ING als eerste Nederlandse bank klaar voor Face ID

Door: Raymon Mens - 17 reacties

ING houdt zijn imago als technische innovator binnen de bankensector hoog en is als eerste Nederlandse bank klaar voor Face ID van de iPhone X. Dat wil zeggen dat je nu niet alleen met gezichtsherkenning kunt inloggen, maar ook betalingen kunt bevestigen.

De bank biedt twee opties. Je kunt Face ID alleen voor inloggen gebruiken, of ook overschrijvingen met de gezichtsscanner laten. Rabobank en ABN AMRO zijn nog niet klaar voor Face ID en de iPhone X.

Face ID in ING-app activeren

De ING-app vraagt wanneer je inlogt met je mobiele pincode automatisch of je Face ID wil instellen. Als de app dit niet vraagt, heb je mogelijk geen toestemming gegeven om de gezichtsscanner te gebruiken. Je kunt dit in iOS alsnog doen via Instellingen → Face ID en toegangscode → Andere apps.

ING Face ID 16x9
Klik/tap voor groter.

ABN AMRO en Rabobank lopen achter

In principe zou iedere bankieren-app die Touch ID ondersteunt ook met Face ID moeten werken. Apple heeft de API voor biometrische identificatie zo ontworpen dat het niet uitmaakt of de vingerafdrukscanner of gezichtsscanner wordt gebruikt. Het is daarom opmerkelijk dat de apps van ABN AMRO en Rabobank geheel niet met de gezichtsscanner van de iPhone X werken.

De Rabobank-app is wel geoptimaliseerd voor het grote scherm van de iPhone X, maar biometrische identificatie is uitgeschakeld omdat het nog niet goed zou werken. ABN AMRO heeft biometrische identificatie ook uitgeschakeld en zijn app nog niet voor het iPhone X-scherm geoptimaliseerd. Bunq Bank ondersteunt formeel geen Face ID, maar laat Touch ID actief, waardoor de gezichtsscanner prima werkt.

rabo ing bunq face id 001
Van links naar rechts: Rabobank, ABN AMRO en Bunq op de iPhone X – Klik/tap voor groter.

Voor de Rabobank is er nog meer werk aan de winkel. De virtuele home-balk van de iPhone X valt namelijk over het menu onderaan de app. Het is daardoor erg moeilijk om de knoppen te gebruiken.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    UtregCity

    En hup, nu door naar Apple Pay ING!

  • Profielfoto
    Martink

    Maar bunq ondersteunt het toch officieel? Ze hebben de app aangepast voor iPhone X. Daarbij moet je ook instellen dat je faceid wilt ondersteunen anders wordt die uitgeschakeld. (Even iets als een vinkje aanzetten. Meer niet)

    Apps die nog niet voor iOS 11 zijn gecompiled word face-id standaard toegestaan

  • Profielfoto
    ray-

    Dacht nochtans dat alle apps die werken met touch id automatisch met faceid ook zouden werken gezien het een interne omzetting is binnen ios?

  • Profielfoto
    Ross

    Ing is echt goed bezig. Mijn beide banken doen het. Knab werkt er ook mee. In elk geval inloggen. Nu nog aanpassen aan scherm X

  • Profielfoto
    Ross

    En ing heeft net een upgrade gehad voor full screen.

  • Profielfoto
    madcat

    +1 voor UtregCity

    Geef ons Apple Pay en we switchen van bank!

  • Profielfoto
    Xcode

    “Geef ons Apple Pay en we switchen van bank!” +1

  • Profielfoto
    ArMac

    @omt en wanneer gaan jullie zelf jullie app bijwerken voor de iPhone X? Valt me erg tegen dat een platform als OMT niet direct een update klaar heeft staan.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik denk eerder dat de OMT app gedaan is wanneer de nieuwe website klaar is dus ik verwacht niet dat ze nog een hoop gaan stoeien aan die app.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Verbaast met niets van de rabobank.
    Fijn dat de ing wel de focus heeft op apps. Nu inderdaad nog Apple Pay. Maar ik houd m’n hart vast.

  • Profielfoto
    Ree

    Valt me erg tegen dat een platform als OMT niet direct een update klaar heeft staan.

    Ik kan me zo onwijs opwinden over een opmerking als deze! Ongetwijfeld heb jij nooit een app ontwikkeld, anders had je geweten hoeveel tijd er nodig is om zoiets te doen.

    Sure, als app ontwikkeling je core-business is en je productie omgeving 24/7 paraat staat om je app(s) bij te werken, en je hebt de tijd ervoor, dan is het relatief snel gebeurd.

