Volgend jaar ook reclame in Nederlandse App Store

Door: Raymon - 18 reacties

De App Store is met iOS 11 op de schop gegaan. Apple heeft de vormgeving aangepakt, apps en games opgesplitst en licht dagelijks apps uit. Iets waar we in Nederland (en België) nog geen kennis mee hebben gemaakt zijn advertenties in de App Store.

Vandaag kondigde Apple aan dat App Store Ads in 2018 wereldwijd worden uitgerold. Op dit moment zien alleen iOS-gebruikers in Australië, Canada, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de V.S. gesponsorde berichten.

Gesponsorde zoekresultaten

App Store Ads worden alleen in het zoektab applicatiewinkel getoond. Ontwikkelaars kunnen op zoekwoorden adverteren en hun app zal dan boven de organische zoekresultaten worden uitgelicht. Advertenties zijn te herkennen aan de blauwe achtergrond en daarnaast staat het label ‘ad’ naast de naam van de ontwikkelaar. Op kleine iPhones blijft maar weinig ruimte over voor echte zoekresultaten.

App Store Ads 001
Klik/tap voor groter.

Naast een geografische uitbreiding, komt Apple ook met een simpele vorm van adverteren in de App Store. Tot nu toe moesten ontwikkelaars zelf hun zoekwoorden en publiek selecteren. Met App Store Ads Basic is dat niet meer nodig en zorgt Apple voor de juiste targeting. Een ontwikkelaar betaalt een zelf te kiezen bedrag aan Apple voor elke app-installatie via een advertentie.

Niet alle ontwikkelaars zijn enthousiast over advertenties in de appwinkel. Supertop, het bedrijf achter podcast-app Castro, zette in een blogpost de (teleurstellende) resultaten van hun eerste campagne op een rij. Er zijn echter ook succesverhalen te vinden, maar daarbij gaat het vooral om grote bedrijven.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    arno1975

    Geweldig, echt geweldig! Hebben we ook echt nodig…
    Laat ze nou eens met Apple Pay komen.
    Kwalitatief Uiterst Teleurstellend, niets meer, niets minder

  • Profielfoto
    monty python

    Vind ik ook teleurstellend. Ecosysteem van Apple moet het net hebben van zoveel mogelijk reclamevrij te blijven.
    Ik heb het ondertussen écht gehad met ELKE vorm van reclame.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Verdomd slechte ontwikkeling voor de kleine ontwikkelaar

  • Profielfoto
    edbdgsk

    Ik kwam voor de update vaak in de appstore om recensies van apps te bekijken. Tegenwoordig zie ik vaak recensies van 6 jaar oud bovenaan staan de meest recente kun je niet meer opvragen dus zo heb je er ook weinig aan. Ik vind de nieuwe appstore ook heel rommelig en onoverzichtelijk, met reclame erin is het feest helemaal compleet, dan kom ik er waarschijnlijk nog minder.
    Vraag me af of er meer mensen zijn die ook zoiets denken.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Ja er word natuurlijk nog niet genoeg verdiend en genoeg belasting ontweken :D….
    Ben benieuwd waneer we reclame moe zijn….

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Vind ik ook teleurstellend. Ecosysteem van Apple moet het net hebben van zoveel mogelijk reclamevrij te blijven.
    Ik heb het ondertussen écht gehad met ELKE vorm van reclame.

    100% mee eens:-)

  • Profielfoto
    donut

    weinig keus!
    Het is Apple of Google…
    en de apps worden binnenkort allemaal gehuurd en niet meer gekocht…
    take it or leave it…

  • Profielfoto
    SvS

    take it or leave it…

    .
    Echt veel liever niet, maar hoe dan anders?

    donut

    en de apps worden binnenkort allemaal gehuurd en niet meer gekocht…

    .
    Allemaal? Ik dacht een deel ervan?

  • Profielfoto
    kasuja

    Dus Apple gaat toch dingen doen met al je gegevens -> aanbieden aan adverteerders voor directe relevante reclames.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Vind ik ook teleurstellend. Ecosysteem van Apple moet het net hebben van zoveel mogelijk reclamevrij te blijven.
    Ik heb het ondertussen écht gehad met ELKE vorm van reclame.

    Inderdaad. Hier ook: Addblockers op telefoon en computer, geen kabel-TV (vijftien jaar geleden mee gestopt en nooit gemist) enkel Netflix.

