Rechter verbiedt bedienen smartphone in autohouder

Raymon op 08 augustus 2017 57 reacties Laatste door recoiller

We weten allemaal dat het niet toegestaan is om een smartphone in de auto te gebruiken. Dit geldt ook als de telefoon in een houder op het dashboard zit, heeft een rechter onlangs bepaald. Dat staat namelijk gelijk aan het vasthouden van een telefoon.

Het begrip ‘vasthouden’ moet volgens de rechter ruim worden geïnterpreteerd. Het bedienen van een telefoon in een houder zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Verkeershandelingen met één hand

De uitspraak werd op 4 augustus gedaan door de Rechtbank Noord-Nederland. Een bestuurder ging in beroep nadat hij bekeurd was voor het gebruiken van zijn telefoon tijdens het rijden. De man had zijn telefoon in een autohouder bij het raam geplaatst en claimde dat zijn arm slechts in de buurt van de telefoon rustte. Hij zou zijn smartphone niet hebben gebruikt. De rechter ging hier niet in mee. Hij oordeelde dat het niet uit te sluiten is dat de man berichten aan het beantwoorden was en maar één hand voor verkeershandelingen gebruikte.

In eerdere jurisprudentie werd over vergelijkbare zaken geoordeeld. Zo werd duidelijk dat het niet is toegestaan om de telefoon tijdens het rijden tussen hoofd en schouder te klemmen. Ook het plaatsen van een telefoon tussen oor en hoofddoek en het bevestigen aan de pols valt onder ‘vasthouden’.

iOS 11 ontmoedigt gebruik in de auto

Natuurlijk geldt in het algemeen dat je aandacht op de weg houden het best is. Een smartphone in een autohouder plaatsen is prima, maar deze uitgebreid bedienen niet. iPhone-gebruikers kunnen door middel van “Hey Siri” veel taken hands-free uitvoeren en een aantal entertainmentsystemen biedt ook CarPlay. Dit is een eenvoudige interface voor gebruik in de auto die spraakbediening afdwingt bij het beantwoorden van berichten.

carplay-pioneer-artwork-16x9

Klik/tap voor groter.

In iOS 11 gaat Apple nog een stapje verder. Een modus die heet ‘niet storen tijdens het rijden’ onderdrukt berichten tijdens het autorijden. Ook oproepen worden onderdrukt, tenzij je telefoon is aangesloten op een Bluetooth-headset. Deze modus gaat standaard aan wanneer je iPhone via Bluetooth-verbinidng met een auto maakt. Je kunt ‘m ook handmatig inschakelen in het bedieningspaneel. (Via: Tweakers)

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

57 reacties

Profielfoto

KarelWillem op 08 augustus 2017

Het bedienen van een radio zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het bedienen van een navigatiesysteem zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het bedienen van een airco zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het bedienen van (het touchscreen van een) Carplay/Android auto zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het snuiten van je neus zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het eten van een broodje zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het drinken van koffie (wég met die bekerhouders) zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

En zo kun je nog even doorgaan.

Profielfoto

Jamie Yang op 08 augustus 2017

en gelijk hebben ze, er is niks irritanter dan smartphone aso’s in het verkeer

Profielfoto

KarelWillem op 08 augustus 2017

Zolang er auto’s zijn, zijn er mensen die met andere dingen bezig zijn. Dat is nu zo, en dat was veertig jaar geleden ook al zo. Scheren, haren kammen, make-up aanbrengen, omgedraaid zitten om je kinderen vermanend toe te spreken, het opzoeken van een CD’tje (cassettebandje, weet je nog wel oudje?), het lezen van de kaart, etc.

Dat heeft verder weinig te maken met specifiek smartphone-aso’s. Afleiding is van alle tijden.

Profielfoto

venco58 op 08 augustus 2017

Er zijn inmiddels heel veel verschillende uitspraken gedaan. Zo is ook ooit iemand veroordeeld die een Bluetooth oortje vasthield. Ook een telefoon in een hoofddoek schuiven of met eeen lastiek aan hoofd binden. Nu ook deze. Eigenlijk is alles inmiddels fout. Ik denk daarom dat iemand die een Apple watch draagt tijdens het rijden ook strafbaar is. Enige wat nog kan is telefoon in dashboard, zak of tas en dan eventueel met stuur oid bedienen.

Profielfoto

Antaeus op 08 augustus 2017

Wat dacht je van roken!!!!

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

Ik ben persoonlijk erg een voorstander van ontmoedigen maar ben het ook eens met KarelWillem. Sterker nog, als de veroordeling inderdaad gegaan is zoals hierboven is omschreven dan is dat juridisch buitengewoon bedenkelijk.

De rechter oordeelde dat het niet uit te sluiten is dat de man berichten aan het beantwoorden was en maar één hand voor verkeershandelingen gebruikte.

Misschien is het ook niet uit te sluiten dat iemend een diefstal heeft gedaan maar dat maakt je niet schuldig. In de Nederlandse rechtstaat is het zo dat je onschuldig bent tot je schuld is bewezen. Deze rechter zegt dat het niet uit te sluiten is dat de man schuldig handelde en is daar op veroordeeld? Als dit echt zo is gegaan zou de rechter meteen uit zijn ambt gezet moeten worden.
Dit terwijl ik erg voor de ontmoediging van het gebruik ben. Dit kan echt niet.

Profielfoto

edbdgsk op 08 augustus 2017

Mijn iphone staat ook in een houder en als ik gebeld wordt neem ik op, dat is door één knopje in te drukken. Als ik iemand bel dan gaat dat met siri.
Ik ben van mening dat deze rechter een beetje doorslaat.

Profielfoto

Koning Frank op 08 augustus 2017

Het bedienen van een radio zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het bedienen van een navigatiesysteem zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het bedienen van een airco zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het bedienen van (het touchscreen van een) Carplay/Android auto zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het snuiten van je neus zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het eten van een broodje zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

Het drinken van koffie (wég met die bekerhouders) zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen.

En zo kun je nog even doorgaan.

Als je de uitspraak nou eens zou lezen

De verboden gedraging betreft het “als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden”. Volgens vaste jurisprudentie moet het begrip “vasthouden”, met het oog op de verkeersveiligheid en de mogelijkheid tot handhaving, ruim worden uitgelegd. De kantonrechter dient daarbij het volgende in overweging te nemen

Het gaat dus om de uitleg van het begrip vasthouden in de zinsnede ‘een mobiele telefoon vasthouden’. Al jouw voorbeelden vallen daar dus niet onder … tenzij je natuurlijk meent dat een kop koffie valt te interpreteren als een mobiele telefoon.

