Verrassing! Glas breekt, zelfs dat van de iPhone X

41 reacties

Of de valtests van verzekeraar SquareTrade nog nieuwswaarde hebben, laten we even in het midden. Wat blijkt? Als je glas op een hard oppervlak laat vallen, ontstaan barsten en beschadigingen. Zo ook bij de iPhone X. Het zou de meest breekbare iPhone ooit zijn.

Volgens Apple is de iPhone X juist gemaakt van het sterkste glas dat ooit in een smartphone ooit is gebruikt. Wie heeft gelijk?

Test SquareTrade

De verzekeraar heeft de iPhone X met een valrobot zowel plat op de voorkant, als de zij- en achterkant laten vallen. In alle gevallen liep het scherm ernstige schade op en reageerde het niet meer. Ook gezichtsscanner Face ID was na een val defect. In een vergelijkbare test overleefde de iPhone 6 en 7 vorig jaar in ieder geval een val op de zijkant. Conclusie: de glazen iPhone is kwetsbaar.

De meest breekbare iPhone ooit?

SquareTrade concludeert dat de iPhone X de meest breekbare iPhone ooit is. Wij betwijfelen dat, want de iPhone X is niet de eerste glazen iPhone ooit gemaakt. In 2010 bracht Apple de iPhone 4 uit en dit toestel had ook een glazen voor- en achterkant. We mogen aannemen dat Apple in die zeven jaar flink wat geleerd heeft over het versterken van glas.

De iPhone 4 was ongetwijfeld de meest breekbare iPhone ooit, en toch zijn nooit bergen klachten over grootschalige schade geweest. Bedenk je ook dat SquareTrade een verzekeraar is die smartphones het liefst zo slecht mogelijk uit de test laat komen. Mensen worden zo immers aangespoord om hun telefoon te verzekeren.

De iPhone 4 (2010) had ook een glazen voor- en achterkant – Klik/tap voor groter.

AppleCare+ is het overwegen waard

Verzekeren is overigens zo’n slecht idee nog niet. De iPhone X is duur en kwetsbaarder dan zijn voorganger. Door de sensoren voor Face ID die achter het scherm zitten, zijn de reparatiekosten bovendien erg hoog. Een schermreparatie kost € 321,10, terwijl het scherm van de iPhone 8 voor € 181,10 gerepareerd is.

Als je een verzekering overweegt, raden wij AppleCare+ aan. Dit is een verzekering die door Apple zelf aangeboden wordt. Hierdoor heb je alleen met Apple te maken en niet met een derde die je iPhone moet opsturen, Je kunt AppleCare+ maximaal 60 dagen na aankoop van een iPhone aanschaffen en je dient de kosten van € 229,- in één keer te betalen. AppleCare+ biedt twee jaar dekking, omgerekend kost het dus net geen tientje per maand.

Reacties

41 reacties
  • Profielfoto
    DNibbeling

    EverythingApplePro denkt daar anders over. https://youtu.be/8vHCBwJVeO4

  • Profielfoto
    brinkey
  • Profielfoto
    html-junky

    AppleCare+ is bijna onverstandig om er niet bij te nemen met die reparatieprijzen

  • Profielfoto
    wensink

    Echter kostte het glas vervangen bij de iPhone 4 niet net zoveel als een nieuwe iPhone SE..

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    Geen 2 units zijn dezelfde, minuscule imperfecties tijdens het productieproces bepalen de breuklijnen en de hoeveelheid kracht nodig is om het glas te breken. Maar zoals in het artikel staat, dat zaakje heeft er alle belang bij dat mensen gaan vrezen hun juweeltje te breken.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    De iPhone 4 was ongetwijfeld de meest breekbare iPhone ooit…

    .
    De 4 was een van de sterkste iPhones ooit.

    De 3 scheurde al aan de achterzijde zonder te vallen bijvoorbeeld. Maar de 4 – die ik toch best wel regelmatig liet vallen – overleed bij mij alleen toen ik hem op een afstand van drie meter over een schoolplein liet stuiteren. En zelfs toen was de achterkant volledig in tact.

