Bluetooth en Wi-Fi zijn te belangrijk om uit te schakelen (opinie)

Raymon op 21 september 2017 41 reacties Laatste door mika_janssens

Heb je de #ophef du jour meegekregen? Het internet is verbolgen over het feit dat Apple je Wi-Fi en Bluetooth niet meer uit laat schakelen via het bedieningspaneel van iOS 11. De knoppen verbreken alleen actieve verbindingen, maar de radio’s blijven aan.

“Ongelofelijk stom”, zegt onderzoeker Collin Mulliner tegen Motherboard. Een andere onderzoeker noemt het zelfs “Gevaarlijk en gebruiksonvriendelijk.” Zijn ze vergeten dat we niet meer in het tijdperk van Windows XP leven?

Veel meer dan een verbinding

Anno 2017 hebben Bluetooth en Wi-Fi een veel grotere rol dan alleen het opzetten van een simpele netwerkverbinding. Apple noemt zelf AirDrop, AirPlay, Apple Pencil, Apple Watch en Continuïteit-functies, zoals Handoff en Instant Hotspot als voorbeeld. Daar komen nog veel meer functies bij, zoals detecteren of je in een auto zit. Vergeet ook niet dat locatie­voorzieningen een stuk nauwkeuriger werken als Wi-Fi aan staat.

wifi ios 11

De gewraakte knoppen.

Stop met het micromanagen van je telefoon

Een boel gebruikers lijken zich nog steeds bezig te willen houden met het micromanagen van hun telefoon. Het bekendste voorbeeld is het afsluiten van alle apps  apps die in de multitasking-weergave getoond worden. Totaal overbodig, ze zijn gepauzeerd en gebruiken geen extra accu. Apple heeft gebruikers als eens opgeroepen om hiermee te stoppen.

Dezelfde argumenten worden nu gebruikt voor Wi-Fi en Bluetooth. Het op de achtergrond ingeschakeld houden van de verbindingen zou extra accu gebruiken en slecht voor je privacy zijn (tracking). In werkelijkheid is het verschil niet te merken. Hoewel Wi-Fi en Bluetooth soms een ‘beacon’ op de achtergrond uitzenden om hun aanwezigheid aan te kondigen, gebruikt dit amper accu. De iPhone zendt Bluetooth Low Energy-signalen uit en het compleet in- en uitschakelen van de Wi-Fi-chip zou wel eens meer energie kunnen kosten dan het af en toe uitzenden van een pakketje.

wifi-tracking-640

Klik/tap voor groter.

Privacy en veiligheid?

Dan is er nog de angst voor tracking en privacy. Het klopt dat vooral winkeliers je graag tracken aan de hand van je Wi-Fi- en Bluetooth-verbinding, maar daar heeft Apple in iOS 8 en iOS 9 al korte metten mee gemaakt. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van willekeurige MAC-adressen en meer. In 2015 schreven we al hoe Apple dit in iOS 9 volledig onder controle had.

Het helpt niet dat er onlangs een groot gapend gat in Bluetooth onthuld werd. Onderzoekers waren met een zogenaamde BlueBorn-aanval in staat om bestanden, contacten en meer van telefoons te halen. Geen interactie vereist. Bluetooth toch maar uit? Niet nodig. Apple had deze zwakheid al in iOS 10 gepatcht. Ook Google, Microsoft en diverse Linux-versies zijn in augustus met oplossingen gekomen. De enige fabrikant die zijn kop in het zand steekt en niets laat weten, is Samsung. (Nu zullen we wel een boze DM van Samsung PR krijgen)

Het ingeschakeld houden van Bluetooth en Wi-Fi verbetert de werking van je apparaat, zuigt je accu niet leeg en bespaart tijd. Apple heeft sinds iOS 9 gewerkt aan bescherming tegen trackers, dus er zijn geen gevolgen voor je privacy. Is er een beveiligingsprobleem? Dan zit Apple er bovenop en is het vaak de eerste die een patch uitbrengt. De iPhone-maker heeft hier dus gewoon de juiste keuze gemaakt. Mocht je om wat voor reden dan ook Wi-Fi- en Bluetooth uit willen schakelen, dan kan dat altijd via InstellingenWifi → Schakel uit.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

