Getest: De deelfiets met app van oBike

Raymon op 25 september 2017 13 reacties Laatste door steveb

Deze zomer werd Nederland verrast met de komst van twee diensten die deelfietsen via een app aanbieden. Een fiets in de buurt zoeken, ontgrendelen en meteen voor een rit betalen met je iPhone. Klinkt handig, maar hoe werkt het in de praktijk?

Amsterdam en Rotterdam

Een van die diensten, oBike, is beschikbaar in Amsterdam en Rotterdam en klinkt perfect voor de grote stad. Het concept sprak mij persoonlijk aan omdat mijn fiets al een keer gestolen is en er binnen mijn appartementencomplex geen plaats is om deze veilig te stallen. Een moderne fiets on-demand zal meer mensen aanspreken. Hoog tijd voor een proefritje. 

Registreren is even werk

Voordat je een fiets kunt gebruiken, dien je een registratieproces te doorlopen. Dat omvat onder andere het invoeren van je persoonlijke gegevens en het storen van een borg van € 79. Het is begrijpelijk dat het bedrijf wat zekerheid wil, maar het maakt spontaan gebruik zo goed als onmogelijk. Voor iemand die oBike als alternatief voor een eigen fiets wil gebruiken is het nog te overzien. Na het storten van een borg, moet je ook nog minimaal een tientje saldo laden. Je kunt met een creditcard of iDeal betalen en € 89 later ben je klaar om te fietsen.

obike 001

Klik/tap voor groter.

Fiets vinden en ontgrendelen is goed geregeld

Het vinden van een fiets is goed geregeld. In Rotterdam zijn talloze fietsen te vinden en een de locatie op de kaart was tijdens deze test ook steeds accuraat genoeg. Je kunt een fiets in de buurt alvast reserveren en er daarna naartoe lopen. Die fiets wordt 10 minuten vastgehouden. Je kunt een fiets die je gebruikt hebt ook meteen opnieuw reserveren, zo voorkom je dat iemand met de fiets waarmee je naar de supermarkt bent gereden wegrijdt. Daar is goed over nagedacht.

Het ontgrendelen van een fiets gaat ook probleemloos. Nadat de QR-code gescand is, ontgrendelt het slot binnen enkele seconden. oBike benadrukt dat Bluetooth ingeschakeld moet zijn, dus waarschijnlijk stuurt je telefoon een seintje naar het slot. Interessant materiaal voor een slimme hacker om eens op te proef te stellen, maar dat is niets voor deze review.

obike review 003

Klik/tap voor groter.

Meest oncomfortabele fiets ooit

De app is prettig in gebruik, maar de fiets absoluut niet. Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat ik al een tijd niet meer heb gefietst, maar de fietsen van oBike zijn gewoon niet comfortabel. Het zadel is verstelbaar en de knijpremmen zijn een plus, maar daar houdt op.

Er zijn geen versnellingen, wat de fiets niet zo geschikt maakt voor de afwisselende verkeersomstandigheden van een grote stad. In drukke straten is het fijn om rustig te kunnen fietsen in een lichte versnelling, terwijl je op lange stukken weg een beetje vaart kunt maken met een zwaardere versnelling. Bij oBike ben je gewoon altijd flink aan het trappen. Het voelt niet alsof trapbewegingen efficiënt omgezet worden in beweging. Om een beetje vaart te maken moest ik flink trappen en na drie kilometer fietsen was ik uitgeput.

Aanvankelijk dacht ik dat mijn conditie gewoon slecht was, maar een normale consumentenfiets fietst veel beter. Zelfs zonder versnellingen.

obike review 005

Klik/tap voor groter.

Tijdsduur altijd naar boven afgerond

Het gebruik van een oBike kostte tijdens het maken van deze review € 0,50 per 30 minuten, maar de prijs is onlangs aangepast naar € 0,25 per 15 minuten. Ondanks die prijsverlaging, vallen korte ritjes vaak duur uit. De duur wordt namelijk altijd naar boven afgerond.

Een korte tocht naar het stadscentrum duurde 5 minuten, maar oBike bracht de volle 30 minuten in rekening. De terugreis duurde ook maar 5 minuten, maar werd wederom als rit van 30 minuten in rekening gebracht. Een euro voor 10 minuten fietsen is best prijzig. Met de nieuwe prijzen zou dit 50 cent zijn, ook aan de hoge kant. Zeker omdat ritjes binnen een stad vaak kort zijn.

obike 002

Twee keer drie minuten fietsen? Dat kostte een euro – Klik/tap voor groter.

Kleine onvolkomenheden in app

Na een rit open je de app weer en zet je de fiets handmatig op slot. De app bevestigt door middel van een audiosignaal vervolgens dat de rit beëindigd is. Prima, maar het vreemde is dat muziek of podcasts hiervoor worden gepauzeerd en daarna niet automatisch starten. Andere apps -zoals navigatie-apps- doen dit wel probleemloos.

De app bevalt wel meer kleine onvolkomenheden. Zo is het niet mogelijk om een oBike voor jezelf en gezelschap te reserveren. Toen een vriend een dagje op bezoek kwam, konden we met geen mogelijkheid door Rotterdam gaan fietsen, omdat je maar één fiets per account kunt boeken.

obike review 002

Klik/tap voor groter.