  • Profielfoto
    donut

    Het vervangen van een iPhone 4 scherm of achterkant kost nog geen 50 €…

    geen verzekering nodig…
    Heb in 6 jaar tijd 3 keer het glas vervangen

    rest van de telefoon is onbreekbaar- – geldt niet voor de iPhoneX

    glas stuk= telefoon stuk= DUUUUR

  • Profielfoto
    NapO

    Mooi filmpje! Ik sla m lekker over… breekt snel, als je faceid niet meer werkt kan je dan nog wel inloggen? Voor de rest te duur, full screen video beetje gaar met uitvullen…. enz.

    Ik heb m in Mn handen gehad bij de applestore, hoog heb gehalte! Maar ik sla deze ronde ff over… ik want wel op de Xs of de XI versie… :):)

  • Profielfoto
    Bart119

    Het hardste glas is ook niet steeds het sterkste glas;)

    Mijn vorige telefoon was een Huawei P7, technisch gezien alles behalve de beste telefoon, maar bouwkwaliteit? Daar kan Apple heel wat van leren.

    Voorlopig blijft het hier nog steeds een SE, best wel een stevige telefoon.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Ik heb zelden een iPhone 4 gezien zonder versplinterd voor- of achterkantje:)

  • Profielfoto
    Dexter_202

    Ik begrijp werkelijk niet wat voor statistiek jullie erop loslaten dat jullie AppleCare+ aanraden. €225 betalen om €292 te besparen bij een kapot scherm. Dat zou enkel rendabel zijn als de kans op een kapot scherm in 2 jaar meer dan 77% is. Ik weet niet hoe jullie met je telefoon omgaan, maar dat lukt mij niet.

  • Profielfoto
    Didier

    Mijn advies is; koop gewoon een LifeProof case!

  • Profielfoto
    maconly

    Mn 7 en 7 plus gewoon van gear4 case en een glasprotector laten voorzien en nooit wat gebeurd en vele malen gevallen.

    Verzekeren is een slechte investering.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ik begrijp werkelijk niet wat voor statistiek jullie erop loslaten dat jullie AppleCare+ aanraden. €225 betalen om €292 te besparen bij een kapot scherm….

    .
    De achterkant van de X breekt net zo snel als de voorkant. En in dat geval ben je € 611,10 (!!) kwijt aan vervanging. 225 of 611 dus.

  • Profielfoto
    Jurr

    Juist de iPhone 4 vond ik erg breekbaar. Heb meer dan eens het scherm moeten vervangen. Elke keer als hij viel was het raak:P In mijn optiek is de iPhone 5(s) de sterkste telefoon!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Dit is ook een leuke drop-test: https://youtu.be/8vHCBwJVeO4

    Mooi om te zien dat de rillingen echt over zijn rug lopen als hij een iPhone los moet laten.

    En – spoiler-alert- de iPhone X overleeft hier echt de meest afgrijselijke drops.

  • Profielfoto
    SvS

    Hier een 4s en 5s (gehad), niks schade.
    Gewoon een mooi en goed hoesje eromheen. Dat zal nu ook voor de X opgaan. Helaas voor ’t design, maar wel het beste voor je hart (en rib). Een goede (originele) Spigen hoes is grofweg €25 en dan heb je geen AppleCare nodig.;-)
    Maar ja, ìk laat ook niet gauw een Apple vallen. Een appel ook niet overigens.:evil:

  • Profielfoto
    Bart119

    Dat zou enkel rendabel zijn als de kans op een kapot scherm in 2 jaar meer dan 77% is. Ik weet niet hoe jullie met je telefoon omgaan, maar dat lukt mij niet.

    Op rotsen klimmen, ladders opkruipen, je in smalle ruimtes wringen, … met de telefoon in je broekzak?

