Apple Music telt nu 30 miljoen abonnees

19 reacties

“Ik geloof niet dat wat we nu doen genoeg is”, zegt Apple Music-manager Beats-oprichter Jimmy Iovine in een interview met het Amerikaanse vakblad Billboard. Apple Music groeit nog steeds, maar vervult niet de hoofdrol in de muziekmarkt.

Toch heeft Apple Music volgens Iovine nu 30 miljoen betalende abonnees. Een stijging van 3 miljoen sinds juni. Concurrent Spotify is met 60 miljoen betalende abonnees nog altijd twee keer zo groot.

Meer meer meer exclusieve content

Hoe denkt Apple weer de belangrijkste speler in de muziekmarkt te worden? Iovine geeft samen met zijn collega Zane Lowe een voorspelbaar antwoord. “We focussen op het maken van exclusieve content. Denk aan films, documentaires, radioshows en magazines die artiesten helpen het verhaal achter hun muziek te vertellen.” Een hele opgave in de tijd waarin de aandachtsboog van de consument alleen maar krimpt en er iedere dag nieuwe playlists om uit te kiezen zijn.

Jimmy Iovine, Larry Jackson en Zane Lowe in de Beats 1-studio (afbeelding: Billboard Magazine) – Klik/tap voor groter.

Iovine zegt dat gratis diensten zoals Spotify Free en muziekvideo’s op YouTube een grote belemmering vormen. Hierdoor is het moeilijker om muziekfans te overtuigen om een tientje per maand te betalen voor een betaalde dienst met meer content.

Olifant in de kamer

Het interview is een beetje een grijsgedraaide plaat. Apple heeft al tijden kritiek op gratis concurrentie en focust al lang op exclusieve content. De lancering van series als Planet of the Apps en Carpool Karaoke op Apple Music wordt na veel marketinggeweld niet besproken. Een signaal dat er geen positief nieuws te melden is? Iovine zegt alleen dat het maken van kwalitatieve videocontent een belangrijke prioriteit is.

De iPhone-maker nam onlangs twee bekende Sony-topmannen aan voor zijn videoprogrammering. De Apple Music-app wordt ook steeds beter. Onlangs werd een Chill Mix voor alle gebruikers gelanceerd en met watchOS 4.1 komt de volledige Apple Music-catalogus naar de Apple Watch.

Klik/tap voor groter.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    Xcode

    Even in perspectief geplaatst, 30 miljoen klanten is al een behoorlijke score. Ik snap wel dat ze niet tevreden zijn als ze maar ongeveer 1 miljoen nieuwe subscribers per maand erbij scoren terwijl Spotify de teller al op meer dan 60 miljoen heeft staan.

  • Profielfoto
    Loyd

    Ze zijn goed op weg, maar zolang ik Spotify Premium nog gratis bij KPN krijg voor mij niet interessant.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Even in perspectief geplaatst, 30 miljoen klanten is al een behoorlijke score. Ik snap wel dat ze niet tevreden zijn als ze maar ongeveer 1 miljoen nieuwe subscribers per maand erbij scoren terwijl Spotify de teller al op meer dan 60 miljoen heeft staan.

    Om even dat alles in het juiste perspectief te zetten.
    – Spotify is al jaren langer bezig
    – gratis Spotify Premium voor KPN etc.

    30 miljoen is veel meer dan dat ik ooit gedacht had.

  • Profielfoto
    Shmoo

    gratis Spotify Premium voor KPN etc.

    .
    Alsof KPN gratis Spotify mag gebruiken voor hun klanten. ?

    Dit soort artikels heeft Apple vooral nodig om over dit punt te komen. Ergens rond de 30 miljoen zal hun limiet zijn van mensen die geïnteresseerd zijn. Wil je nu verder groeien dan zal je als Apple zijnde ook zoals Spotify moeten gaan handelen met speciale acties om bepaalde mensen over die drempel te krijgen die geen 10,- per maand voor dit soort diensten over hebben.

    Spotify is al jaren langer bezig

    .
    Apple kan Spotify gewoon 10 keer kopen zonder problemen. Spotify zou niet eens Apple’s iPod of iPad divisie kunnen kopen. Kortom gewoon lulkoek. Spotify bestaat 8 jaar en als jij in 8 jaar tijd kunt uitgroeien tot een dienst met 140 miljoen klanten waarvan 60 miljoen betalende dan moet gewoon elk bedrijf z’n petje afdoen en respect tonen.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Haha, lulkoek? Het klopt gewoon wat er staat.. Wat Apple met zijn geld kan doen doet er geen kont toe. Zo sla je elke discussie dom dood.
    Blijkbaar je tere zieltje heb geraakt: om dan dit even in het juiste perspectief te zetten: ik heb Spotify en geen AM. Respect heb ik pas als ze in staat zijn winstgevend te worden…

  • Profielfoto
    koen

    Hoeveel verdienen de artiesten eigenlijk via dit soort diensten?