    Als je dan toch nog een TV kijkt bij iemand anders, dan valt het je pas op hoeveel reclame je door je strot geramd krijgt. Dan zie je trouwens pas hoe compleet over the top de meeste reclames zijn.

    Wat betreft die gesponsorde zoekresultaten: daar kan ik eigenlijk nog wel mee leven. De ontwikkelaar betaalt om bovenaan in de rij te staan. Tja. Dat is jammer voor de kleine visjes natuurlijk. Maar voor mij persoonlijk vind ik het niet zo’n groot probleem.

  • Profielfoto
    puccini

    Daar zaten we echt op te wachten:evil:

  • Profielfoto
    Gnomity
     
    Inderdaad. Hier ook: Addblockers op telefoon en computer, geen kabel-TV (vijftien jaar geleden mee gestopt en nooit gemist) enkel Netflix.
     
    Als je dan toch nog een TV kijkt bij iemand anders, dan valt het je pas op hoeveel reclame je door je strot geramd krijgt. Dan zie je trouwens pas hoe compleet over the top de meeste reclames zijn.
     
    Wat betreft die gesponsorde zoekresultaten: daar kan ik eigenlijk nog wel mee leven. De ontwikkelaar betaalt om bovenaan in de rij te staan. Tja. Dat is jammer voor de kleine visjes natuurlijk. Maar voor mij persoonlijk vind ik het niet zo’n groot probleem.
     

    Hier alleen Netflix, Amazon Prime en uitzending gemist via de tv. We ergerden ons groen en geel aan de enorme blokken met reclame die soms wel 10 min duren! En tegenwoordig is er alleen maar rotzooi te zien op tv.
    Ik mis de tv niet en we zullen dit ook niet meer afnemen.

    Op internet wordt je ook doodgegooid met reclame. Neem deze website als voorbeeld. Als ik mijn adblocker uit zet krijg ik bijna epileptische aanvallen. Zolang beheerders niet fatsoenlijke advertenties inbouwen blijf ik ze keurig blokkeren. Ik kan de Adguard extensie aanbevelen.

    Gesponsorde zoekresultaten vind ik ook niet echt hinderlijk. Waar ik wel bang voor ben is dat het scheefgroei veroorzaakt in de store maar ik denk dat we moeten afwachten hoe dit in de praktijk gaat lopen.

  • Profielfoto
    SvS

    Ik ook, scheefgroei, ik heb het te doen met ‘kleine’ ontwikkelaars. Er zitten pareltjes tussen.

  • Profielfoto
    bArtificial

    Ik kom nu tot de conclusie dat ik nooit “zoek” naar een app in de Appstore. Dat doe ik wel op Google. Als ik dan de keuze heb gemaakt tik ik de naam van de app in in de Appstore om hem vervolgens te downloaden. De rest zie ik niet eens. Dus adverteer zoveel je wil; als ik niet specifiek op zoek ben naar je app zal ik hem ook niet downloaden.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Zou inderdaad wel tot een scheefgroei kunnen leiden. Het is aan de sites zoals OMT en iCulture om de pareltjes van de kleine ontwikkelaar onder de aandacht te brengen bij het grote publiek.

    Ik gebruik deze adblocker. Als het nu zou gaan om kleine niet bewegende advertenties, dan zou ik die blocker met plezier afzetten. Maar de reclame op sommige site is écht extreem vervelend. Als je de site niet meer fatsoenlijk kan gebruiken omdat de helft vol staat met reclame, dan heb ik geen problemen met een adblocker.

  • Profielfoto
    Di May

    Wil ik deze démarche van Apple wel geloven ?

    :sad::mrgreen:

  • Profielfoto
    SvS

    Zou inderdaad wel tot een scheefgroei kunnen leiden. Het is aan de sites zoals OMT en iCulture om de pareltjes van de kleine ontwikkelaar onder de aandacht te brengen bij het grote publiek.

    Ik gebruik deze adblocker. Als het nu zou gaan om kleine niet bewegende advertenties, dan zou ik die blocker met plezier afzetten. Maar de reclame op sommige site is écht extreem vervelend. Als je de site niet meer fatsoenlijk kan gebruiken omdat de helft vol staat met reclame, dan heb ik geen problemen met een adblocker.

    +1 -> hier hetzelfde.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Ik wil geen reclame op mijn iphone. Punt. Dit is een van de redenen waarom ik Apple heb.