Reparatiekosten iPhone X zijn sky-high

34 reacties

Apple heeft met de iPhone X een huzaren­stukje afgeleverd. Het 5,8-inch OLED-scherm is bijna randloos en een lust voor het oog. Dat maakt het ook een erg duur scherm, zeker om te vervangen. De reparatiekosten voor de iPhone X zijn hoger dan ooit.

Een schermreparatie buiten de garantie kost bij de iPhone 8 Plus € 201,10. Voor het vervangen van een iPhone X-scherm ben je maar liefst € 321,10 kwijt. Overige reparaties zijn ook een stuk duurder.

Overzicht reparatiekosten

De hoge reparatiekosten van de iPhone X komen niet alleen door het OLED-scherm, maar ook door Face ID. De iPhone bevat een geavanceerde 3D-camera voor gezichtsherkenning en die zit in de uitsparing bovenaan het scherm verwerkt. De genoemde prijzen zijn voor reparaties buiten de garantie.

Een schermreparatie is nodig bij een gebarsten scherm en in alle andere gevallen -zoals waterschade of een barst in de glazen achterkant van de iPhone X- rekent Apple de prijs voor overige schade. Het toestel wordt dan compleet vervangen.

 SchermreparatieOverige schadeAccu vervangen
iPhone X€ 321,10€ 611,10€ 89,00
iPhone 8 Plus€ 201,10€ 451,10€ 89,00
iPhone 8€ 181,10€ 401,10€ 89,00
iPhone 7 Plus€ 201,10€ 401,10€ 89,00
iPhone 7€ 181,10€ 371,10€ 89,00
iPhone 6s Plus€ 201,10€ 391,10€ 89,00
iPhone 6s€ 181,10€ 351,10€ 89,00
iPhone 6 Plus€ 181,10€ 391,10€ 89,00
iPhone 6€ 161,10€ 351,10€ 89,00
iPhone SE, iPhone 5s,
iPhone 5c, iPhone 5
€ 161,10€ 311,10€ 89,00

AppleCare+ verlaagt reparatiekosten

Om schade te voorkomen kun je natuurlijk een hoesje kopen, maar Apple heeft ook een andere optie. Door een iPhone te voorzien van AppleCare+ dalen de kosten voor reparaties aanzienlijk. De accu wordt gratis vervangen, schermreparatie kost nog maar € 29,- en voor overige schade geldt een vast bedrag van € 99,-. AppleCare+ dekt maximaal twee reparaties en moet los aangeschaft worden. Dit kan direct bij het bestellen van je iPhone, maar ook tot zestig dagen na aanschaf. De prijzen zijn als volgt:

Klik/tap voor groter.

Of AppleCare+ de moeite is, verschilt per gebruiker. Heb je al drie schermreparaties aan je vorige iPhone laten doen, of werk je in een omgeving waar gemakkelijk schade aan je toestel kan ontstaan? Dan is het een no-brainer. Het kan sowieso voor gemoedsrust zorgen en is het de overweging waard. Ook als je een iPhone bij een andere verkoper zoals een Apple Premium Reseller of telecomprovider hebt gekocht, kun je AppleCare+ direct bij Apple afnemen. (Bron: Apple)

Reacties

34 reacties
  • Profielfoto
    Q-collective

    Discussiedraadje ook hier te vinden.

    Maar AppleCare+ is inderdaad erg aan te raden ja! Mocht je dat niet hebben gekocht bij aankoop of heb je je iPhone X gekocht bij een provider of andere zaak, kun je het ook binnen 60 dagen er nog bij kopen.

  • Profielfoto
    Shmoo

    De vakanties voor iPhone X bezitters moeten natuurlijk ergens van betaald worden. Vrij logisch.

  • Profielfoto
    xaddict

    AppleCare kan inderdaad heel handig zijn. Dit soort bedragen had ik moeten weten voordat mijn maand Apple Watch verliep. Haarlijntje in het scherm, niet meer waterdicht en repareren betekent dokken voor een volledig nieuwe watch.

