Wearables duurder door thuiskopieheffing

Raymon op 30 oktober 2017 30 reacties Laatste door PeterPanFan

Van plan een Apple Watch, Fitbit of andere wearable te kopen? Doe het nog dit jaar, want in 2018 gaan de prijzen omhoog. De overheid heeft namelijk besloten dat de Nederlandse thuis­kopie­heffing vanaf volgend jaar ook voor wearables gaat gelden.

De thuiskopieheffing is een wettelijk verplicht en compenseert artiesten en producenten worden voor het verlies dat ze door thuiskopiëren oplopen. De heffing gaat in 2018 ook voor smartphones omhoog.

Heffing op smartphones omhoog

Op wearables met een opslagmogelijkheid voor muziek (zoals de Apple Watch) betaal je vanaf 2018 € 1,20 thuis­kopie­heffing. Volgens Stichting de Thuiskopie, die de vergoedingen in opdracht van de overheid incasseert, is het marktaandeel van wearables met opslag voor muziek nu groot genoeg om de heffing te verantwoorden. Er zijn meer veranderingen. Bij aankoop van een smartphone is de heffing momenteel € 3,50 en die gaat omhoog naar € 4,70. Bij tablets gaat de vergoeding juist iets omlaag van € 3,50 naar € 2,60.

apple-music

Klik/tap voor groter.

Meer aanpassingen in thuiskopieheffing

De thuiskopieheffing bestaat sinds 2003 en was destijds alleen van toepassing op lege cd’s en dvd’s. Per 2018 wordt de heffing voor cd’s en dvd’s juist afgeschaft, maar verplaatst zich naar USB-sticks. Het meeste materiaal dat in aanmerking komt voor een thuiskopie wordt via USB-sticks verspreid. Er komt daarom een heffing van € 0,60 op iedere verkochte USB-stick.

De overheid is van mening dat er ook een vergoeding moet zijn voor opslag in de cloud, maar dat wordt door het decentrale karakter van het internet erg complex om te regelen. Daarom wordt nu uitgegaan van het apparaat dat de bestanden kan afspelen. De nieuwe tarieven gaan in op 1 januari 2018 en staan tot 31 december 2020 vast. Hieronder een volledig overzicht van de huidige en nieuwe heffingen.

 Tarief 2015-2017Tarief 2018-2020
PC / laptop / notebook / server / mediacenter€ 3,50€ 2,60
Tablet€ 3,50€ 2,60
Smartphone / telefoon met mp3-speler€ 3,50€ 4,70
Portable audio- / videospeler€ 1,40€ 1,20
Settopbox met harde schijf / HDD-recorder€ 3,50€ 3,80
E-reader€ 0,70€ 0,80
Externe Hard Disk Drive (HDD) en Solid State Disk (SSD)€ 0,70€ 0,60
USB-stick-€ 0,60
Wearable met opslagmogelijkheid-€ 1,20

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

30 reacties

Profielfoto

jan jansen op 30 oktober 2017

Wat een onzin, wat een administratie. En straks horen we dat de directeur van de Stichting de Thuiskopie er weer met 3 miljoen vandoor is gegaan. En dat op een salaris van 250.000 euro. Iedere keer hetzelfde.

Profielfoto

Q-collective op 30 oktober 2017

Ik begrijp dit ook niet helemaal. Harde schijven, ok, MP3 spelers snap ik ook, iPhone zelfs ook. Maar een wearable?

Profielfoto

ray- op 30 oktober 2017

En mensen die enkel nog streamen via spotify moeten ook meebetalen? Dit is toch een achterhaalde taks

Profielfoto

Ivo-tje op 30 oktober 2017

Dus je betaalt voor een horloge straks het dubbele aan heffing dan op een USB-stick…. Bijzonder, want de kans dat de USB-stick wordt gebruikt voor verspreiden van kopieen lijkt me groter dan die van het horloge.

Daarbij is die hele heffing regelrechte onzin, want de overheid doet de aanname dat ik illegaal bezig ben en dat moet afkopen. En met Netflix, Spotify en de iTunes store, is legaal makkelijker dan illegaal geworden….

Profielfoto

Swiftly op 30 oktober 2017

Idioot!
Ik ben juist overgegaan op Netflix en Apple Music en betaal altijd voor mijn muziek!
Echt belachelijk dat ze überhaupt deze belasting hebben.
Overigens ben ik sowieso er op tegen dat muziek tot in de eeuwigheid geld oplevert. Je maakt een liedje en je hebt de rest van je leven inkomsten.
Als ik mijn werk doe, krijg ik daar maar een keer voor betaald hoor!

