Nieuw in iOS 11.2: app-abonnementen met proefperiode
12 reactiesSteeds meer software vereist een abonnement. Niet alleen grote apps zoals Office en Adobe Creative Cloud, ook kleine iOS-apps vragen vaak een maandelijkse of jaarlijkse betaling. Apple springt daar met iOS 11.2 op in met nieuwe opties.
Ontwikkelaars kunnen in de volgende iOS-versie een proefperiode voor abonnementen implementeren. Ontwikkelaars kunnen zelf de prijs en duur van deze proefperiode bepalen. Het vereist enkele regels code.
Gunstig voor gebruiker en ontwikkelaar
Introductietarieven worden buiten de App Store al veel toegepast en zijn een beproefd middel voor het aan de man brengen van abonnementen. Voor gebruikers is het ook prettig om de functionaliteit van een app uit te kunnen proberen zonder meteen de hoofdprijs te betalen. Ontwikkelaars kunnen de prijs zelf bepalen, dus deze ook op € 0,00 zetten en zo een gratis proefperiode aanbieden.

Voor ontwikkelaars is dit ook gunstig. Voorheen kon een proefperiode alleen als in-app-aankoop van € 0,00 aangeboden worden. Daarna moest de gebruiker opnieuw overtuigd worden om een abonnement te nemen. Nu neemt de gebruiker meteen een doorlopend abonnement en wordt het introductietarief berekend. Diensten als Netflix en HBO zullen hier graag gebruik van maken. iOS 11.2 is momenteel in betafase en wordt binnen enkele weken verwacht.
App-abonnementen niet geliefd
Het is duidelijk dat Apple steeds meer op abonnementen inzet. Phil Schiller, chef App Store, zei eerder dit jaar al dat abonnementen “het juiste verdienmodel voor de toekomst” zijn. Toch zien gebruikers het lang niet altijd zitten om maandelijks voor applicaties te betalen. In een recente poll onder onze lezers gaf aar liefst 70 procent aan met tegenzin maandelijks voor software te betalen. De helft van de respondenten zoekt bewust software die geen abonnement vereist.