41 reacties

Profielfoto

Chorro op 21 september 2017

Ze kunnen wel roepen dat je apps niet af hoeft te sluiten, echter de wanstaltige apps zoals YouTube en Facebook zijn dusdanig waardeloos geschreven dat deze ook op de achtergrond zo maar 30% per nacht aan acculading kunnen kosten. Zeker wel nodig dus.

Profielfoto

KrijnB op 21 september 2017

Als mijn accu bijna leeg is en ik nog even geen stroom in het vooruitzicht heb zet ik ook vaak mijn WiFi uit. Dat scheelt zeker veel accugebruik. WiFimodule gebruikt gewoon best wat stroom. Dus dat punt klopt niet in de beschrijving.

Profielfoto

vuurvreter op 21 september 2017

Ik heb WiFi altijd aan staan, maar Bluetooth wordt pas aangezet als ik dit ook daadwerkelijk ga gebruiken.

Profielfoto

Festen op 21 september 2017

Apple had deze zwakheid al in iOS 10 gepatcht.

Uiteraard heeft Apple ooit die ene zwakheid wel opgelost, het gaat natuurlijk om de tientallen andere zwakheden die de komende jaren ontdekt zullen worden in Bluetooth. Voor hackers is het heel fijn als ze weten dat in de toekomst 95% van alle telefoons hun altijd Bluetooth aan hebben staan. Bluetooth is en blijft vanuit veiligheidsoogpunt een redelijk brak protocol, dus erg zonde om dat aan te laten staan als je het niet gebruikt.

Profielfoto

mika_janssens op 21 september 2017

Wat een hoop marketing-praat, dit artikel.
Klopt gewoon langs geen kanten. Radio’s uitzetten bespaart wel degelijk batterij. Iedereen die dit al eens gedaan heeft, weet dat gewoon. Hetzelfde met applicaties sluiten. Facebook, Twitter, Messenger, Waze. Allemaal batterij-vreters.
Slechte zet van Apple.

Profielfoto

tuuur op 21 september 2017

Om zieltjes te winnen zou Apple eigenlijk gewoon een knop “Alle apps afsluiten” moeten toevoegen, er zijn genoeg mensen die daar een goed gevoel van zekerheid door krijgen

Profielfoto

demandiebakt op 21 september 2017

Rich First World People Problems

Profielfoto

Elduderino op 21 september 2017

Ik ben wel blij met hoe men het nu heeft geïmplementeerd. Ik zit mijn Wifi ook vaak uit omdat ik niet met het bewuste netwerk verbonden wil zijn, echter is het weer nodig voor andere functionaliteit. als ik batterij of iets dergelijks wil besparen, dan zit er een prachtige ” flight mode” op het toestel.

Profielfoto

Elduderino op 21 september 2017

Wat een hoop marketing-praat, dit artikel.
Klopt gewoon langs geen kanten. Radio’s uitzetten bespaart wel degelijk batterij. Iedereen die dit al eens gedaan heeft, weet dat gewoon. Hetzelfde met applicaties sluiten. Facebook, Twitter, Messenger, Waze. Allemaal batterij-vreters.
Slechte zet van Apple.

Nee, dat is dus niet waar. de apps die jij noemt heb jij dan bewust toegang gegeven om op de achtergrond te verversen en ja dan blijven ze deels actief omdat jij dat wil. En dan moet je de nevelopper aanspreken op het misbruik van je batterij.
Echter apps die deze toestemming niet hebben zullen dan je batterij niet leeg slurpen.

Het gaat er om dat het inderdaad zo is dat veel mensen alle apps afsluiten, wat onzinnig is en juist een nadelig effect op de prestaties heeft.