    Dan maar niet meer de héle dag met watch (eenvoudige dingen als douchen, de afwas, zwemmen)

  • Profielfoto
    Pixelman

    nu gaan ze der toch wel een beetje over… zeker met die iphone X

  • Profielfoto
    m4v3r1ck

    Mis ik iets? Sinds wanneer moet je bijbetalen met AppleCare+, terwijl ik voor reparaties tijdens de AC periode voor mijn Mac Pro 5.1 GEEN ROOIE CENT hoefde bij te betalen. Is AC+ inmiddels ook een gedown-grade service van Apple???? ?

  • Profielfoto
    Sannetju

    Als je netjes met je iPhone om gaat is die AppleCare+ voor mij onzin ?

  • Profielfoto
    Q-collective

    Mis ik iets? Sinds wanneer moet je bijbetalen met AppleCare+, terwijl ik voor reparaties tijdens de AC periode voor mijn Mac Pro 5.1 GEEN ROOIE CENT hoefde bij te betalen. Is AC+ inmiddels ook een gedown-grade service van Apple???? ?

    AppleCare voor je Mac is enkel een verlenging van de garantie (tot 3 jaar).

    AppleCare+ (note the plus) is óók een verzekeringsproduct voor accidentele schade. Dáár betaal je dan en eigen risico voor.

  • Profielfoto
    Coldplay

    Toch mooi die nieuwe iPhone X. Voor mij was het de keuze of de nieuwe iPhone X kopen, terwijl ik al een iPhone 6 heb of een rondreis maken door Zuid-Afrika. Toch heb ik voor het tweede gekozen.(y)

  • Profielfoto
    Spinozo

    Voordeel van AppleCare is dat je vlak voor het einde van het tweede jaar met een hamer je display kunt slopen en je dan een nieuw scherm krijgt zodat je hem als nieuw kunt verkopen.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ach ja, dat kan er ook nog wel bij na die 1100 of 1300 euro.
    Als Tim Cook maar lekker warm zit.
    ?

  • Profielfoto
    Q-collective

    Ach ja, dat kan er ook nog wel bij na die 1100 of 1300 euro.
    Als Tim Cook maar lekker warm zit.
    ?

    €1558 voor de 256GB variant met AppleCare+ erbij;)

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    Ik heb vanmorgen voor het eerst, bij de verlenging van m’n Vodafone abbo, toch maar een verzekering tegen val- en stootschade van €10 per maand genomen: goedkoper dan AC+ en geheel vergoed (geen extra kosten).

  • Profielfoto
    Vilscon

    Voordeel van AppleCare is dat je vlak voor het einde van het tweede jaar met een hamer je display kunt slopen en je dan een nieuw scherm krijgt zodat je hem als nieuw kunt verkopen.

    Ja, moet je alleen even €220 bij betalen. Die krijg je niet terug uit je verkoop. Kan je beter 2 jaar lang een glas screen protector gebruiken voor €30. Heb je wellicht nog meer voordeel van als ie valt.

    Ik heb vanmorgen voor het eerst, bij de verlenging van m’n Vodafone abbo, toch maar een verzekering tegen val- en stootschade van €10 per maand genomen: goedkoper dan AC+ en geheel vergoed (geen extra kosten).

    Let op dat ie vaak naar Dynafix gaat (en dat is een ramp), waardoor je ‘m vaak wekenlang kwijt ben. Daarnaast (als ik mij niet vergis) gebruikt Dynafix niet altijd 100% originele Apple onderdelen.. ook niet bepaald wenselijk.

  • Profielfoto
    mvmaastricht

    O, dank voor de tip! Ga ik navragen wanneer ik m afhaal!

  • Profielfoto
    Hagerttt

    mvmaastricht
    Ik heb vanmorgen voor het eerst, bij de verlenging van m’n Vodafone abbo, toch maar een verzekering tegen val- en stootschade van €10 per maand genomen: goedkoper dan AC+ en geheel vergoed (geen extra kosten).
    Let op dat ie vaak naar Dynafix gaat (en dat is een ramp), waardoor je ‘m vaak wekenlang kwijt ben. Daarnaast (als ik mij niet vergis) gebruikt Dynafix niet altijd 100% originele Apple onderdelen.. ook niet bepaald wenselijk.

    Ik heb jaren gewerkt voor een reseller die zaken deed met Dynafix. Ze gebruiken originele onderdelen (ze zijn een gecertificeerde repair center voor Apple) en de gemiddelde doorlooptijd van een smartphone is twee weken. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar een verzekering is een goede keuze.

