Nederlander neemt steeds grotere databundel
15 reactiesDatabundels in Nederland nemen snel in omvang toe. Afgelopen kwartaal had 35 procent van de klanten met een abonnement een databundel van meer dan 2GB. Een jaar geleden was nog maar een kwart van alle databundels groter dan 2GB.
Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Vooral onder klanten van T-Mobile en Tele2 zijn grote databundels populair, terwijl klanten van KPN-dochter Telfort over het algemeen de kleinste databundel hebben.
Prijsvechters doen het goed
Verder blijkt uit het onderzoek dat prijsvechters het goed doen. T-Mobile en Tele2 kwamen afgelopen jaar met een unlimited-bundel en zien de gemiddelde besteding van klanten groeien. KPN en Vodafone gingen niet mee met de unlimited-oorlog en bij deze providers lopen de gemiddelde bestedingen van klanten terug. Verder meldt Telecompaper dat Nederlanders niet meer warmlopen voor KPN-merk Telfort. Simpel doet het daarentegen goed. De prijsvechter is het afgelopen jaar sterk gegroeid en heeft nu 10 procent van de sim only-markt in handen.

Tweederde van de markt is nog steeds in handen van ‘de grote drie’, oftewel: KPN, T-Mobile en Vodafone. De portemonnee is nog steeds leidend en 43 procent van de Nederlander noemt de prijs de belangrijkste factor bij het afsluiten van een abonnement. Daarnaast is de kwaliteit van het netwerk van steeds groter belang. Dit jaar noemde 28 procent van de ondervraagden dit als argument, terwijl dat een jaar eerder nog 20 procent was. Advies van familie of vrienden speelt daarbij een belangrijke rol.