Profielfoto

EEDEEJEE op 21 september 2017

Voor mijn werk als vrijwilliger kom ik zowat dagelijks in AZ Groeninge in Kortrijk. Ik heb altijd één AirPod inzitten om makkelijk te kunnen telefoneren of getelefoneerd te worden. Eigenaardig genoeg moet ik in de gebouwen daar altijd WI-FI uitschakelen om te kunnen bellen met Siri anders lukt het niet en krijg ik van Siri de vraag om het een andere keer te proberen. (Ik vermoed dat de IT-specialisten de WI-FI van het ziekenhuis overdreven beveiligen)
Heel stom van Apple als ik dit dan in dergelijk voorbeeld niet meer kan benutten.

Profielfoto

donut op 21 september 2017

Het is duidelijk dat Apple het perfect laten werken van toegevoegde handigheden belangrijker vind dan de veiligheid.
Opmerkelijk is dat onderzoekers moeten uitvinden dat bluetooth/wifi-UIT niet betekent bluetooth/wifi-UIT.
Apple misleidt daarmee haar gebruikers die bovendien worden behandeld als kleine kinderen.

Profielfoto

JJmac op 21 september 2017

Ben anders wel benieuwd hoe de Bluetooth automatisch inschakeld als ik in de auto zit.

Profielfoto

Joerian op 21 september 2017

Ik ben het ermee eens dat WiFi zeker scheelt in energie hoewel Bluetooth wel degelijk zuinig is. Nu zijn de bovengenoemde redenen verder zeker vooruitgang van de gebruikservaring omdat op die manier alles gewoon werkt, zoals beschreven. Gebruikers willen namelijk gewoon dat (goed) het werkt.

Echter, en dat lees ik nergens terug is het voor je GEZONDHEID belangrijk je WiFi bijvoorbeeld uit te schakelen als je telefoon heel de nacht naast je bed ligt. Maar misschien gaat het wel werkelijk uit als je vliegtuigmodus gebruikt?

Tot slot geloof ik hier dat het meer een bigdata functie van Apple zelf is dan echt een gebruikservaring verbetering omdat het qua gebruikservaring nu ook niet zo’n grote verbetering is. Maarja speculaties.

Profielfoto

sciletto op 21 september 2017

Oh my god, alsof dat altijd het geval is geweest. Mensen laten bluetooth zo vaak aanstaan en wifi uitzetten is echt alleen nodig als je uren weg bent van een bekend wifi punt zoals thuis of bij vrienden.

Totaal overbodige discussie weer op internet.

Profielfoto

cardona op 22 september 2017

Doe de test @raymon, 2 nieuwe iphones uit de doos, beide ios11.
Ene met wifi en Bluetooth aan en de andere niet.
Deze paar dagen aan laten en dan zien.

Profielfoto

bechris60 op 22 september 2017

Ik ben het eens met Apple. Bluetooth zou ik niet uitzetten als je een auto met bt of Apple watch hebt. Het gebruikte bijna niks meer. Vroeger wel. Ook WiFi gewoon aanlaten. Al gebruikt deze iets meer batterij. Maar vind het alsnog een fijne functie hoe het nu is.

Profielfoto

maconly op 22 september 2017

Dat is iets wat ik al jaren irritant vindt dat apple bepaalt wat wel en niet mag.
Ik heb gekocht ik ben eigenaar ik wil bepalen.

Profielfoto

Sannetju op 22 september 2017

@Maconly
Dan hoeft/moet de eigenaar ook niet zeuren 😶koop anders een oude
Nokia😜

Profielfoto

Poezenbeest [moderator] op 22 september 2017

Echter, en dat lees ik nergens terug is het voor je GEZONDHEID belangrijk je WiFi bijvoorbeeld uit te schakelen als je telefoon heel de nacht naast je bed ligt.

