iPhone 8 en iPhone X kunnen snelladen via een omweg

Raymon op 14 september 2017 26 reacties Laatste door joostjoost

De iPhone 8 en iPhone X zijn niet alleen de eerste Apple-smartphones die draadloos kunnen laden, ze kunnen ook snelladen. Dat stelt je in staat om de telefoon binnen 30 minuten 50 procent op te laden. Dit vereist echter wel een omweg.

Snelladen lukt niet met de 5 watt adapter die Apple standaard bij de iPhone levert. Je hebt een USB-C-lader nodig, bijvoorbeeld die van je MacBook. Daar sluit je weer een USB-C-naar-Lightning-kabel op aan.

Mogelijk door USB-C Power Delivery

Hoewel de nieuwe iPhones geen USB-C-aansluiting hebben, ondersteunen ze wel USB-C Power Delivery. Deze techniek detecteert automatisch het aangesloten apparaat, of het nu een iPhone of een MacBook is. Vervolgens wordt precies de maximaal mogelijke hoeveelheid stroom geleverd, zodat het apparaat zo snel mogelijk kan opladen. Dit stelt je in staat om de iPhone binnen 30 minuten 50 procent op te laden.

usb c charger lightning 001

Klik/tap voor groter.

iPhone 8, iPhone X en iPad Pro

De iPhone 8 en iPhone X zijn niet de eerste apparaten die deze techniek ondersteunen. De iPad Pro kan ook aanzienlijk sneller geladen worden met een USB-C-lader. Het is niet duidelijk waarom Apple de inmiddels wat gedateerde lichtnetadapters van 5 watt blijft leveren. De tijd lijkt meer dan rijp voor een overstap naar USB-C aan in ieder geval de kant van de lader.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

26 reacties

Profielfoto

SMac op 14 september 2017

Grappige typefouten:-)

Profielfoto

tuuur op 14 september 2017

Met de lader van de iPad gaat het ook sneller en dit geldt ook nog eens voor álle iPhones😄

Profielfoto

html-junky op 14 september 2017

Met de lader van de iPad gaat het niet sneller, ik heb weleens twee iPhones tegelijkertijd opgeladen, één met iPhone adapter en één met iPad adapter en uiteindelijk waren ze even snel geladen

Profielfoto

Buzz op 14 september 2017

Het is niet duidelijk waarom Apple de inmiddels wat gedateerde lichtnetadapters blijft leveren.

Lijkt me niet zo moeilijk.

De 5W adapter verkopen ze los voor €25 en werkt prima voor de 99% van de mensen die met ’s nachts opladen tevreden is.

De 29W USB-C adapter kost los €59, plus €29 voor de kabel.

Profielfoto

KarelWillem op 14 september 2017

Ah ja, het zal Apple niet zijn als we gewoon weer voluit gaan met bij te kopen extra’s.

Bij elke smartphone die kan snelladen, krijg je de benodigde adapter (uiteraard) bijgeleverd. Bij Apple krijg je een lightning naar USB kabeltje. (Die op niet één van haar actuele MacBooks past).

Het is niet duidelijk waarom Apple de inmiddels wat gedateerde lichtnetadapters blijft leveren.

.
Nou. Dat lijkt mij inderdaad toch wel overduidelijk. .:)

Profielfoto

Nick Seamore op 14 september 2017

@KarelWillem: Apple behaald niet voor niets zulke grote winsten wat het bedrijf gezond houd. Ik zelf vind dat een goede zaak dat Apple gezond blijft zodat ze geld genoeg over houden voor innovatie en verbetering van bestaande technieken. Ze brengen immers pas iets op de markt als het echt goed genoeg is zoals nu de eerste oled display in de X. Dat kost dus veel geld en moet ergens vandaan komen.