Profielfoto

KarelWillem op 08 augustus 2017

Er wordt volop gerefereerd naar ‘één hand… verkeersveiligheid, etc….’ Dat is in al mijn voorbeelden exact hetzelfde.

Ik denk dat het oordeel van de rechter in deze zaak kant noch wal raakt.

…en dat hij gedurende het passeren van het opvallende dienstvoertuig naar zijn telefoon keek. …

.
Lol. Dus als ik door de voorruit kijk, en daarmee in de richting van mijn smartphone, zou dat al voldoende moeten zijn – im combinatie met mijn hand aan het stuur, die dan natuurlijk in de buurt van mijn smartphone is – mij schuldig te verklaren.

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

KarelWillem heeft helemaal gelijk, het gaat om de ‘afleiding’ in het verkeer. Een telefoon in een houder kan nu genoeg zijn om op veroordeeld te worden maar als ik tijdens het rijden brood aan het smeren ben (wat veel meer afleiding is) dan is dat niet strafbaar.. Volgens mij slaan ze inderdaad door zoals edbdgsk ook aangeeft.

Profielfoto

Andre op 08 augustus 2017

Als ze nu het hele dashboard in het stuur bouwen dan mag/kan dus alles.
Gaat wel een beetje ver.

Profielfoto

koekiewous op 08 augustus 2017

Vast een D66 rechter.

Profielfoto

Shmoo op 08 augustus 2017

Stop ik ‘m wel in het doosje van de BigMac.

Profielfoto

iNicky op 08 augustus 2017

Wanneer je tijdens het rijden ‘een broodje aan het smeren bent’ ben je natuurlijk ook niet zo slim bezig.
Punt is hier niet dat de persoon in kwestie slechts één hand beschikbaar heeft voor de verkeershandelingen maar dat hij denkt meerdere dingen tegelijk te kunnen afhandelen. Geen mens, ook vrouwen niet, zijn in staat om de aandacht zodanig over verschillende complexe dingen te verdelen dat die allemaal goed gaan. Vandaar deze uitspraak. Maar dat befrijpen jullie allemaal natuurlijk zelf ook wel!

Profielfoto

Shmoo op 08 augustus 2017

Wat dacht je van roken!!!!

.
Is schadelijk voor de gezondheid.

Profielfoto

Pete.Z [moderator] op 08 augustus 2017

KarelWillem heeft helemaal gelijk, het gaat om de ‘afleiding’ in het verkeer. Een telefoon in een houder kan nu genoeg zijn om op veroordeeld te worden maar als ik tijdens het rijden brood aan het smeren ben (wat veel meer afleiding is) dan is dat niet strafbaar.. Volgens mij slaan ze inderdaad door zoals edbdgsk ook aangeeft.

Artikel 5 wegenverkeerswet, prima kapstok voor alle handelingen naast telefoneren die afleiden van het autorijden, waaronder broodjes smeren.

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

Overigens een goed filmpje met ‘onze Koen’, overduidelijk geïnspireerd door deze uit België:
https://www.youtube.com/watch?v=HbjSWDwJILs

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

@ Pete.Z
Inderdaad, die hele hands-free bellen wet slaat eigenlijk nergens op, het hoort gewoon onder Artikel 5 te vallen. Dan meet je met 1 maat.
Nu kun je dus veroordeeld worden doordat je een telefoon in een houder hebt en ze niet kunnen bewijzen dat je er iets actief op deed. Dat is de omgekeerde wereld.

Een tijd terug was er een ‘grapjas’ die koekjes in de vorm van een smart phone had gebakken en vervolgens deed of hij aan het bellen was. Als de politie hem aanhield dan konden ze hem niet bekeuren omdat hij geen telefoon in zijn hand had. Sterker nog. De iPod Touch verkopen ze ook nog steeds en formeel volgens de wet geldt dat niet als telefoon..

Ik ben voor een verheldering/verruiming van Artikel 5.

Profielfoto

Planeten Paultje op 08 augustus 2017

Ben benieuwd of hier hoger beroep op volgt……

Profielfoto

Nick Seamore op 08 augustus 2017

@Shmoo:

Stop ik ‘m wel in het doosje van de BigMac.

Ik zie alweer een markt open liggen. Wat dacht je van de nieuwe Big Mac hoes of de Dubbele Whopper hoes?

Profielfoto

Shmoo op 08 augustus 2017

Hoesjes en covers om producten is gay.

Je doet ook geen plastic zakken om je schoenen.

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

Oja, Shmoo met zijn evangelie dat anderen net als hij moeten zijn en denken..

Profielfoto

Odiebla op 08 augustus 2017

Mijn schoenen zijn niet (deels) van glas. Jouw schoenen wel?

Profielfoto

iMac Lover op 08 augustus 2017

Ik ga helemaal met de rechter mee
Reden in het midden van de jaren tachtig, z’n dertig jaren geleden had ik een carkit in mijn compagny car. ( PTT Telecom )
Ik zat ook te bellen achter het stuur, ik reed door rood omdat ik afgeleid was door mijn telefoon in Eibergen. Gevolg een trucker met een dertig ton truck, reed bijna mijn kofferbak in met apparatuur. Geloof mij, deze trucker was hartstikke druk om niet te scharen.

Ik heb, nooit meer een telefoon binnen handbereik in mijn auto.
Staat altijd uit

Trouwens het wordt ook tijd, dat die pappa’s en mama’s met hun kroost achter op die fiets, tijdens het bellen worden bekeurd

Gr

Profielfoto

Frans op 08 augustus 2017

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen voorstander van het gebruik van een mobieltje in de auto, zeker niet als het om handelingen gaat die de aandacht van de weg en het verkeer afleiden, maar ik vind het wel bedenkelijk hoe het begrip “vasthouden” hier opgerekt wordt. Wat dat betreft ben ik het niet eens met de uitspraak.

Wat ik wel belangrijk vind in de uitspraak is de volgende passage: “Betrokkene was zichtbaar bezig met zijn telefoon en keek ook naar zijn telefoon”. Er werd dus niet op de weg en het verkeer gelet en dat is gevaarlijk (voor anderen). Veroordeling is mijns inziens daarom terecht, alleen had dit ook op grond van het al genoemde Artikel 5 kunnen gebeuren, dan was het een zuivere uitspraak geweest.