Geen last van, ik slaap altijd met mijn slaapmuts van aluminiumfolie!

Ik gooi hem er nog maar eens in: dat wifi en een magnetron beiden op 2.4GHz zitten, wil niet zeggen dat het even slecht is. Een magnetrom werkt op 800 Watt, wifi op 0,2 Watt, je zal dus 4.000 wifi-zenders om je heen moeten hebben om het effect van een magnetron te evenaren (door resonantie misschien iets minder), succes met dat te vinden.

Qua duur van de blootstelling is je lichaam te groot voor enig effect en koelt het ook weer te snel af voor blijvende schade. Overigens helpt een slaapmuts van aluminiumfolie vrij weinig tegen radiogolven van dit niveau (net zo min als GSM-golven trouwens).

Succes met het vouwen van aluhoedjes!

Profielfoto

Joid op 22 september 2017

Nobele reactie @Poezenbeest, maar feitelijke kennis wint het natuurlijk nooit van Facebook kennis. Zeker niet als de buurvrouw van de zus van de man van de vriendin van de collega van de partner zelf had gezien dat haar quinoa-plant ineens slap was gaan hangen toen haar iPhone een keer in de buurt van die plant was geweest.

En @mensen die klagen dat Apple dicteert: really, nu nog klagen daarover?

Profielfoto

KarelWillem op 22 september 2017

…En @mensen die klagen dat Apple dicteert: really, nu nog klagen daarover?

.
Het is vooral omdat Apple steeds méér lijkt te dicteren, dat men daarover blijft klagen.

Profielfoto

Maikelw op 22 september 2017

Belachelijk, uit is uit en er moet geen artikel nodig zijn om mensen de verandering in te laten zien; uit is uit punt. Dan moeten ze het maar “pauze” oud noemen. MS had ook zo iets leuks, de functie van het sluitkruisje vervangen van een update melding voor Windows 10. Druk je op “sluiten” maar eeeeehj… Ging die toch ineens de update binnenhalen. Precies hetzelfde dit, een kop moet doen wat je er va. Kan verwachten dat ie doet.

Profielfoto

GoeieDag op 22 september 2017

Het is vooral omdat Apple steeds méér lijkt te dicteren, dat men daarover blijft klagen.

.
Zeker een recente switcher, KW?

Kom op, Apple bepaalde altijd al. Net als MS dat deed/doet. Of de fabrikant van je auto.
Inderdaad, zinloze discussie. Want als je het wilt kun je WF of BT gewoon uitzetten via Instellingen. Maar er is idd geen enkele reden toe. Mensen die zeggen dat het accu scheelt, hebben nooit een echte goede test paraat. Enkel perceptie.

Profielfoto

Melle op 22 september 2017

Of Bluetooth/WiFi/openstaande apps… nu batterij verbruiken of niet. Veel of weinig. Boeiend topic – maar heeft eigenlijk niets te maken met deze discussie. Waar het over gaat: een bedrijf maakt een knop/schakelaar en die doet niet wat hij zegt. Eigenlijk onaanvaardbaar. Ze hadden eenvoudig weg zen nieuwe ‘knop’ & icoon moeten introduceren “smart off” bv.

Profielfoto

Loyd op 22 september 2017

Ik heb mn iPhone net verkocht om deze beperkingen; koop wel een Android waar ik zelf kan bepalen wat ik uit zet of niet. Enne Apple; het was leuk die tien jaar iPhone maar voor nu een hele dikke middelvinger.

Profielfoto

snipper op 22 september 2017

Ik gooi hem er nog maar eens in: dat wifi en een magnetron beiden op 2.4GHz zitten, wil niet zeggen dat het even slecht is. Een magnetrom werkt op 800 Watt, wifi op 0,2 Watt, je zal dus 4.000 wifi-zenders om je heen moeten hebben om het effect van een magnetron te evenaren (door resonantie misschien iets minder), succes met dat te vinden.

