4K-video in iTunes alleen te streamen, niet te downloaden

Raymon op 23 september 2017 21 reacties Laatste door DBLCreations

De nieuwe Apple TV 4K is verkrijgbaar en de iTunes Store is gevuld met 4K-video, maar die is niet te downloaden. Uit een support-document van Apple blijkt dat streamen de enige optie voor 4K-content is. Full HD-video kan nog wel gedownload worden.

Bovendien wordt een downloadsnelheid van 25Mbit/s aangeraden om 4K-content uit de iTunes Store te kunnen streamen. Als de snelheid niet toereikend is, schakelt Apple terug naar een lagere kwaliteit.

Beperking door licenties of opslagruimte?

Het is onduidelijk wat deze beperking veroorzaakt. Mogelijk is het een wens van filmstudio’s waar Apple mee akkoord moest gaan om de prijs laag te houden en gratis upgrades van HD-content mogelijk te maken. Beschikbare opslagruimte kan een andere beperkende factor zijn. Een volledige film in 4K is minimaal 12GB groot en de 32GB Apple TV zou maximaal twee films kunnen opslaan.

iTunes 4K

4K-content in de iTunes Store – Klik/tap voor groter.

Moeizame start

Apple’s 4K-feestje komt sowieso maar moeilijk op gang. De iTunes Store en Netflix zijn op de nieuwe Apple TV de enige aanbieders van 4K-content. YouTube ondersteunt de H.265-codec die Apple voor 4K-video gebruikt niet en blijft beperkt tot Full HD (1080p). Een pluspunt is dat alle films en series die een gebruikers ooit in Full HD aangeschaft heeft, gratis geüpgraded worden naar 4K.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

21 reacties

Profielfoto

sciletto op 23 september 2017

Nou, een blu-ray versie met DTS geluid is al 12GB. 4K zit omme nabij 50GB met Dolby Digital want met DTS-HD-MA zit je al gauw op de 64GB voor 2 uur film.

Op zich komt het niet moeilijk op gang. We zitten in een overgang en die is altijd lastig geweest. Filmmaatschappijen denken met 4K nog een goudmijntje te hebben en dat geven ze niet zomaar weg. Tel daar de tijdsgeest bij op voor de consument wat impact heeft op de keuze van 4K en dan is de uitkomst: nog een lange weg te gaan.

Eerlijk is eerlijk. Full HD werd pas in 2008 a 2009 voor iedereen toegankelijk en in 2012 heb ik een led tv gekocht en mijn plasma weggedaan. Waarom zou je na 5 jaar een nieuwe tv kopen? Enkel voor 4K?

Profielfoto

VeRCEttY op 23 september 2017

Steeds meer addertjes onder het gras. Een dooie mus, die nieuwe Apple tv

Profielfoto

Frans op 23 september 2017

Met de beschikbare opslagruimte op de Apple TV heeft dit niets te maken. Die opslagruimte wordt alleen gebruikt voor apps en een buffer. Films kunnen, net als muziek, zijn opgeslagen op de harde schijf van je Mac of NAS bijvoorbeeld. De beperking dat 4K alleen gestreamed kan worden heeft dus geen technische reden.
Zou je met een wat langzamere internetverbinding 4K content willen kopen en bekijken via Apple TV, dan kan je dat nu wel vergeten.:-(

Profielfoto

XanderN op 23 september 2017

Ik merkte een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen een film die ik op BluRay heb en dezelfde film gekocht via iTunes. Vooral in donkere scenes was zwart niet mooi zwart maar was er een nogal blokkerige overgang te zien. Zover ik weet zijn films op de 32Gb Apple TV 4 niet te downloaden. Hopelijk is dat met de 4K versie wel mogelijk om zo de kwaliteit te verbeteren.