Profielfoto

Rens op 08 augustus 2017

In iOS 11 gaat Apple nog een stapje verder. Een modus die heet ‘niet storen tijdens het rijden’ onderdrukt berichten tijdens het autorijden. Ook oproepen worden onderdrukt, tenzij je telefoon is aangesloten op een Bluetooth-headset. Deze modus gaat standaard aan wanneer je iPhone via Bluetooth-verbinidng met een auto maakt. Je kunt ‘m ook handmatig inschakelen in het bedieningspaneel.

Eh, kun je het ook handmatig uitschakelen? Ik vind het toch wel handig om meldingen van bijvoorbeeld flitsmeister te ontvangen als ik Maps open heb staan en vice-versa

Profielfoto

Night [moderator] op 08 augustus 2017

Ik denk persoonlijk dat het effectief bellen van iemand niet het grootste probleem is. Het gesprek wat daarop volgt leidt vaak nóg meer af van het verkeersbeeld om je heen.

Leuk uitgangspunt :-) kan ik straks ook tegen mijn vriendin naast me zeggen dat ze haar mond moet houden, omdat ze afleidt, op straffe van een mogelijke boete? :evil:

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

@ iMac Lover:
Ik denk dat je de discussie niet helemaal gelezen hebt. Iedereen is het hier eens dat het gebruik van de mobiele telefoon ontmoedigd moet worden.

De discussie gaat meer over het oprekken van de wet en hoe functioneel de wet in deze is.
In mijn geval vind ik zelfs dat dit de grondbeginselen van de Nederlandse rechtstaat aantast, maar ik ben altijd wat extremer;)

Profielfoto

oblomov op 08 augustus 2017

Indrukwekkende video van Interpolis.

Profielfoto

recoiller op 08 augustus 2017

Zelf denk ik dat de telefoon 2 ‘stil-standen’ zou moeten hebben;
1.- safety-mode (de telefoon laat niets merken van inkomende berichten of telefoontjes)
2.- Private mode (de telefoon kan een tril geven en/of een bericht op het scherm maar geen geluid)

In beide gevallen zou je een auto-reply in moeten kunnen stellen

Profielfoto

barto7 op 08 augustus 2017

De wet (en de rechter) zou onderscheid moeten kunnen maken tussen handelingen die horen bij het rijden in een auto (verwarming, richtingaanwijzer, mistlichten, maar ook: navigatie op je telefoon of in je dashboard) en handelingen die daar niet bijhoren: berichten lezen of schrijven, een nummer bellen en dat soort dingen.
Een knopje indrukken om de telefoon op te nemen zou ook moeten kunnen.

Dan filter je niet alleen op vermijdbaarheid, maar op de lengte van de afleiding. Een bericht typen of lezen is zowel vermijdbaar en het neemt te veel tijd in beslag.

Praten in de auto of aan de telefoon is zo’n beetje hetzelfde voor je brein. In beide gevallen zeg ik wel eens ‘wacht ff’ als ik een moeilijke verkeerssituatie zie om pas daarna weer verder te praten. Maar meestal bel ik niet in de auto, dat is namelijk vermijdbaar.

En nog even wachten tot we allemaal autopilot hebben.

Profielfoto

Late Night Freak op 08 augustus 2017

Carplay wordt soms genoemd als ‘veilige’ oplossing. Maar ik, als bezitter van een auto met Carplay, ben niet overtuigd dat een touchscreen in de auto met afleiding hier erg in meehelpt.

oké, het is fijn dat ik de muziek van m’n iPhone kan luisteren, en Maps kan gebruiken in situaties waar ik de weg niet ken, maar ik probeer deze handelingen te doen voordat ik weg rij en vervolgens dat touchscreen niet meer aan te raken.

Profielfoto

Sunshine op 08 augustus 2017

Een ongeluk veroorzaken door het gebruik van je mobiel: Dood door schuld.
Rijbewijs weg en gevangenisstraf. Onvoorwaardelijk. Tenzij je kunt aantonen dat je een alien bent die niet van deze planeet is.

Zolangzamerhand weet iedereen wat hoe het werkt dus als je toch bewust ervoor kiest het leven van andere weggebruikers in gevaar te brengen moet je ook als zodanig gestraft worden.

Nog mooier zou zijn wanneer diensten als facebook, instagram, messenger, whatsapp etc registreren dat je in de auto zit en dit direct melden bij de politie zodat je straf automatisch uitgevoerd wordt.

Geen gelul mensen! Bedenk eens hoe het zou zijn als het jouw man, vrouw of kind is die door zo’n klojo wordt aangereden. Zou je het dan nog voor ze opnemen??
Nou?

Profielfoto

DBLCreations op 09 augustus 2017

Een ongeluk veroorzaken door het gebruik van je mobiel: Dood door schuld.
Rijbewijs weg en gevangenisstraf. Onvoorwaardelijk. Tenzij je kunt aantonen dat je een alien bent die niet van deze planeet is.

Zolangzamerhand weet iedereen wat hoe het werkt dus als je toch bewust ervoor kiest het leven van andere weggebruikers in gevaar te brengen moet je ook als zodanig gestraft worden.

Nog mooier zou zijn wanneer diensten als facebook, instagram, messenger, whatsapp etc registreren dat je in de auto zit en dit direct melden bij de politie zodat je straf automatisch uitgevoerd wordt.

Geen gelul mensen! Bedenk eens hoe het zou zijn als het jouw man, vrouw of kind is die door zo’n klojo wordt aangereden. Zou je het dan nog voor ze opnemen??
Nou?

Ik ben totaal geen voorstander van “gsmen” in de auto. Maar aan u moeten ze dringend onderzoeken ze ventje… Ik bedoel, ja, iemand moet streng beoordeeld worden op zijn daden, deze man gaf het ook toe. Dus dan bedenk je ook wel dat hij schuldig is uiteraard. Maar levenslang iemand opsluiten wegens gsm gebruik in de auto… Ge kunt ver gaan en uitermate ver gaan. Ik denk dat gij misschien wel van een andere planeet zijt?

@KarelWillem:

“Het bedienen van een navigatiesysteem zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen” Jaja, want gij zet u bestemming pas in het systeem als ge al onderweg zijt… Niet op voorhand, zoals waarschijnlijk 99% van de mensen doet. Enfin… Ieder zijn manier natuurlijk.