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    Ga ook maar eens voor de AppleCare+ voor mijn iPhone X die 3 november voor me klaar ligt. Voor het eerst maar gezien dat het één en al glas is neem ik deze keer het risico maar niet. Ik hoop dat ik het voor niets aanschaf maar dan ben ik in ieder geval wat zekerder dat het me niet nog eens €321,10 gaat kosten mocht ik hem onverhoopt toch eens laten vallen en een kappot scherm hebben. Duur is de X toch al dus kan die éénmalige €229 er ook nog wel bij. Pff, nooit gedacht dat ik ooit nog eens €1558 voor een smartphone uit zou geven. Maar ja, het is voor het goede doel….. Voor mij namelijk?

  • Profielfoto
    html-junky

    @Hagerttt Dynafix is geen officieel reparatiepunt van Apple, tenminste via Apple is dat bedrijf nergens terug te vinden. Het is wel zo dat Dynafix de mensen wel graag laat geloven dat ze certified zijn. Echter dit is absoluut niet zo

  • Profielfoto
    Hagerttt

    @html-junky Het kan best dat Dynafix niet terug te vinden via Apple, maar zij zijn een gecertificeerd reparatiecentrum die Apple producten repareren met originele onderdelen.

  • Profielfoto
    iDEOwen

    @html-junky
    Dynafix is het iig zeker weten geweest, en hun personeel is iig zeker gecertificeerd geweest, ik heb het personeel in het verleden namelijk zelf getraind en gecertificeerd. Volgens de Apple service locator zijn ze het ook nog steeds. Dus ik zou niet weten waarom je dat zou denken.

  • Profielfoto
    html-junky

    @Hagerttt Jammer dat ze daarvoor geen enkel bewijs van kunnen leveren

  • Profielfoto
    iDEOwen

    @html-junky
    Het feit dat ze een Apple Authorized Service Provider zijn geeft aan dat er gecertificeerd personeel werkzaam is. Dat is 1 van de vereisten, en Apple controleert dit ook. Sterker nog, het online reparatie systeem van Apple laat technici niet toe om reparaties af te handelen als ze de juiste training niet hebben doorgelopen.
    Ik kan niet controleren of elke technician daadwerkelijk het certificaat heeft, maar mochten ze die echt gehaald hebben, dan kunnen ze dat aantonen met een gepersonaliseerde papieren certificaat ontvangen van Apple.

  • Profielfoto
    Q-collective

    @Hagerttt Jammer dat ze daarvoor geen enkel bewijs van kunnen leveren

    Bron.

    Is dat afdoende bewijs?

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik heb persoonlijk geen AppleCare bijgenomen voor mijn iPhone X. Ik heb wel een hoesje gekocht om de achterkant te beschermen = €45. Ik heb nooit AppleCare genomen bij geen enkel van mijn Apple producten eigenlijk. Mijn Apple Led cinema display 27″ is van 2009 en doet het nog steeds perfect. Mijn Thunderbolt display 27″ heb ik 2 a 3j later gekocht, daarmee wel een probleem gehad maar: België = Europa = 2j garantie. Dus alles gratis vervangen en doet het nu perfect. Dat is het enige probleem dat ik met mijn Apple producten gehad heb.

    Verder een Mac Mini gehad, Macbook pro 2009/ en retina mid 2012 (beiden 15″) variant. Macbook Pro 2009 intussen wel de geest gelaten maar mijn 2012 doet het nog prima. Ook mijn Mac Pro heeft 2j garantie en dat is voor mij afdoende gezien het feit dat: Zoals de meeste hier vinden, je toch om het jaar upgrades moet hebben.

