YouTube lost accuproblemen iOS-app op

5 reacties

Twee weken gelden schreven we over accuproblemen met de app van YouTube op iPhone en iPad. Een aantal gebruikers klaagde over extreem hoog accugebruik en abnormale temperatuurstijgingen tijdens het kijken van een video op Google’s dienst.

Vandaag laat YouTube weten dat het probleem dat het hoge accugebruik veroorzaakte opgelost is. Versie 12.45 van de iOS-app staat klaar en maakt een eind aan het op de achtergrond leegslurpen van je accu.

Oorzaak blijft onbekend

Wat het probleem veroorzaakte is niet erg duidelijk. Het was in ieder geval niets met iOS 11, want ook iOS 10-gebruikers hadden te maken met hoog accugebruik en temperatuurstijgingen. De videodienst van Google meldt in de Engelse release notes alleen “Fixed an issue with battery usage”. In de Nederlandse App Store moeten we het ook doen met de mededeling dat er bugs zijn opgelost. Wij konden tijdens een test met de iPhone X geen abnormaal accugebruik of hoge temperaturen meten. Had jij last van dit probleem? Laat dan weten of deze update het voor jou heeft opgelost.

Dit behoort gelukkig tot het verleden – Klik/tap voor groter.

Nu de codec-oorlog nog

Nu dit probleem opgelost is, kunnen we door naar het volgende item op het verlanglijstje van veel Apple-gebruikers: ondersteuning voor 4K-video op de Apple TV en Safari. Helaas lijkt de oorlog die Apple en YouTube over video-codecs voeren nog lang niet ten einde.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    DaveFlash

    Mijn iPad op iOS 10 lijkt nu ook langer mee te gaan op het eerste gezicht…

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Oh, das super! Ik vraag me wel af hoe lang die “codec-oorlog” gaat duren, want zowel Apple als Google staan er niet echt meteen bekend om om toe te geven. Maar uiteindelijk zullen ze toch tot een overeenkomst moeten komen toch?

  • Profielfoto
    xaddict

    @DBLCreations dat hebben ze tot nog toe nog nooit gedaan hoor, toegeven.

    Bovendien is Apple niet de enige in die codec-oorlog. H.264 en 265 zijn gelicensieerde codecs. Google wil graag open source codecs. Samsung, Mozilla, Microsoft, Adobe, etc. Hebben hier ook allemaal een zegje in. Als Adobe bijvoorbeeld geen open source codecs levert bij After Effects en Première gaan er dús minder mensen vanaf weten en het gebruiken.

    De oplossing is gelukkig makkelijk: gewoon overal waar je maar kunt VLC gebruiken:)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @DBLCreations dat hebben ze tot nog toe nog nooit gedaan hoor, toegeven.

    Bovendien is Apple niet de enige in die codec-oorlog. H.264 en 265 zijn gelicensieerde codecs. Google wil graag open source codecs. Samsung, Mozilla, Microsoft, Adobe, etc. Hebben hier ook allemaal een zegje in. Als Adobe bijvoorbeeld geen open source codecs levert bij After Effects en Première gaan er dús minder mensen vanaf weten en het gebruiken.

    De oplossing is gelukkig makkelijk: gewoon overal waar je maar kunt VLC gebruiken:)

    Ja, dat is ook waar, toegeven zullen ze niet doen. VLC gebruik ik idd op mijn Mac Pro, maar werkt dat ook goed op een iPhone? Of is daar andere (betere) software voor?

    Verder, zou het niet makkelijker zijn mochten ze gewoon één en dezelfde codec gebruiken ?:P

  • Profielfoto
    Humain

    Ik heb sinds een week de Youtube app niet meer op mijn 6s staan ivm kokend achterkantje en drain. Nu maar weer eens een poging wagen.

    Wat ik zelf ondervind is dat de App store ook draint, als er veel updates zijn verlies is zo 1% per 10 seconden. En dat terwijl mijn 6s onlangs nog een gratis nieuwe accu heeft gekregen. Voor iOS 11 was dit niet het geval.