Profielfoto

SvS op 30 oktober 2017

Heffing op heffing. We betalen toch btw, importkosten oid.. zit allemaal al in prijs. pff… what a bs allemaal. Je kan idd niks illegaals doen, ook wat Ivo-tje hierboven zegt, logica ontgaat mij even van hun besluit. En daarbij passen op meeste USB’s veel meer dan op wearables. Dus ook logica aangaande verschillen in tarieven ontgaat mij.

“Als ik mijn werk doe, krijg ik daar maar een keer voor betaald hoor!”(y)

Profielfoto

Swiftly op 30 oktober 2017

Dus, dan maar weer Apple Muziek opzeggen en weer gratis downloaden dan….

Profielfoto

Odiebla op 30 oktober 2017

Ha beste auto-koper. Gefeliciteerd met uw aankoop. Op uw factuur treft u een post van 5000 euro aan, snelheidsheffing. In het verleden is gebleken dat auto’s nogal eens worden gebruikt om te snel mee te rijden. Dat kan natuurlijk niet. Daarom betaalt elke automobilist standaard 5000 euro bij aankoop van een nieuwe auto, dit geld storten we in een fonds waarmee het CJIB wordt onderhouden. Want ja, die moeten toch ook leven… Rijdt u niet te hard? Jawel dat doet u wel! En indien niet vandaag, dan toch wel morgen!

Profielfoto

Festen op 30 oktober 2017

Je mobieltje/wearable gewoon niet in Nederland, maar binnen de EU bestellen.

Profielfoto

ernst. op 30 oktober 2017

Precies. Gewoon deze vorm van constante ” consumenten pesten ” omzeilen en lekker ergens anders in de EU bestellen en dan zelf meenemen als je met de auto reist en allerlei invoerrechten zo ook omzeilen.

Profielfoto

nieuwsgroepen op 30 oktober 2017

Dit legaliseerde het downloaden en uploaden van films en muziek, zolang het maar van een apparaat naar een apparaat gaat waar heffing over betaald is.

Profielfoto

Q-collective op 30 oktober 2017

Je mobieltje/wearable gewoon niet in Nederland, maar binnen de EU bestellen.

Dat kan weer gevolgen hebben voor je garantie: consumentenrecht wetgeving is in de meeste EU-landen maar 2 jaar. Nederland is daarop een uitzondering.

Profielfoto

/dev/enschede op 30 oktober 2017

Ha beste auto-koper. Gefeliciteerd met uw aankoop. Op uw factuur treft u een post van 5000 euro aan, snelheidsheffing. In het verleden is gebleken dat auto’s nogal eens worden gebruikt om te snel mee te rijden. Dat kan natuurlijk niet. Daarom betaalt elke automobilist standaard 5000 euro bij aankoop van een nieuwe auto, dit geld storten we in een fonds waarmee het CJIB wordt onderhouden. Want ja, die moeten toch ook leven… Rijdt u niet te hard? Jawel dat doet u wel! En indien niet vandaag, dan toch wel morgen!

+1

Profielfoto

Macteach op 30 oktober 2017

Ha beste auto-koper. Gefeliciteerd met uw aankoop. Op uw factuur treft u een post van 5000 euro aan, snelheidsheffing. In het verleden is gebleken dat auto’s nogal eens worden gebruikt om te snel mee te rijden…. (…)

Zeer slechte vergelijking. Er zit geen copyright op snelheid, dat rijden doe je zelf (niet een ander die die snelheid voor je maakt) en het is niet een uniek gecreeerde snelheid etc. etc. Volgende keer dus een betere vergelijking verzinnen want deze slaat gewoon echt nergens op…

Profielfoto

maximiliaan op 30 oktober 2017

dus het wordt €1 duurder? Who cares?
Misschien staat de eur/usd dan weer beter. Als je je druk maakt om dit soort bedragen moet je geen apple watch kopen

Profielfoto

Helios op 30 oktober 2017

Zeer slechte vergelijking. Er zit geen copyright op snelheid, dat rijden doe je zelf (niet een ander die die snelheid voor je maakt) en het is niet een uniek gecreeerde snelheid etc. etc. Volgende keer dus een betere vergelijking verzinnen want deze slaat gewoon echt nergens op…

Het is wel degelijk een goede vergelijking: het gaat hier namelijk niet om copyrightschending. Het gaat om een heffing betalen voor een overtreding of misdaad die je mogelijk zou kunnen begaan met het aangeschafte artikel.

Net als dat we dus vooraf een boete betalen omdat we een CD of USB-stick mogelijk kunnen gebruiken om illegaal muziek te verspreiden, zouden we in het voorbeeld van Odiebla vooraf een boete moeten betalen omdat we met de auto mogelijk te hard kunnen rijden.