    Uiteindelijk vindt ik als je een Mac Pro koopt dat je zoals vroeger er een jaar of 8 mee zou door moeten kunnen. Dat is toch wat ik gemerkt heb bij vele muzikanten (producers) die ook niet meteen macOS upgraden om reden van stabiliteit enz…

    Nee, ik vind AppleCare gewoon echt te duur. Maar voor degene die het nodig denkt te hebben, koop het er zeker bij:-)

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Ik heb persoonlijk geen AppleCare bijgenomen voor mijn iPhone X. Ik heb wel een hoesje gekocht om de achterkant te beschermen = €45. Ik heb nooit AppleCare genomen bij geen enkel van mijn Apple producten eigenlijk. Mijn Apple Led cinema display 27″ is van 2009 en doet het nog steeds perfect. Mijn Thunderbolt display 27″ heb ik 2 a 3j later gekocht, daarmee wel een probleem gehad maar: België = Europa = 2j garantie. Dus alles gratis vervangen en doet het nu perfect. Dat is het enige probleem dat ik met mijn Apple producten gehad heb.

    Verder een Mac Mini gehad, Macbook pro 2009/ en retina mid 2012 (beiden 15″) variant. Macbook Pro 2009 intussen wel de geest gelaten maar mijn 2012 doet het nog prima. Ook mijn Mac Pro heeft 2j garantie en dat is voor mij afdoende gezien het feit dat: Zoals de meeste hier vinden, je toch om het jaar upgrades moet hebben.

    Uiteindelijk vindt ik als je een Mac Pro koopt dat je zoals vroeger er een jaar of 8 mee zou door moeten kunnen. Dat is toch wat ik gemerkt heb bij vele muzikanten (producers) die ook niet meteen macOS upgraden om reden van stabiliteit enz…

    Nee, ik vind AppleCare gewoon echt te duur. Maar voor degene die het nodig denkt te hebben, koop het er zeker bij:-)

    Je vergelijk loopt volledig mank.
    Het risico bij een Watch, iPad en/of iPhone is significant anders dan bij de door jouw genoemde iMac/MBP etc.

    Ik had bij mijn Apple Watch geen Apple Care genomen. Niks aan het handje, totdat binnen een paar weken na aankoop de horloge van de tafel af op de grond viel en het scherm in gruzelementen lag.
    Succes met het aftikken van € 321 voor een nieuw scherm mocht je ooit de pech hebben dat om wat voor reden ook je X op de grond valt en je scherm vernieuwt moet worden.
    Mocht dat mij overkomen ben ik in totaal € 258 kwijt en in ieder geval al goedkoper uit dan jij.
    Mochten we dan beide zo’n sukkels zijn dat het ons voor de 2e keer overkomt dan ben jij al € 642 kwijt en en ik slechts € 287

    Mijne wordt dus geleverd met Apple Care

    PS ja er zijn inboedelverzekeringen maar die worden echt wat minder vrolijk als je 2x achter elkaar dezelfde schade gaat claimen.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik heb persoonlijk geen AppleCare bijgenomen voor mijn iPhone X. Ik heb wel een hoesje gekocht om de achterkant te beschermen = €45. Ik heb nooit AppleCare genomen bij geen enkel van mijn Apple producten eigenlijk. Mijn Apple Led cinema display 27″ is van 2009 en doet het nog steeds perfect. Mijn Thunderbolt display 27″ heb ik 2 a 3j later gekocht, daarmee wel een probleem gehad maar: België = Europa = 2j garantie. Dus alles gratis vervangen en doet het nu perfect. Dat is het enige probleem dat ik met mijn Apple producten gehad heb.

    Verder een Mac Mini gehad, Macbook pro 2009/ en retina mid 2012 (beiden 15″) variant. Macbook Pro 2009 intussen wel de geest gelaten maar mijn 2012 doet het nog prima. Ook mijn Mac Pro heeft 2j garantie en dat is voor mij afdoende gezien het feit dat: Zoals de meeste hier vinden, je toch om het jaar upgrades moet hebben.

    Uiteindelijk vindt ik als je een Mac Pro koopt dat je zoals vroeger er een jaar of 8 mee zou door moeten kunnen. Dat is toch wat ik gemerkt heb bij vele muzikanten (producers) die ook niet meteen macOS upgraden om reden van stabiliteit enz…

    Nee, ik vind AppleCare gewoon echt te duur. Maar voor degene die het nodig denkt te hebben, koop het er zeker bij:-)

    Je vergelijk loopt volledig mank.
    Het risico bij een Watch, iPad en/of iPhone is significant anders dan bij de door jouw genoemde iMac/MBP etc.