Om verder te gaan:

Ik heb nog maar een paar maanden een nieuwe auto, het eerste wat ik doe met mijn auto is hem leren kennen. Zo goed mogelijk proberen mijn knoppen voor bv airco (voor de ruiten te laten ontwasemen als deze beslagen zijn), mijn lichten staan op “Auto”, dus deze gaan automatisch aan en uit. Enkel de mistlichten moet ik regelen en dat is één keer draaien aan een knop links van mijn stuur. Daar moet ik zelf mijn ogen van de baan niet voor doen. Mijn spiegels hebben “dode-hoek detectie”. Ook let mijn auto op symptomen zoals vermoeidheid, remt die automatisch als die merkt dat er risico is op inpakt, enz… Mijn navigatie-systeem, telefoon, berichten etc. werkt op voice command. Hoewel ik mijn navigatie instel VOOR ik vertrek (dus tijdens het stilstaan). En mijn gsm gebruik ik niet, de mensen die mij kennen weten dat. Heel af en toe staat hij op blue-tooth en dan kan ik inkomende gesprekken wel beantwoorden. Voor mij is dat niet meer afleidend dan iemand die naast mij zit te kwettelen… Als ze mij bellen in de auto zeg ik trouwens ook meteen: “Ik ben aan het rijden”, dus als ik even niet reageer, weten ze dat ik op de baan geconcentreerd ben:-)

Uiteindelijk zal iedereen zijn eigen mening wel hebben. Maar we maken allemaal fouten. Ik ben ook geen perfecte chauffeur. Maar mij laten afleiden door gsm of dergelijke doe ik niet. Mijn muziek is op een USB stick en ook hier heb ik weer voice-command, maar meestal zet ik een mix op en ben ik voor heel de rit zoet:-)

Profielfoto

DBLCreations op 09 augustus 2017

De wet (en de rechter) zou onderscheid moeten kunnen maken tussen handelingen die horen bij het rijden in een auto (verwarming, richtingaanwijzer, mistlichten, maar ook: navigatie op je telefoon of in je dashboard) en handelingen die daar niet bijhoren: berichten lezen of schrijven, een nummer bellen en dat soort dingen.
Een knopje indrukken om de telefoon op te nemen zou ook moeten kunnen.

Dan filter je niet alleen op vermijdbaarheid, maar op de lengte van de afleiding. Een bericht typen of lezen is zowel vermijdbaar en het neemt te veel tijd in beslag.

Praten in de auto of aan de telefoon is zo’n beetje hetzelfde voor je brein. In beide gevallen zeg ik wel eens ‘wacht ff’ als ik een moeilijke verkeerssituatie zie om pas daarna weer verder te praten. Maar meestal bel ik niet in de auto, dat is namelijk vermijdbaar.

En nog even wachten tot we allemaal autopilot hebben.

+1

Profielfoto

Arjan E. op 09 augustus 2017

Een ongeluk veroorzaken door het gebruik van je mobiel: Dood door schuld.
Rijbewijs weg en gevangenisstraf. Onvoorwaardelijk. Tenzij je kunt aantonen dat je een alien bent die niet van deze planeet is.

Zolangzamerhand weet iedereen wat hoe het werkt dus als je toch bewust ervoor kiest het leven van andere weggebruikers in gevaar te brengen moet je ook als zodanig gestraft worden.

Nog mooier zou zijn wanneer diensten als facebook, instagram, messenger, whatsapp etc registreren dat je in de auto zit en dit direct melden bij de politie zodat je straf automatisch uitgevoerd wordt.

Geen gelul mensen! Bedenk eens hoe het zou zijn als het jouw man, vrouw of kind is die door zo’n klojo wordt aangereden. Zou je het dan nog voor ze opnemen??
Nou?

Ik ben totaal geen voorstander van “gsmen” in de auto. Maar aan u moeten ze dringend onderzoeken ze ventje… Ik bedoel, ja, iemand moet streng beoordeeld worden op zijn daden, deze man gaf het ook toe. Dus dan bedenk je ook wel dat hij schuldig is uiteraard. Maar levenslang iemand opsluiten wegens gsm gebruik in de auto… Ge kunt ver gaan en uitermate ver gaan. Ik denk dat gij misschien wel van een andere planeet zijt?

@KarelWillem:

“Het bedienen van een navigatiesysteem zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen” Jaja, want gij zet u bestemming pas in het systeem als ge al onderweg zijt… Niet op voorhand, zoals waarschijnlijk 99% van de mensen doet. Enfin… Ieder zijn manier natuurlijk.

Om verder te gaan:

Ik heb nog maar een paar maanden een nieuwe auto, het eerste wat ik doe met mijn auto is hem leren kennen. Zo goed mogelijk proberen mijn knoppen voor bv airco (voor de ruiten te laten ontwasemen als deze beslagen zijn), mijn lichten staan op “Auto”, dus deze gaan automatisch aan en uit. Enkel de mistlichten moet ik regelen en dat is één keer draaien aan een knop links van mijn stuur. Daar moet ik zelf mijn ogen van de baan niet voor doen. Mijn spiegels hebben “dode-hoek detectie”. Ook let mijn auto op symptomen zoals vermoeidheid, remt die automatisch als die merkt dat er risico is op inpakt, enz… Mijn navigatie-systeem, telefoon, berichten etc. werkt op voice command. Hoewel ik mijn navigatie instel VOOR ik vertrek (dus tijdens het stilstaan). En mijn gsm gebruik ik niet, de mensen die mij kennen weten dat. Heel af en toe staat hij op blue-tooth en dan kan ik inkomende gesprekken wel beantwoorden. Voor mij is dat niet meer afleidend dan iemand die naast mij zit te kwettelen… Als ze mij bellen in de auto zeg ik trouwens ook meteen: “Ik ben aan het rijden”, dus als ik even niet reageer, weten ze dat ik op de baan geconcentreerd ben:-)

Uiteindelijk zal iedereen zijn eigen mening wel hebben. Maar we maken allemaal fouten. Ik ben ook geen perfecte chauffeur. Maar mij laten afleiden door gsm of dergelijke doe ik niet. Mijn muziek is op een USB stick en ook hier heb ik weer voice-command, maar meestal zet ik een mix op en ben ik voor heel de rit zoet:-)

Hmmm, het zou ook zo maar eens kunnen dat Sunshine zo heftig reageert, omdat hij/zij het van (zeer) dichtbij heeft meegemaakt, dan kan ik zijn/haar reactie maar al te goed voorstellen. Als je een dierbare verliest door zo’n situatie dan ben jij degene die levenslang heeft zonder jouw dierbare.