Profielfoto

Absrnd op 23 september 2017

@Frans, inderdaad beetje stomme fout, dat OneMoreThing denkt dat de film op de AppleTv opgeslagen wordt;-)

Profielfoto

Elduderino op 23 september 2017

Steeds meer addertjes onder het gras. Een dooie mus, die nieuwe Apple tv

Hoezo, je kan 4K TV kijken via aanbieders zoals Netflix and Apple. Downloaden is de dealbreaker? De gemiddelde huishouden heeft een verbinding die vlot genoeg is.
Wat wil je met de download doen?

Het lijkt erop dat de film industrie hier gewoon een beperking oplegt. Bij Netflix is ook maar een zeer beperkt aantal films te downloaden, puur licentie issue.
iTunes biedt je nu 4K voor dezelfde prijs als de HD films, maar er worden beperkingen opgelegd, Daarnaast heeft downloaden op een Apple TV weinig nut.
Je kan ook niet downloaden op de aTV 3.

Het downloaden zou alleen handig zijn wanneer je op reis gaat en content wilt meenemen,,,,maar dan overleef je HD ook wel

Profielfoto

Elduderino op 23 september 2017

Ik merkte een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen een film die ik op BluRay heb en dezelfde film gekocht via iTunes. Vooral in donkere scenes was zwart niet mooi zwart maar was er een nogal blokkerige overgang te zien. Zover ik weet zijn films op de 32Gb Apple TV 4 niet te downloaden. Hopelijk is dat met de 4K versie wel mogelijk om zo de kwaliteit te verbeteren.

Dat heeft met de compressie te maken en hoeft niet noodzakelijkerwijs worden opgelost worden met een download. de Apple TV zal niet kunnen downloaden, deed het niet, zal het ook nooit doen, die is bedoeld voor streaming.

Downloaden kon je via iTunes op je computer of IOS. Nut is niet enorm groot, gezien het alleen maar ruimte inneemt. het is wel handig voor op reis.

Profielfoto

Frans op 24 september 2017

Ik merkte een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen een film die ik op BluRay heb en dezelfde film gekocht via iTunes. Vooral in donkere scenes was zwart niet mooi zwart maar was er een nogal blokkerige overgang te zien. Zover ik weet zijn films op de 32Gb Apple TV 4 niet te downloaden. Hopelijk is dat met de 4K versie wel mogelijk om zo de kwaliteit te verbeteren.

Dat heeft met de compressie te maken en hoeft niet noodzakelijkerwijs worden opgelost worden met een download. de Apple TV zal niet kunnen downloaden, deed het niet, zal het ook nooit doen, die is bedoeld voor streaming.

Downloaden kon je via iTunes op je computer of IOS. Nut is niet enorm groot, gezien het alleen maar ruimte inneemt. het is wel handig voor op reis.

Het heeft inderdaad alles met compressie te maken en dat is heel goed op te lossen met een download. Om live te streamen met een beperkte bandbreedte, zeg 15Mb/s, zal je een HD film al moeten compressen en dat gebeurt lossy, oftewel je raakt kwaliteit kwijt.

Met een download maakt het in principe niet uit hoe snel je internet verbinding is. Je zou bijvoorbeeld gerust een film die met 40Mb/s afgespeeld moet worden via een 10Mb/s lijn kunnen downloaden, alleen kan je die dan niet meteen gaan kijken. Staat de film eenmaal op je harde schijf dan kan je hem ieder gewenst moment in volle resolutie en volledige kwaliteit bekijken. Downloaden heeft dus heel veel nut. Daarbij is harde schijfruimte ook nog eens spotgoedkoop, dus geen argument.

Profielfoto

DBLCreations op 24 september 2017

Nou, een blu-ray versie met DTS geluid is al 12GB. 4K zit omme nabij 50GB met Dolby Digital want met DTS-HD-MA zit je al gauw op de 64GB voor 2 uur film.

