Phil Schiller over Apple’s software-bugs: “Geen structureel probleem”

Door: Raymon - 23 reacties

Een “slechte week” is hoe Apple-topman Phil Schiller de catastrofale reeks bugs en beveiligingsfouten die Apple’s software de afgelopen weken teisterden beschrijft. Het ging om een root-bug in macOS, een crash in iOS en een zero day-lek in HomeKit.

In een interview met de Engelse krant The Telegraph zegt Apple’s marketingchef dat er “geen excuus” is voor al deze problemen. Maar hij verwerpt het idee dat Apple slordig of nalatig is geweest.

Alles om herhaling te voorkomen

Schiller zegt dat er geen sprake is van een structureel probleem binnen Apple: “We hebben gewoon een slechte week gehad. Er is veel gebeurd en dat is alles. Niets meer niets minder. Het team voert momenteel een systeemaudit uit, kijkt goed naar de processen en doet wat soul-searching. Ze doen er alles aan om dit soort fouten te voorkomen.”

macOS root bug screenshot
Door een bug kon iedereen als root zonder wachtwoord op macOS High Sierra inloggen – Klik/tap voor groter

Een van de theorieën die werd geopperd is dat Apple te ambitieus is en de groei niet meer bij kan benen. Heeft de grootte van het bedrijf invloed op hoe dingen gedaan worden? Schiller wil daar niets van weten: “Voor mij? Er is er niets veranderd,” zegt de topman die sinds 1987 bij Apple werkt. “Ik denk niet dat het overdreven is om te zeggen dat Apple een heel groot bedrijf is dat nog steeds als een klein bedrijf voelt,” vervolgt de topman. “Hoewel veel dingen zijn veranderd, zijn de belangrijkste dingen dat niet.”

Wat die belangrijke dingen dan zijn, wordt niet duidelijk in het interview. Schiller doelt ongetwijfeld op de focus op kwaliteit en details.

Een bijzonder jaar

Apple neemt ieder jaar risico’s, maar 2017 was bijzonder. “Het is een heel nieuw soort jaar voor ons geweest. We hebben iets gedaan dat we al een tijdje van plan waren”, vertelt Schiller. Hij doelt op twee nieuwe iPhones: “Ieder jaar brengen we een nieuwe generatie iPhone uit en dat was de iPhone 8. Tegelijkertijd wilden we met de iPhone X agressiever richting de toekomst pushen. Dat hebben we nooit gedaan, maar het werkte heel goed.”

Het iPhone-aanbod is dit jaar erg gevarieerd. Er zijn vijf zeer verschillende modellen te koop met uiteenlopende prijzen van € 1.329 tot € 419. De kleine iPhone SE is weinig veranderd, maar Schiller wil weinig over de toekomst van de 4-inch iPhone kwijt. “Alle iPhones zijn belangrijk, inclusief de kleine SE. Die voldoet aan een behoefte en blijft op de markt”, is alles dat de topman erover kwijt wil.

iPhone lineup 2017 16x9
Klik/tap voor groter.

Het hele interview met Phil Schiller is bij The Telegraph te lezen, maar zit achter een betaalmuur.

Reacties

23 reacties
  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Phil Schiller over Apple’s software-bugs: “Geen structureel probleem”

    Fijn dat te horen.
    Ik begon me al zorgen te maken. ?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Alsof hij dat ook maar objectief kan beoordelen vanuit zijn positie.

    Het enige dat structureel is in Phil’s leven, is het blokkeren van mensen op Twitter die teleurgesteld zijn en hun mening uiten richting hem.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    I learned the last few weeks a new word from Gordon Ramsay
    In American war kitchens

    Phil Schiller is denialing the software bugs as always
    Has Apple a problem!

    Do we have a problem

    No

  • Profielfoto
    icegodd

    vandaag:
    Nepversie Cuphead voor iOS verschijnt in App Store
    Er is een nepversie van de game Cuphead verschenen voor iOS. De game komt helemaal niet uit op Apples mobiele besturingssysteem. Gamestudio MDHR werkt aan verwijdering van de game uit Apples downloadwinkel.

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @Shmoo, ik weet niet waar jij je waant, maar als er iemand weet wat er aan de hand is, meen ik toch dat dit een Apple Senior Vice President is.

    Ps. “In today’s environment, the world is full of cynics and you have to tune them out, because if not, they become a cancer in your mind, in your thinking and you begin thinking that you can’t or that life is negative.” ~ Tim

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Barika Cala Fake Pic

    maar als er iemand weet wat er aan de hand is, meen ik toch dat dit een Apple Senior Vice President is

    Woehahahaha

    Ps. “Up yours.” ~ Tim

  • Profielfoto
    pannekoek

    Als dat soort posities problemen bagatelliseren en gaan roeptoeteren, zit het probleem overduidelijk in de boardroom, aka gezellig in “the touch bar”.

    3 fluitjes en een dubbele Baco voor ons Tim.