Ik bedien mijn navigatiesysteem ook met 1 hand, ook tijdens het rijden, want het is tevens mijn RADIO.

Hartstikke mooi dat jouw auto state of the art is uitgevoerd, maar helaas is dit niet bij iedereen zo. Als je een auto hebt zonder elektrische ramen, en je slingert je raam naar beneden omdat je ramen beslaan, en je hebt geen airco, dan leid dit toch allemaal af, ondanks dat je probeert bezig te zijn met het verkeer, en je je auto kent.

Probeer wat verder te kijken dan je eigen situatie, en je zal zien dat afleiding bij vrijwel iedereen op de loer ligt, en ook al wil je het niet, één klein moment van onoplettendheid is genoeg.

Natuurlijk heb jij daar allemaal systemen voor, maar deze worden aangestuurd door sensoren, en ook deze kunnen kapot, vertrouw er dus niet blindelings op;-)

Profielfoto

Loid op 09 augustus 2017

In de jaren 90 had ik een NMT toestel, model Einstein, laten inbouwen in mijn auto. De luidspreker onder het dashboard en de microfoon links van de zonneklep. Het toestel zelf van gemonteerd links van het midden, naast en ter hoogte van de radio. De verbinding dmv een antenne op het dak was perfect en de telefoon kon ik makkelijk uit de houder halen om em bij me te steken.
Eens verliet ik het huis van vrienden en reed richting eigen huis in een andere provincie. De vriend was echter nieuwsgierig naar de kwaliteit van de verbinding en belde me op. Babbeldebab, tot ik de afslag naar mijn huis miste. Eén keertje heb ik nog zelf gebeld terwijl ik de auto bestuurde want ik had geleerd dat telefoneren in de auto meer aandacht kan vergen dan je vermoed. Dit was míjn verhaal. Take care!

Profielfoto

hatolex op 09 augustus 2017

@Arjan E,

Er zijn handelingen nodig in een auto die het noodzakelijk maken 1 hand van het stuur te halen, bv het schakelen. Wat heel anders is, en veel meer afleid, zijn handelingen die niets met het rijden van doen hebben, zoals het bedienen van je telefoon, of je navigatie apparaat, of je radio.

Met andere woorden, er komen dus (ongemerkt) steeds meer handelingen bij die afleiden, waardoor je je ogen en jeaandacht niet bij het verkeer hebt, dus moet je de niet noodzakelijke afleidende handelingen verbieden, lijkt mij een zege voor de verkeersveiligheid.

Profielfoto

Koezel op 09 augustus 2017

Men kijkt altijd langer naar het beeldscherm dan men denkt…..
We vervloeken de fietsers die naar hun beeldscherm kijken i.p.v. naar de weg. Maar hetzelfde gebeurt in de auto…..
Je kunt wel vele andere dingen benoemen die een hand of aandacht vergen, maar daar gaat het hier niet om.

Profielfoto

polansky op 09 augustus 2017

Wat mij betreft mag er gewoon wetgeving komen dat het touchscreen wordt uitgeschakeld wanneer de verplaatsing groter is dan 8 km uur. Gewoon koppelen aan de gps, moet allemaal niet heel ingewikkeld te realiseren zijn.

Alleen blue tooth functionaliteit zou dan moeten blijven werken en spraakgestuurde opties.

Ik zie steeds meer gekken appen onderweg en achter het stuur.
Van de week nog een malloot met een paardenbak achter zijn auto, knalt bijna op een auto die op de vluchtstrook stond.

Profielfoto

DBLCreations op 09 augustus 2017

Een ongeluk veroorzaken door het gebruik van je mobiel: Dood door schuld.
Rijbewijs weg en gevangenisstraf. Onvoorwaardelijk. Tenzij je kunt aantonen dat je een alien bent die niet van deze planeet is.

Zolangzamerhand weet iedereen wat hoe het werkt dus als je toch bewust ervoor kiest het leven van andere weggebruikers in gevaar te brengen moet je ook als zodanig gestraft worden.

Nog mooier zou zijn wanneer diensten als facebook, instagram, messenger, whatsapp etc registreren dat je in de auto zit en dit direct melden bij de politie zodat je straf automatisch uitgevoerd wordt.

Geen gelul mensen! Bedenk eens hoe het zou zijn als het jouw man, vrouw of kind is die door zo’n klojo wordt aangereden. Zou je het dan nog voor ze opnemen??
Nou?

Ik ben totaal geen voorstander van “gsmen” in de auto. Maar aan u moeten ze dringend onderzoeken ze ventje… Ik bedoel, ja, iemand moet streng beoordeeld worden op zijn daden, deze man gaf het ook toe. Dus dan bedenk je ook wel dat hij schuldig is uiteraard. Maar levenslang iemand opsluiten wegens gsm gebruik in de auto… Ge kunt ver gaan en uitermate ver gaan. Ik denk dat gij misschien wel van een andere planeet zijt?

@KarelWillem:

“Het bedienen van een navigatiesysteem zorgt er ook voor dat maar één hand beschikbaar is voor verkeershandelingen” Jaja, want gij zet u bestemming pas in het systeem als ge al onderweg zijt… Niet op voorhand, zoals waarschijnlijk 99% van de mensen doet. Enfin… Ieder zijn manier natuurlijk.

Om verder te gaan:

Ik heb nog maar een paar maanden een nieuwe auto, het eerste wat ik doe met mijn auto is hem leren kennen. Zo goed mogelijk proberen mijn knoppen voor bv airco (voor de ruiten te laten ontwasemen als deze beslagen zijn), mijn lichten staan op “Auto”, dus deze gaan automatisch aan en uit. Enkel de mistlichten moet ik regelen en dat is één keer draaien aan een knop links van mijn stuur. Daar moet ik zelf mijn ogen van de baan niet voor doen. Mijn spiegels hebben “dode-hoek detectie”. Ook let mijn auto op symptomen zoals vermoeidheid, remt die automatisch als die merkt dat er risico is op inpakt, enz… Mijn navigatie-systeem, telefoon, berichten etc. werkt op voice command. Hoewel ik mijn navigatie instel VOOR ik vertrek (dus tijdens het stilstaan). En mijn gsm gebruik ik niet, de mensen die mij kennen weten dat. Heel af en toe staat hij op blue-tooth en dan kan ik inkomende gesprekken wel beantwoorden. Voor mij is dat niet meer afleidend dan iemand die naast mij zit te kwettelen… Als ze mij bellen in de auto zeg ik trouwens ook meteen: “Ik ben aan het rijden”, dus als ik even niet reageer, weten ze dat ik op de baan geconcentreerd ben:-)