Op zich komt het niet moeilijk op gang. We zitten in een overgang en die is altijd lastig geweest. Filmmaatschappijen denken met 4K nog een goudmijntje te hebben en dat geven ze niet zomaar weg. Tel daar de tijdsgeest bij op voor de consument wat impact heeft op de keuze van 4K en dan is de uitkomst: nog een lange weg te gaan.

Eerlijk is eerlijk. Full HD werd pas in 2008 a 2009 voor iedereen toegankelijk en in 2012 heb ik een led tv gekocht en mijn plasma weggedaan. Waarom zou je na 5 jaar een nieuwe tv kopen? Enkel voor 4K?

Ben het met de gehele react volledig eens! En ik heb eigenlijk een soortgelijke ervaring, want ook ik heb in 2012 een 55″ full hd led tv gekocht! Toeval?:P

Hoe dan ook, 4K begint nu ook wel stilletjes binnen te komen hoor. Als je wat rondkijkt heb je voor rond de €500 al een 4k toestel (afhankelijk van het merk en de schermgrootte uiteraard). Maar met een beetje zoeken kwam ik al snel op een Philips tv 43″ 4K televisie uit. Als je een groter scherm wilt betaal je rond de 800 a €1200. Maar dat is nog steeds bitter weinig tegenover wat je er in het begin voor betaalde, (rond de €6000) en soms misschien wel meer.

De nieuwe LG Signature W OLED 4K is mijn droom televisie van het moment. Maar €8000 heb ik er niet voor over…

Overigens ben ik heel blij dat ik mijn Apple TV 4K alvast heb aangeschaft. Ik heb de vorige generatie overgeslagen waardoor dit een nog grotere upgrade zal zijn voor mij. Ik zal echter nog wel even moeten wachten:sad:

Profielfoto

DBLCreations op 24 september 2017

Steeds meer addertjes onder het gras. Een dooie mus, die nieuwe Apple tv

Hoezo, je kan 4K TV kijken via aanbieders zoals Netflix and Apple. Downloaden is de dealbreaker? De gemiddelde huishouden heeft een verbinding die vlot genoeg is.
Wat wil je met de download doen?

Het lijkt erop dat de film industrie hier gewoon een beperking oplegt. Bij Netflix is ook maar een zeer beperkt aantal films te downloaden, puur licentie issue.
iTunes biedt je nu 4K voor dezelfde prijs als de HD films, maar er worden beperkingen opgelegd, Daarnaast heeft downloaden op een Apple TV weinig nut.
Je kan ook niet downloaden op de aTV 3.

Het downloaden zou alleen handig zijn wanneer je op reis gaat en content wilt meenemen,,,,maar dan overleef je HD ook wel

Ook hier ben ik het eigenlijk volledig mee eens! Je weet toch hoeveel GB zo een 4k filmpje kan innemen hé? Dan kom je zelf niet toe met de 64GB die Apple in zijn ATV aanbied:-D

Profielfoto

HJR op 24 september 2017

Ben het met de gehele react volledig eens! En ik heb eigenlijk een soortgelijke ervaring, want ook ik heb in 2012 een 55″ full hd led tv gekocht! Toeval?:P

Hoe dan ook, 4K begint nu ook wel stilletjes binnen te komen hoor. Als je wat rondkijkt heb je voor rond de €500 al een 4k toestel (afhankelijk van het merk en de schermgrootte uiteraard). Maar met een beetje zoeken kwam ik al snel op een Philips tv 43″ 4K televisie uit. Als je een groter scherm wilt betaal je rond de 800 a €1200. Maar dat is nog steeds bitter weinig tegenover wat je er in het begin voor betaalde, (rond de €6000) en soms misschien wel meer.