Conclusie

Het is mij niet duidelijk voor wie oBike nu eigenlijk is. De local die geen fiets wil bezitten, maar wel wil fietsen? Nee, die wordt afgeschrikt door de ongelofelijk oncomfortabele fiets en hoge prijs per rit. De spontane bezoeker van een stad? Nee, die zal geen € 79,- borg en € 10,- startsaldo willen betalen voor een dagje fietsen en beter af zijn met een gewone huurfiets. Ik ga mijn borg terugvragen en op zoek naar een tweedehands fiets met een goed slot.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

13 reacties

Profielfoto

DaveFlash op 25 september 2017

Hey Raymon, komt er nog een een review van FlickBike, ik heb gehoord dat die beter schijnt te zijn.

Profielfoto

Raymon [moderator] op 25 september 2017

Naar mijn weten gebruiken oBike en Flickbike dezelfde fietsen, dus dat voorspelt niet veel goed. Zal eens kijken of ik bij een bezoek aan Amsterdam een Flickbike kan bemachtigen, want die fietsen staan alleen in Amsterdam.

Profielfoto

error op 25 september 2017

Ik heb die oBikes ook getest. De app is inderdaad okee, maar die fiets is echt een drama. Niet te doen. Je ziet in Rotterdam ook heel weinig mensen op z’n fiets rijden (de NS ov-fiets zie je bijvoorbeeld overal). Ik kan mij ook niet voorstellen dat iemand er 30 minuten aaneengesloten op kan rijden. Bij het afdalen van de Willemsbrug of de Erasmusbrug moet je zelfs stevig bijtrappen. oBike zelf vindt het op Facebook juist een pluspunt: je blijft lekker fit!

In de fiets zelf zit geen GPS, de locatie wordt bepaald via de telefoon van de gebruiker (vial Bluetooth in het slot). In Rotterdam worden door bewoners her en der de oBikes naar andere posities verplaatst, het kan dus zijn dat de locaties in de app niet overeenkomen met de daadwerkelijke locatie.

Ik denk dat dit geen succes gaat worden. Ook een zeer twijfelachtig bedrijf.

Profielfoto

NielsDam op 25 september 2017

Afgezien van het feit of de fietsen van goede kwaliteit zijn of niet, het grootste probleem van dit soort fietsen blijft nog steeds de gebruikersgroep. Die flikkeren de fiets her en der door de stad neer, in plaats van deze netjes te stallen (‘want hé het is toch niet mijn eigen fiets’)

Daarnaast gebruiken de fiets als ‘privé-eigendom’, waardoor de goedgezinde gebruiker nergens een fiets kan vinden. Resultaat: boze buurtbewoners die de ‘fout’ geparkeerde fietsen zelf maar gaat ruimen en een tekort aan fietsen.

Het is dan ook erg zuur dat de bedrijven die met dit soort initiatieven komen de dupe zijn van dit gedrag.Kennelijk kunnen wij Nederlanders nog wat van onze zuiderburen leren. Die zijn namelijk wel in staat om normaal om te gaan met een dergelijk systeem.

@Raymon: misschien kun je ook de GoBike reviewen? Die heeft volgens mij naast betere fietsen ook nog vaste uitleenstations.

Profielfoto

Ome Kor op 25 september 2017

De gemeente Amsterdam heeft er al een flink aantal verwijderd, omdat ze niet goed geparkeerd stonden. Vraag me af of dat consequenties (bijv. inhouding op borg) heeft voor degene die zo’n fiets als laatste gebruikt heeft.

Profielfoto

PowerMac op 25 september 2017

Is in Strasbourg, France veel beter geregeld, en je ziet ze heel veel: http://velhop.strasbourg.eu/?lang=en

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 26 september 2017

Ontzettend slechte fietsen, en al zie je ze overal staan, ik zie er niemand op rijden. Raadselachtig.
Duur concept voor wat het te bieden heeft, het idee is leuk, maar met deze fietsen is het niks.

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 26 september 2017

En hoe slecht is het dat ze niet gewoon twee roestvaststalen ringetjes gebruiken in dat bordje….

Profielfoto

The_Unevers op 26 september 2017

Vorige maand Flickbike geprobeerd in Amsterdam.. Ik had beter gewoon een OV Fiets kunnen pakken.. Ik moest 4 km fietsen maar ik kwam helemaal bezweet aan en ik fiets elke dag. Wat een nare fietsen, ging een heuveltje af maar kon trappen wat ik wilde maar kon niet meer harder.

App werkt wel erg fijn en het ontgrendelen door een knopje op je telefoon te drukken is natuurlijk erg hip. Bij Flickbike heb je gelukkig ook geen belachelijke borg of een tegoed wat je moet storten, het is gewoon aanmelden en gaan. Wat de crappy bike voor een dronkemans tochtje wel goedpraat..

Profielfoto

Tegenwind op 26 september 2017

De “O, o, o, bike” en de “Flick(ermaarop!)bike”, dus.:razz:

Hoewel ik niet vaak in de “grote stad” kom en wanneer wel eigenlijk geen behoefte heb aan zo iets, is het goed om te weten hier dus ook vooral geen tijd, pijn en moeite aan te besteden.

Profielfoto

Laribij op 26 september 2017

Geloof meer in huurfietsen met vaste stations. Geen overlast met rondslingerende fietsen, en gebruikers plaatsen ze echt terug.
Gebruik regelmatig veloAntwerpen, €4,00 per dag en alle ritjes onder 30 minuten gratis. Langer kleine meerprijs

Profielfoto

Ome Kor op 30 september 2017

Zo te zien kun je niet lang meer gebruik maken van de deelfietsen in Amsterdam.

Profielfoto

steveb op 02 oktober 2017

in belgië kan het ook

van 1 tot 15 oktober gratis testen met MOBIT
https://www.youtube.com/watch?v=rWvSwUAIvhs

https://www.mobit.eu

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?