Profielfoto

steveb op 14 september 2017

In de specs zetten dat snellaadstation compat

Profielfoto

steveb op 14 september 2017

Hij snel kan laden en de correcte kabel daarvoor niet leveren?
Naar mijn men

Profielfoto

steveb op 14 september 2017

Menig is dat valse info
En zeker voor die prijs

Profielfoto

html-junky op 14 september 2017

Je krijgt alles meegeleverd om het product te laten werken zoals beloofd, ik kan niet begrijpen dat mensen dan met een scheef gezicht gaan staan kijken

Profielfoto

whaha op 14 september 2017

Is snel laden ooit slechter voor een apparaat dan ‘gewoon’ / ‘langzaam’ laden?

Profielfoto

donut op 14 september 2017

Apple behaald niet voor niets zulke grote winsten wat het bedrijf gezond houd. Ik zelf vind dat een goede zaak dat Apple gezond blijft zodat ze geld genoeg over houden voor innovatie en verbetering van bestaande technieken.

gezond?, het bedrijf heeft last van obesitas.
Voor zover ik weet heeft Apple zeeeeeer veel geld op de bank ( rijkste bedrijf ter wereld) en weten ze van gekkigheid niet wat ze ermee moeten doen… genoeg winst.

Het is ook daarom jammer dat ze er niet in slagen binnen een jaar een macpro in elkaar te knutselen waar je wat aan hebt.
dat ronde vormen per definitie niet handig zijn ( de lamp- de ronde macpro) moet toch ook nu tot hun zijn doorgedrongen, maar het heeft weer 5 jaar gekost…

Profielfoto

KarelWillem op 14 september 2017

…Ze brengen immers pas iets op de markt als het echt goed genoeg is zoals nu de eerste OLED display in de X…

.
Kom op zeg. Die marketingpraat geloof je toch niet echt hè?!

Profielfoto

KarelWillem op 14 september 2017

Je krijgt alles meegeleverd om het product te laten werken. … Punt dus. Ik kan niet begrijpen dat mensen dan met een scheef gezicht gaan staan kijken

.
Maar ze leveren nèt niet genoeg mee om het product te laten werken met alle nieuwe functies. Dat kost je dan weer € 88,– (!!!) euro extra.

Profielfoto

Ome Kor op 14 september 2017

Ja, dat heet up-selling.

Profielfoto

Tomac5 op 14 september 2017

Maar ze leveren nèt niet genoeg mee om het product te laten werken met alle nieuwe functies. Dat kost je dan weer € 88,– (!!!) euro extra.

KW, vergeet ook de Aipods niet. Een beetje user wil natuurlijk ook graag draadloos naar muziek luisteren:)

Dus even kijken..
1 iPhone X: 1159 euro
een setje Airpods: 179 euro
Draadloos laden met de Airpower mat: prijs onbekend. Laten we uitgaan van 100 euro
En een Apple hoesje (Leren Folio): 109 euro

Voor 1547 euro kun je dan je X beschermen, draadloos laden en – muziek luisteren.
Koopje!

Profielfoto

KarelWillem op 14 september 2017

Oké, als je € 1329,- voor een iPhone neerlegt, kan die € 88,- er ook nog wel bij.

Doe dan ook gelijk AppleCare+ erbij. Dan maakt het een mooie € 1646,-. Jammer alleen dat je dan nog steeds niet draadloos kan opladen. Komt vast weer € 149,- bij voor de AirPower. .;)

Profielfoto

Pim Hienkens op 14 september 2017

Ik laad mijn nieuwe iPhones de laatste jaren op met de oude bulky 10W power adapters die bij de oudere iPhones geleverd werden.
Dat werkt een stuk sneller dan die platte dingetjes is mijn ervaring.

Profielfoto

DBLCreations op 14 september 2017

Je krijgt alles meegeleverd om het product te laten werken. … Punt dus. Ik kan niet begrijpen dat mensen dan met een scheef gezicht gaan staan kijken

.
Maar ze leveren nèt niet genoeg mee om het product te laten werken met alle nieuwe functies. Dat kost je dan weer € 88,– (!!!) euro extra.

