijnlijk al snel aan diepgaande tracking, maar luisteraars leveren amper privacy in.

    Jawel. Juist heel veel. Want er word nog een communicatie lijntje geopend van de gebruiker naar apple toe.
    En je hebt niet de keus om die informatie niet te delen.
    Die lijn hoor er helemaal niet te zijn.(data delen). Punt.

  • Profielfoto
    xaddict

    “Een beperking aan Apple Podcast Analytics”
    Rare zin. Is het dan ook beperking van Facebook’s Analytics dat je daar geen Twitter Analytics kunt zien? Of een beperking van Google Analytics dat dat alleen werkt voor je eigen site en alleen als het ingesteld is?

    “Het is vreemd genoeg niet mogelijk om je luistergedrag niet te delen.”
    Dat kun je bijvoorbeeld ook niet bij een site. Of bij het openen van een mp3’tje van een site. Uiteindelijk geef jij een ping aan een server en die kan dat natuurlijk tellen. In veel gevallen nieteens anoniem

  • Profielfoto
    Shmoo

    Wat een mafkezen hier.

    Google eens: Google Analytics Opt-out

    Eerste resultaat en je kunt het deactiveren in de browser. Bij apps en diensten is dat heel iets anders. Je stemt namelijk gewoon zelf in met de voorwaarde van dit soort diensten tijdens het gebruik van bepaalde apps. Als je dat niet wikt moet je deze diensten niet gebruiken zo simpel is het.

    Geef maar toe het voelt gewoon goed om iets schreeuwen.

  • Profielfoto
    html-junky

    Mensen snappen niet dat het maken van podcasts, apps, films en muziek geld kosten, dat moet terug verdiend worden

  • Profielfoto
    smacdab
  • Profielfoto
    xaddict

    @shmoo: als je het tegen mij hebt:
    Google Analytics opt-out is niet wat ik bedoelde. Ik heb het over de server die een site moet laden. Daar zijn requests voor nodig en in elk van die requests kan jouw IP-adres en informatie over je browser, schermgrootte etc. Meegestuurd worden.