Kledingbedrijf klaagt Apple aan om App Store-logo

15 reacties

Is het je opgevallen dat de App Store sinds iOS 11 een nieuw logo heeft? De verschillen zijn klein, maar het logo bestaat nu uit alleen lijnen en niet meer uit losse potloden en een kwast. Het Chinese kledingbedrijf Kon is daar echter niet blij mee.

Het bedrijf claimt een beeldmerk op het door Apple gebruikte logo te hebben. De iPhone-maker wordt in China dan ook aangeklaagd door Kon en het kledingbedrijf zet groots in. Er wordt een verkoopverbod geëist.

Overeenkomsten moeilijk te ontkennen

Rechtszaken zijn voor een groot bedrijf als Apple dagelijkse kost en gaan vaak nergens over, maar in dit geval zijn de overeenkomsten moeilijk te ontkennen. Kon werd in 2009 opgericht en denkt een sterke zaak te hebben. Het bedrijf eist naast een verkoopverbod ook publieke excuses en een financiële compensatie. Het gaat in eerste instantie om een verkoopverbod in China. Een belangrijke groeimarkt voor Apple.

App Store (links) en het Kon-logo (rechts) – Klik/tap voor groter.

Er zijn ook een aantal visuele verschillen. Het logo van Kon is volledig zwart, met rechthoekige balken, terwijl het nieuwe App Store-logo bestaat uit afgeronde randen in het wit op een blauwe achtergrond. Dit wordt een zaak om in de gaten te houden. De rechter in China heeft de claim van Kon geaccepteerd en zal binnen enkele weken uitspraak doen.

Volgende verandering App Store niet zo positief

Naast het nieuwe logo is de App Store ook vanbinnen vernieuwd. De appwinkel kreeg samen met iOS 11 een grote make-over die gebruikers moet verleiden om vaker terug te komen. De volgende verandering is misschien wat minder positief. Binnenkort verschijnen advertenties in de App Store (Zie → Volgend jaar ook reclame in Nederlandse App Store)

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Waar zit eigenlijk de A in KON? ?

    Wat een vreselijk slecht logo ook, voor een kledingbedrijf.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het is China hè! Waar tekens vaak iets anders betekenen, dan jij denkt dat ze doen.

  • Profielfoto
    computer space

    Wat een vreselijk slecht logo ook, voor een kledingbedrijf.

    Valt wel mee. Minder erg dan die eindeloze ronde hoeken bij Apple.
    Mag ik alstublieft de vierkante profiel-foto’s terug? En doe meteen vierkante App icoontjes. Windows Phone heeft handoek in de ring gegooid, dus leeggraaien dat metro-design!
    Op het interweb gelukkig makkelijk te fixen met een CSS sheet, maar helaas nog niet zo makkelijk op iOs/Macos.

  • Profielfoto
    SvS

    o… ik vond juist de ronde mooier!
    Vierkant doet nu bij mij …euh… ‘windows’ aan, zakelijk ook.
    Verder weer ’n kinderachtig gedoe van kledingmerk om een slaatje uit te slaan.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Bijzonder lelijke, op drie verschillende manieren afgekapte hoekjes.
    Ik vind dat logo van Apple wel redelijk slecht eigenlijk.

    En het lijkt inderdaad bijzonder veel op dat van Kon, door vrijwel alle kruisingen hetzelfde te maken.

    Waren ze uit gegaan van het oude logo, dan was de gelijkenis al minder.

  • Profielfoto
    SvS

    Waren ze uit gegaan van het oude logo, dan was de gelijkenis al minder.

    .
    Ja, dat was veel mooier en logischer. Niet over alles is ‘less is more’ van toepassing… Niet over alle nieuwigheden is verbetering te noemen.

  • Profielfoto
    Di May

    Hoe evident en hoe mogelijk is het om je logo,
    dat uit één enkel streepje bestaat, te claimen als uniek.

    Lijkt me moeilijk.

    Hoe evident en hoe mogelijk is het om je logo,
    dat uit twee enkele streepjes bestaat, te claimen als uniek.

    Lijkt me lastig.

    Hoe evident en hoe mogelijk is het om je logo,
    dat uit d … … …

    :grin:

  • Profielfoto
    Shmoo

    Streepjes? Dat zijn 3 kinderpistolen in een cirkel.

  • Profielfoto
    Di May

    Shmoo :

    Dan zeg je met andere woorden dat het logo
    van die Chinoiserie niet identiek is met dat van Apple …

    En dat is het in wezen ook.
    Gelijkend, maar niet identiek.

    Ja toch ? …

  • Profielfoto
    Shmoo

    Of niet?

    Ik heb geen idee. Ik vind het allemaal sowieso een beetje onzin omdat een App Store niet veel met kleding te maken heeft. Als het nu beide in dezelfde categorie werkzaam zouden zijn dan kun je nog zeggen dat de ene iets van de andere heeft ‘afgekeken’ maar dit..

    Het blijft allemaal heel moeilijk, volgens mij moet je er ook helemaal niet zo moeilijk over doen als bedrijf zolang mensen zich niet gaan vergissen. dat is toch het doel van een logo of identiteit. Niet dat jij alleenheerser bent/wordt maar dat je herkend wordt.

    Nog een voorbeeld. De stad Brühl in Duitsland (bekend van Phantasialand) heeft al heel erg lang dit logo. Volgens mij is niemand in deze gemeente die denkt dat wanneer je in de bijstand zit dat je dan van de gemeente een koptelefoon krijgt?

  • Profielfoto
    Di May

    Shmoo :

    Je zegt iets directer wat ik bedoelde.

    Die Chinees heeft blijkbaar niets beters te doen dan dat.
    Omdat het misschien niet zo best gaat …

  • Profielfoto
    NielsDam

    Ik denk dat KON nu alleen maar profiteert van de extra publiciteit. Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord, laat staan dat ik dat logo herkend had als kledingmerk.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Een financiële compensatie? Voor wat willen ze dan precies gecompenseerd worden? Welke schade hebben ze geleden??

  • Profielfoto
    oblomov

    En dat in China, een land waarin jatten en namaken de norm is, zonder enige sanctie!

  • Profielfoto
    ahenket

    Chinezen die boos worden om vermeende kopieën? Bwahahaha! Pure cabaret. Daarnaast, als ik dit zo zie is het het je reinste flauwekul en je reinste clickbait/reclame