‘Reparaties iPhone X gaan lang duren’

Door: Raymon Mens - 18 reacties

Apple maakt zich op voor de verkoopstart van de iPhone X en heeft Apple Store-medewerkers geïnstrueerd over de afhandeling van reparaties. Het ziet ernaar uit dat die een stuk langer gaan duren dan reparaties van de iPhone 8 (Plus).

De iPhone X kan namelijk niet in de Apple Store gerepareerd worden. Apple stuurt alle telefoons met een defect dat niet dermate ernstig is dat het toestel vervangen moet worden naar een Europees reparatiecentrum.

Repareren of vervangen

Medewerkers van een Apple Store vertellen OMT dat dit nodig is omdat de iPhone X een complex toestel is. Vooral de vele sensoren achter het scherm vormen een technisch hoogstandje. Voor klanten met een defect zoals een gebarsten scherm zal dit extra wachttijd betekenen. Apple kan er in bepaalde gevallen voor kiezen om een vervangend toestel aan te bieden, maar dit is afhankelijk van de actuele voorraad. Volgens de geruchten start de productie laat en is de voorraad de eerste maanden erg beperkt.

face id camera iphone x
Klik/tap voor groter.

Dit is geen uitzonderlijke maatregel, want de Apple Watch wordt ook niet in de Apple Store gerepareerd. Apple stuurt deze al naar een centraal reparatiecentrum. Het grote verschil is dat voor de iPhone X maar één Europees reparatiecentrum is. De Apple Watch wordt gewoon in Nederland of België gerepareerd.

Serviceprijzen nog niet bekend

Volgens een Apple Store-medewerker is niet bekend of dit een tijdelijke of permanente maatregel is. Bij iedere Apple-winkel werken technici met drie vaardigheidsniveaus en de meest gespecialiseerde technici hebben nog geen training in het repareren van een iPhone X gehad. Wat het kost om een gebarsten scherm of achterkant te laten repareren is nog niet duidelijk. Apple heeft de pagina met serviceprijzen buiten de garantie nog niet bijgewerkt voor de iPhone X.

repair-16x9
Klik/tap voor groter.

De iPhone X is vanaf 27 oktober te bestellen en de eerste leveringen vinden op 3 november plaats. Dan is het toestel ook de Apple Stores en bij Apple Premium Resellers te bewonderen.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    DaveFlash

    ik wacht wel op de iphone 8S en de XS

  • Profielfoto
    SvS

    Ik wacht wel op de iPhone XII

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dus voor dat geld komt zo’n speciale technici niet eens naar je toe?

    Wel slecht, bij Ferrari komt de monteur wel gewoon vanuit Italië naar Nederland als je motor stuk gaat. ?

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Dat doen ze ook bij mijn Rolls Royce.
    Vooropgesteld dat daar ooit iets mee aan de hand zou zijn.:evil:

  • Profielfoto
    KR1275

    Hmm.. en als hij net zo snel stuk is als een iPhone 8 (zie de valtests op youtube), dan is het niet best.

  • Profielfoto
    donut

    X iphone X

    Reken maar (uit) dat die wachttijd veel gaat kosten bovendien…

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    Heb sinds de eerste iPhone nog nooit een defecte iPhone gehad dus zal allemaal wel meevallen.

  • Profielfoto
    Barika Cala Saidah

    @Shmoo, geloof je die onzin die je uitkraamt nou zelf?

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Dus voor dat geld komt zo’n speciale technici niet eens naar je toe?

    Wel slecht, bij Ferrari komt de monteur wel gewoon vanuit Italië naar Nederland als je motor stuk gaat. ?

    Tja dan had je beter een hoop centen in je zak kunnen houden en een VW Phaeton kunnen kopen, die komen ze tenminste bij je ophalen waar jij je op dat moment bevindt, heb je ook niet al die rommel voor de deur ?

    Ontopic: dit is dus een vorm van slecht plannen geweest binnen de gelederen van Apple, als je een nieuw model uitbrengt met nieuwe technologie, dan behoor je de geniussen ruim van te voren degelijk op te leiden, nu dit niet is gebeurd moeten alle toestellen opgestuurd worden wat tot lange wachttijden lijdt, aangezien er niet genoeg voorraad is. Dit hadden ze, zeker gezien het verleden op hun vingers kunnen zien aankomen, en is in mijn ogen dan ook onacceptabel, zeker gezien de hoge aanschafprijs.

    Maar ach het is Apple, dus die komen er wel weer mee weg?

    Al begin ik me zo onderhand af te vragen hoe lang de consument (fanboys buiten beschouwing gelaten) dit nog blijft pikken.

  • Profielfoto
    wensink

    The X stands for Xpensive

  • Profielfoto
    iDEOwen

    Ontopic: dit is dus een vorm van slecht plannen geweest binnen de gelederen van Apple, als je een nieuw model uitbrengt met nieuwe technologie, dan behoor je de geniussen ruim van te voren degelijk op te leiden, nu dit niet is gebeurd moeten alle toestellen opgestuurd worden wat tot lange wachttijden lijdt, aangezien er niet genoeg voorraad is. Dit hadden ze, zeker gezien het verleden op hun vingers kunnen zien aankomen, en is in mijn ogen dan ook onacceptabel, zeker gezien de hoge aanschafprijs.