Uiteindelijk zal iedereen zijn eigen mening wel hebben. Maar we maken allemaal fouten. Ik ben ook geen perfecte chauffeur. Maar mij laten afleiden door gsm of dergelijke doe ik niet. Mijn muziek is op een USB stick en ook hier heb ik weer voice-command, maar meestal zet ik een mix op en ben ik voor heel de rit zoet:-)

Hmmm, het zou ook zo maar eens kunnen dat Sunshine zo heftig reageert, omdat hij/zij het van (zeer) dichtbij heeft meegemaakt, dan kan ik zijn/haar reactie maar al te goed voorstellen. Als je een dierbare verliest door zo’n situatie dan ben jij degene die levenslang heeft zonder jouw dierbare.

Ik bedien mijn navigatiesysteem ook met 1 hand, ook tijdens het rijden, want het is tevens mijn RADIO.

Hartstikke mooi dat jouw auto state of the art is uitgevoerd, maar helaas is dit niet bij iedereen zo. Als je een auto hebt zonder elektrische ramen, en je slingert je raam naar beneden omdat je ramen beslaan, en je hebt geen airco, dan leid dit toch allemaal af, ondanks dat je probeert bezig te zijn met het verkeer, en je je auto kent.

Probeer wat verder te kijken dan je eigen situatie, en je zal zien dat afleiding bij vrijwel iedereen op de loer ligt, en ook al wil je het niet, één klein moment van onoplettendheid is genoeg.

Natuurlijk heb jij daar allemaal systemen voor, maar deze worden aangestuurd door sensoren, en ook deze kunnen kapot, vertrouw er dus niet blindelings op;-)

Ik heb nooit beweerd dat sensoren niet kapot kunnen gaan en al helemaal niet dat ik er blindelings op vertrouw…

Het kan inderdaad zijn dat hij dit van dichtbij meegemaakt heeft. Maar je kan heftig reageren en heftig reageren.

Ik begrijp echter niet goed het feit dat jij aan je navigatiesysteem zit te prutsen tijdens het rijden. Als we hier de logica van Sunshine moeten volgen zou jij dus meteen gestraft moeten worden. Ik vind het allemaal een beetje ver gaan: “Automatisch een bericht sturen naar de politie als je je touchscreen aanraakt”. Ik heb het al gezegd: Je kan heftig reageren en heftig reageren.

En ja, als je je auto kent dan maakt dat erg veel verschil uit. Airco en bumper sensoren en elektrische ramen zijn tegenwoordig geen echte “opties” niet meer en het is dan ook daarover dat ik het heb. Dus laat die “state of the art” maar achterwege. Het enige wat bij mij mooi meegenomen was is het feit dat ik dodehoeksensoren heb in mijn spiegels die tevens ALTIJD werken, wat ik kan zien omdat er een licht in mijn spiegel brand. Als dat lichtje niet meer brand weet ik dat ook, want de auto geeft aan dat er iets mis is. Ik kijk trouwens nog altijd 2 keer voor ik van rijstrook verwissel, en dus blindelings vertrouwen doe ik niet, maar het is wel een mooi hulpmiddel. Dat is eigenlijk het enige dat “state of the art is” om het met jouw woorden uit te drukken en dat was een optie van om en bij de €120… Voor veiligheid heb ik dat er wel voor over. Al de rest was inbegrepen in een “pack”. Met kortingen enz…

Dat heeft op zich trouwens ook niet echt te maken met de bediening van een smartphone. Ik geef Sunshine uitermate gelijk als hij zegt dat dat het verboden moet zijn, (wat het trouwens ook is). Ik vind het alleen ver gaan dat zodra je in je wagen stapt er een bericht moet gaan naar de politie wanneer je je smartphone zou bedienen. Ik denk dat er al beslag op onze dagelijkse privacy genoeg wordt genomen. Maar goed, is uiteindelijk maar alleen mijn mening. Van mij zouden er wel meerdere dingen bestraft mogen worden.

Profielfoto

DBLCreations op 09 augustus 2017

Wat mij betreft mag er gewoon wetgeving komen dat het touchscreen wordt uitgeschakeld wanneer de verplaatsing groter is dan 8 km uur. Gewoon koppelen aan de gps, moet allemaal niet heel ingewikkeld te realiseren zijn.

Alleen blue tooth functionaliteit zou dan moeten blijven werken en spraakgestuurde opties.

Ik zie steeds meer gekken appen onderweg en achter het stuur.
Van de week nog een malloot met een paardenbak achter zijn auto, knalt bijna op een auto die op de vluchtstrook stond.

kijk, hier ben ik het dan volledig mee eens. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn:-)

Profielfoto

Arjan E. op 09 augustus 2017

Ik heb dan ook niet gesteld dat ik mijn navigatie aan het instellen was, maar bedien het apparaat wel, aangezien het tevens mijn radio is, dus als ik mijn volumeknop op mijn navigatiesysteem bedien, zet ik dus feitelijk mijn radio harder, maar bedien dus mijn navigatiesysteem omdat het één en dezelfde unit is;-)

Jij roept dat sommige dingen geen “opties” meer zijn, en wat ik juist probeerde aan te geven met “state of the art” is dat jij een (hyper) moderne auto rijdt, maar dat dat lang niet voor iedereen is weg gelegd.

Er zijn nog zat mensen die een “oud brikkie” rijden die al die “opties” niet hebben, puur om het feit dat het destijds geen “opties” waren toen de auto nieuw op de markt verscheen.;-)

Ook heb ik niet gesteld dat jij blindelings vertrouwt op die sensoren, probeerde het alleen mee te geven als tip, voor als je het wel mocht doen;-)

Ook ik vind dat dit verbod gewoon gehandhaafd moet worden, zonder al die automatische poespas er om heen. Maak het een (nog) minder bewust risico wat de bestuurder neemt door de boete’s dusdanig hoog te maken dat men het risico niet meer durft te nemen, dus in plaats van de €230,- die je nu betaalt in Nederland (weet niet of dit in België hetzelfde is?) de boete verhogen naar €2300,-.