    Ik had bij mijn Apple Watch geen Apple Care genomen. Niks aan het handje, totdat binnen een paar weken na aankoop de horloge van de tafel af op de grond viel en het scherm in gruzelementen lag.
    Succes met het aftikken van € 321 voor een nieuw scherm mocht je ooit de pech hebben dat om wat voor reden ook je X op de grond valt en je scherm vernieuwt moet worden.
    Mocht dat mij overkomen ben ik in totaal € 258 kwijt en in ieder geval al goedkoper uit dan jij.
    Mochten we dan beide zo’n sukkels zijn dat het ons voor de 2e keer overkomt dan ben jij al € 642 kwijt en en ik slechts € 287

    Mijne wordt dus geleverd met Apple Care

    PS ja er zijn inboedelverzekeringen maar die worden echt wat minder vrolijk als je 2x achter elkaar dezelfde schade gaat claimen.

    Awel ruw pitje, tis waar wa da je zegt. Ik had mijn iPhone 5 die 4j gebruikt heb en mijn huidige iPhone 6S plus die ik alweer bijna twee jaar gebruik moeten vernoemen. Beiden zonder ongelukjes, of op de grond vasthouden. Maar een ongelukje is inderdaad snel gebeurd e ventje:-)

    Hoe dan ook, zoals ik al zei in mijn vorige reactie, al wie denkt AppleCare nodig te hebben moet dat zeker nemen. Ik heb het nooit genomen omdat ik het één: ontzettend duur vindt, twee: Je er sowieso 2j garantie op hebt (al weet ik niet of schermbreuk hier ook bij hoort maar goed,) en drie: ik over het algemeen nog nooit mijn telefoon op de grond heb laten vallen. Maar, jep, een ongelukje is snel gebeurd. Dat zien we dan wel weer zeker:-)

  • Profielfoto
    KarelWillem

    1558 euro voor een topmodel X + AppleCare+.

    Ik flikker gewoon mijn telefoon weg als er een barst in zit en koop een nieuwe. En dat een keer of 5. .:grin: Ofwel, ter illustratie: daarvoor heb ik een jaar of vijftien een telefoon, als ik hem elke keer in de container kieper.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Karel Willempie, gaap! Dat riedeltje kennen we onderhand wel. Je zit een op een Apple forum met, over het algemeen, gebruikers van Apple producten. Totaal onzinnig om elke keer bij elk topic over welk product dan ook van Apple te balken dat er goedkopere alternatieven/merken zijn.

    En ja, als jij je Peugeot 108 4x totaal in de prak rijdt flikker je die elke keer gewoon weer weg en ben je net zoveel kwijt als iemand die 1x zijn Renault Talisman in de prak rijdt. Vooral dat blijven roepen op bv een Renault Talisman forum.
    PS vul het type auto naar voorkeur maar in…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Lol. Je wilt toch niet ontkennen dat ook op deze website er erg veel stemmen opgingen dat Apple nu toch wel over een grens heen was met de prijzen van haar iPhones?!

    Wat niet wegneemt dat iedereen er weer keihard intrapt en ze met miljoenen tegelijk de deur uitgaan. Dus op dat punt kent Apple haar klanten goed.

    Maar het is gewoon een feit dat deze bedragen totaal niet meer in verhouding staan tot wat er geleverd wordt. Hoe fraai die X ook is (of niet; dat mag ieder voor zich bepalen).

  • Profielfoto
    Chorro

    Voor mij ook geen Apple Care +. Nog nooit schade gehad en de “korting” die je ermee krijgt valt tegen. 260 euro voor een nieuw scherm via AC+ of 320 regulier. Als het mij lukt om voor het zoveelste jaar schadevrij te blijven, hou ik die 230 euro mooi in m’n zak

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Voor mij ook geen Apple Care +. Nog nooit schade gehad en de “korting” die je ermee krijgt valt tegen. 260 euro voor een nieuw scherm via AC+ of 320 regulier. Als het mij lukt om voor het zoveelste jaar schadevrij te blijven, hou ik die 230 euro mooi in m’n zak

    Precies dit(y)

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Lol. Je wilt toch niet ontkennen dat ook op deze website er erg veel stemmen opgingen dat Apple nu toch wel over een grens heen was met de prijzen van haar iPhones?!