De nieuwe LG Signature W OLED 4K is mijn droom televisie van het moment. Maar €8000 heb ik er niet voor over…

Overigens ben ik heel blij dat ik mijn Apple TV 4K alvast heb aangeschaft. Ik heb de vorige generatie overgeslagen waardoor dit een nog grotere upgrade zal zijn voor mij. Ik zal echter nog wel even moeten wachten:sad:

@DBLCreations
Jij hebt een 1080p televisie die je voorlopig nog niet vervangt voor een 4k tv en je besteld een Apple tv 5? Heb je geld teveel of niet? Toekomst voorbereid? Kans is groot dat de Apple tv 6 uit is als je een 4k tv gaat kopen.
Waarom niet gewoon met een Apple tv 4 genoegen nemen? Heb er zelfs.nog een voor je in de aanbieding….

Profielfoto

defores op 24 september 2017

Mijn 4K TV heeft al Netflix 4k, Youtube 4k en films huren 4k.
Nu heeft de Apple TV geen toegevoegde waarde meer (bovendien stelt Apple support wel dat je zelf je films/muziek moet backups moet regelen).

Profielfoto

WillemZ op 24 september 2017

Hoezo, je kan 4K TV kijken via aanbieders zoals Netflix and Apple. Downloaden is de dealbreaker? De gemiddelde huishouden heeft een verbinding die vlot genoeg is.

Een beste misvatting. In de dichtbevolkte gebieden klopt dit wel, maar daar buiten is het helaas vaak anders.
We wonen niet allemaal aan de Zuidas in Amsterdam.

Profielfoto

Frans op 24 september 2017

Mijn 4K TV heeft al Netflix 4k, Youtube 4k en films huren 4k.
Nu heeft de Apple TV geen toegevoegde waarde meer (bovendien stelt Apple support wel dat je zelf je films/muziek moet backups moet regelen).

Ja, ‘grappig’ is dat. Je KOOPT een 4K film, die kan je NIET downloaden, maar je moet WEL zelf voor een backup zorgen. Ik ben benieuwd welke Amerikaan hierover een ‘class action lawsuit’ gaat beginnen…

Profielfoto

Frans op 24 september 2017

Hoezo, je kan 4K TV kijken via aanbieders zoals Netflix and Apple. Downloaden is de dealbreaker? De gemiddelde huishouden heeft een verbinding die vlot genoeg is.

Een beste misvatting. In de dichtbevolkte gebieden klopt dit wel, maar daar buiten is het helaas vaak anders.
We wonen niet allemaal aan de Zuidas in Amsterdam.

Helemaal mee eens.

Het is ook een misvatting dat 4K altijd beter is dan FullHD, zeker bij streamen. Ga maar een Googlen op ‘bitrate 4K’ en je zult verstelt staan van de hoeveelheid data die nodig is om een beeld in volledige 4K kwaliteit te krijgen. Zelfs met een glasvezel verbinding is het dan een uitdaging om dat te streamen.

Dan is de vraag of je het verschil tussen 4K en FullHD in de praktijk kunt zien. Behalve dat dit afhangt van de hoeveelheid lossy compressie is ook de grootte van het scherm, de kijkafstand en, niet het minst belangrijke, hoe goed je eigen ogen zijn. In veel huiskamer situaties kan zelfs iemand met goede ogen het verschil tussen een 4K en FullHD scherm met een ongecomprimeerd signaal niet zien. Gooi je er lossy compressie overheen dan verdwijnen de verschillen al snel als sneeuw voor de zon.

Net als bij fotografie, waar meer pixels als beter werd (en nog wordt) voorgesteld, zit er veel marketing achter 4K. In de praktijk hebben veel mensen er niets aan. Ik zou zeggen, ga eerst eens wat Googlen en denk dan goed na of 4K voor jou in de praktijk inderdaad een (veel) beter beeld gaat opleveren dan FullHD voor je er veel geld aan gaat besteden (dan wel verspillen).

Profielfoto

defores op 24 september 2017

@Frans

Meer pixels is ook beter zolang de pixeldichtheid niet groter wordt.
4K/UDH ziet er bovendien veel scherper uit dan Full HD, dat is niet puur marketing er zit ook een kern van waarheid in.

