Weekend poll: Shop jij bij Amazon?

Door: Raymon Mens - 29 reacties

Amazon is wereldwijd bekend, maar de dienstverlening in Nederland is beperkt. De Amerikaanse gigant heeft de Benelux echter steeds scherper in het vizier. De Duitse site is in het Nederlands vertaald en Prime-bezorging is sinds kort beschikbaar in de Benelux.

Shop jij al bij Amazon via de Duitse site, of blijf je webshops zoals Coolblue en Bol.com trouw? Stem tot maandag 17:00 uur in onze weekend poll!

Reacties

29 reacties
  • Profielfoto
    qbdbd

    Begint steeds interessanter te worden. Overweeg ook sterk om een van mijn webwinkels te gaan toevoegen aan de Duitse versie. Omzetten schijnen goed te zijn.

  • Profielfoto
    pruus

    De prijzen liggen hoger dan in China-shops. Ik vind de bezorgkosten nog erg hoog. Als bezorgen voordeliger wordt, dan koop ik er vaker.

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    Nou ik koop er enkel zooi die je nergens anders vindt.
    Voor mijn iPad Pro 10,5-inch heb ik de Khomo Companion gekocht. Het is een cover voor de achterkant voor iPad Pro, zodat je achterkant beschermt is terwijl je een Smart Cover of Smart Keyboard op je iPad kunt zetten. Het infantiele logo staat bovendien aan de binnenzijde, persoonlijk weiger ik bv. Apple Watch bandjes van third-parties te kopen aangezien er steeds wel een lelijk logo te vinden is, iets wat bij deze case dus prima opgelost is. De Cover kost iets van een €15, kwalitatief is het niet naar de exacte normen van Apple, maar het materiaal is erg gelijk aan dat van Apple’s Smart Cover of Smart Keyboard. Afwerkingen en uitsparingen zijn soms wat ruim en overbodig gemaakt, maar al bij al had ik dit product niet van een third-party verwacht, en al zeker niet voor dié prijs. Laat je niet leiden door de prijs zou ik zo zeggen, ik vind de Khomo Companion alleszins superieur t.o.v. diverse duurdere cases.
    Ik vind het jammer dat Apple geen first-party backcover aanbiedt.
    9to5mac heeft er trouwens een mooie review van! https://youtu.be/QdfcbUotIF8

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    De prijzen liggen hoger dan in China-shops. Ik vind de bezorgkosten nog erg hoog. Als bezorgen voordeliger wordt, dan koop ik er vaker.

    Hebben we het hier over origineel spul, originele nasmaak of echte China kwaliteit, dat uit elkaar valt als je er naar kijkt?

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    De prijzen liggen hoger dan in China-shops. Ik vind de bezorgkosten nog erg hoog. Als bezorgen voordeliger wordt, dan koop ik er vaker.

    Hebben we het hier over origineel spul, ‘originele’ nasmaak of echte China kwaliteit, dat uit elkaar valt als je er naar kijkt?
    Sowieso is de bezorging sneller dan via China. Wel DHL, dus daar wordt je niet heel vrolijk van.

  • Profielfoto
    gipsman

    Ik shop geregeld bij amazon.de, .uk, .us, .fr.
    Belgische webshops zijn dun gezaaid, o.m. wgs. verbod op nachtarbeid in diverse sectoren. Soms ook bol.com. of coolblue of oude vertrouwde buurtwinkels.
    Wat verzendkosten betreft: vanaf een minimumbedrag is de verzending van amazon gratis, en ik denk dat het Prime abo sinds kort ook mogelijk is in BE/NL.
    Ik was vorige week bij familie in Los Angeles en daar arriveerden vrijwel dagelijks pakjes van amazon e.a., gadgets, electronica, speelgoed, boeken, maar ook voeding, keukengerei, mineraal water, noem maar ook. Ik heb een vermoeden dat het hier ook die kant opgaat, al spelen de grote afstanden daar ook wel een rol.

  • Profielfoto
    icegodd

    Ik dacht “he leuk ff uitproberen….”

    :x:twisted:

  • Profielfoto
    ujjain

    Ja, zijn helden daar. Klantenservice staat echt op nummer 1. Ze versturen iets opnieuw als iets niet is aangekomen. Een keer 2x verkeerde laptop ontvangen, ik kreeg na contact met klantenservice £100+ tegoed op een volgende laptop.

    Als er iets na 3 maanden kapot gaat, kun je het terug sturen. Daarbij kun je met American Express betalen, dus je krijgt je geld terug via American Express als Amazon je toch in de steek zou laten. Als er iets mis is, dan heb je veiligheid via zowel Amazon als American Express, die zich al vaak bewezen hebben.

