‘Achterkant iCloud gaat op de schop’

Door: Raymon Mens - 16 reacties

iCloud is een steeds belangrijker onderdeel van Apple-diensten en de servers die de dienst mogelijk maken gaan op de schop. De manager die verantwoordelijk was voor de huidige opzet is vertrokken en Apple wil naar verluidt meer zelf gaan doen.

Momenteel wordt de infrastructuur achter iCloud nog uitbesteed aan externe clouddiensten zoals Amazon Web Services (AWS) en Microsoft Azure. Apple wil het liever zelf doen en een eigen, grote cloud beheren.

Eerste stap is gezet

De eerste stap is al gezet. Eric Billingsley, de manager die de huidige iCloud-infrastrucuur heeft bedacht, is namelijk weg bij Apple. Hij was sinds 2013 bij het bedrijf in Cupertino in dienst en verant­woordelijk voor het opzetten en beheren van iCloud-diensten. Volgens CNBC heeft Patrice Gautier het roer overgenomen. Hij is Senior Director Internet Services en hij heeft een hele andere kijk op infrastructuur.

google datacenter
Google, Facebook, LinkedIn en Twitter gebruiken volledig eigen infrastructuur. Op de foto een Google-datacenter – Klik/tap voor groter.

Lange termijn

Terwijl Billingsley de technische infrastructuur het liefst uitbesteedde, is Gautier voorstander van het consolideren van iCloud in eigen Apple-datacenters. iCloud is hierdoor niet meer afhankelijk van de nukken van derden. Toen de clouddiensten van Amazon begin dit jaar een storing hadden, ging iCloud ook uit de lucht. Intern zou Apple al steeds meer diensten overzetten naar eigen infrastructuur die door Gautier is ontworpen.

Dit is geen verandering die binnen een week afgerond is. Apple heeft data van miljoenen gebruikers om te migreren. Daarnaast zal het aantal eigen datacenters flink uitgebreid moeten worden. Apple beschikt nu over een aantal eigen server farms in de VS, maar er worden ook drie datacenters in Europa gebouwd.

Als Apple zijn werk goed doet, ga jij als eindgebruiker geen hinder ondervinden. Op de lange termijn zul je wellicht merken dat je foto’s sneller overgezet worden en apps en films uit de iTunes Store sneller downloaden. Dan is Apple’s cloud-infrastructuur aan het werk.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    DaveFlash

    komen ze nog naar Nederland met een datacentrum?

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    In Nederland maakt Apple dacht ik gebruik van een datacenter in Groningen. Zeker weet ik dat zij gebruik maken van de servers van NEP in Hilversum voor de iTunes contenten.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    die datacenters genereren zoveel warmte, dat die warmte goed te gebruiken is voor stadsverwarming of tuinkassen te verwarmen.

    Ik dacht dat Apple ook een datacenter heeft in Noord Ierland

  • Profielfoto
    Shmoo

    Als servers en IT werden gebouwd op praatjes dan had Dropbox nooit bestaan maar dan had Apple het blauwe digitale doosje uitgevonden.

  • Profielfoto
    Zjories

    @Shmoo en in dezelfde categorie nuttige toevoegingen; als m’n tante een pik had was ze m’n oom geweest.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Verschil is wel dat je deze tante of oom maar eens per jaar op je verjaardag ziet terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Het verplichte nummertje en dan ben je er weer voor een jaar vanaf, das best een goeie deal wanneer je iemand niet leuk zou vinden.

    Bij Apple hebben we al sinds .Mac, MobileMe en iCloud te maken met deze beperkte rommel dat zo ingebakken en verweven in onze systemen zit dat je amper kunt zeggen, flikker eens op met deze beperkte kermis waar jullie al jaren over roepen dat het steeds beter wordt maar en dat het nu serieus is terwijl er helemaal niets zichtbaar wordt.
    Schakel je X uit dan werkt Z niet meer. Wil je Y doen dan ben je wel verplicht iCloud te activeren anders werkt de hele handel niet.