    Dit heeft niets met planning te maken en of het opleiden van de Genius bar medewerkers. De huidige iPhones kunnen ook maar tot op zekere hoogte gerepareerd worden bij de Geniusbar of een AASP. Meer te maken met de tijd en specialisatie die vereist is voor de reparatie. Voorbeeld is de Sleep Wake Button issue wat speciaal door Pegatron (een fabrikant van de iPhone) werd gerepareerd, dit soort dingen wil je niet in een algemene reparatieafdeling repareren. Daar werd letterlijk een iPhone 5 aan een lopende band gerepareerd door verschillende personen.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Ontopic: dit is dus een vorm van slecht plannen geweest binnen de gelederen van Apple, als je een nieuw model uitbrengt met nieuwe technologie, dan behoor je de geniussen ruim van te voren degelijk op te leiden, nu dit niet is gebeurd moeten alle toestellen opgestuurd worden wat tot lange wachttijden lijdt, aangezien er niet genoeg voorraad is. Dit hadden ze, zeker gezien het verleden op hun vingers kunnen zien aankomen, en is in mijn ogen dan ook onacceptabel, zeker gezien de hoge aanschafprijs.

    Dit heeft niets met planning te maken en of het opleiden van de Genius bar medewerkers. De huidige iPhones kunnen ook maar tot op zekere hoogte gerepareerd worden bij de Geniusbar of een AASP. Meer te maken met de tijd en specialisatie die vereist is voor de reparatie. Voorbeeld is de Sleep Wake Button issue wat speciaal door Pegatron (een fabrikant van de iPhone) werd gerepareerd, dit soort dingen wil je niet in een algemene reparatieafdeling repareren. Daar werd letterlijk de iPhone 5 aan een lopende band gerepareerd.

    Dan nog is er niet op geanticipeerd door Apple, wat natuurlijk een kwalijke zaak is, je gaat nu als producent van het probleem wat je hebt, het probleem van de consument maken, dat kan en mag toch nooit de bedoeling zijn?

    Volgens jou heeft het te maken met de tijd en specialisatie die vereist is voor de reparatie, als je dat als producent weet, dan plan je van te voren in, dat er meer specialisme is op het moment dat het nodig is, en dat is dus in deze niet gebeurd.

    Toch verkeerd plannen dus?

  • Profielfoto
    Arjan E.

    The X stands for Xpensive

    Nope, X stands for Xtreme long repair times?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Het zal denk ik toch ook wel een stukje met marketing en de hele beleving er omheen te maken hebben, niet?

    De verpakking zal ook wel een hoogstandje worden dat we nog nooit gezien hebben. Het hele plaatje moet natuurlijk wel kloppen, het kan geen kwestie zijn van iets een toekomst telefoon noemen en klaar.

  • Profielfoto
    Polonium-210

    Telefoon van de toekomst is van later zorg?

  • Profielfoto
    maconly

    Ach binnen 3 maanden kun je bij achmed om de hoek je x laten fixen

  • Profielfoto
    paulus1985

    Ontopic: dit is dus een vorm van slecht plannen geweest binnen de gelederen van Apple, als je een nieuw model uitbrengt met nieuwe technologie, dan behoor je de geniussen ruim van te voren degelijk op te leiden, nu dit niet is gebeurd moeten alle toestellen opgestuurd worden wat tot lange wachttijden lijdt, aangezien er niet genoeg voorraad is. Dit hadden ze, zeker gezien het verleden op hun vingers kunnen zien aankomen, en is in mijn ogen dan ook onacceptabel, zeker gezien de hoge aanschafprijs.

    Dit heeft niets met planning te maken en of het opleiden van de Genius bar medewerkers. De huidige iPhones kunnen ook maar tot op zekere hoogte gerepareerd worden bij de Geniusbar of een AASP. Meer te maken met de tijd en specialisatie die vereist is voor de reparatie. Voorbeeld is de Sleep Wake Button issue wat speciaal door Pegatron (een fabrikant van de iPhone) werd gerepareerd, dit soort dingen wil je niet in een algemene reparatieafdeling repareren. Daar werd letterlijk een iPhone 5 aan een lopende band gerepareerd door verschillende personen.

    Beste Owen, ik kan mijn voorstellen dat jij ook al heel lang op deze site rondhangt; maar toch herinner ik je graag aan de azijnzeikers die hier een permanent plekje hebben verworven;-)

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Ontopic: dit is dus een vorm van slecht plannen geweest binnen de gelederen van Apple, als je een nieuw model uitbrengt met nieuwe technologie, dan behoor je de geniussen ruim van te voren degelijk op te leiden, nu dit niet is gebeurd moeten alle toestellen opgestuurd worden wat tot lange wachttijden lijdt, aangezien er niet genoeg voorraad is. Dit hadden ze, zeker gezien het verleden op hun vingers kunnen zien aankomen, en is in mijn ogen dan ook onacceptabel, zeker gezien de hoge aanschafprijs.

    Dit heeft niets met planning te maken en of het opleiden van de Genius bar medewerkers. De huidige iPhones kunnen ook maar tot op zekere hoogte gerepareerd worden bij de Geniusbar of een AASP. Meer te maken met de tijd en specialisatie die vereist is voor de reparatie. Voorbeeld is de Sleep Wake Button issue wat speciaal door Pegatron (een fabrikant van de iPhone) werd gerepareerd, dit soort dingen wil je niet in een algemene reparatieafdeling repareren. Daar werd letterlijk een iPhone 5 aan een lopende band gerepareerd door verschillende personen.

    Beste Owen, ik kan mijn voorstellen dat jij ook al heel lang op deze site rondhangt; maar toch herinner ik je graag aan de azijnzeikers die hier een permanent plekje hebben verworven;-)

    Noem je mij nou een azijnzeiker?

    Zo zou ik mezelf niet willen kwalificeren, ik bash echt niet alles wat Apple is, maar ben wel kritisch, en zeker niet iemand die alles voor zoete koek slikt.

    Wellicht dat we daar dan over verschillen van mening, en dat kan en mag ook natuurlijk, ik laat jou gewoon in je waarde, ik hoop ook dat jij dit ook kan en wil?