    2 (goedkope) smartphones zijn bij mij op die manier al stuk gegaan. De iPhone heeft met behulp van een rubberen back-cover en een screenprotector dit al steeds weten te overleven.

  • Profielfoto
    NielsDam

    Droptest zijn op 6 feet oftewel 1,80m. Niet zo gek dat het glas dan breekt, ik ken nog geen smartphone waarbij dat niet gebeurd.

  • Profielfoto
    busterpkeaton

    de iPhone4 is misschien breekbaarder, maar ook al jaren oud. Tegenwoordig wordt van een telefoon echt aanzienlijk meer verwacht wat betreft stevigheid, waterdichtheid etc. Het hoeft geen blok beton te zijn, maar mijn 3GS van toen is vaak genoeg uit m’n handen gevallen (die neiging had’ie) en heeft heel wat stootjes overleefd. Van een telefoon dat qua prijs met kop en schotel boven de rest van de markt uitsteekt mag je m.i. ook wat betreft duurzaamheid echt meer verwachten.

  • Profielfoto
    Hugaer

    Die valproeven zijn echt onzin. Wie laat nu zijn iPhone van op 1,8m vallen?
    Van de 4 iPhones die ik al gehad heb is er amper één ooit gevallen van meer dan één meter. Bij de iPhone4 zonder hoesje was er een kras op de hoek. Glas was intact. Voor de iPhoneX heb ik al een hoesje. De iPhone nog niet. Nog 2 weken geduld!

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik wordt hier niet goed van. Waarom zou ik mijn nieuwe auto van twintig duizend Euro tegen een boom rijden. Om te kijken of alle veiligheidsvoorzieningen zoals airbags en gordel spanners wel werken!

    Natuurlijk niet. Waarom zou ik dan een iPhone van over de duizend Euro bewust op de grond laten vallen. Of een bending test doen! Ik laat toch ook niet mijn bril vallen van rond de vijfhonderd Euro om te kijken of de glazen kapot gaan.

    Dit soort filmpjes kunnen alleen debielen bedenken, die aandacht willen.

    Gr.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Is heel gek. Maar soms wordt een telefoon weleens op 1.8 meter gebruikt. Ik weet; dat gebeurt steeds minder, maar toch…;)

    Overigens is een val vanaf 1 of 1.5 meter ook vaak al genoeg om hem een paar keer te laten stuiteren. En dat vinden de meeste glasplaatjes toch niet zo fijn.

    De vergelijking met een auto is natuurlijk onzin. Dingen die je in de hand houdt hebben nu eenmaal weleens de neiging op de grond te pleuren. Nooit een mes laten vallen in de keuken, of een glas? Nog nooit je sleutels op de grond laten vallen? Ik wel. En zo’n glazen telefoon is nu eenmaal wat aan de gladde kant.

    De vele duizenden smartphone-reparateurs in Nederland doen dagelijks niet veel anders dan schermen, achterzijdes en frames vervangen. Dus een test om te zien of je telefoon een beetje ‘durable’ is, is niet zo gek. B.t.w. wordt dit met auto’s vanzelfsprekend ook gedaan: https://www.euroncap.com/nl

  • Profielfoto
    Vilscon

    Valt de FaceID sensor onder de schermreparatie? Als ie op z’n hoek valt (meestal) dan zal niet alleen de voorkant, maar waarschijnlijk ook de achterkant kapot zijn. Zo zit je standaard toch al aan de “meer dan alleen scherm” kosten?

    In dit geval betaal je
    – €229 voor AppleCare
    – €99 eigen risico
    —–+
    € 328 bij een eventuele val.

    Dat is gewoon heel veel geld..

  • Profielfoto
    iMac Lover

    @KarelWillem tuurlijk heb ik een beetje overdreven. En zeker bij auto’s worden allerlei botsing tests met menselijke dummies gedaan. Om te kijken hoeveel G mensen een dergelijke botsing kunnen overleven.