Als ze dan gepakt worden doet het echt zeer, en laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd, waar ze met €230,- nog het idee hebben het risico wel nog een keer aan te durven.

Ikzelf heb mijn telefoon in een houder staan, die tevens de telefoon oplaadt, deze staat in 1 van de bekerhouders, op een plek die niet makkelijk te bereiken is.

Ik laat hem op handsfree automatisch opnemen, zodat ik mijn ogen ook op de weg hou. Qua muziek laad ik een playlist in in spotify, die ik off-line laat afspelen, verlichting staat op “auto” was geen optie bij mijn auto, maar heb ik door een erkende monteur er tussen laten solderen, en een soortgelijke OEM schakelaar met een auto stand er op te plaatsen.

Climate control staat standaard op 20,5 graden Celsius, voor mij de ideale temperatuur, s’zomers niet te koud en s’winters niet te warm

Mijn achterlichten branden overdag automatisch mee met de dagrijverlichting, voor betere zichtbaarheid, heb ik zo laten programmeren, was geen optie.

Mijn gekozen uitvoering heeft een sportstuur mee gekregen, en heeft helaas geen knoppen om multimedia te bedienen, echter laten vervangen door een multifunctioneel stuurwiel, minder mooi, maar wel veiliger, echter blijkt het stuurwiel Fakra aangestuurd, en mijn multimedia unit Canbus, dus hiervoor is inmiddels een omvormer voor besteld, en wordt dit weekend geplaatst.

Ook ik vind het belangrijk om je auto te kennen, zodat je zo min mogelijk je ogen van de weg hoeft te halen, en toch ben ik me terdege van bewust dat 1 moment van onoplettendheid genoeg kan zijn, dus ik ben het niet eens zo zeer oneens met jouw insteek hierop;-)

Jij roept dat Sunshine heftig reageert, echter doe je dat zelf ook, door gelijk te roepen dat hij/zij zich moet laten nakijken, terwijl je niet weet wat er in zo’n persoon omgaat;-)

Profielfoto

gbruit op 09 augustus 2017

De meeste verkeersboetes hebben niet met verkeersveiligheid te maken maar met verkapte belasting. Gewoon mee (leren) leven en je verlies af en toe accepteren.

Profielfoto

ahenket op 09 augustus 2017

Als Siri me nou eens zou verstaan en zinvolle reacties zou geven, zou ik die flutassistent misschien eens gaan gebruiken. Ik ga na 4-5 keer vragen altijd maar weer met de hand verder. Je hebt echt geen r**t aan Siri. Die handsfreemodus/do-not-disturb modus is echt wel het laatste wat ik wil.

Ik wil navigatie, flitsermeldingen en kunnen bellen/gebeld worden en af en toe een berichtje uitsturen van het type “ik kom eraan” of “welke ingang is het?” Allemaal te doen met de stem, maar god mijn hemel wat een flutassistent.

Overigens lost dit hele gedoe met die smartphones zich op als zelfrijdende auto’s gemeengoed zijn natuurlijk…

Profielfoto

hatolex op 10 augustus 2017

Het probleem is natuurlijk ook opgelost als de bestuurder zijn verstand gaat gebruiken. 😒

Profielfoto

maconly op 10 augustus 2017

Het wordt tijd dat er slimmere en beter werkende systemen komen , dat carplay is aardig hoor in mn bestelwagen , maar wat een dom systeem af en toe waardoor je verplicht wordt om naar het scherm te kijken.

Profielfoto

Ziegler op 10 augustus 2017

Het probleem is natuurlijk ook opgelost als de bestuurder zijn verstand gaat gebruiken. 😒

Precies. Mensen die kritisch zijn op deze uitspraak: deze rechter geeft de politie de mogelijkheid om mensen die zich totaal laten afleiden door hun mobiel aan te pakken. En daar ben ik voor. Als ik mijn vinger op mijn mobiel leg om eenmalig iets weg te klikken o.i.d. zal de politie niet met deze uitspraak in de hand mij gaan bekeuren.
En dan die vergelijkingen met de bediening van de airco e.d.: hoe vaak rijdt er iemand achterop een file omdat hij de verwarming een graadje warmer zette? Of de radio op een andere zender zette? Het zijn allemaal vage vergelijkingen die helemaal geen recht doen aan de realiteit. De realiteit is namelijk dat de verkeersveiligheid onder druk staat vanwege die mobiele telefoon.

Profielfoto

Ziegler op 10 augustus 2017

De meeste verkeersboetes hebben niet met verkeersveiligheid te maken maar met verkapte belasting. Gewoon mee (leren) leven en je verlies af en toe accepteren.

Het klinkt lekker rellerig, maar hoe kom je hierbij?

Profielfoto

KarelWillem op 10 augustus 2017

…En dan die vergelijkingen met de bediening van de airco e.d.: hoe vaak rijdt er iemand achterop een file omdat hij de verwarming een graadje warmer zette? Of de radio op een andere zender zette?…

.
Lol. Vraag dat maar eens aan de mensen die dagelijks op de weg zitten. Je wilt echt niet weten met wat voor stomme handelingen mensen ongelukken veroorzaken.

Profielfoto

Ziegler op 10 augustus 2017

Ik zit dagelijks op de weg. Ongelukken worden door van alles veroorzaakt. Punt is dat de mobiele telefoon aanzienlijk meer afleidt van autorijden dan de radio of airco.

Profielfoto

DBLCreations op 10 augustus 2017

@Arjan, het klopt dat we het over het algemeen blijkbaar wel eens lijken te zijn. En ja ik reageerde heftig op een heftige reactie. Iemand die deze woorden uitspreekt:

“Nog mooier zou zijn wanneer diensten als facebook, instagram, messenger, whatsapp etc registreren dat je in de auto zit en dit direct melden bij de politie zodat je straf automatisch uitgevoerd wordt”

Daar scheelt bij mij echt iets aan, het spijt me maar daar kan ik niet van afwijken. Met al de dingen die er momenteel al gebeuren rond de privacy, vindt je dat zelf ook niet een beetje ver gaan? Geloof me, ik ben iemand die heel erg VOOR gerechtigheid is, en als iemand in fout is (ook als ik zelf in fout ben), moet hij/zij daarvoor berecht worden. Volledig mee akkoord. Maar zo een stelling van, laat alles automatisch naar de politie gaan, nee, want als je daarmee begint, waar eindigt het dan. We weten al dat ze over onze schouder mee kijken, naar wat je dan ook mag doen. Ik vind het wel fijn om deze gesprekken te hebben, gewoon om te kijken hoe anderen hierover denken. maar als je bedenkt (ik ben 31j oud), ik weet nog (vrij vers in mijn hoofd) hoe het was in de jaren 90 anno 2000… Geef toe, er wordt meer en meer gekeken naar “veiligheid”, en zo wordt ondertussen ook een deel privacy/vrijheid van jou ontnomen. Allemaal met trackers, die je niet meer kunt ontkomen, zowel in je gsm als je gps als wat je doet of niet doet op internet enz enz… Er moet een vorm van controle zijn, absoluut, voor sommige dingen zelf noodzakelijk, voor andere dingen… Wel, dat is een totaal ander gesprek.