Die 800 Watt blijven voor het leeuwendeel binnen de magnetron;) Het is eerder:. Stel, er lekt toch nog 1%, dan is dat 8 Watt, dus 40x zoveel als de WiFi. Een ander verschil is natuurlijk dat die magentron maar een fractie van de tijd gebruikt wordt.

Profielfoto

Facundo op 22 september 2017

Zelfs dìt probeert OMT nog goed te praten, ongelooflijk!

Profielfoto

Bart119 op 22 september 2017

Vliegtuigmodus lees ik hier een paar keer…

Want uiteraard ben je nog mobiel bereikbaar als de vliegtuigmodus op staat…

Waarom zou ik nu mijn iPhone willen meezeulen als ik niet mobiel bereikbaar wil zijn? (tenzij ik in een vliegtuig zit natuurlijk;) )

Profielfoto

iAmRenzo op 22 september 2017

Wat een discussie weer.
Proberen we echt nog met ‘tien tips om je accu langer mee te laten gaan’ om je gebruikerservaring met 50% te laten dalen terwijl je er 5% accu mee wint?
Koop lekker een Android, en ga lekker tweaken.

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 22 september 2017

Ik heb mn iPhone net verkocht om deze beperkingen; koop wel een Android waar ik zelf kan bepalen wat ik uit zet of niet. Enne Apple; het was leuk die tien jaar iPhone maar voor nu een hele dikke middelvinger.

Juist, Google!
Die staan er om bekend dat ze heel integer en transparant zijn.

Profielfoto

Loyd op 22 september 2017

Gewoon opletten; ben dat Apple gezeik gewoon zat

Profielfoto

GoeieDag op 22 september 2017

Voortschrijdend inzicht is niet zo jouw ding, dus: doei Loyd!

Profielfoto

okkehel op 22 september 2017

Kan dan op iPhone wifi uitgezet worden omdat je persé via 4G wilt communiceren (bijvoorbeeld omdat je privé communicatie niet via het wifi netwerk van je werkgever wil laten lopen)?

Profielfoto

JohnDillinger op 22 september 2017

Ik ben het ermee eens dat het misschien niet zo netjes is van Apple om dit in het vage te laten. Toch wil ik even een kleine nuance aanbrengen in wat sommigen hier beweren. Wifi werkelijk uitzetten ten opzichte van de wifi-module aan laten staan scheelt écht maar marginaal stroomgebruik. Waar sommigen van jullie volgens mij mee in de war zijn is wifi ook daadwerkelijk gebruiken. Wat natuurlijk wel meer stroom neemt.
.
Verder is het niet zo dat je de wifi- en bluetooth radio’s helemaal niet meer uit kunt zetten. Als je het vanuit instellingen uitzet is het, naar ik begrijp, wel écht uit.
.
Dat gezegd hebbende, ik zou ook liever hebben dat die toggles gewoon de wifi- en bluetooth radio’s uitzetten. Als ik dat wil moet ik dat kunnen doen. En ik neem op zo’n moment wel voor lief dat bepaalde accessoires niet werken.

Profielfoto

Wauters op 22 september 2017

@EEDEEJEE
Kan je op die wifi naar internet? Indien niet, zal siri niet werken.
Een optie is om Wifi assistentie aan te zetten.

Profielfoto

JJmac op 22 september 2017

En toch wil ik zelf weten wat ik aan wil hebben, dat hoeft Apple voor mij niet te bepalen.
Zeker irritant om iedere keer de Bluetooth uit teschakelen.

Profielfoto

GoeieDag op 22 september 2017

Kan dan op iPhone wifi uitgezet worden omdat je persé via 4G wilt communiceren?

Ja, dat is niet veranderd met het indrukken van die WiFi knop.
Alleen de volgende dag zul je weer op die knop moeten drukken.

Profielfoto

aartjan op 23 september 2017

Wifi en Bluetooth kunnen sowieso uit, wie heeft dat nou nog nodig?
Dat is zooooo ouderwets.

