‘Gelekt document toont reparatieregels Apple iPhone’

7 reacties

Business Insider heeft een document gelekt waaruit blijkt welke reparatieregels Apple hanteert bij zijn iPhones. Het laat onder meer zien wanneer iets wel en niet onder de garantie valt.

Het document dateert van 3 maart 2017 en behandelt de iPhone 6, iPhone 6s, iPhone 7 en alle Plus-modellen. De Apple-technici noemen het de Visual/Mechanical Inspection Guide.

Reparatieregels Apple iPhone

De richtlijnen tellen naar verluidt 22 pagina’s, maar een van de duidelijkste is een afbeelding die laat zien wat er allemaal onder de garantie valt. Op deze diagram zijn reparaties verdeeld in drie categorieën: geschikt voor garantie, ongeschikt voor garantie en ongeschikt voor reparatie.

De eerste categorie schade valt dus onder de garantie. Vuil onder je scherm, dode pixels, een foute plaatsing van de voorcamera en kleine barsten (zogenaamde haarlijnbarsten) aan de zijkant van het scherm vallen allemaal onder de garantie. Dat laatste is nieuw, want in 2014 moest je voor die reparatie wél het volle pond  betalen.

De tweede categorie zijn reparaties die niet binnen de garantie vallen. Daaronder valt uiteraard schade die meer door de gebruiker is veroorzaakt. Een Lightning-poort met viezigheid bijvoorbeeld, of een scherm dat vol zit met barsten door een val. Uit een ander diagram blijkt dat ook defecten door waterschade vaak niet onder de garantie vallen. Schade aan het uiterlijk, zoals deuken of krassen op de behuizing, vallen eveneens buiten de garantie.

En die laatste categorie?

Categorie drie is het ergste. Als Apple je iPhone onder deze categorie schaart, dan zul je een nieuwe moeten aanschaffen of zelf moeten repareren. Apple doet het in ieder geval niet. Het goede nieuws is dat je telefoon eigenlijk alleen hieronder valt als hij ‘catastrofale schade heeft’ of als je er mee geknoeid hebt. Zit er bijvoorbeeld een batterij in die niet van Apple is, dan kun je het vergeten met de reparatie.

Bron: Business Insider

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Spinozo

    Woensdag mijn twee en half jaar oude iPhone ingeleverd omdat het touchscreen het niet meer deed. Ik kreeg gelijk een nieuwe mee. Topservice, ook zonder AppleCare.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Woensdag mijn twee en half jaar oude iPhone ingeleverd omdat het touchscreen het niet meer deed. Ik kreeg gelijk een nieuwe mee. Topservice, ook zonder AppleCare.

    Waarschijnlijk onder consumentenrecht afgehandeld dan, want dat is niet heel typisch. Daarvoor moet Apple wel je aankooppunt zijn.

    Die LCD fractures vallen me wel op. Waarom die niet als een hairline crack in het glas wél eronder valt? Voor de rest best wel logisch, vind ik. De vuistregel is gewoon: “schade door externe invloeden wordt niet gedekt”. Dus vallen, waterschade, buigen…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik vind het eigenlijk wel logisch. Minder logisch is wat mijn zoon meemaakte. Het glas van zijn iPhone 7 liet los. De eerste keer noemde de Apple Store dat een ‘click-scherm’ en zijn iPhone werd omgeruild voor een nieuwe. Toen hij daarna het zelfde kreeg en het glas begon los te laten zonder dat er wat gebeurt was, kreeg hij zelf de schuld en viel het niet onder garantie.

    Aan de andere kant heb ik verschillende keren meegemaakt dat er bijvoorbeeld iets was met de speakertjes of microfoon en dat de iPhone zonder meer werd omgeruild.

    Mijn iPhone 7 Plus had een slecht functionerende microfoon, waardoor mensen me ineens soms slecht konden verstaan. Dan leek het alsof ik aan de andere kant van de kamer stond. Lange tijd dacht ik dat dit kwam doordat het gebouw waar ik werk slecht bereik heeft, maar het bleek echt aan mijn iPhone te liggen.

    Na hardware test, software herstellen en weer testen bij Apple Store werd mijn jet black iPhone 7 Plus zonder meer omgeruild voor een splinternieuwe.

    Wat ik laatst merkte vond ik ook interessant: mijn zoon liet tijdens vakantie iPhone 7 vallen op rotsen in het water. Glas stuk, waterschade. Deed niets meer. Voor verzekering wilden we offerte van de schade. Toen zagen we dat Apple 2 tarieven hanteert: 160 euro voor nieuw scherm en 339 euro als er veel stuk is. Dan wordt voor dat bedrag het toestel omgeruild en heb je dus een nieuwe.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Woensdag mijn twee en half jaar oude iPhone ingeleverd omdat het touchscreen het niet meer deed. Ik kreeg gelijk een nieuwe mee. Topservice, ook zonder AppleCare.

    .
    Pics or it didn’t happen.

  • Profielfoto
    Spinozo

    It did! iPhone 6 via Vodafone uit November 2014. Nu een brand nieuwe:) Leuk voor nu en straks voor mijn vader als ik de IPhone X/Pro binnen heb.

  • Profielfoto
    EagerB0bNerd

    rechtsboven staat dat een “single hairline crack to the front glass without point of impact or additional cracks” gecovered is door garantie? Wij hebben hier een iPhone met zo’n dunne barst, waarom zou dat onder de garantie vallen?

  • Profielfoto
    tinus_omt

    Single hairline crack betekent dat het glas vanzelf kapot is gesprongen en dus niet doordat de gebruiker de telefoon heeft laten vallen.

    Ik vind het wel vreemd dat het niet onder de garantie valt als de batterij opblaast en daardoor de telefoon kapot gaat. Dat zou ik zeker niet accepteren.

    *edit* Ik zie dat het alleen niet onder de garantie valt ‘not due to a swollen battery’.