Profielfoto

snipper op 24 september 2017

De gemiddelde huishouden heeft een verbinding die vlot genoeg is.

Nee, het gemiddelde huishouden haalt de 15 kbps niet terwijl 25 wordt geadviseerd. En vaak is dat geen kwestie van duurder abonnement nemen omdat de verbinding niet sneller kan vanwege praktische beperkingen van de aanbieder.

Dat Netflix dan niet haalbaar is op 4K, betekent des te meer een gemiste kans aan de kant van Apple die hier geen beter alternatief voor biedt, terwijl dat technisch geen enkel probleem hoeft te zijn. Jammer, want met een tijdelijke download was 4K voor veel meer mensen binnen bereik gekomen. Nu zou het wel eens de verkoop van de Apple TV kunnen drukken, aangezien in veel landen de snelheid van internet lager ligt dan in Nederland en 4K duidelijk de standaard wordt.

Profielfoto

xaddict op 25 september 2017

@snipper: je bedoelt waarschijnlijk 15mbps.

Bovendien is een internetsnelheid gemeten via websites niet representatief. Hoe langer een verbinding met een server openstaat, hoe sneller deze word. Websites kunnen zo tegen de zes seconden laden een snelheid halen van 15mbps maar als die verbinding nog langer openstaat haal je steeds hogere toeren. Kijk maar eens naar het grafiekje bij Speedtest.net. Dat begint traag en gaat al heel snel naar het maximum omdat de lijn dan pas goed openstaat voor dat éne bestand. Een website laad heel veel losse bestandjes die allemaal traag beginnen en dan langzaam versnellen.

Profielfoto

DBLCreations op 25 september 2017

Ben het met de gehele react volledig eens! En ik heb eigenlijk een soortgelijke ervaring, want ook ik heb in 2012 een 55″ full hd led tv gekocht! Toeval?:P

Hoe dan ook, 4K begint nu ook wel stilletjes binnen te komen hoor. Als je wat rondkijkt heb je voor rond de €500 al een 4k toestel (afhankelijk van het merk en de schermgrootte uiteraard). Maar met een beetje zoeken kwam ik al snel op een Philips tv 43″ 4K televisie uit. Als je een groter scherm wilt betaal je rond de 800 a €1200. Maar dat is nog steeds bitter weinig tegenover wat je er in het begin voor betaalde, (rond de €6000) en soms misschien wel meer.

De nieuwe LG Signature W OLED 4K is mijn droom televisie van het moment. Maar €8000 heb ik er niet voor over…

Overigens ben ik heel blij dat ik mijn Apple TV 4K alvast heb aangeschaft. Ik heb de vorige generatie overgeslagen waardoor dit een nog grotere upgrade zal zijn voor mij. Ik zal echter nog wel even moeten wachten:sad:

@DBLCreations
Jij hebt een 1080p televisie die je voorlopig nog niet vervangt voor een 4k tv en je besteld een Apple tv 5? Heb je geld teveel of niet? Toekomst voorbereid? Kans is groot dat de Apple tv 6 uit is als je een 4k tv gaat kopen.
Waarom niet gewoon met een Apple tv 4 genoegen nemen? Heb er zelfs.nog een voor je in de aanbieding….

Euh, nee danku… En nee, ik heb geen geld teveel. €219 is op zich niet zo heel veel geld als je bedenkt dat ik mijn Apple tv 3 ergens rond 2010 heb aangeschaft. Deze is 7j oud. Die Apple tv 5 gaat niet zo snel vervangen worden door een Apple tv 6, De Apple tv 5 is er gewoon snel gekomen omdat de 4de generatie geen 4k aanbied en dat is de reden dat ik die ook overgeslagen heb ;-).