Is even kijken, mijn Seat Ateca kost standaard een €19.000 (ong.). Dit model doet wat het moet doen, het rijd mij van A naar punt B. Uiteraard, ik wou een aantal opties. Nieuw totaal bedrag: €44.000

Het feit is, de iPhone X kan snel laden maar dat wordt niet inbegrepen. Het is meer een soort “optie”. Dat is nu éénmaal zo met bepaalde dingen.

Het punt is: Als jij een iPhone X koopt, dan doet die standaard wat die moet doen. Wil je er “speeltjes” bij, dan kost je dat extra. En even serieus: Denk je nu echt dat ze er Airpods bij gaan smijten? Dan wil ik het bedrag al helemaal niet weten.

AppleCare is iets persoonlijks, of je neemt het er bij of niet. Bij mijn weten is in België en Nederland standaard sowieso al 2j garantie?

Profielfoto

KarelWillem op 14 september 2017

…Is even kijken, mijn Seat Ateca kost standaard een €19.00 (ong.). Dit model doet wat het moet doen … … Uiteraard, ik wou een aantal opties…

.
Het vergelijk is: de 2018 Ateca kan in de helft van de tijd de tank volpompen. Maar uiteraard levert Seat de adapter daarvoor er niet bij.

Profielfoto

Mayk op 14 september 2017

Sneller laden is niet zo goed voor je accu. Vandaar dat ze de standaard lader van 5W meegeven. Scheelt idd ook in kosten.

Voor die ene keer dat je t nodig hebt kun je anders je iPad adapter van 12W pakken of de draadloze mat.:)

Als je oplaad via je Macbook pro met een usb-kabel is dit trouwens ook 10W snelladen:)

Profielfoto

KR1275 op 14 september 2017

Sneller laden is niet zo goed voor je accu. Vandaar dat ze de standaard lader van 5W meegeven. Scheelt idd ook in kosten.

Voor die ene keer dat je t nodig hebt kun je anders je iPad adapter van 12W pakken of de draadloze mat.:)

Als je oplaad via je Macbook pro met een usb-kabel is dit trouwens ook 10W snelladen:)

Op een oude Macbook pro ja… want op de nieuwe kun je ‘m niet eens opladen… backup en synchroniseren moet dan via wifi.

Profielfoto

vanhyfte.johnny op 14 september 2017

Wel snelladen is leuk maar niet zo aangenaam voor je iPhone batterij. De levensduur zal groter zijn als je de meegeleverde 5W lader gebruikt. Lijkt me dus logisch dat deze nog steeds de standaard is.

Profielfoto

Arjan E. op 14 september 2017

Je krijgt alles meegeleverd om het product te laten werken. … Punt dus. Ik kan niet begrijpen dat mensen dan met een scheef gezicht gaan staan kijken

.
Maar ze leveren nèt niet genoeg mee om het product te laten werken met alle nieuwe functies. Dat kost je dan weer € 88,– (!!!) euro extra.

Is even kijken, mijn Seat Ateca kost standaard een €19.00 (ong.). Dit model doet wat het moet doen, het rijd mij van A naar punt B. Uiteraard, ik wou een aantal opties. Nieuw totaal bedrag: €44.000

Het feit is, de iPhone X kan snel laden maar dat wordt niet inbegrepen. Het is meer een soort “optie”. Dat is nu éénmaal zo met bepaalde dingen.

Het punt is: Als jij een iPhone X koopt, dan doet die standaard wat die moet doen. Wil je er “speeltjes” bij, dan kost je dat extra. En even serieus: Denk je nu echt dat ze er Airpods bij gaan smijten? Dan wil ik het bedrag al helemaal niet weten.

AppleCare is iets persoonlijks, of je neemt het er bij of niet. Bij mijn weten is in België en Nederland standaard sowieso al 2j garantie?

Wat? Heb jij voor € 33.981,- aan opties er op gekocht? Jij bent echt zot! 😉

Het instapmodel is dan wel weer retegoedkoop, doe mij maar zo’n Seat voor 19
Euris😄

Ben het overigens wel met karelwillem eens, je kan hem sneller voltanken, maar de adapter wordt er niet bijgeleverd.