    En het ergste van alles is dat wanneer je het ook maar iets breder dan basic ‘iPhone en iPad backup in de cloud’ wilt gaan gebruiken en je gaat dus echt een poging wagen om het serieus te nemen (op een Dropbox manier) dan moet je meteen 12,- per jaar betalen voor deze totale middelmatigheid dat iCloud of iCloud Drive heet dus het is ook nog premium rotzooi. Sorry hoor maar dan beoordeel ik het ook op basis van wat je krijgt voor X bedrag bij de concurrentie. Je komt dus niet weg met ..”het is gratis dus een gegeven paard mag je niet zijn tanden poetsen” .. type software.

  • Profielfoto
    xaddict

    @shmoo: waarom zit jij hier eigenlijk nog? Je haat alles wat Apple uitpoept ?

  • Profielfoto
    html-junky

    Shmoo, ik snap niet waar jij de energie vandaan haalt om zoveel te klagen. Je roept gewoon dat het een slecht product is, de waarom mis ik totaal in je verhaal. Naar mijn mening werkt het allemaal erg goed.

    iCloud is gewoon een product en je kan ervan gebruik maken of niet, klaar.

  • Profielfoto
    Hansi2124

    “Erg goed” vind ik dus niet. Ik merk regelmatig! dat de Contacten die op mijn Phone worden toegevoegd, niet verschijnen in de Contacten app van mijn MBP. Terwijl alles gewoon goed staat ingesteld. Waardeloos om dat uit te zoeken!

    “It just works” geldt helaas al een tijdje niet meer….

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Shmoo, ik snap niet waar jij de energie vandaan haalt om zoveel te klagen. Je roept gewoon dat het een slecht product is, de waarom mis ik totaal in je verhaal. Naar mijn mening werkt het allemaal erg goed.

    iCloud is gewoon een product en je kan ervan gebruik maken of niet, klaar.

    Als ik een beetje tussen de regels door lees, proef ik enige vorm van frustratie, dat wanneer iets niet, of niet goed werkt, het op Ă©Ă©n of andere manier altijd “goed” gepraat wordt, met name door fanboys.

    Iets waar ik me ook enigszins in kan vinden.

    Als je een opmerking maakt over een iOS 11 waar veel bugs in zitten, en dat je het jammer vind dat dit iedere keer weer terug komt, dan wordt er gewoon gezegd: je kan ook gewoon niet updaten, oftewel je moet niet zeiken.

    Ook een discussie over bijvoorbeeld USB-C wordt in geroepen als mensen de technologie te ver vooruitstrevend vindt, dat men moet evolueren.

    Voor wat betreft het evolueren: ik zou graag zien dat de fanboys gaan inzien dat Apple niet meer in het Jobs tijdperk zit, en dat er onder het huidige bestuur fouten worden gemaakt waarop best een puntje van kritiek geleverd mag worden, en dat het dus niet koste wat het kost goed gepraat hoeft te worden.

    Dan evolueren ze zelf ook?

    Ontopic: ik gebruik geen iCloud, noem mij gerust te voorzichtig , maar heb er gewoon geen goed gevoel over gehad, en ook niet nodig gehad?

  • Profielfoto
    Hydræ

    Prima toch, lekker met windmolentjes in Denemarken farmen.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Fijn dat iCloud diensten door Apple zelf zal worden gehost. Wanneer privacy jou ding is of gaat zijn past dit prima binnen je visie. Synchronisatie van contacten tussen iPhone en macbook gaat prima. Fijn dat je zowel lokaal kan opslaan en vervolgens ook in de cloud. Hou wel van connected wanneer het mij uitkomst en vooral ook lokaal op mijn schijf. Dat ik niet afhankelijk ben van een derde partij.

    Zou van Schmoo wel eens willen weten welke issues hij heeft, voorbeelden dus. Nu lijkt het vooral een klaagzang die niemand kan herkennen zonder voorbeelden.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Tja, ik heb ook geen problemen met iCloud synchronisatie. Ik maak veel gebruik van de notities.app en die worden prima gesynchroniseerd tussen mijn apparaten. Number spreadsheets die ik iedere dag gebruik en Keynote bestanden gaan goed, ook andere apps, mijn TextExpander snippets sync ik ook via een map in iCloud. Dat de settings en dergelijke tussen de apparaten worden gesynchroniseerd is ook wel makkelijk. Een nieuwe iPad is ook zo up en running door de in iCloud gesynchroniseerde settings.