    Voor de rest van de wereld is app-ontwikkeling ofwel een hobby, ofwel een uitbestede opdracht. Het eerste kost veel vrije tijd, het tweede kost een hoop geld.
    Beide moet je maar net beschikking over hebben.

  • Profielfoto
    ArMac

    Valt me erg tegen dat een platform als OMT niet direct een update klaar heeft staan.

    Ik kan me zo onwijs opwinden over een opmerking als deze! Ongetwijfeld heb jij nooit een app ontwikkeld, anders had je geweten hoeveel tijd er nodig is om zoiets te doen.

    Ik ben dagelijks bezig met online ontwikkelingen als Online Marketeer, weet ook zeker wel hoeveel tijd er gaat zitten in ontwikkelingen van App, websites en dergelijke. Maar mijn advies is altijd: als je iets als een app wilt laten ontwikkelen, zorg er dan ook voor dat je deze goed kan onderhouden. Doe iets goed, of doe het niet, anders zorgt het alleen maar voor een slecht gevoel bij gebruikers / doelgroep.

    Dus in geval van OMT, waarbij de app veel functies mist (bijvoorbeeld eenvoudig kunnen citeren van reacties). Stop lekker met je app en zorg ervoor dat je je website optimaliseert voor mobiel. Is veel goedkoper en makkelijker in onderhoud. Maar ga geen halve app, die je niet kunt onderhouden in de markt zetten.

  • Profielfoto
    Ree

    Doe iets goed, of doe het niet

    Goed advies! Maar helaas, mijn 24 jaar ervaring in Web-Development (en een hand vol jaren zijdelings met App development) leert mij dat de wereld niet zo zwart-wit is.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Valt me erg tegen dat een platform als OMT niet direct een update klaar heeft staan.

    Ik kan me zo onwijs opwinden over een opmerking als deze! Ongetwijfeld heb jij nooit een app ontwikkeld, anders had je geweten hoeveel tijd er nodig is om zoiets te doen.

    (…) Stop lekker met je app en zorg ervoor dat je je website optimaliseert voor mobiel. Is veel goedkoper en makkelijker in onderhoud. Maar ga geen halve app, die je niet kunt onderhouden in de markt zetten.

    Wees gerust: de nieuwe, aanstaande website van OMT zal responsive zijn, dus maak je niet druk. Binnenkort* kun je er flink op los citeren, reageren, et cetera… Zonder dat je je hoeft te ergeren aan de App, die inmiddels inderdaad al een enorme tijd stale is. Edit: ik moet mijn stelling iets afzwakken, want ik zie net dat men een bugfix-release heeft uitgebracht vandaag. Maar goed; de vorige update was dan weer een jaar of langer geleden…

    Mijns inziens is de ontwikkeling van de app al gestopt (of toch zo goed als; zie boven) toen OMT met het voornemen kwam om een nieuwe website op te zetten, hetgeen alweer behoorlijk lang geleden is gebeurd. In verreweg de meeste gevallen is een app compleet zinloos; een goed ontwikkelde website volstaat meer dan prima daarvoor. OMT is één van deze gevallen, en ik ben dan ook blij dat men nu deze weg is ingeslagen. Nu nog even* geduld…

    *= Helaas. Ik ben niet betrokken bij de ontwikkeling van de website en heb derhalve helaas geen enkel zicht op hoe lang het nog precies gaat duren. Vragen? Probeer http://www.onemorething.nl/support.

  • Profielfoto
    MrJvG

    Je kunt je inderdaad afvragen wat een toegevoegde waarde is van een OMT-app.

    Maar ontopic. Goed bezig ING!

  • Profielfoto
    iDEOwen

    Waar veel mensen niet aan denken is dat er bij financiele instellingen een policy/beleidswijziging moet plaatsvinden om FaceID toe te kunnen staan. Technisch gezien is het allemaal niet zo spannend, maar je moet wel ineens toestaan dat mensen ipv vingerafdruk nu met gezichtsherkenning gaan werken.
    Apple kan allemaal wel zeggen dat het veilig is, maar dat moet natuurlijk ook door de banken zelf onderzocht worden. Ook bijv of het risico met de ‘evil twin’ wel toelaatbaar zou moeten zijn. En het zou best kunnen zijn dat de ene bank het gewoon niet zou willen toepassen.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    ING is altijd als eerste met vernieuwingen. Perfecte app hebben ze! En het leuke is dat je zelf vanuit de app ook verbeteringen of tips kunt aangeven. Prima!