Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 25 september 2017

Getest: De deelfiets met app van oBike

Deze zomer werd Nederland verrast met de komst van twee diensten die deelfietsen via een app aanbieden. Een fiets in de buurt zoeken, ontgrendelen en meteen voor een rit betalen met je iPhone. Klinkt handig, maar hoe werkt het in de praktijk?

Amsterdam en Rotterdam

Een van die diensten, oBike, is beschikbaar in Amsterdam en Rotterdam en klinkt perfect voor de grote stad. Het concept sprak mij persoonlijk aan omdat mijn fiets al een keer gestolen is en er binnen mijn appartementencomplex geen plaats is om deze veilig te stallen. Een moderne fiets on-demand zal meer mensen aanspreken. Hoog tijd voor een proefritje. 

Registreren is even werk

Voordat je een fiets kunt gebruiken, dien je een registratieproces te doorlopen. Dat omvat onder andere het invoeren van je persoonlijke gegevens en het storen van een borg van € 79. Het is begrijpelijk dat het bedrijf wat zekerheid wil, maar het maakt spontaan gebruik zo goed als onmogelijk. Voor iemand die oBike als alternatief voor een eigen fiets wil gebruiken is het nog te overzien. Na het storten van een borg, moet je ook nog minimaal een tientje saldo laden. Je kunt met een creditcard of iDeal betalen en € 89 later ben je klaar om te fietsen.

Klik/tap voor groter.

Fiets vinden en ontgrendelen is goed geregeld

Het vinden van een fiets is goed geregeld. In Rotterdam zijn talloze fietsen te vinden en een de locatie op de kaart was tijdens deze test ook steeds accuraat genoeg. Je kunt een fiets in de buurt alvast reserveren en er daarna naartoe lopen. Die fiets wordt 10 minuten vastgehouden. Je kunt een fiets die je gebruikt hebt ook meteen opnieuw reserveren, zo voorkom je dat iemand met de fiets waarmee je naar de supermarkt bent gereden wegrijdt. Daar is goed over nagedacht.

Het ontgrendelen van een fiets gaat ook probleemloos. Nadat de QR-code gescand is, ontgrendelt het slot binnen enkele seconden. oBike benadrukt dat Bluetooth ingeschakeld moet zijn, dus waarschijnlijk stuurt je telefoon een seintje naar het slot. Interessant materiaal voor een slimme hacker om eens op te proef te stellen, maar dat is niets voor deze review.

Klik/tap voor groter.

Meest oncomfortabele fiets ooit

De app is prettig in gebruik, maar de fiets absoluut niet. Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat ik al een tijd niet meer heb gefietst, maar de fietsen van oBike zijn gewoon niet comfortabel. Het zadel is verstelbaar en de knijpremmen zijn een plus, maar daar houdt op.

Er zijn geen versnellingen, wat de fiets niet zo geschikt maakt voor de afwisselende verkeersomstandigheden van een grote stad. In drukke straten is het fijn om rustig te kunnen fietsen in een lichte versnelling, terwijl je op lange stukken weg een beetje vaart kunt maken met een zwaardere versnelling. Bij oBike ben je gewoon altijd flink aan het trappen. Het voelt niet alsof trapbewegingen efficiënt omgezet worden in beweging. Om een beetje vaart te maken moest ik flink trappen en na drie kilometer fietsen was ik uitgeput.

Aanvankelijk dacht ik dat mijn conditie gewoon slecht was, maar een normale consumentenfiets fietst veel beter. Zelfs zonder versnellingen.

Klik/tap voor groter.

Tijdsduur altijd naar boven afgerond

Het gebruik van een oBike kostte tijdens het maken van deze review € 0,50 per 30 minuten, maar de prijs is onlangs aangepast naar € 0,25 per 15 minuten. Ondanks die prijsverlaging, vallen korte ritjes vaak duur uit. De duur wordt namelijk altijd naar boven afgerond.

Een korte tocht naar het stadscentrum duurde 5 minuten, maar oBike bracht de volle 30 minuten in rekening. De terugreis duurde ook maar 5 minuten, maar werd wederom als rit van 30 minuten in rekening gebracht. Een euro voor 10 minuten fietsen is best prijzig. Met de nieuwe prijzen zou dit 50 cent zijn, ook aan de hoge kant. Zeker omdat ritjes binnen een stad vaak kort zijn.

Twee keer drie minuten fietsen? Dat kostte een euro – Klik/tap voor groter.

Kleine onvolkomenheden in app

Na een rit open je de app weer en zet je de fiets handmatig op slot. De app bevestigt door middel van een audiosignaal vervolgens dat de rit beëindigd is. Prima, maar het vreemde is dat muziek of podcasts hiervoor worden gepauzeerd en daarna niet automatisch starten. Andere apps -zoals navigatie-apps- doen dit wel probleemloos.

De app bevalt wel meer kleine onvolkomenheden. Zo is het niet mogelijk om een oBike voor jezelf en gezelschap te reserveren. Toen een vriend een dagje op bezoek kwam, konden we met geen mogelijkheid door Rotterdam gaan fietsen, omdat je maar één fiets per account kunt boeken.

Klik/tap voor groter.

Conclusie

Het is mij niet duidelijk voor wie oBike nu eigenlijk is. De local die geen fiets wil bezitten, maar wel wil fietsen? Nee, die wordt afgeschrikt door de ongelofelijk oncomfortabele fiets en hoge prijs per rit. De spontane bezoeker van een stad? Nee, die zal geen € 79,- borg en € 10,- startsaldo willen betalen voor een dagje fietsen en beter af zijn met een gewone huurfiets. Ik ga mijn borg terugvragen en op zoek naar een tweedehands fiets met een goed slot.

Reageer op artikel:
Getest: De deelfiets met app van oBike
Sluiten