Sowieso is het allemaal dubbel op: geef me een boete als ik de wet overtreed, of reken een heffing omdat ik de wet zou kunnen overtreden. Niet allebei! Met het huidige systeem worden onschuldigen gestraft, en worden (gesnapte) schuldigen twee maal gestraft…

Profielfoto

tuuur op 30 oktober 2017

Wel knap als je muziek van je Apple watch wilt kopiëren hoor, die ene wizzkit die dat kan/doet is te verwaarlozen

Profielfoto

joostvg op 30 oktober 2017

Wat ik grappig vind is dat deze heffing geïnitieerd is door (onder andere) Caroline de Bruijn.
Alsof ik een aflevering van GTST ga luisteren op m’n horloge..

Profielfoto

reneo op 30 oktober 2017

Wat een onzin, wat een administratie. En straks horen we dat de directeur van de Stichting de Thuiskopie er weer met 3 miljoen vandoor is gegaan. En dat op een salaris van 250.000 euro. Iedere keer hetzelfde.

De administratie van stichting thuiskopie is gewoon in te zien: linkje jaarverslag.

Zoals je ziet krijgen de medewerkers niets. En de inkomsten vallen ook vies tegen…

Profielfoto

Shmoo op 30 oktober 2017

Die jongen met het skateboard en de iPhone op het plaatje is dit weekend trouwens opa geworden.

Profielfoto

Rene van den Abeelen op 30 oktober 2017

Ik blijf het een wat moeilijke regeling vinden.
Ten eerste wordt er maar zonder meer vanuit gegaan dat je muziek beluistert op dat apparaat (wat ik dus niet doe, met mijn Apple Watch). Het zit net zo scheef als met de heffing op de zelf te branden cd’s. Die gebruikte ik om externe kopieën van mijn foto’s te maken. Maar ik moest dus betalen omdat je er muziek op kon zetten.
Ten tweede wordt er nogmaals een vergoeding gevraagd voor hetzelfde werkstuk, wat je nog steeds maar één keer tegelijk beluistert. Als ik buitenhuis ben, en ik beluister dat door mij gekochte liedje op mijn smartphone, beluister ik het op dat moment niet op mijn Mac.
Ik denk dat het er uiteindelijk toe gaat leiden dat er een techniek komt die maakt dat je telkens als je een muziekstuk afspeelt, of een film bekijkt, daarvoor betaalt.

Profielfoto

MEEUW op 30 oktober 2017

Ha beste auto-koper. Gefeliciteerd met uw aankoop. Op uw factuur treft u een post van 5000 euro aan, snelheidsheffing. In het verleden is gebleken dat auto’s nogal eens worden gebruikt om te snel mee te rijden…. (…)

Zeer slechte vergelijking. Er zit geen copyright op snelheid, dat rijden doe je zelf (niet een ander die die snelheid voor je maakt) en het is niet een uniek gecreeerde snelheid etc. etc. Volgende keer dus een betere vergelijking verzinnen want deze slaat gewoon echt nergens op…

Het is wel degelijk een goede vergelijking.

Maar laat ik het anders stellen :
Je koopt een pen, en je moet extra betalen omdat je de pen in meerdere situaties kan gebruiken.
of op verschillende stukken papier.

Ronduit belachelijk. zeker feit dat als je een usb stick voor je administratie gebruikt en niet voor muziek of wa eva.

Profielfoto

DBLCreations op 30 oktober 2017

Festen
Je mobieltje/wearable gewoon niet in Nederland, maar binnen de EU bestellen.

Q-collective 10 uur geleden
Dat kan weer gevolgen hebben voor je garantie: consumentenrecht wetgeving is in de meeste EU-landen maar 2 jaar. Nederland is daarop een uitzondering.

@Q-collective: Hu? Kan je dit even uiteggen? De EU heeft “Maar” een garantie van 2j? Wij hebben in de EU toch wat meer geluk dan anderen als het over garantie gaat? Bij mijn weten geeft Apple maar 1j maar dankzij onze EU regeling krijg je dus 2j! Vanwaar dan de zin dat je “maar 2j” krijgt? Kan jij toevallig meer garantie verkrijgen dan? (Zonder Apple Care natuurlijk)…

Profielfoto

Frans op 31 oktober 2017

@DBLCreations,
In Nederland moet de verkoper (dus niet de fabrikant) er voor instaan dat hij een product verkoopt dat aan de redelijke verwachtingen van de koper voldoet. Dat is natuurlijk een rekbaar begrip, daarom is het niet zo gemakkelijk om meer dan de, nu min of meer standaard, 2 jaar ‘geen gezeur’ garantie te krijgen.
In principe werkt het zo dat als jij een product koop waarvan je redelijkerwijs een levensduur van 10 jaar mag verwachten en dat product gaat na 3 jaar stuk, dan kan je naar de verkoper terug gaan en eisen dat hij 7/10 van de reparatiekosten betaalt (of je een gelijkwaardig nieuw/vervangend product levert voor 3/10 van de prijs). Daarbij moet je dan wel kunnen aantonen (of op zijn minst aannemelijk maken) dat je het product op een normale manier gebruikt hebt en het defect een ‘eigen gebrek’ van het product betreft.