    Dat is toch aanzienlijk veiliger dan bij een minder bekende webshop met iDeal betalen. Zelfs met Coolblue heb ik weleens gezeur gehad bij een tweedekans MacBook die binnen 2 maand al zo vaak kernel panic vertoonde en ook na herinstallaties. Helaas met iDeal betaald, dus compleet afhankelijk van leverancier. Coolblue is verder uitstekend vergeleken met de meeste Nederlandse leveranciers, maar de veiligheid die je bij Amazon hebt, heb je net niet. Al accepteren ze gratis PayPal, waarbij je ook nog met American Express zou kunnen betalen.

    Bij Dell later gezeur gehad met een dure computer met defecten en kon hem niet terugsturen omdat ze de bestelling zakelijk hadden ingeboekt, terwijl ik nergens een bedrijfsnaam had ingevuld. Gelukkig het geld via American Express terug gekregen en mocht de computer houden. In Mexico 1 keer probleem met de Hertz-huurauto gehad en €1000 moeten betalen, maar dat stond al snel weer op mijn rekening door American Express.

    Dat doet Amazon gewoon beter. Je hoeft niet bang te zijn een slecht product te krijgen en je geld niet terug te krijgen.

  • Profielfoto
    ujjain

    @icegodd:
    Je moet wel producten aankopen die door Amazon zelf verkocht worden. Bij meer dan €29 aan producten betaal je dan geen verzendkosten.

    Er zijn ook 3rd party sellers en die mogen zelf hun porto- en verpakkingskosten bepalen. Duitse leveranciers vragen inderdaad vaak hoge kosten voor verzending naar Nederland.

    Je kunt ook een gratis Prime-trial nemen en gelijk opzeggen. Dan kun je het een tijdje gratis uitproberen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Italië, Duitsland, Frankrijk. Noem maar op.

    Onder meer al twee keer een televisie gekocht via Amazon ‘buitenland’.

  • Profielfoto
    MrHammond

    Ik shop bij Zwitserse webwinkels…

  • Profielfoto
    N3RD

    Ik koop steeds vaker bij fysieke winkels. Bijvoorbeeld gereedschap voor mijn zaak.
    Leuk die dozenschuivers, maar de jongens en meiden van de klantenservice hebben zelf nog nooit een machine gehanteerd.
    M’n vaste groothandel geeft mij een jaarlijkse korting, op machines iets minder, maar als er iets kapot is of niet juist is regelen zij het voor mij. Een tafelzaag stuk? Dan halen ze ‘m op, regelen de garantie of coulance en brengen ‘m retour. Vaak bellen ze mij om te vragen of het apparaat bij de loods moeten afgeven of op de locatie waar ik op dat moment klus.

    Nog een voorbeeld: net nieuwe koffers gekocht. Geeft Coolblue 5% korting bij aankoop van twee of meer stuks. De fysieke winkel gaf mij 10% omdat ik er vier kocht. Bovendien bezorgt hij ze na sluitingstijd als hij toch naar huis rijdt. Service!

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Eh, wat moet ik kiezen als het zeer zelden is, maar overwegend bij Nederlandse webshops?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Gaat jullie niets aan. Privacy. OMT is zeker weer lekker profieltjes aan het maken over ons … jaja..

  • Profielfoto
    KR1275

    Ik shop meer nog bij .co.uk en .fr. Ze hebben een aantrekkelijk aanbod blu-rays die hier niet te koop is.

  • Profielfoto
    Rickje

    Doe mij maar AliExpress.

  • Profielfoto
    GForce85

    Wat heeft dit met Apple te maken?

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Amazon is toe aan een marktonderzoekje?

  • Profielfoto
    Targaryen

    Erg te spreken over de klantenservice van Amazon (UK en DE). Een paar jaar geleden kocht ik er een cd in deluxe uitvoering. Bij ontvangst bleek het om de gewone jewelcase te gaan. Een mailtje later en ze stuurden mij de deluxe op. Omdat portkosten en ontvangst enzomeer te duur ging zijn voor een retour, mocht ik de gewone gewoon houden. Een vriend van me blij gemaakt met de gewone jewelcase. Prima opgelost.

    Voor elektronica koop ik nauwelijks online. Dat doe ik liever in een fysieke winkel zodat ik kan testen. Een telefoon via een webshop kopen is iets wat ik niet gauw ga doen. Ik ben intussen op zoek naar een e-reader en heb er nu een paar getest in de Mediamarkt en onze boekhandel. Beter dan iets online te bestellen op basis van een review van een ander…

    Ik koop het vaakst bij Coolblue, Bol.Com en Amazon.co.uk. Die laatste gebruik ik enorm vaak voor tweedehands boeken. Ook Bookdepository is daarvoor een aanrader. Wereldwijd gratis verzending en de prijzen zijn zoals bij amazon: hoe meer voorraad, hoe lager de prijs.

  • Profielfoto
    vanhyfte.johnny

    Ik gebruik persoonlijk vooral amazon UK. Zeker met de huidige prijs van de pond kan dit soms erg interessant zijn.