4G is sneller en beter en gratis, Spotify trekt 0 data over 4G (althans dat telt niet mee).

In je auto zit Carplay, daar is Bluetooth volledig achterhaald.
En Bluetooth headsets klinken slechter dan bedrade, dus daar hoeft het ook al niet meer.

Profielfoto

N3RD op 24 september 2017

Ik ben het ermee eens dat het misschien niet zo netjes is van Apple om dit in het vage te laten. Toch wil ik even een kleine nuance aanbrengen in wat sommigen hier beweren. Wifi werkelijk uitzetten ten opzichte van de wifi-module aan laten staan scheelt écht maar marginaal stroomgebruik. Waar sommigen van jullie volgens mij mee in de war zijn is wifi ook daadwerkelijk gebruiken. Wat natuurlijk wel meer stroom neemt.

Ik merk het wel degelijk als ik WiFi uitschakel. WiFi is toch telkens aan het zoeken naar een access point? Daarin verbruikt het ook energie.

Profielfoto

DBLCreations op 25 september 2017

Ben anders wel benieuwd hoe de Bluetooth automatisch inschakeld als ik in de auto zit.

Probeer dit eens: Ga naar instellingen van je iPhone => niet storen => niet storen tijdens het rijden => “activeer Bluetooth” => Via Bluetooth in de auto => bewonder de magie…

Met andere woorden, als je deze instelling aanzet, en je iPhone voelt een rijdende beweging, gaat bluetooth aan en wordt het dus verbonden met je auto (indien je auto bluetooth heeft natuurlijk). Dan wordt er automatisch een bericht gestuurd naar de persoon die jou probeert te contacteren om te zeggen dat je nu niet kunt antwoorden omdat je aan het rijden bent. Geniaal overigens, dat is het eerste dat ik heb aangezet. Ik hoef niet te sms’en tijdens het rijden;-)

Over dit artikel: Wel, nu weet ik tenminste waarom dat altijd terug aanspringt. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander om altijd alles aan te laten want wifi en bluetooth slurpen wel degelijk batterij. Toch met mijn 6S plus.

Apps sluiten doe ik niet zo snel maar als ik twee x op de thuisknop druk en ik zie enkele apps open staan doe ik deze ook dicht. Bij mij is het op zich niet zo zeer omdat ik denk dat de prestatie achteruit gaat maar meer omdat ik hou van een nette phone :/ Tja…

Profielfoto

mika_janssens op 26 september 2017

Wat een hoop marketing-praat, dit artikel.
Klopt gewoon langs geen kanten. Radio’s uitzetten bespaart wel degelijk batterij. Iedereen die dit al eens gedaan heeft, weet dat gewoon. Hetzelfde met applicaties sluiten. Facebook, Twitter, Messenger, Waze. Allemaal batterij-vreters.
Slechte zet van Apple.

Nee, dat is dus niet waar. de apps die jij noemt heb jij dan bewust toegang gegeven om op de achtergrond te verversen en ja dan blijven ze deels actief omdat jij dat wil. En dan moet je de nevelopper aanspreken op het misbruik van je batterij.
Echter apps die deze toestemming niet hebben zullen dan je batterij niet leeg slurpen.

Het gaat er om dat het inderdaad zo is dat veel mensen alle apps afsluiten, wat onzinnig is en juist een nadelig effect op de prestaties heeft.

Ja, dat is dus wel waar. Je weet niet waar je over praat. Je moet eens je batterijduur testen zonder Messenger geïnstalleerd en met Messenger geïnstalleerd (met alle achtergrondzaken uit). Hemelsbreed verschil. Tot 30% soms. Zelf ondervonden en als je een beetje Googlet, vind je zo andere testen terug die dat bevestigen. Er is trouwens onlangs een app in opspraak gekomen doe al die regels aan de laars had gelapt en bleef doorsturen, zelfs al zet je alles uit in de instellingen.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?