Profielfoto

DBLCreations op 31 oktober 2017

@DBLCreations,
In Nederland moet de verkoper (dus niet de fabrikant) er voor instaan dat hij een product verkoopt dat aan de redelijke verwachtingen van de koper voldoet. Dat is natuurlijk een rekbaar begrip, daarom is het niet zo gemakkelijk om meer dan de, nu min of meer standaard, 2 jaar ‘geen gezeur’ garantie te krijgen.
In principe werkt het zo dat als jij een product koop waarvan je redelijkerwijs een levensduur van 10 jaar mag verwachten en dat product gaat na 3 jaar stuk, dan kan je naar de verkoper terug gaan en eisen dat hij 7/10 van de reparatiekosten betaalt (of je een gelijkwaardig nieuw/vervangend product levert voor 3/10 van de prijs). Daarbij moet je dan wel kunnen aantonen (of op zijn minst aannemelijk maken) dat je het product op een normale manier gebruikt hebt en het defect een ‘eigen gebrek’ van het product betreft.

Oh, dus in principe kan je dat in Nederland “aanvechten” mocht het na 2j stuk gaan? Of begrijp ik het verkeerd? Sorry maar ben daar niet zo geheel mee bezig omdat ik er (gelukkig) nog niet echt gebruik van heb moeten maken.

Profielfoto

recoiller op 31 oktober 2017

Wat ik grappig vind is dat deze heffing geïnitieerd is door (onder andere) Caroline de Bruijn.
Alsof ik een aflevering van GTST ga luisteren op m’n horloge..

Ze is vertegenwoordiger van de organisatie die verantwoordelijk is voor deze diefstal.

Profielfoto

HJ op 31 oktober 2017

Thuiskopieheffing=gratis downloaden

Profielfoto

Q-collective op 31 oktober 2017

Festen
Je mobieltje/wearable gewoon niet in Nederland, maar binnen de EU bestellen.

Q-collective 10 uur geleden
Dat kan weer gevolgen hebben voor je garantie: consumentenrecht wetgeving is in de meeste EU-landen maar 2 jaar. Nederland is daarop een uitzondering.

@Q-collective: Hu? Kan je dit even uiteggen? De EU heeft “Maar” een garantie van 2j? Wij hebben in de EU toch wat meer geluk dan anderen als het over garantie gaat? Bij mijn weten geeft Apple maar 1j maar dankzij onze EU regeling krijg je dus 2j! Vanwaar dan de zin dat je “maar 2j” krijgt? Kan jij toevallig meer garantie verkrijgen dan? (Zonder Apple Care natuurlijk)…

Mijn punt is niet helemaal aangekomen merk ik. Wat ik wilde vertellen is dat het Nederlandse consumentenrecht geen directe termijn stelt in de wet. Is het apparaat dus vier jaar oud én is het een duidelijke fabricagefout (coating probleem op de macBook Pro Retina is een goed voorbeeld) én stelt het verkooppunt geen duidelijke termijn (Amac stelt bijvoorbeeld dat ze 3 jaar afdekken onder consumentenrecht), dan is consumentenrechtgarantie gewoon van toepassing.

Profielfoto

DBLCreations op 31 oktober 2017

Festen
Je mobieltje/wearable gewoon niet in Nederland, maar binnen de EU bestellen.

Q-collective 10 uur geleden
Dat kan weer gevolgen hebben voor je garantie: consumentenrecht wetgeving is in de meeste EU-landen maar 2 jaar. Nederland is daarop een uitzondering.

@Q-collective: Hu? Kan je dit even uiteggen? De EU heeft “Maar” een garantie van 2j? Wij hebben in de EU toch wat meer geluk dan anderen als het over garantie gaat? Bij mijn weten geeft Apple maar 1j maar dankzij onze EU regeling krijg je dus 2j! Vanwaar dan de zin dat je “maar 2j” krijgt? Kan jij toevallig meer garantie verkrijgen dan? (Zonder Apple Care natuurlijk)…

Mijn punt is niet helemaal aangekomen merk ik. Wat ik wilde vertellen is dat het Nederlandse consumentenrecht geen directe termijn stelt in de wet. Is het apparaat dus vier jaar oud én is het een duidelijke fabricagefout (coating probleem op de macBook Pro Retina is een goed voorbeeld) én stelt het verkooppunt geen duidelijke termijn (Amac stelt bijvoorbeeld dat ze 3 jaar afdekken onder consumentenrecht), dan is consumentenrechtgarantie gewoon van toepassing.

Aha, ok bedankt! Helemaal duidelijk nu:-D

Profielfoto

PeterPanFan op 01 november 2017

Dit stimuleert totaal niet illegaal downloaden van muziek.. ahem

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?