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Dit doet me denken aan de reclamespot van “wij van wceend adviseren wceend”

  • Profielfoto
    kasuja

    Wel als er niet gestructureerd getest wordt. En regressietest worden uitgevoerd na veranderingen.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Als dit Microsoft of Google was, kwam de verantwoordelijke VP daar zo niet mee weg. “A bad week” … indeed. Van alle genoemde problemen is die root bug de enige die onvergeeflijk is overigens. De rest kan een keer gebeuren. De timing in 1 week is wat de perceptie pijn doet.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Volgens mij is ’t al structureel ??

  • Profielfoto
    donut

    Mensen ga rustig slapen, alles is weer in orde… believe you me;)

    I am phil Schiller and i approve this message

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @bartvdv, fijn dat ik je een goed humeur bezorg!:-)

  • Profielfoto
    html-junky

    Bugs kunnen gebeuren, en het zijn even wat meer bugs dan we gewend zijn, de belangrijkste vraag is hoe het wordt opgelost de rest is nutteloos om over na te denken

  • Profielfoto
    kasuja

    Bugs kunnen gebeuren, en het zijn even wat meer bugs dan we gewend zijn, de belangrijkste vraag is hoe het wordt opgelost de rest is nutteloos om over na te denken

    Of het nutteloos is om daar over na te denken valt te betwijfelen.
    Bugs horen bij software ontwikkeling. Een goed team testers met een gedegen teststraat zullen een hoop bugs pletten mits ze een gedegen gestructureerde test aanpak hebben. Daar horen ook regressie testen bij (het testen van het ongewijzigde deel van de software na aanpassing van de applicatie.)

    Blijkbaar is de dekking van hun testset niet compleet. Of zijn helemaal vergeten regressie tests uit te voeren met de bugs van de afgelopen weken. Dit had voorkomen kunnen worden.

  • Profielfoto
    html-junky

    @knekkie dus jij ben ervan overtuigd dat je een probleemloos systeem kan afleveren? Dream on! Ik denk dat er een aantal testsets (zoals jij het noemt) de beste zijn ter wereld en dat zijn die van Apple, Google en Microsoft. Denk jij dat deze bedrijven iets vergeten als miljoenen en misschien richting miljard gebruikers deze gebruiken?

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ach, Microsoft heeft jaren en jaren aan een stuk een OS geleverd dat virus gevoelig is. Nu het eens wat minder gaat bij Apple zijn ze er natuurlijk als de kippen bij.

    Natuurlijk is die fout onvergeeflijk. We hebben de menskes aan de Windows kant nu wel heel veel voer gegeven want hier gaan ze nog jaren mee voort kunnen.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Nee een probleemloos systeem zal zeker niet lukken, maar dit waren niet de minste blunders, en dit kan je gewoonweg niet meer onder de “te verwachten” problemen scharen.

    Vind het dan ook best kwalijk dat meneer Schiller het bagetaliseerd en het slechts “een slechte week” noemt.

    Ik snap dat de impact op hem persoonlijk niet zo groot is, en hij zal er ook geen boterham minder om gegeten hebben, maar er zijn miljoenen gebruikers waarbij de impact vele malen groter waren, vooral de mensen die met hun bedrijf afhankelijk waren van hun Apple producten.

    Ik geloof best dat er getest wordt bij Apple, echter zou voor mij de test periode best wat langer mogen zijn, als in 1 jaar ontwikkelen, en 1 jaar lang testen, hiermee zullen dit soort blunders gereduceerd worden tot een minimum.

    Verder gewoon borgen (vastleggen) en voorkomen dat het niet weer gebeurd.?

  • Profielfoto
    Facundo

    @knekkie dus jij ben ervan overtuigd dat je een probleemloos systeem kan afleveren? Dream on!

    Het lukt Airbus en Boeing vrij aardig.

  • Profielfoto
    Di May

    De soft van een busje Air of soortgelijken wordt niet om de haverklap vernieuwd …

    Ander voorbeeld :

    De NASA gebruikt soft die nog ontwikkeld werd in de prehistorie.
    Door de jaren heen zijn alle mogelijke bugs eruit weg gewrongen.
    Minder nieuw. Meer zekerheid.

    Maar ja, wij willen iedere week onze portie nieuwigheid.

  • Profielfoto
    Facundo

    De soft van een busje Air of soortgelijken wordt niet om de haverklap vernieuwd …

    Wat een absurde gedachte. Ze zijn er dagelijks mee bezig. Je denkt zeker dat (bijv.) de nieuwe bleedless engines geen drastische updates behoeven?? Of al het radarvekeer? Of het paperless vliegen? Enz., enz., enz.

    Maar ja, wij willen iedere week onze portie nieuwigheid.

    Niet namens anderen spreken. Ik ken er minstens zoveel die niet elke week op nieuwigheden zitten te wachten. Die gebruiken het voor serieuze zaken, en willen dus zekerheid. Nog afgezien van wat als ‘nieuwigheid’ kan worden betiteld.

  • Profielfoto
    Di May

    @ Facunda :

    Het is inderdaad zoals jij het zegt.
    Min of meer …

  • Profielfoto
    kasuja

    @knekkie dus jij ben ervan overtuigd dat je een probleemloos systeem kan afleveren? Dream on!…

    Fris je kennis over gestructureerd testen volgens TMAP en ISTQB even op.
    Dan kunnen we verder praten.