Maar het enige dat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat dit de reden is waarom ik zo heftig reageerde op de uitspraak:

“Nog mooier zou zijn wanneer diensten als facebook, instagram, messenger, whatsapp etc registreren dat je in de auto zit en dit direct melden bij de politie zodat je straf automatisch uitgevoerd wordt”

Omdat dit allemaal wel verband houd op de één of andere manier.

Ik ben het ook eens met je stelling dat inderdaad niet elke auto modern is en inderdaad niet alle functies in de auto’s zijn in oudere wagens. Daar heb ik overigens ook niets aan toe te voegen. Of al die mensen zouden eens een nieuwe wagen moeten kopen?:P Hey, Goed voor de economie en voor de veiligheid, het is win win:-D

Sorry over het feit dat ik je misbegrepen had ivm het bedienen van je navigatie-systeem.

Ik had deze zin: “Ik bedien mijn navigatiesysteem ook met 1 hand, ook tijdens het rijden, want het is tevens mijn RADIO.” Iets beter moeten interpreteren:-)

het is ook waar wat “Ziegler” zegt, er gebeuren echt de domste ongelukken op de weg. En het is en blijft ook en ongeluk, het is niet altijd gewild, al heb je wel gekken die er een beetje achter lijken te zoeken…

“hatolex 9 uur geleden
Het probleem is natuurlijk ook opgelost als de bestuurder zijn verstand gaat gebruiken. 😒”

Ook met deze stelling ben ik het wel eens. Jammer genoeg (en dat heb ik zelf ook al genoeg gemerkt) heeft niet iedereen hetzelfde inzicht op de baan. Op dat gebied schuif ik mezelf wel vooruit, omdat ik van mezelf vind dat ik vrij veel inzicht heb op de baan. Gewoon omdat ik soms dingen zo zie gebeuren, en het gebeurd dan ook en dan zeg ik altijd: een geluk dat ik er toch maar achter gebleven ben, of er weg van gereden ben, of gelijk wat.

Hoe dan ook, ik heb het al eerder gezegd, ik ga mezelf zeker geen perfecte chauffeur noemen, want dat ben ik niet, ik ben een mens en ik maak ook fouten. En ik ben ook niet te fier om ze toe te geven.

@ahenket: Siri werkt inderdaad niet zoals het moet, dat is jammer. Mijn voice-command van de wagen zelf is wel vrij goed, maar soms begrijpt ze het ook niet en moet ik het ook 2x herhalen. Moesten die voice-commands inderdaad beter werken zou er ook al veel opgelost kunnen worden denk ik. Maar dat moet jammer genoeg nog geoptimaliseerd worden. Als ik soms op youtube kijk naar de bekendere youtubers die zo van die assistenten uittesten en dan nog in het Engels en dat zelfs dat soms nog te moeilijk is soms, dan weet je dat we nog even verwijderd zijn van die optimalisatie.

Hoe dan ook, hou het veilig op de weg jongens & meisjes:-)

Profielfoto

Arjan E. op 10 augustus 2017

@DBLcreations: daarom had ik ook gezegd dat men gewoon moet handhaven zonder al die automatische poespas er om heen, dus ook hier ben ik het wederom met je eens:lol:

Maar goed, wij vinden dit, en Sunshine denkt hier blijkbaar anders over, dat is zijn/haar mening en die mag hij/zij hebben, hoe heftig het dan ook mag klinken in de oren van anders denkenden (lees: wij);-)

Profielfoto

recoiller op 11 augustus 2017

Wat mij betreft mag er gewoon wetgeving komen dat het touchscreen wordt uitgeschakeld wanneer de verplaatsing groter is dan 8 km uur. Gewoon koppelen aan de gps, moet allemaal niet heel ingewikkeld te realiseren zijn.

Jij maakt vrienden met iedereen die met het OV gaat, of als passagier mee reist.

Profielfoto

demandiebakt op 11 augustus 2017

Politie laten rondrijden met een 360 camera op de auto, degene die er op staat met telefoon in de hand krijgt acceptgiro thuis. Ik zit als carpooler dagelijks naast een bestuurder en het smartphone gebruik bij 120 km/h is absurd hoog, als je de tijd hebt om rond te kijken schrik je daar van. De pakkans is historisch laag dus van mij mag de politie met een onopvallende auto rond met camera, niet meer aanhouden maar gelijk bekeuring met bijbehorende foto.

Profielfoto

Arjan E. op 11 augustus 2017

Politie laten rondrijden met een 360 camera op de auto, degene die er op staat met telefoon in de hand krijgt acceptgiro thuis. Ik zit als carpooler dagelijks naast een bestuurder en het smartphone gebruik bij 120 km/h is absurd hoog, als je de tijd hebt om rond te kijken schrik je daar van. De pakkans is historisch laag dus van mij mag de politie met een onopvallende auto rond met camera, niet meer aanhouden maar gelijk bekeuring met bijbehorende foto.

Onopvallend rondrijden doet men al, ze rijden dan met een camper rond met mensen achterin die filmen en constateren.

Alleen het automatisch thuis sturen doet men (nog) niet, men houdt nog steeds direct staande, zodat men geconfronteerd wordt met de beelden, en er eigenlijk geen discussie meer is.

Denk ook dat dat de reden is, waarom ze niet automatisch thuis sturen, dan krijg je te veel bezwaarschriften, en dan moeten ze voor die €9,- administratie kosten te veel doen:lol:

Profielfoto

recoiller op 11 augustus 2017

Gelukkig mag het enge idee van demandiebakt niet van de wet. Waarom geef je niet alle bestuurders meteen een boete die ze niet hoeven te betalen als ze het tegendeel kunnen bewijzen.. zoals het schijnbaar ging bij deze zaak..

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?