    @Arjan, In het Jobs tijdperk was het ook niet allemaal koek en ei bij Apple. MobileMe bijv. was niet bepaald een succes.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    @Arjan, In het Jobs tijdperk was het ook niet allemaal koek en ei bij Apple. MobileMe bijv. was niet bepaald een succes.

    Heb ik ook niet beweerd, echter was Jobs dan wel zo’n Hork, dat ie ballen toonde om iets niet uit te brengen als het niet aan zijn kwaliteitseisen voldeed, zelfs op de dag dat het shipment gepland was.

    OK mobile me was geen succes, maar ook Jobs was maar een mens, en mensen kunnen fouten maken, echter worden er met de laatste launches van iOS’sen een beetje te veel fouten gemaakt, en heb je last van steeds terugkerende bugs.

    Een keer een fout maken? Geen probleem, maar niet borgen zodat het niet meer voorkomt? Kan je in the long run duur komen te staan.

    Je merkt nu zelf al hier op dit forum dat er meer kritiek richting Apple ontstaat (terecht/onterecht). Er gaat een keer een moment komen dat de consument het niet langer meer pikt, ik denk dat ze hier op een heel fijn lijntje lopen op dit moment?

  • Profielfoto
    JohnDillinger

    Je merkt nu zelf al hier op dit forum dat er meer kritiek richting Apple ontstaat (terecht/onterecht). Er gaat een keer een moment komen dat de consument het niet langer meer pikt, ik denk dat ze hier op een heel fijn lijntje lopen op dit moment?

    Om Ă©Ă©n of andere reden worden er snel dit soort dingen geroepen als ergens kritiek geuit wordt. “Binnenkort is de maat vol!” Maar als puntje bij paaltje komt slikken we het allemaal als zoete koek. Dan hebben we het hier gelukkig slechts over leuke apparaatjes. Maar de massa surveillance slikken we ook al jaren. Daarin lopen zowel commerciĂ«le partijen als overheden al heel lang zo ver voorbij het lijntje dat ze het met geen verrekijker meer kunnen zien. Zie jij daar grote groepen burgers woedend om worden?

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Je merkt nu zelf al hier op dit forum dat er meer kritiek richting Apple ontstaat (terecht/onterecht). Er gaat een keer een moment komen dat de consument het niet langer meer pikt, ik denk dat ze hier op een heel fijn lijntje lopen op dit moment?

    Om Ă©Ă©n of andere reden worden er snel dit soort dingen geroepen als ergens kritiek geuit wordt. “Binnenkort is de maat vol!” Maar als puntje bij paaltje komt slikken we het allemaal als zoete koek. Dan hebben we het hier gelukkig slechts over leuke apparaatjes. Maar de massa surveillance slikken we ook al jaren. Daarin lopen zowel commerciĂ«le partijen als overheden al heel lang zo ver voorbij het lijntje dat ze het met geen verrekijker meer kunnen zien. Zie jij daar grote groepen burgers woedend om worden?

    Tja, daar kun je boos om worden, maar daar kun je geen invloed op uit oefenen (in je eentje dan hé?), tenzij je heel rigoureus te werk gaat en wild om je heen gaat schieten, maar dat zit niet in me?

    Ik heb destijds voor een iPhone 3GS gekozen vanwege het grote gebruikersgemak, deze had iOS 5.1.1, erg prettig iOS geweest, echter had mijn 3GS niet het eeuwige leven, en ben ik uiteindelijk nu beland op een iPhone 6 die iOS 10 heeft, dan moet ik toch eerlijk bekennen dat ik het toch minder prettig vindt.

    Minder prettig als in: ik stap over op een andere telefoon met een ander besturingssysteem? Nee dat nog niet, maar de ontwikkelingen van de laatste paar iOS’sen hebben me wel aan het denken gezet. ?

    Ik ben nu eenmaal een gebruiker met een kritische blik, en zal dat waarschijnlijk met me mee blijven dragen, en wellicht als de ontwikkelingen zo blijven, dat ik dan ooit die stap wel ga wagen, je weet maar nooit.

    Hetgeen wat mij op dit moment ook nog tegen houdt is angst voor het onbekende (totaal geen ervaring met Android ), plus dat ik het design van de hardware van Apple mooi vind.

    Hoe dat voor anderen is, kan ik niet bepalen natuurlijk, maar het lijkt me dat er best mensen zullen zijn die er precies zo over denken.