  • Profielfoto
    hfolkertsma

    Stenen winkels!

  • Profielfoto
    MEEUW

    Als je poll hou, is een doel wel belangrijk. En om goed resultaat te hebben, moet er zoveel mogelijk betrouwbare input gegeven worden.

    Dus moeten alle keuzes beschikbaar zijn.
    Anders sluit je input uit. Of word er gekozen tussen input wat eigenlijk niet betrouwbaar is omdat halve “waarheid” is.

    En dat zie ik hier wel vaker, kortzichtige weekend poll.
    Geen clear results.

    En dit is geen zeiken, dit is kritische zijn.

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    Ik winkel met regelmaat bij Amazon, zowel bij DE, UK en US. eBay gebruik ik ook best vaak. Bol.com vind ik zelf niet zo heel fijn, maar ik koop er elke week toch meermaals één of meerdere dingen.

    Webshoppen gaat bij mij zelf zo ver dat ik nog nauwelijks in échte winkels kom. Wel een paar keer per week naar Albert Heijn, de dierenwinkel, en af en toe de stad in voor kleding.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Als je poll hou, is een doel wel belangrijk. En om goed resultaat te hebben, moet er zoveel mogelijk betrouwbare input gegeven worden.

    Dus moeten alle keuzes beschikbaar zijn.
    Anders sluit je input uit. Of word er gekozen tussen input wat eigenlijk niet betrouwbaar is omdat halve “waarheid” is.

    En dat zie ik hier wel vaker, kortzichtige weekend poll.
    Geen clear results.

    En dit is geen zeiken, dit is kritische zijn.

    De manier waarop je het geschreven hebt is zeker kritisch en dat mag. Dat noemen we geen gezeik hoor. Ik in ieder geval toch niet.;-)

  • Profielfoto
    Bart119

    Bij gebrek aan goede Belgisch webshops koop ik vaak bij het Nederlandse Coolblue en Bol.com. Met uitzondering van mijn iMac, die heb ik via de online Apple store gekocht.

    Met Amazon heb ik zo een ervaring.

    Het liefs van al zou ik in een fysieke winkel kopen, maar helaas is mijn ervaring dat de service in “echte” winkels de laatste jaren pakken slechter is als van bovenvernoemde webshops.

    Stap je een winkel binnen voor pakweg een eenvoudige iPad, willen ze je – al bijna op brutale wijze – de iPad Pro 4G aansmeren met extra garantie en verzekering en een afbetalingsplan aan 45€ per maand slechts 48 maanden lang waarbij je er voor dat geld nog een iPhone 7 bij krijgt (aangezien het minimum kredietbedrag 2000€ is).

    En dat terwijl je dan nog vaak te maken krijgt met een verkoper die totaal geen technische kennis van het betreffende product heeft, maar alleen maar het prijskaartje kent.

    Foute aankoop gedaan die je na 4 dagen wil omruilen? Pech, dan had je het maar online moeten kopen.

    @N3RD, in dit geval geef ik je gelijk, gereedschap en machines koop ik ook bij de gespecialiseerde winkel hier in ’t dorp, waarbij ik alles aan prima prijzen kan kopen. Dit ligt toch net wat anders als consumentenelektronica.

  • Profielfoto
    A_A

    Ik mis wel een keuze bij de poll,
    Ik koop bij allerlei webwinkels in Nederland en buiten Nederland.
    heb alleen nog nooit bij amazon iets gekocht.

  • Profielfoto
    SvS

    Ik winkel met regelmaat bij Amazon, zowel bij DE, UK en US. eBay gebruik ik ook best vaak. Bol.com vind ik zelf niet zo heel fijn, maar ik koop er elke week toch meermaals één of meerdere dingen.

    Webshoppen gaat bij mij zelf zo ver dat ik nog nauwelijks in échte winkels kom. Wel een paar keer per week naar Albert Heijn, de dierenwinkel, en af en toe de stad in voor kleding.

    Amazon US lukt niet zonder verzendkosten of is er een manier om dat te omzeilen?

  • Profielfoto
    WillemZ

    Amazon is zo’n bedrijf dat ze moeten gaan opsplitsen.
    Te machtig geworden.

    In Duitsland zijn legio voorbeelden van leveranciers die via Amazon verkopen.
    Wordt een product een groot succes, dan haalt Amazon het in zijn hoofd om het product zelf in China te laten maken en zelf in de webshop te gooien.
    En bedankt, leverancier! Amazon verdient nu nog meer.

    Dit soort maffia praktijken kunnen omdat zo’n partij veel te groot en machtig is.
    En omdat de wetgeving dit toestaat.

  • Profielfoto
    SvS

    En dan twijfel je toch over kwaliteit! Liever origineel. (bijv. èchte Lego dan Chinese ‘Lepin‘).