Garantie MacBooks met coatingproblemen opnieuw uitgebreid

Raymon op 22 november 2017 13 reacties Laatste door oli4

Een aantal MacBooks wordt geplaagd door een hardnekkig probleem. Er ontstaan beschadigingen in de coating van het scherm en soms laat deze helemaal los. Apple is op de hoogte en lanceerde in 2015 een programma voor verlengde garantie.

Begin dit jaar werd de verlengde garantie uitgebreid. Bezitters van een MacBook met coatingproblemen kunnen vier jaar na aankoop een gratis reparatie krijgen. Nu heeft Apple het programma opnieuw uitgebreid.

Meer MacBooks met verlengde garantie

Volgens interne documenten die in handen zijn van MacRumors geldt de verlengde garantie op het scherm ook voor de nieuwste MacBooks. Blijkbaar ontstaan ook bij de nieuwste MacBook Pro en 12-inch MacBook beschadigingen in de schermcoating. Deze modellen komen in aanmerking voor vier jaar garantie:

  • 13-inch MacBook Pro: Early 2013, Late 2013, Mid 2014, Early 2015, 2016 en 2017.
  • 15-inch MacBook Pro: Early 2013, Late 2013, Mid 2014, Mid 2015, 2016, en 2017.
  • 12-inch MacBook: Early 2015, Early 2016 en Early 2017.
macbookrose

Klik/tap voor groter.

Hoe de coatingproblemen ontstaan is nog steeds onduidelijk. Apple laat niets los over de oorzaak, maar het vermoeden is dat de toetsen of behuizing het scherm raken wanneer de laptop is dichtgeklapt.

MacBook laten repareren

Heeft jouw MacBook last van dit probleem? Vraag dan bij Apple service aan via de support-website. Klik hier op Mac en zoek vervolgens naar Scherm of weergavekwaliteit. Vervolgens kun je een afspraak maken om je MacBook in te leveren of op te sturen. Als het serienummer wordt gevraagd, kun je dit vinden door linksboven op het Apple-icoon te klikken en te kiezen voor Over deze Mac. Alle medewerkers zouden op de hoogte moeten zijn van de verlengde garantie voor het probleem dat ook wel als ‘Staingate‘ bekend is geworden.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

13 reacties

Profielfoto

DaveFlash op 22 november 2017

Vreemd, voor de Macbooks komt Apple wél met een (uitbreiding van) vervangingsprogramma maar voor de batterijproblemen met de iPhone 6 en 6 Plus houden ze zich angstvallig stil, heb pas zelf bij een Optie 1-winkel maar mijn batterij laten vervangen op eigen kosten… want de iphone viel zo vaak uit, dat er niet meer mee te werken viel… Ronduit schandalig gewoon dat ik dit zelf moest oplossen, terwijl Apple weet dat het probleem het zelfde is als die bij de iPhone 6S en 6S plus speelt, waarvoor ze wel kosteloos de batterij vervangen!

Profielfoto

Tov op 22 november 2017

Ik blijf dit een moeilijk te begrijpen verhaal vinden hoor. Ik heb een Macbook Pro 13 inch uit begin 2015, en daarvan is onlangs het scherm vervangen. Het probleem is dat de anti-reflectiecoating na verloop van tijd aangetast kan worden. Oorzaken kunnen verschillend zijn: aanraking door vingers (huidvet heeft een bepaalde zuurtegraad), aanraking door de toetsen, of het gebruik van verkeerde schoonmaakmiddelen. Het échte probleem is natuurlijk dat de coating te gevoelig is. En dát probleem is nog steeds niet verholpen. Want de Apple medewerker in de Apple store Haarlem vertelde mij dat het probleem zich zomaar nog een keer kan voordoen. Als garantietermijn zou de vervangingsdatum van het scherm gelden, de teller staat dus weer op nul. Maar het blijft mij verbazen dat Apple alleen inzet op het ‘netjes’ vervangen van de schermen, en ze niet in staat zijn om het probleem structureel op te lossen. Het probleem doet zich voor bij een brede range Macbooks (uit meerdere bouwjaren), en doet in mijn ogen afbreuk aan de goede reputatie die Apple heeft opgebouwd mbt kwaliteit.Waarom ze dit niet structureel oplossen is mij dus een raadsel….