Ik heb hier een 55″ 4k televisie maar die staat in de living. Ik zit meestal op men eigen kamer, waar ik al mijn studio gerief heb om muziek te maken of met fotografie/video-editing bezig te zijn. In deze kamer staat een 55″ Samsung led tv. Ik weet ook wel dat hier niet de volle 4k zal uitkomen maar dat boeit me niet op dit moment. Die 4K tv komt er volgend jaar en ik kan je verzekeren dat er dan nog geen nieuwe Apple tv 6 zal zijn.

Het is niet omdat jij de vergissing gemaakt hebt om die 4de generatie ATV te kopen dat ge u ongelukske aan mij moet doorverkopen hé. Maar goed geprobeerd wel:-)

Profielfoto

Frans op 25 september 2017

@Frans

Meer pixels is ook beter zolang de pixeldichtheid niet groter wordt.
4K/UDH ziet er bovendien veel scherper uit dan Full HD, dat is niet puur marketing er zit ook een kern van waarheid in.

Uhm, nou nee. Beter is relatief en hangt van je doel af. Als dat een film kijken in een gemiddelde huiskamer is, dan geldt meer pixels is beter niet altijd. Ook niet als de pixeldichtheid niet groter wordt. Dat zou namelijk betekenen dat je een, qua oppervlakte, 4x zo grote TV moet neerzetten. Dus bijvoorbeeld van 42″ naar 84″. In een gemiddelde huiskamer zit je dan te dicht bij de TV, geen zinnig mens wil dat (wel eens op de voorste rij in de bioscoop gezeten?).

Het zal best zijn dat 4K/UHD er scherper uit ziet onder optimale condities. Maar dan heb je het waarschijnlijk over weergave via BluRay, die een veel hoger bitrate heeft dan een (4K) stream. Met de huidige stand van streaming wordt er zoveel lossy gecompressed dat er gewoon een flink deel van die extra scherpte verloren gaat. In de praktijk van nu zal je daarom weinig tot geen verschil tussen 4K en FullHD streaming zien.

Als je nu een Apple TV wilt aanschaffen denk ik dat het zinvol kan zijn een Apple TV 4K te kopen als je nu al een 4K TV bezit of er zeker van bent een 4K TV binnen 2-3 jaar aan te schaffen. Anders kan je jezelf wat geld besparen door de wat oudere Apple TV 4 te kopen (eventueel tweedehands) en te wachten op de volgende generatie Apple TV die er ongetwijfeld over 2-3 jaar zal zijn.

Profielfoto

DBLCreations op 26 september 2017

Als je nu een Apple TV wilt aanschaffen denk ik dat het zinvol kan zijn een Apple TV 4K te kopen als je nu al een 4K TV bezit of er zeker van bent een 4K TV binnen 2-3 jaar aan te schaffen. Anders kan je jezelf wat geld besparen door de wat oudere Apple TV 4 te kopen (eventueel tweedehands) en te wachten op de volgende generatie Apple TV die er ongetwijfeld over 2-3 jaar zal zijn.

Voila, gij begrijpt het! Dat is dus mijn plan, nu de 4K Apple tv gekocht omdat ik weet dat ik volgend jaar een upgrade ga doen van een 55″ full hd naar een 65″ 4K. Dit is een plan waar ik al een tijdje mee in het hoofd zit. En aangezien ik nu een nieuwe Mac heb gekocht enkele maanden geleden kan ik weer een paar jaar vooruit op computer gebied. Dus nu is het weer de tv die aan de beurt is. Ik ben trouwens ook niet van plan om mijn 5j oude led tv weg te doen. Deze blijf ik gebruiken:-)

Als Apple binnen 2-3j de ATV een update geeft weet ik wel niet echt wat het zal zijn. Eventueel weer een betere processor in? 4K kan het ding al. Misschien weer meer aansluitingen, Mij persoonlijk stoort het niet want mijn hdmi gaat naar mijn receiver en ik heb van daaruit 7.2 surround:-) Dus verder weet ik niet wat ze zouden gaan doen binnen een paar jaar maar we zien het wel!

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?