Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 3 augustus 2017

Waarom de iPad weer in de lift zit

De iPad zorgde tijdens de bekendmaking van Apple’s kwartaalcijfers dinsdag voor een grote verrassing. Voor het eerst sinds jaren, groeide het aantal verkochte tablets weer. Apple verkocht 15 procent meer tablets dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Zien consumenten eindelijk in dat de computer van de toekomst een iPad is? Hoe graag Apple dit ook roept, er zijn duidelijk andere redenen.

Verwarring eindelijk weg

Anderhalf jaar geleden introduceerde Apple de 9,7-inch iPad Pro. Een prachtige tablet die helaas de line-up nogal ingewikkeld maakte. De iPad Air 2 werd ook nog verkocht en zag er letterlijk hetzelfde uit. De benaming maakte ook niet duidelijk wat nu de beste tablet was. Is Air beter dan Pro? Geeft de 2 in de naam aan dat de Air 2 nieuwer is dan de Pro? Het werd er voor de gemiddelde consument niet makkelijker op.

Pas bij de introductie van de iPad (5e generatie) eerder dit jaar, werd de line-up weer overzichtelijk. Met eenvoudige namen (iPad of iPad Pro) en een duidelijk onderscheid in prijs, schermkwaliteit en functies, is alles weer begrijpbaar. Het aanbod is weer logisch, schreven we in maart.


De toekomst van computers

Het resultaat is dat het aantal verkochte iPads ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar steeg. Dit is voor het eerst sinds 2013, toen Apple rondom de feestdagen maar liefst 26 miljoen tablets verkocht. Die stijging komt echter niet omdat de iPad ‘de toekomst van computers’ is en ook niet door de geweldige nieuwe functies van iOS 11. Het komt omdat Apple een iPad heeft uitgebracht die niet ambitieus, maar wel betaalbaar is.

Met de iPad (5e generatie) die begin dit jaar werd uitgebracht, week Apple duidelijk af van zijn gebruikelijke schema. De nieuwste iPad was niet op alle vlakken beter dan zijn voorganger. De iPad 5 was dikker en zwaarder dan de iPad Air 2 en het scherm had geen anti-reflectielaag. Het was eigenlijk een nieuwe tablet met snelle chip in de behuizing van de iPad Air. Hierdoor kon de iPad aanzienlijk goedkoper worden. Apple gokte dat de prijs veel potentiële kopers en upgraders over de streep zou trekken, en dat werkte. Kijk maar naar de gemiddelde verkoopprijs. Die zakt, terwijl de iPad Pro duurder wordt.



Timing speelt ook een rol. Consumenten die tijdens de piek in 2013 een iPad hebben aangeschaft, zullen na vier jaar een nieuwe willen. Die gebruikers verwachten een apparaat dat gemakkelijk is voor zaken als surfen, mailen en games. De iPad 5 voldoet perfect. Bovendien werd de nieuwe, goedkope iPad in maart geïntroduceerd. Precies wanneer scholen de voorbereidingen voor het volgende leerjaar gaan treffen. Apple verkocht het afgelopen kwartaal 32 procent meer tablets aan scholen in de VS.

Toekomst met goede line-up en instapprijs

Hoewel de goedkope iPad de verkoop aanjaagt, is de iPad Pro ook belangrijk. De duurdere tablets met een beter scherm en meer functies zorgen dat de line-up gebalanceerd is. Het verschil tussen een iPad van € 409,- en iPad Pro van € 739 is meteen duidelijk.

Een goed kwartaal maakt nog geen goed jaar. We zullen af moeten wachten of de daling definitief is gestopt en de iPad het volgende kwartaal wederom een plus noteert. 26 miljoen tablets zoals in het laatste kwartaal van 2013 haalt Apple waarschijnlijk nooit meer. Stabilisatie en jaar-op-jaar een kleine plus is wel realistisch.

Klik/tap voor groter.
Reageer op artikel:
Waarom de iPad weer in de lift zit
Sluiten