    Maar de meeste problemen met cellphones zijn te voorkomen door simple een case voor je cellphone’s te kopen. Al hoewel, lieden onder ons, die meer dan duizend Euro hebben neer gelegd voor een iPhone X willen ook met hun IPhone pronken. Om te laten zien, dat je hem kan betalen.
    Met het gevolg dat een telefoon een kwetsbaar object is. Bij brillen krijg je meestal een brillen koker erbij. Waarom zou je dan je dure telefoon niet beschermen tegen dit soort vervelende ongelukjes!

    Gr.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Weet iemand trouwens een mooie heupgordel case?

    Ik wil ‘m aan de zijkant aan mijn riem doen, zo boven mijn trui.

  • Profielfoto
    Ziegler

    “SquareTrade concludeert dat de iPhone X de meest breekbare iPhone ooit is. Wij betwijfelen dat, want de iPhone X is niet de eerste glazen iPhone ooit gemaakt. In 2010 bracht Apple de iPhone 4 uit en dit toestel had ook een glazen voor- en achterkant. We mogen aannemen dat Apple in die zeven jaar flink wat geleerd heeft over het versterken van glas.”

    Je kan aannemen wat je wil, maar dat maakt het nog niet waar. Ik vond de keus van een glazen achterkant al niet zo handig. Het ontwerp van de iPhone X is heel anders. Het zou zomaar kunnen dat hij daardoor kwetsbaarder is.

  • Profielfoto
    Jannemanishere

    Het is wel een beetje dubbel: ik heb sinds zaterdag mijn X in bezit en heeft (eindelijk) een mooi design. Vervolgens ga ik hem toch in een case stoppen om valschade te verkleinen -> weg mooi design…

    Ik snap overigens dat Apple-promo sites als deze graag Apple Care+ adviseren maar bij de grootste verzekeraar van Nederland valt smartphoneschade gewoon onder je inboedelverzekering…

  • Profielfoto
    Odiebla

    Ik snap het niet. Ik heb in alle jaren dat ik een iPhone heb (sinds de 4s) nog nooit een kapot scherm gehad. Nog nooit. Ik plak nooit screen protectors, ik heb altijd wel een normaal hoesje (meestal gewoon de dunne originele apple hoesjes)…

    Soms vraag ik me echt af wat voor lomperik je moet zijn om je toestel zo te mishandelen. Mijn toestellen vallen heel af en toe ook wel eens maar met een hoesje is er van een kleine hoogte meestal niets aan de hand. Bij mij *klopt af* is het altijd goed gegaan. Als ik al die jaren daarvoor AppleCare had moeten aanschaffen dan had me dat nu twee iPhone X’s gekost qua investering.

    Verzekeringen zijn voor risico’s die je niet kan dragen (lees: je auto totaal loss, je huis brand af, invaliditeit tijdens een vakantie door een ongeval, etc). Een schade van 250 euro aan je iPhone is natuurlijk bijzonder zuur, maar is voor mij een risico dat ik ‘acceptabel’ acht. Als je dat risico financieel niet zou kunnen dragen dan moet je in mijn optiek niet eens een X willen kopen.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Dexter_202 10 uur geleden
    Ik begrijp werkelijk niet wat voor statistiek jullie erop loslaten dat jullie AppleCare+ aanraden. €225 betalen om €292 te besparen bij een kapot scherm. Dat zou enkel rendabel zijn als de kans op een kapot scherm in 2 jaar meer dan 77% is. Ik weet niet hoe jullie met je telefoon omgaan, maar dat lukt mij niet.

    Ben het hier wel mee eens, ik heb mijn iPhone 6S plus nooit (per ongeluk) laten vallen. Heb nooit schade gehad aan dat toestel en deze werkt overigens nog perfect. Ik ga hem dan ook houden als reservetelefoon.