    Wat niet wegneemt dat iedereen er weer keihard intrapt en ze met miljoenen tegelijk de deur uitgaan. Dus op dat punt kent Apple haar klanten goed.

    Maar het is gewoon een feit dat deze bedragen totaal niet meer in verhouding staan tot wat er geleverd wordt. Hoe fraai die X ook is (of niet; dat mag ieder voor zich bepalen).

    Zoals je afsluit: “dat mag iedereen voor zich bepalen” Dus nee, is dat het bedrag totaal niet meer in verhouding staat tot wat geleverd wordt is geen algemeen feit maar in dit geval slechts JOUW mening. Ik denk daar anders over.
    Voor iets meer dan €2 per dag (en dan reken ik niet mee dat ik hem zakelijk afschrijf) heb ik een smartphone waar ik erg happy mee bent en dagelijks ook heel erg veel gebruik.
    De ander geeft bv €4000 uit voor een TV …kunnen we dezelfde discussie op loslaten…

    Maar succes op het Talisman forum met je 108 riedeltje;-)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Lol. Je wilt toch niet ontkennen dat ook op deze website er erg veel stemmen opgingen dat Apple nu toch wel over een grens heen was met de prijzen van haar iPhones?!

    Wat niet wegneemt dat iedereen er weer keihard intrapt en ze met miljoenen tegelijk de deur uitgaan. Dus op dat punt kent Apple haar klanten goed.

    Maar het is gewoon een feit dat deze bedragen totaal niet meer in verhouding staan tot wat er geleverd wordt. Hoe fraai die X ook is (of niet; dat mag ieder voor zich bepalen).

    Zoals je afsluit: “dat mag iedereen voor zich bepalen” Dus nee, is dat het bedrag totaal niet meer in verhouding staat tot wat geleverd wordt is geen algemeen feit maar in dit geval slechts JOUW mening. Ik denk daar anders over.
    Voor iets meer dan €2 per dag (en dan reken ik niet mee dat ik hem zakelijk afschrijf) heb ik een smartphone waar ik erg happy mee bent en dagelijks ook heel erg veel gebruik.
    De ander geeft bv €4000 uit voor een TV …kunnen we dezelfde discussie op loslaten…

    Maar succes op het Talisman forum met je 108 riedeltje;-)

    Ik wist het wel dat Ruwepit en ik meestal dezelfde gedachte deelde! Wat een geluk zeg:-D Nu, €4000 voor een tv. Mja, maar dan is die over het algemeen wel OLED en 4k en heb je een 65″ beeld. Ik moet zeggen dat ik er dat wel voor over heb. Maar dat is natuurlijk het ding hé, ieder doet met zijn geld wat hij/zij wil. Voor de ene zal het dat waard zijn en voor de andere totaal niet:-)

  • Profielfoto
    Michel Versluis

    [qoute] mvmaastricht op 27 oktober 2017
    Ik heb vanmorgen voor het eerst, bij de verlenging van m’n Vodafone abbo, toch maar een verzekering tegen val- en stootschade van €10 per maand genomen: goedkoper dan AC+ en geheel vergoed (geen extra kosten). [/qoute]

    Niet helemaal de waarheid. Heb dit voor mijn iphone 6 gehad, heb 2x een nieuw scherm nodig gehad. Was hem een week kwijt en het kost je toch elke keer weer €45 eigen risico. Vandaar nu geen verzekering meer via vodafone.. van het geld wat ze hebben gekregen van mij 24x€10 en 2x€45 had ik bij apple ook een scherm voor gehad waarschijnlijk. Maar dan was het binnen een uurtje gerepareerd i.p.v. 5-10 werkdagen

  • Profielfoto
    Q-collective

    Voor mij ook geen Apple Care +. Nog nooit schade gehad en de “korting” die je ermee krijgt valt tegen. 260 euro voor een nieuw scherm via AC+ of 320 regulier. Als het mij lukt om voor het zoveelste jaar schadevrij te blijven, hou ik die 230 euro mooi in m’n zak

    Of €143,50 bij twee reparaties… Waarbij je bovendien de optie hebt om het toestel proactief te swappen, zodat je niet zonder zit.