Profielfoto

they op 22 november 2017

Ik heb hem begin dit jaar in maart laten vervangen, en hij begint nu alweer los te laten. Hiervoor heb ik een macbook uit 2009 tot 2014 gehad, en ik had nooit dit probleem.

Profielfoto

Q-collective op 22 november 2017

Als garantietermijn zou de vervangingsdatum van het scherm gelden, de teller staat dus weer op nul.

Dat heb je verkeerd begrepen. Op een reparatie heb je 90 dagen reparatiegarantie:

Biedt Apple garantie op de service voor mijn op Intel gebaseerde iMac?
Voor op Intel gebaseerde iMacs die gedekt zijn onder de Apple Beperkte Garantie voor één jaar, biedt Apple een garantie tegen defecten die voortvloeien uit de uitgevoerde service gedurende 90 dagen vanaf de servicedatum of gedurende de resterende garantieperiode, als deze resterende periode langer is. Voor op Intel gebaseerde iMacs die niet gedekt zijn onder de Apple Beperkte Garantie voor één jaar, biedt Apple een garantie tegen defecten die voortvloeien uit de uitgevoerde service gedurende 90 dagen vanaf de servicedatum.

Ik heb hem begin dit jaar in maart laten vervangen, en hij begint nu alweer los te laten. Hiervoor heb ik een macbook uit 2009 tot 2014 gehad, en ik had nooit dit probleem.

Correct, alleen retina schermen hebben dit probleem.

Profielfoto

Engineer op 22 november 2017

Apple support geeft telefonisch aan dat er geen sprake van wijziging of uitbreiding van het vervangingsprogramma is en verwijst naar de genius bar.

De genius bar heeft al weken geen enkele slot beschikbaar en zonder afspraak ben ik in Amsterdam al twee maal zonder hulp weggestuurd.

Ondertussen is mijn macbook 3,5 jaar oud en is het bevlekte scherm 1 jaar geleden vervangen voor een eveneens verkeerd geproduceerd scherm. Het argument dat de macbook meer dan 3 jaar oud is lijkt mij dan ook compleet ongeldig. Apple is verantwoordelijk voor het bieden van een deugdelijk product, niet een product dat net de garantieperiode haalt of een vervanging die het product net over de garantieperiode tilt.

Wat voor advies kan men mij nog geven?

Profielfoto

Q-collective op 22 november 2017

Apple support geeft telefonisch aan dat er geen sprake van wijziging of uitbreiding van het vervangingsprogramma is en verwijst naar de genius bar.

Vreemd, maar wellicht dat de documentatie bij AppleCare anders is dan de documentatie van de servicepunten (waar dus de documentatie van gelekt is). Ook bij een groot bedrijf als Apple wil er weleens wat misgaan.

De genius bar heeft al weken geen enkele slot beschikbaar en zonder afspraak ben ik in Amsterdam al twee maal zonder hulp weggestuurd.

Ga naar een ander servicepunt, zoals Amac?

Ondertussen is mijn macbook 3,5 jaar oud en is het bevlekte scherm 1 jaar geleden vervangen voor een eveneens verkeerd geproduceerd scherm. Het argument dat de macbook meer dan 3 jaar oud is lijkt mij dan ook compleet ongeldig. Apple is verantwoordelijk voor het bieden van een deugdelijk product, niet een product dat net de garantieperiode haalt of een vervanging die het product net over de garantieperiode tilt.

Wat voor advies kan men mij nog geven?

Termen als “deugdelijk product” is wat wordt afgedekt onder consumentenrecht. Is je toestel particulier aangeschaft, kun je bij je aankooppunt consumentenrecht claimen. Aangezien dit een duidelijk fabricageprobleem is, kan de claim niet zonder meer worden afgewezen (de Nederlandse wet stelt daar geen directe tijdslimiet op).