    Met mijn iPhone X heb ik wel veel meer schrik om hem te laten vallen omdat hij wel premium aanvoelt qua materialen, en toch weet je dat als je hem zou laten vallen voor 90% met een gebarsten voor of achterkant of beide zit. Ik heb een hoesje besteld nog voor ik mijn iPhone X in huis had. Het enige dat ik dit keer niet meteen gedaan heb is een screen protector gezet omdat ik toch even dat scherm goed wou bekijken en aanraken etc… Want dat heb ik met mijn iPhone 6S plus niet gedaan, daar heb ik er meteen een screen protector over gedaan.

    Nu, vandaag bestel ik wel mijn screen protector voor mijn X want als ik het allemaal lees vindt ik het toch maar niets:P Hoewel ik persoonlijk niet bang ben voor mezelf om het te laten vallen maar een ongeluk is snel gebeurd.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @Odiebla: Hoewel ik het met jou eens ben zijn hier de kosten voor reparatie aan het scherm en de overige kosten (waaronder schade aan de achterkant) van de officiéle Apple website:

    Dus voor het scherm is het net over de €300 en niet €250, ja het is mss maar €70 duurder maar toch…

    En voor de achterkant was het nog duurder omdat blijkbaar al de technologie tegen die achterkant plakt. Of zo heb ik toch begrepen. Wel, niet echt “plakt” maar tegenaan zit en de kans op schade binnenin is dan ook heel groot waardoor ze dit blijkbaar ook moeten vervangen. Hoe dan ook, een dure telefoon in elk opzicht. Toch ben ik er blij mee, ik zou er niet mogen aan denken dat hij zou vallen :-O

  • Profielfoto
    strigoi

    iPhone X is eerste uit z’n serie en de meest premium smartphone uit het Apple segment. Volgepropt met nieuwe technologie en inderdaad geheel van glas. Hij kost meer in aanschaf en het is dan ook meer dan logisch dat eventuele reparatie kosten ook hoger zijn. Premium tech, premium prijs.

    Als je een Skoda en Mercedes met een vergelijkbaar defect bij de garage brengt is het vaak meer dan logisch dat de reparatie bij Mercedes je meer geld kost.

    Feit is dat het een dure telefoon is, feit is dat er ook minder dure telefoon zijn. Het blijft gewoon raar dat in het geval van smartphones blijkbaar het gros van de mensen vind dat ze het meest dure toestel moeten hebben. “Want de 8 lijkt zoveel op de 7 en de 6”. Prima, daar horen gewoon de hogere prijzen bij en als je zelf wat onhandig of minder zuinig bent op je spullen heb je een verzekering nodig. Daar moet je dan ook rekening mee houden bij de aanschaf en daar kan je Apple verder niks aan verwijten.

    Het is jammer dat het glas wat sneller breekt als bij de iPhone 7, maar het is ook een ander ontwerp met meer glas. In dat opzicht dus ook niet heel raar dat de X wat sneller breekt.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Bij brillen krijg je meestal een brillen koker erbij. Waarom zou je dan je dure telefoon niet beschermen tegen dit soort vervelende ongelukjes!…

    .
    Een bril staat meestal op je neus bij gebruik. Dan heb je aan brillenkoker niet zo veel. Een telefoon heb je meestal in de hand bij gebruik. Dan heb je aan een hoes niet zoveel.

    En dat zijn in de praktijk dus de gevallen waarin de schade plaatsvindt. Tijdens het gebruik. Niet als die dingen in hun beschermende hoes zitten.

  • Profielfoto
    Pick

    Ow jee, heb geen kritiek op apple want dan worden de meest vreemde vergelijkingen boven tafel gehaald. Een smartphone is een product die je dagelijks in je handen hebt. Wij mensen zijn soms dermate onhandig dat hij af en toe uit je handen glipt/valt. Apple weet dit uiteraard ook en had hier beter op moeten anticiperen en dat hebben ze gewoonweg niet gedaan. Mijn SE is helaas al een aantal malen uit mijn handen gevallen, zelfs al een keer van een trap. Schade……heel klein krasje, meer niet. Zo hoort het te zijn en niet dat je hem daarna voor honderden euros moet laten maken. We mogen toch wel enigszins kritisch zijn toch?