Als je het toch in jouw termen wil bekijken, dan moet je het vergelijken met bijvoorbeeld motorvermogen. Stel er staat in de brochure dat ie snel kan optrekken door de tuning die 35 pk extra vermogen levert. En dan krijg je je auto, en trekt ie niet snel op, en er wordt je dan verteld dat de tuning mogelijk is maar niet standaard. Dan voel je je waarschijnlijk ook bij de neus genomen.

Als Apple met dit apparaat snelladen mogelijk maakt, moet je zeker voor zo’n bedrag het toestel zo leveren, dat de consument er optimaal gebruik van mag maken, en dus niet kan maken. 😉

Profielfoto

DBLCreations op 15 september 2017

Je krijgt alles meegeleverd om het product te laten werken. … Punt dus. Ik kan niet begrijpen dat mensen dan met een scheef gezicht gaan staan kijken

.
Maar ze leveren nèt niet genoeg mee om het product te laten werken met alle nieuwe functies. Dat kost je dan weer € 88,– (!!!) euro extra.

Is even kijken, mijn Seat Ateca kost standaard een €19.00 (ong.). Dit model doet wat het moet doen, het rijd mij van A naar punt B. Uiteraard, ik wou een aantal opties. Nieuw totaal bedrag: €44.000

Het feit is, de iPhone X kan snel laden maar dat wordt niet inbegrepen. Het is meer een soort “optie”. Dat is nu éénmaal zo met bepaalde dingen.

Het punt is: Als jij een iPhone X koopt, dan doet die standaard wat die moet doen. Wil je er “speeltjes” bij, dan kost je dat extra. En even serieus: Denk je nu echt dat ze er Airpods bij gaan smijten? Dan wil ik het bedrag al helemaal niet weten.

AppleCare is iets persoonlijks, of je neemt het er bij of niet. Bij mijn weten is in België en Nederland standaard sowieso al 2j garantie?

Wat? Heb jij voor € 33.981,- aan opties er op gekocht? Jij bent echt zot! 😉

Het instapmodel is dan wel weer retegoedkoop, doe mij maar zo’n Seat voor 19
Euris😄

Ben het overigens wel met karelwillem eens, je kan hem sneller voltanken, maar de adapter wordt er niet bijgeleverd.

Als je het toch in jouw termen wil bekijken, dan moet je het vergelijken met bijvoorbeeld motorvermogen. Stel er staat in de brochure dat ie snel kan optrekken door de tuning die 35 pk extra vermogen levert. En dan krijg je je auto, en trekt ie niet snel op, en er wordt je dan verteld dat de tuning mogelijk is maar niet standaard. Dan voel je je waarschijnlijk ook bij de neus genomen.

Als Apple met dit apparaat snelladen mogelijk maakt, moet je zeker voor zo’n bedrag het toestel zo leveren, dat de consument er optimaal gebruik van mag maken, en dus niet kan maken. 😉

Amai, over een typefout gesproken:P €19.000 dus:P En ja, ik heb mij laten gaan. Ik heb naar mijn comfort gekeken, de eerste auto die ik full option koop.

Ik snap je punt ergens wel maar uiteindelijk komt het er op neer dat het “optioneel” is. Dat is eigenlijk wat ik hiermee wou vertellen.

Ik snap wel dat sommigen het zien als “bij de neus genomen” (waarom is er nou geen emoji van een neus” ?:-D Maar ik zie het meer als een optie en ik hoor eigenlijk bij de 99% van de mensen die hem gewoon s’nachts oplaad. Maar ieder heeft daar zijn mening over. Ik voel me alvast niet bedot.

Profielfoto

joostjoost op 15 september 2017

Laats bij de Hema een ladertje van 10 euro gekocht. Komt 10W uit, is superlicht en kan een iPhone7 net zo snel laden als een iPad blokje.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?