Profielfoto

puchelaar op 22 november 2017

Op basis van dit bericht met blijdschap in mijn hart toch maar weer gaan proberen een afspraak te maken bij een Genius Bar.

Mijn 15″ late2013 heeft in 2014 al eens een nieuw scherm gehad. In eerste instantie werd toen gezegd dat het probleem door mij veroorzaakt was; indeuken van het scherm tijdens transport zou ervoor hebben gezorgd dat de toetsen het scherm raken. Heb toen akkoord gegeven om het à €560 (±) toch maar te vervangen, maar toen ik het terugkreeg bleek het alsnog onder garantie te zijn.

Ergens eind 2015 (schat ik) deed het zich opnieuw voor, op dezelfde plek. Geen uitgebreide Apple Care, en ik had op dat moment het geld er niet voor over om het eventueel op eigen kosten te doen. Dat het probleem door mij komt kan nu echt niet meer; ik heb ‘m sindsdien altijd in het deksel van een Pelicase, dus daar kan bij wijze van spreken een olifant op gaan staan zonder dat er schade gaat optreden.

Nu wellicht alsnog onder uitgebreide garantie, maar helaas… afspraak maken via website lukt niet (alles vol), dus even gebeld. Adves van de telefoniste; “alles zit vol, ook bij de Resellers, want voor Macs zijn er minder plaatsen dan voor iPhones, maar bij bijv. de Amac kunt u gewoon toch af en toe even proberen door binnen te lopen”…

Briljante oplossing natuurlijk, zeker bij de Amac hier om de hoek waar ik al vaker niet serieus genomen ben. Ik ga het binnenkort uit arren moede toch maar proberen, maar de blijdschap in mijn hart is weer verdwenen;)

Voor anderen die dit probleem ook hebben; succes en sterkte, want ook Apple kan bureaucratisch zijn…

Profielfoto

eubank op 22 november 2017

Hier hetzelfde probleem. Vorig jaar heb ik het scherm van mijn 13 inch mid 2014 MacBook Pro laten vervangen. Gelukkig viel dat onder het repair program. Sinds 2 weken weer hetzelfde euvel. Ik ga maar weer proberen een afspraak te maken in Haarlem, maar heb er weinig vertrouwen in….

Profielfoto

Tov op 22 november 2017

En iedereen vindt het maar normaal dat Apple al die ondeugdelijke schermen blijft vervangen, en niet voor een structurele oplossing zorgt? Het moet technisch toch mogelijk zijn om een vervangend scherm te plaatsen dat niet meer wordt getergd door de problemen met de coating?

Profielfoto

eubank op 22 november 2017

Ik vind dit zeker niet normaal. Had niet verwacht dat na vervanging van het scherm dit nogmaals zou gebeuren. En zie nu maar eens een afspraak te maken bij de genius Bar in een Apple Store. Alles vol en maximaal een week vooruit plannen. Is het zo vreemd dat ik een afspraak over een week of 3 a 4 in wil plannen? Wellicht is er dan wel ruimte.

Profielfoto

Q-collective op 22 november 2017

Alles vol en maximaal een week vooruit plannen. Is het zo vreemd dat ik een afspraak over een week of 3 a 4 in wil plannen? Wellicht is er dan wel ruimte.

Ja, of ze zitten dan vier weken vol en je hebt het probleem verplaatst.

Profielfoto

ajschot op 23 november 2017

bij mijn macbookpro 2015 begint het scherm nu ook de ‘ vlekken’ steeds meer te vertonen…. toch binnenkort maar even langs de Apple Store

Profielfoto

oli4 op 24 november 2017

Ik heb mijn scherm al 3 keer laten vervangen. De laatste keer werd verteld dat ik niet met een spray het scherm mag schoonmaken. Sinds dien geen probleem meer gehad.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?