    Overigens geloof ik best dat er hier mensen zijn die hem nog nooit hebben laten vallen, maar de reparatiebedrijven vieren hoogtij.

  • Profielfoto
    Gemini

    @Shmoo

    https://tuffasnuts.com/products/apple-iphone-x-smartphone-holster

    Kost een paar centen, maar den heb je ook wat.
    De holsters van deze firma gebruik ik al sinds de 3g.

    FASTENING OPTIONS
    Black Spring-Steel Belt Clip with D-ring.

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    @Pick: Je kan natuurlijk ook minder lomp zijn. Ik ben een iPhone gebruiker vanaf dag één en nog nooit een kapotte gehad. Geen krassen, niets. Ook nooit een hoesje gebruikt daar ik vind dat dat afbreuk doet aan het design. Mensen betalen een hoop geld voor een mooi design en doen er dan zo’n oerlelijk baggerhoes omheen. Ik snap niet dat je dat wilt. Maar ja, ieder zijn nukken.

  • Profielfoto
    donut

    Ik zou best een Iphone X met matte RVS achterkant willen hebben of titanium.
    Lekker robuust en zeker niet lelijk.

    Er zijn mensen die een iPhone nog nooooit hebben laten vallen;)
    Ik behoor daar absoluut niet toe.

  • Profielfoto
    Rini

    Hier de iPhone 6s al 2 keer het scherm laten vervangen. Zit schijnbaar gewoon bij de verzekering voor 1 of ander. Zijn er niet apart voor verzekerd. Nu de 2e keer ging het toch al wat moeilijker om het geld te krijgen. Zat een jaar tussen met de 1e keer. 3e keer is zomaar de vraag of het nog vergoed word. Lang en moeizaam verhaal.

    Ben benieuwd of dat met apple care ook zo is. Kun je daar onbeperkt je scherm laten vervangen of is het ook na 1 of 2 keer wel over?

  • Profielfoto
    Koezel

    Wanneer je deze test doet met iedere willekeurig telefoon zal er iets kapot gaan lijkt me. Het is en blijft een kwetsbaar apparaat. En alles kan kapot.
    Al mijn IPhones tot nu toe (4-5-6) zijn gevallen (ook van hoogte) of hebben zwaar klem gezeten. Heeft met mijn werk te maken. Ik heb nog nooit schade gehad. Wel heb ik altijd een bumpertje om de rand gehad.
    Misschien heb ik gewoon geluk gehad.

  • Profielfoto
    SvS

    @Pick: Je kan natuurlijk ook minder lomp zijn. Ik ben een iPhone gebruiker vanaf dag één en nog nooit een kapotte gehad. Geen krassen, niets. Ook nooit een hoesje gebruikt daar ik vind dat dat afbreuk doet aan het design. Mensen betalen een hoop geld voor een mooi design en doen er dan zo’n oerlelijk baggerhoes omheen. Ik snap niet dat je dat wilt. Maar ja, ieder zijn nukken.

    Ik vind een zelfgekozen – volgens jou een ‘oerlelijk’ – kwaliteitshoes om een glanzend, krasvrije iPhone mooier dan een bekraste iPhone. me2cts.:angel:

  • Profielfoto
    MacbookTo

    Om mijn iPhone 6 zit een Tech21 hoes en voorop een glazen protector. De telefoon is al een keer vanaf de eerste verdieping in de hal op de plavuizen gevallen. In de protector een barst en de glasprotector vervangen. Kost amper iets. Een keer op het station van de balustrade op de begane grond gevallen en niets aan de hand. Meerder keren keer van de tafel gevallen maar raar hij komt meestal op de achterkant terecht en dan beschermt de hoes hem. Ik probeer er zuinig op te zijn maar ik ben iemand die gauw iets laat stuiteren. Ik vervang mijn telefoon pas als hij echt kapot is. Tegen die tijd zie ik wel wat ik neem.