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Respect heb ik pas als ze in staat zijn winstgevend te worden…

    Wie bedoel je? Spotify is ook niet bepaald winstgevend. Zie hier:

    https://www.onemorething.nl/2017/06/spotify-140-miljoen-mijlpaal/

  • Profielfoto
    xaddict

    Zodra er desktop-apps (los van iTunes) of een web-versie komt (liever dat laatste nog) waar je kunt inloggen zonder dat je héle computer ineens ingelogd zit op iCloud stap ik pas over.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Is er iemand die voor die exclusieve content en video dingen abonnee wordt?
    Ik betaal met liefde 15 euro in de maand voor een familie abbo, maar puur om de muziek, heb echt nog nooit naar die radio one en andere dingen geluisterd of gekeken.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Zodra er desktop-apps (los van iTunes) of een web-versie komt (liever dat laatste nog) waar je kunt inloggen zonder dat je héle computer ineens ingelogd zit op iCloud stap ik pas over.

    Vrij essentieel punt ja. Ik heb op mijn Linux bak een Spotify client. Dat zie ik bij Apple Music niet gebeuren. Een web-versie zou acceptabel kunnen zijn, maar aan de andere kant: Spotify heeft alles al wat ik wil. De meerwaarde van Apple Music ligt hem dus meer in de integratie bij Apple’s producten.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Respect heb ik pas als ze in staat zijn winstgevend te worden…

    Wie bedoel je? Spotify is ook niet bepaald winstgevend. Zie hier:

    https://www.onemorething.nl/2017/06/spotify-140-miljoen-mijlpaal/

    Ja, ik bedoel Spotify

  • Profielfoto
    exilim

    Mogelijkheden bij Apple music wat betreft openbare afspeellijsten blijft ver achter tov spotify dus mijn keuze is makkelijk

  • Profielfoto
    Livebox

    X is beter dan Y. Gewoon lekker gebruiken waar jij de muziek kunt luisteren op de manier die jij wenst. Zo gebruiken wij nog steeds Spotify. Mede doordat deze ondersteunt wordt door onze Bluesound etc.

  • Profielfoto
    MrJvG

    Het is heel leuk dat ze artiesten exclusief willen hebben, of tijdelijk een album exclusief op Apple Music willen hebben. Maar die muziek vind men toch wel ergens online als het nodig is.
    Ik vind het zo jammer dat Apple Music weinig inzet op het visuele. Zoals Iovine ook al aangeeft magazine, video’s etc. Maar ik zie het nog te weinig. Ik vind het bv jammer dat je een albumboekje niet kan bekijken, of op een nummer door kan klikken en dan een making of video in de studio ziet. Dat maakt het toch allemaal net wat bijzonderder.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Exclusieve content.. Dan zouden ze een deal aan moeten gaan met SoundCloud… Die content staat nergens anders.

    Niet die domme series,althans, misschien dat iemand ’t leuk vond hoor, maar voor mij straalde elke seconde “help help, we op zoek naar een succesfactor” uit.

  • Profielfoto
    Swiftly

    Ik heb Apple Music, maar totaal geen interesse in die zakkenvullers die in de auto van carpool karaoke zitten.
    Je ziet het er gewoon vanaf dat die gasten daar zitten omdat ze op één dag een paar ton kunnen verdienen….?

  • Profielfoto
    ItsMeMario

    Ik vind dat als een nieuwe muziekdienst wil concurreren ze in elk geval net zo goed en open moeten zinn als de concurrent. Dus Apple ook Daily Mix, Spotify Connect achtige dienst etc etc. Stap never nooit over anders!

  • Profielfoto
    Hydrarchos

    Och, als Apple Music eens GEEN puinzooi van mijn keurig geordende iTunes-bieb zou maken stapte ik morgen over van Spotify.

  • Profielfoto
    mrchablis

    Die puinzooi die Apple Music van je eigen bibliotheek maakt is echt wel verleden tijd denk ik. Hier geeft het toch geen enkel probleem meer. Eigen geripte cd’s staan tussen Apple Music albums en er komt toch al geruime tijd geen “gerommel” meer van.